Hjälp med försäljning

Sleepwalker

Trådstartare
Idag kommer det en seriös spekulant och tittar på min häst och hon vill lägga handpenning idag om vi kommer överrens om ett bra avtal.

Mitt sto är 3 år gammal och i försäljningen ingår en betäckning med en specifik hingst där jag redan har betalat hingstens avgifter. Betäckningen gäller i år, 2013.

Nu vill köparen att jag har kvar stoet och själv kör henne till hingsten i slutet av april/början av maj och visst, jag har bara "genom skogen" till hingsten, alltså cirka 1-1,5 mil men jag känner ändå att jag vill sälja henne (och det gör jag pga tidsbrist... plugg, arbete, barn) men jag kan ändå eventuellt tänka mig att ha kvar henne tills det är dags att hon åker til hingsten.

Min fråga är bara, hur hade ni skrivit kontraktet? Jag vill ha hästen betald INNAN hon åker till hingsten i alla fall. Tycker inte ni att det är rätt? Och stallhyra, tycker ni att hon ska betala det tills dess? Övriga kostnader?

Hon ringde igår kväll så jag har inte riktigt hunnit tänka över detta, hade väl mer eller mindre räknat med att en köpare betalade hästen till fullo och tog hem hästen i fråga men nu ringer denna tjejen och hon bor ett 20-tal mil härifrån och tyckte det var "onödigt" att köra fram och tillbaka med hästen om hon ska betäckas om 2-2,5 månad.

Vad tycker ni? Hur hade ni gjort? Kontrakt? Tacksam för ALL hjälp jag kan få för det sista jag vill är att bli lurad.. och vad jag har förstått så kan man lätt bli det.
 
Sv: Hjälp med försäljning

Hon får ju givetvis skriva kontrakt och betala hästen nu. vill hon ha den inhyrd hos dig så får hon ju såklart betala för det.
 
Sv: Hjälp med försäljning

Ja, jag tycker också att hon ska betala hästen till fullo och sedan skriva ett kontrakt för uppstallning men hon nämde bara handpenning idag så hur ska jag skriva? När ska hästen vara till fullo betald då? I slutet av denna månaden eller vaddå?
 
Sv: Hjälp med försäljning

Har du verkligen tänkt igenom riskerna med detta?

Om köparen inte sköter hästen ordentligt (smittexponering, kontroller, foder, omvårdnad etc) är det ju ditt föl som går förlorat om det händer något.

Vem står risken medan häst är hos dig? Vem står risken för fölet medan hästen är hos henne? Vem ansvarar för tiden vid fölning? Ska hästen föla hos köparen eller säljaren - och om hos köparen, kan köparen tillräckligt mycket för att hantera detta på ett bra sätt?

Uppstallning hos köparen - hur fungerar det? Inackorderingsstall för en dräktig märr är ju inte att rekommendera direkt.

Personligen tycker jag det låter som ett mycket riskabelt upplägg för alla parter. Många situationer som inte går att avtala om.
 
Sv: Hjälp med försäljning

Vad svårt! Jag ser tre alternativ:

1) Hästen säljs nu. Handpenning läggs direkt och hästen betalas i sin helhet direkt efter ev vet.besiktning. Åker till nya ägaren och hon får fixa allt med resor och betäckning.

2) Hästen säljs nu. Handpenning läggs direkt och hästen betalas i sin helhet direkt efter ev vet.besiktning. Därefter hyr nya ägaren in hästen hos dig och betalar för uppstallning. Ni behöver någon form av kontrakt/överenskommelse där det tydliggörs att hon står för risk och försäkring, men du har rätt att ta ut veterinär om något skulle hända etc.

3) Hästen reserveras nu. Handpenning läggs nu. Ni behöver en överenskommelse om när full betalning sker och när veterinärbesiktning sker. Du är ägare till hästen fram till dess och står risken om något händer. Om du ska få någon ersättning för uppstallning, resor, skötsel är en förhandlingssak :)

Det viktigaste i alternativ tre är att ni är överens om de olika saker som det kan bli otydligt runt i en sån lösning. Tänk igenom det och skriv ner några punkter.

Jag skulle gå på magkänslan när jag väl träffade köparen. Och se till att skriva ner vad vi kom överens om ifall jag skulle gå på alternativ tre.
 
Sv: Hjälp med försäljning

Så enkelt är det nog inte när affären ska till på det här sättet. För rent juridiskt så kommer köparen inte att ha tagit hästen i besittning om den står kvar hos dig. Vilket innebär att du inte kan ta betalt för att den står där (om nu inte köparen går med på det) utan den räknas som din fortfarande och du kommer att han ansvaret för den på alla sätt. Alltså både enligt djurskydd och om det händer den något även om den blir betald innan dess.
 
Sv: Hjälp med försäljning

Nej, nej, nu har du missförstått mig!

Hon vill ha hästen uppstallad hos mig i TVÅ MÅNADER och hon vill att jag kör stoet till hingsten om TVÅ MÅNADER och att hon sedan hämtar stoet hos hingsten när hon är betäckt.

Det jag undrar över är..
- När hon ska betala hästen till fullo? Nu omgående eller precis innan hon åker till hingsten?
- Om ni tycker att hon ska betala för dessa två månaderna hon står uppstallad hos mig och för transporten till hingsten, eller om ni tycker att det ska ingå i priset? OBS! Stoet inkl. betäckningen är redan VÄLDIGT lågt!
- Hur ska jag skriva kontraktet för försäljningen inkl. stallplats och handpenning?

RÖRIGT, jag vet... funderar faktiskt på om hon inte ska plocka hem hästen och köpa henne direkt och sedan ordna med betäckningen och det själv.
 
Sv: Hjälp med försäljning

Min magkänsla är just nu att hon lägger handpenning idag och sedan betalar hästen till fullo senast den xxx och sedan hämtar hem hästen och fixar allt med betäckningen själv.

Jag ville väl först vara snäll och erbjuda min hjälp men faktiskt, jag har blivit utnyttjad tillräckligt i hästvärlden.
 
Sv: Hjälp med försäljning

Menar du att du säljer hästen inkl. betäckningen och att fölet sedan ska vara köparens.

I så fall tycker jag du ska läsa Masses inlägg en extra gång. Låt köparen ta hem hästen och fullgöra köpet innan hemtagandet. Eller så avstå från köp. Allt annat blir himla jönsigt.
 
Sv: Hjälp med försäljning

Jag skulle inte gå med på det, säg som det är att du säljer för att du inte kan ha kvar henne och då kan hon inte heller stå kvar. 20mil är väl ingen dagsresa genom halva landet direkt?

Mindre risk för konflikter och tjafs dessutom. Ska hon köpa häst får hon vara beredd att ta hand om den också, för det blir ju inte bara stallhyra om hon står kvar utan full skötsel med allt ansvar. Även om kontraktet blir vattentätt.
 
Sv: Hjälp med försäljning

Gör upp affären som en vanlig affär och låt sedan köparen stå för besväret att köra hästen fram och tillbaka. 20 mil är ingen anledning till att tjorva om två månader...

Fölet blir väl köparens? I annat fall hade jag behållt hästen själv tills fölet är avvant. Allt annat verkar bli så jäkla krångligt.
 
Sv: Hjälp med försäljning

Hej!

Om du är fast besluten om att sälja hästen, hade jag sålt hästen och velat ha alla pengar nu (eller åtminstone direkt efter en ua vet.besiktning).

Ofta står det väl i kontraktet när "faran övergår" till köparen, oftast brukar det vara när hästen är lastad eller avlastad på transporten. Det går ju att ordna med att faktiskt lasta hästen och sen lasta ur den igen.

Självklart ska du ta ut stallhyra för tiden hästen står hos dig, om nu hästen är såld.

Så: Om du vill sälja hästen- se till att hela köpesumman betalas nu. Ta ut stallhyra för hästen om den ska stå kvar. Skriv självklart kontrakt även på stallhyra och transportkostnad till hingsten.

Jag har också full förståelse för att man inte vill hålla på att skyffla hästen många mil fram och tillbaka, men ska hästen säljas så får man ju se till att göra just det.

/Lavinia
 
Sv: Hjälp med försäljning

*kl*

Det går inte att stalla upp märren hos hingstägaren? I så fall skulle du kunna köra bort den dit efter eventuell vet.besiktning och när hon har betalt hästen.
 
Sv: Hjälp med försäljning

Jag tycker att det låter som att det kan uppstå en del problem och konflikter även om ett ordentligt kontrakt skrivs.
OM du nu låter stoet stå kvar hos dig, så ska du i mina ögon absolut ha betalt för hela köpesumman, samt uppstallningskostnaden, och eventuell transportkostnad till hingsten direkt.
Alltså genomföra hela köpet med allt vad det innebär: Besiktning, ägarbyte, försäkring osv.
Samt även avtala att om det händer stoet något när hon står kvar uppstallad hos dig, så ska du inte hållas ansvarig och inte heller behöva bekosta eventuella veterinärkostnader.

Jag förstår ju köparen som som bara vill lägga handpenning nu, och sedan betala när stoet väl är betäckt. Då har hon ju alla möjligheter att dra sig ur om något händer/förändras och kvar står du med osåld häst.
 
Sv: Hjälp med försäljning

Jag har sålt en häst på nästan precis samma sätt som detta och det var inga som helst problem. Det gällde ett fullblodssto som skulle betäckas på Flyinge och köparen bodde 40 mil upp i mellansverige. Jag bor 10 mil från Flyinge och det var mycket lättare för mig att fixa detta. Hingsten hade lite dålig sperma och det var lättare att få dräktigt på plats så det var därför man inte kunde ta vilken seminstation som helst.

I alla fall så betalade köparen hela hästen och jag körde henne till betäckning efter några veckor och hade henne sedan kvar tills hon var konstaterat dräktig på 17 dygn. Och jag tog inget extra betalt för detta men jag tyckte att jag kunde ställa upp på det då stoet fick ett riktigt bra hem.

A
 
Sv: Hjälp med försäljning

Om du vill gå henne till mötes med önskemålen så hade jag gjort så här:

- Hästen betalas till fulllo nu på en gång efter ev. besiktning, köpekontraktet skrivs och alla papper ordnas.
- Hon betalar för stallhyra samt transport till hingst, eventuell service, foder mm.

Skriv ett separat avtal om det och glöm inte att ta med det vanliga med att du har rätt att ringa veterinär i akuta fall, att du inte ansvarar för skador och olyckor, att hon har det ekonomiska ansvaret för hästen osv. Det går absolut att skriva in att ansvaret för hästen går över på köparen i samband med att kontraktet skrivs. Att man tar det i samband med transport har ju mest att göra med att man som säljare inte vill ansvara för nåt som kan hända under transporten.
Ett helinackorderingskontrakt med andra ord. Jag hade inte gått med på att det ska ingå i köpesumman. Jag hade även skrivit med att hästen enbart transporteras till hingsten, när den är lämnad där är ditt "uppdrag" slutfört.

Jag hade använt färdiga kontrakt som man kan köpa på hästsportbutiker, granngården osv både gällande köpet och uppstallningen och sedan kompletterat dem med de speciella omständigheterna.

Annars, det lättaste är nog att istället sälja hästen till henne "som vanligt" nu, och att hon själv får ta stoet till hingsten. Annars kan hon ju alltid chansa på att hästen fortfarande är till salu till våren när hon vill ha den. Jag hade inte låtit henne "boka" hästen så länge som två månader, inte ens med handpenning.
 
Sv: Hjälp med försäljning

Självklart ska hon betala hästen helt nu och även betala stallhyra om den ska stå kvar hos dej. Du ska också ha ersättning när du kör hästen till hingsten.

Mvh Domino_s
 
Sv: Hjälp med försäljning

Fallet är löst.. :rofl:

Hon betalade handpenning idag och vi skrev köpekontrakt (á la Lars Deckeman) och sedan kommer hon och hämtar hem henne redan nästa helg och betalar resten av köpeskillingen då. :idea:

Både hon och jag kände nämligen oss tveksamma till att låta henne stå kvar.. så det var ju bra.. det löste sig. Tackar och bugar för er hjälp! :bow:
 

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 421
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 582
Senast: Nepenthe
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 919
Senast: ameo
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 169
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp