Bukefalos 28 år!

Hjälp! Jag blöder fast jag inte har mens

Jag tror att cancermarkörer kan man se på blodprov - enligt en kompis till mig som läser medicin just nu och är på gyn just nu, frågade mig om de kollat Ca 125 el p53 som tydligen är några speciella blodprov som letar vissa markörer (det har dom inte gjor tpå mig, de har ju undersökt själva "något" med biopsi/prov från livmodernslemhinnan
 
Det gäller endast vissa sorters cancer, inte alla.

Hjälper oavsett inte så mycket, med såna blödningar och smärta MÅSTE man in och kolla. Det går inte att komma ifrån tyvärr.
 
Fast även @CillaW borde kunna gissa eller råda, tror viss praktik ingår i utbildningen.
Läkare gissar nog helst inte, framför allt inte via nätet ;)

Får vi råd av läkare får de nog komma på läkarnas initiativ. Man kanske inte vill sätta sin yrkesheder på spel genom att spekulera.

Här har funnits en gynekolog, jag tittade på
hens profil förut, hen har inte varit inloggad sedan november.
 
Det gäller endast vissa sorters cancer, inte alla.

Hjälper oavsett inte så mycket, med såna blödningar och smärta MÅSTE man in och kolla. Det går inte att komma ifrån tyvärr.

Jag försöker ha lite kreativa ideer för TS så att hon kan undersökas så mkt som möjligt utan själva gyn undersökningen iom att det är uteslutet för henne förutom med narkos.
 
Jag försöker ha lite kreativa ideer för TS så att hon kan undersökas så mkt som möjligt utan själva gyn undersökningen iom att det är uteslutet för henne förutom med narkos.

Fast i ett sådant här läge är en gynundersökning, om än i narkos, nog mer värt än det andra tillsammans faktiskt.

Mamma var till VC och fick träffa gyn. Vanlig gynundersökning. Redan på det misstänkte de med största sannolikhet cancer. Sen mer undersökningar, prov osv osv. Som sedemera bekräftade att det var elakartat och därmed cancer. Att där var onormala förändringar såg de från besök ett.

Men det räckte med vanlig undersökning för att konstatera rätt mycket.
 
Fast i ett sådant här läge är en gynundersökning, om än i narkos, nog mer värt än det andra tillsammans faktiskt.

Mamma var till VC och fick träffa gyn. Vanlig gynundersökning. Redan på det misstänkte de med största sannolikhet cancer. Sen mer undersökningar, prov osv osv. Som sedemera bekräftade att det var elakartat och därmed cancer. Att där var onormala förändringar såg de från besök ett.

Men det räckte med vanlig undersökning för att konstatera rätt mycket.

Det är det säkert - men om TS söker akut är jag tveksam att de kan genomföra det då. Därför tänker jag lite i andra banor.

Eftersom jag är i samma sväng men jag har gjort undersökningen så tänker jag på alla grejer utom just undersökningen som man kan göra. Hoppas att min läkare är lika bra på att se saker som din mammas, för han tyckte det kändes och såg normalt ut och trodde mest på en polyp. Men det är ett jävla blödande
 
Det är det säkert - men om TS söker akut är jag tveksam att de kan genomföra det då. Därför tänker jag lite i andra banor.

Eftersom jag är i samma sväng men jag har gjort undersökningen så tänker jag på alla grejer utom just undersökningen som man kan göra. Hoppas att min läkare är lika bra på att se saker som din mammas, för han tyckte det kändes och såg normalt ut och trodde mest på en polyp. Men det är ett jävla blödande

Kan ju varit så att mamma hade värre/mer synliga förändringar.

De kan söva akut med - handlar mest om de vill eller inte. Men de är nog mer ovilliga akut. Men jag är inte säker på de är mer villiga ta blodprov för cancermarkörer akut heller.

Men får hoppas de tar det på allvar. Oavsett anledning är det inte bra att ha så häftiga blödningar att det rinner ur en hur länge som helst.
 
Har läst om från början. Tycker självklart att ts ska söka vård, men en fråga som ts hade var ju om mensen kunde börja ändra sig när man är 35 år. Och, ja, det är väl ingen omöjlighet? Jag är 46 år, men kan säga att jag sett min förändras under några år nu. För tillfället kortare cykler och mindre mängd blod än vad brukade vara normalt för mig, men det är ju inte alls ovanligt att man kan få mycket rikligare, och mer smärtsam, mens med åren också. Sedan är det ju inte en omöjlighet att ts kanske fått myom/muskelknuta i livmodern också. Det är ju inte farligt, men vad jag förstått orsakar det också rikligare blödningar och mer mensvärk.

Ts: Hoppas att du lyckas bli undersökt snart och håller tummarna för en naturlig/ofarlig förklaring till dina problem :) !
 
Kan uppdatera lite:

Har varit i kontakt med sköterskorna som tyvärr inte kunde ordna en tid innan kl 14. Däremot finns en tid efter det. Båda jag har pratat med var otroligt trevliga och tycker att TS ska komma in om hon har ont.

Narkos fanns det inte möjlighet till på en jourtid på så här kort varsel men eventuellt lugnande.

Har PM:at TS som får ta ställning till om hon kan tänka sig att gå dit själv.
 
Kan uppdatera lite:

Har varit i kontakt med sköterskorna som tyvärr inte kunde ordna en tid innan kl 14. Däremot finns en tid efter det. Båda jag har pratat med var otroligt trevliga och tycker att TS ska komma in om hon har ont.

Narkos fanns det inte möjlighet till på en jourtid på så här kort varsel men eventuellt lugnande.

Har PM:at TS som får ta ställning till om hon kan tänka sig att gå dit själv.
I love Buke! :love:
Bra att du ringde!
 
Kan uppdatera lite:

Har varit i kontakt med sköterskorna som tyvärr inte kunde ordna en tid innan kl 14. Däremot finns en tid efter det. Båda jag har pratat med var otroligt trevliga och tycker att TS ska komma in om hon har ont.

Narkos fanns det inte möjlighet till på en jourtid på så här kort varsel men eventuellt lugnande.

Har PM:at TS som får ta ställning till om hon kan tänka sig att gå dit själv.

Heja dig, @niphredil !
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har alltid haft regelbunden cykel med måttlig blödning. Senaste typ tre månaderna är cykeln förändrad, mer mellanblödningar och...
2
Svar
22
· Visningar
2 187
Senast: emma-vsm
·
Övr. Barn Min dotter kom till mig och var lite orolig gällande hennes mens. Hon är 15 år. hon har aldrig haft regelbunden mens men hon har haft...
2
Svar
21
· Visningar
3 239
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Jag brukar inte vara så mesig och när jag inte vet vart jag ska vända mig brukar jag bara ringa och fråga nånstans där jag tror det är...
Svar
14
· Visningar
1 116
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Hej! För bara några dagar sedan så slutade jag med mina minipiller Mini-P. Tanken med detta är att en graviditet är välkommen om det...
Svar
5
· Visningar
2 683
Senast: Bibbi85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Annonsera mera hundar 2
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp