Hjälp! Får dom göra så?

Sv: Hjälp! Får dom göra så?

Eftersom detta inte har med foderavtalet att göra tycker jag att du ska bestrida fakturan till kliniken till att börja med. Det är rimligen fodervärden eller köparen som ska stå för kostnaden, eftersom det inte har med foderavtalet att göra.
 
Sv: Hjälp! Får dom göra så?

Precis det är det jag menar, jag har försökt ringa till kliniken och veterinären som utförde besiktningen. Inget svar.. Jag ska berätta att det är bara att makulera fakturan och skicka den till den som vela ha henne besiktad.. PUNKT SLUT.. men jag får inte tag på veterinären och ingen på kliniken heller.. :(
Men jag har sagt hela tiden att dom kan inte skicka fakturan till mig när det va DOM som vela ha henne besiktad..
Alla förstår nog vad jag menar i det här förutom fodervärd och köpare..
 
Sv: Hjälp! Får dom göra så?

Du får kanske tag på dem efter helgen? Det är bara att vara bestämd och bestrida den.

Lycka till :)
 
Sv: Hjälp! Får dom göra så?

Veterinärkostnad verkar vara en tolkningsfråga. För mig är det en kostnad pga skada. Något som måste göras. En besiktning är något man beställer frivilligt. Isf kan ju fodervärden åka till klinik och röntga för varje skrubbsår och beställa tester mm i tid och otid och fodervärden ska bara betala?

Ser vad fodervärdens jurist säger men jag tycker det känns orimligt. Det är ju sällsynt att ägaren bekostar besiktningar i samband med försäljningar så jag förstår varför Ts känner sig lite överkörd här.
Håller med.
 
Sv: Hjälp! Får dom göra så?

Jag tror att du gör bäst i att bestrida den skriftligt! Det kan du även göra via mail tror jag, då finns det ju sparat, men muntligt på tel är ju svårt med bevisningen om det skulle gå vidare till inkasso osv.

Vi fick bluffakturor för länge sedan o då sa konsumentverket att man skulle bestrida skriftligt.

Din häst är värd det pris du sätter och som någon kan tänka sig att betala! Beroende på situation kan det ju bli olika... Jag brukar tänka att varje månad kostar mig (på egen gård ca 4000), i mat, strö, TID osv. För varje månad jag har kvar en ev häst skulle jag behöva lägga på 4000 på mitt tänkta pris = ibland är det lika bra att pruta lite på priset för att sslippa dessa kostnader, men för den del inga skambud! Det är ju sjukt. Känns som någon sa att de verkar planera att sälja hästen vidare. Det kan ju vara ok iofs, men om DU vill att hästen ska komma till ett långvarigt hem skulle jag inte ga med på det.

Tycker det är så trist attt du hamnat i den här skiten :(
 
Sv: Hjälp! Får dom göra så?

Tack för att ni håller med mig, det stärker.
Jag är tacksam för att ni ber mig lycka till och att ni tycker det är trist för min del.

Det som är tråkigt nog är att jag lär kasta ut så mycket pengar på att få hem henne..
Vi får inte tag i någon transport som vi kan ha hela dagen, så jag har bokat en plats i hästbussen som går från Gideå-Gävle för 1900:- och eftersom inte någon av varken fodervärd eller köpare kommer att vara hemma/närvarande och jag inte känner någon i övik-umeå-gideå så lär jag åka upp i personbil bara för att hjälpa till och lasta henne och lasta grejer och sedan åka hem innan bussen kommer så jag hinner hämta en transport av en tjej i gävle som jag kan låna på kvällen och från gävle till sandviken med hästen och sedan tillbaka till gävle med transporten. Det är mycket pengar att ligga ute med.
Men jag gör allt för att hon ska hem!
Fy va trassligt allt blev med det här.. :'(
 
Sv: Hjälp! Får dom göra så?

Fodervärden har ju inget med vad du/ägaren och köparen gjort upp mellan er.

Fodervärdskontraktet gäller ju ägare och fodervärd. Inte fodervärd, ägare och köpare och det verkar som om fodervärden missat detta.
 
Sv: Hjälp! Får dom göra så?

Du har helt rätt som du skrev i ett tidigare inlägg - att detta var en besiktning som gjordes pga att den var intressant för en tredje person, en ev. köpare, som inte är part i ditt foderavtal, och den personen får inte "gå igenom" avtalet för att slippa betala. Att fodervärden är kompis med den tilltänkta köparen har inget med saken att göra.

Gör som flera säger att du bestrider fakturan skriftligt.

Lycka till!
 
Sv: Hjälp! Får dom göra så?

Lite snurrigt det här, men var det fodervärden som åkte till besiktningen och besiktade åt köparen? Verkar i så fall som att köparen "passat på" att besikta via kontraktet för att slippa betalningen... :confused:
 
Sv: Hjälp! Får dom göra så?

Jag försöker också hänga med vad det här handlar om, men jag måste erkänna att jag inte heller riktigt förstår vad problemet är? I allafall förstår jag inte att (om jag fattat det hela rätt) det ens blivit ett problem? :confused:

Och jag bara måste nämna att jag lånade ut min ögonsten på foder, och bättre hästmänniskor än fodervärden med familj kunde jag inte hittat! :love:
Hästen sköttes exemplariskt, det var superseriöst från början, och vi var inte oense en enda gång på alla de år de hade hästen! :bow:
 
Sv: Hjälp! Får dom göra så?

Men för att slippa obehagligt bråk, kan ni inte förhandla lite? Erkänna att kanske båda parter nog varit lite otydliga om hur ni ville ha det? Det är ju jättevanligt att man missuppfattar varandra, inte minst i hästvärlden! Kanske dela på kostnaden för besiktningen? Bara för att få det ur världen! :)
För det är ju så att både köpare och säljare har nytta av en besiktning, det för att det inte ska behöva bli oklarheter senare om i vilket skick hästen var vid köpetillfället.
 
Sv: Hjälp! Får dom göra så?

Just det här med att agera "mellanhand" tror jag är jättesvårt! Man försöker ju vara snäll åt båda håll, men det är ju astronomiskt svårt att veta exakt hur TVÅ andra parter tänker! Och vad de tycker är självklart!

Just därför är jag enormt försiktig hur mycket jag "lägger mig i" när det gäller att sammaföra säljare med köpare, de som söker foderhäst med de som vill låna ut häst på foder osv. Vem vill hamna mitt i en korseld?! :crazy:
 
Sv: Hjälp! Får dom göra så?

Och jag bara måste nämna att jag lånade ut min ögonsten på foder, och bättre hästmänniskor än fodervärden med familj kunde jag inte hittat! :love:
Hästen sköttes exemplariskt, det var superseriöst från början, och vi var inte oense en enda gång på alla de år de hade hästen! :bow:

Om en vecka hämtar jag hem min älskling :bump: från en fodervärdsfamilj som även dom har varit exemplariska, och tagit hand om min häst på allra bästa sätt. Så allt är inte nattsvart på foderfronten :)
 
Sv: Hjälp! Får dom göra så?

Fodervärdskontraktet reglerar rättigheter och skyldigheter emellan fodervärden och ägaren. Men vad som står i kontraktet är i den här situationen ganska ointressant. För som jag har förstått det är det inte fodervärden som ska köpa hästen. Utan fodervärdens tränare/kompis.

Betalning av besiktning
Det finns ett ”muntligt avtal” om veterinärbesiktning emellan köparen och ägaren som omfattar den korta sms konversationen. Påstår köparen att säljaren har påtagit sig betalningsansvar så är det upp till köparen att visa detta. Annars så har besiktningen skett på köparens uppdrag och denne är betalningsansvarig.

Lovad försäljning
Frågan handlar helt enkelt om ett bindande avtal uppkommit. Sveriges avtalslag är en gammal relik som lämnar fler luckor än svar. Så frågan har inte något enkelt svar.

Det finns vissa jurister som menar att bindande avtal uppkommer först när i stort sett alla avtalsvillkor är avklarade. I alla fall de av väsentlighet och dit räknas till ett absolut minimum att avtalsobjektet och priset är bestämt. Så enligt dem så är säljaren inte bunden av att sälja hästen.

Det finns dock andra som menar att ett successivt avtalsingående är möjligt. Enligt dem är avtalet redan slutet. Priset får i så fall avgöras med hjälp av köplagen och köparen skall i s f betala vad som är skäligt (45 §). Köparen kan givetvis inte själv bestämma vad som är skäligt utan detta får avgöras med marknadsundersökningar eller att man kommer överrens med säljaren. Jag tror dock inte att denna modell är pratiskt användbar i den här situationen.
 
Sv: Hjälp! Får dom göra så?

Varför veterinären inte kollar upp situationen noggrannare är nog för att deras rätt att få betalt är säkrad. Agerar ex travtränaren på hästägarens uppdrag (fullmakt) så kommer hästägaren att betala. Skulle travtränaren agera utanför sitt uppdrag. Så är det upp till honom att ersätta veterinären (AvtL 25 §). Så veterinären har hela tiden någon att vända sig mot för att få betalt.

Skulle det vara en akutsituation finns det en möjlighet att agera (ta hästen till veterinär) på ägarens betalningsansvar. Den inbitne kan söka på Negotiorum gestio.
 
Sv: Hjälp! Får dom göra så?

Tycker jättesynd om dig, skulle inte vilja vara i din sits just nu! :(

Hoppas det löser sig med allt det här och att du hittar ett bra hem åt din häst.
 
Sv: Hjälp! Får dom göra så?

Håller med! Jag tycker också synd om dig som hamnat i denna situation. Jag tror också de tänkt göra sig en bra hästaffär och tycker absolut du ska stå på dig angående besiktningen. Det betyder inte att man gått med på något för att man tycker det är OK att köparen gör en besiktning (om det nu gått till som det beskrivs). Bestrid till vet. skriftligt och snabbt!

Konstig köpare som inte kan tala för sig själv vid en hästaffär! Rent oförskämt att inte kunna vara på plats av fodervärd eller ordna hjälp och se till att pållen kommer iväg utan att du ska behöva kuska land och rike runt...även om man är oense. Hästvärldens tråkiga baksida...speciellt eftersom det i sista hand handlar om levande djur. Tyvärr har man hört om liknande fall allt för ofta.... Lycka till!
 
Sv: Hjälp! Får dom göra så?

Dom kanske kan starta en ny dokussåpaserie med namnet "Hästfejden" det verkar ju finnas hur mycket material som helst. Ring Ashberg!
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Ja precis lite råd behövs.. Men vi tar historien från början Vi tog en äldre häst på foder och har haft hästen i dryga 4 år, allt har...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
9 764
Ekonomi & Juridik Jag skapar denna tråd i hopp om att kunna hjälpa en av tjejerna i mitt stall vad hon ska göra. Ska försöka återge fakta så gott jag kan...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
9 597
Senast: athena
·
P
Hästmänniskan § 3 Avtalstid Avtalet gäller 6 månader, from tom Senast 1 månad före avtalstidens utgång så är det möjligt att förlänga avtalet på 6...
Svar
10
· Visningar
1 459
Senast: Grazing
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 356

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Hingstval 2024
  • Välja säkerhetsväst

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp