Hjälp! Får dom göra så?

Sv: Hjälp! Får dom göra så?

Jag skrev lista med ca värde och märken på sakerna och fotade en bild av samtliga grejjer. Skrev att allt skulle tillbaka i samma skick helt och rent med undantag för normalt slitege. Både jag och Fv skrev under med namn och datum så ingen skulle kunna krångla med grejjer sen. (lägga till eller påstå att listan aldrig funnits)

Allt kom tillbaka men var katastrofskitigt. Och jag som hatar att tvätta täcken. Det gjorde min fodervärd med tydligen.:mad:

Dummt nog skrev jag aldrig in i mitt kontrakt vad påföljden skulle bli för kontraktbrott ( misskötsel av häst och utsustning, flytt av hästen utan att meddela mig, Använda oauktoriserad hovis, underlåta vaccination och avmask mm som min fv bröt mot). Så slutresultatet blev att alla fina ord på papperet var rätt meningslösa. Vad hjälpte det att jag skrivit att sakerna skulle vara rena och hade foto på att allt var i toppskick när jag inte ens skrivit vad påföljden skulle vara om Fv vägrade tvätta!

Ett kontrakt är ganska svagt i slutändan om man inte är tydlig med vad påföljderna ska bli för ett kontraktsbrott. Oftast står det bara med att hästens värde ska inte sjunka och det skall ersättas. Men resten av alla önskemål man har med blir oftast bara jusst önskningar på papperet juridiskt sett.
 
Sv: Hjälp! Får dom göra så?

Hej EM.

Stå på dig. Det är inte du som ska betala vet beiktningen. Du ska också ha tillbaka allt som du skickade med hästen från första början.

Om nu fodervärden är en sån bra vän som bara vill väl. Då tycker jag också att hon ska ställa upp och se till att hästen kommer tillbaka välbehållen och att alla saker ska med hem igen. Annars anser inte jag det som om hon är den vän hon säger att hon är.

Sen är det köparen som ska stå för vet besiktningen. Ingen annan... Det var hon som begärde den... då betalar hon. Annars skulle det stått i ett KONTRAKT som inte finns att ägaren skulle stått för den.

Sen vet jag personligen vem fodervärden är. Åh det är inte första gången hon myglar åt sig saker som hon bara haft till låns.

Hoppas det löser sig EM. Åh jag hoppas att du kommer få en stor ursäkt från fodervärd och köpare när denna cirkus är över.

KRAM
 
Sv: Hjälp! Får dom göra så?

När vi köpte vår häst hade vi honom först på foder ett par månader innan. Vi använde oss också av kontraktet från hööks där det står likadant som på din. Innan köp valde vi att genomföra en besiktning, vi talade givetvis om detta för ägaren som tyckte det lät som en bra idé.
Men jag kan säga att tanken skulle ALDRIG slå mig att jag skulle kräva att ägaren skulle betala detta. Det är helt enkelt vett och etikett att om man har som tanke att ägaren ska betala så får man tala om detta INNAN besiktningen genomförs (uppenbart en tanke som dock inte allt hästfolk delar). Inte fråga om det är ok att en besiktning görs, utan att: en besiktnings ska göras, kommer du stå för den? När det står veterinärkostnader anser jag och den åsikten delar jag med alla hästfolk jag stött på att det innebär att en veterinär måste kontaktas p.g.a att man misstänker att hästen inte är frisk, det kan givetvis visa sig att hästen är frisk men det grundar sig ändå på misstanke om skada. Något som alltså MÅSTE kollas upp/måste göras.
De besiktningar som jag har varit med om, tagit del av har alltid genomförts och betalats av köpare, de har fått bestämma klinik m.m. såvida det inte står något annat i annonsen ev. att ägare säger att det ingår i priset eller efter överenskommelse.

Jag är absolut inte någon guru inom juridik eller lagar men detta är iaf mina åsikter och erfarenheter. :)
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Ja precis lite råd behövs.. Men vi tar historien från början Vi tog en äldre häst på foder och har haft hästen i dryga 4 år, allt har...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
9 764
Ekonomi & Juridik Jag skapar denna tråd i hopp om att kunna hjälpa en av tjejerna i mitt stall vad hon ska göra. Ska försöka återge fakta så gott jag kan...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
9 597
Senast: athena
·
P
Hästmänniskan § 3 Avtalstid Avtalet gäller 6 månader, from tom Senast 1 månad före avtalstidens utgång så är det möjligt att förlänga avtalet på 6...
Svar
10
· Visningar
1 459
Senast: Grazing
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 356

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp