Bukefalos 28 år!

Hjälp med inställningar... *bild*

EmmaL

Trådstartare
Hej!
Jag skrev ett inlägg om min nya sele, som togs bort.
Så jag vågar inte skriva så mycket om den.

Iaf, så provade jag den igår.
Jag ÄR nybörjare och kommer få hjälp av en kunnig.
Denne kunde dock inte förrän om några veckor.
Så jag "tog mig friheten" och sätta för vagnen och kika på allt...
Kunde helt enkelt inte hålla mig nu när jag väntat på selen så länge :grin:

Nu känns det som om svängeln sitter för högt och att vagnen tippar.
Det finns nått mer hål att tippa ner vagnen, men jag tror inte det räcker.
Måste jag byta vagn? :confused:
Eller går det flytta ner skackelöglorna..? (jag vet att det går. Jag flyttade ner dom till lägsta, menar om det funkar om jag gör fler hål...)

Och hur är det med övriga inställningar..?

Hoppas nån kan hjälpa mig!!

rockymedvagn.JPG
 
Sv: Hjälp med inställningar... *bild*

Om du börjar med att sänka ner sittkorgen (med järnen som går mellan skakel o sittkorg) så sätet blir plant när vagnen sitter fast på hästen, så kommer även svängeln att komma lite lägre. Om det räcker vet jag inte men när du gjort det sätter du in ett nytt kort så får vi se hur det ser ut.
Draglinorna behöver du nog korta något/några hål också så att de är sträckt när skaklarna ligger där de ska i skakelöglorna.

Lycka till!
 
Sv: Hjälp med inställningar... *bild*

Tackar! Återkommer när jag fixat detta då :)
Draglinorna ska alltså va helt sträckta?
 
Sv: Hjälp med inställningar... *bild*

när den drar dig ja. på backen ska det vara lite slack på både baksele och draglinor.

beträffande vagnen ska du nog byta. den passar till shettis.
 
Sv: Hjälp med inställningar... *bild*

Nu är det så att han är shettis... :crazy:

Och ang draglinorna, så var det så jag trodde..
Därav lite slaka linor här där han står still, och sträckta när vi rör oss.
 
Sv: Hjälp med inställningar... *bild*

Haha..såg ut som ett kortbent russ med den färgen med.. sorry. Har du minishettisvagn??? Eller gigantisk shettis?
 
Sv: Hjälp med inställningar... *bild*

Och ang draglinorna, så var det så jag trodde..
Därav lite slaka linor här där han står still, och sträckta när vi rör oss.

Som han står i vagnen på bilden så har du skackelhållarna långt fram på skacklarna så när han kommer i drag så kommer han att dra i skaklarna då det kommer att ta stopp där pga att draglinorna är för lång......
 
Sv: Hjälp med inställningar... *bild*

Nej det är en shettis vagn.
Men han är rätt stor, 111 cm nu och att han växer fortfarande.
Han känns större varje dag :)
 
Sv: Hjälp med inställningar... *bild*

Jag tycker du ska höja sätet, och höj det då lite mer i bakkant så att det lutar lite framåt i stället för bakåt. Och flytta ner svängeln ca 10-15 cm nedanför skakeln (=svetsjobb). Tycker också att draglinorna ser lite långa ut, men det är knepigt att säga från en bild. Fin häst!
 
Sv: Hjälp med inställningar... *bild*

Säte går inte höja mer :/
Får kanske bli en ny vagn då. Tyvärr inte än då..
Rekommenderar du nån speciell?
Tycker om modellen på denna vagn..
 
Sv: Hjälp med inställningar... *bild*

Tycker inte du behöver köpa nu vagn! Förstår inte anledning till det? Tycker du det är fel lutning på sätet så köp en kuskkil eller gör en själv så blir det billigare. Vi gjorde ett nytt säte som passade våra behov bättre.

TFår du ingen tyngd i skaklarna när hästen drar eller tippar den bakåt? Det går ju att böja till skaklarna så att de får lite s-form så att själva korgen kommer ner lite.
Här är en bild på svängda skaklar på vår gigg.

296035.jpg


Svårt att se på bilden men är det verkligen så att svängelns placering gör att draglinjen blir uppåt? Att draglinjen blir horisontell gör inget.
 
Sv: Hjälp med inställningar... *bild*

Okej, men hur böjer man till det då..?
Kanske bäst att hitta nån kunnig till det iof..

Vagnen tippar bakåt, fast bara lite, om man sitter längst bak i sätet (så som man ska sitta alltså...)
Jag vill ju inte byta vagn, jag tycker ju om den.
Vart är det felet ligger då?

Draglinjen är rak, vågrät.. Är det samma som horisontell? ehe..
 
Sv: Hjälp med inställningar... *bild*

Innan du går o köper en ny vagn så tycker jag att du ska prova med det enklare alternativet..... Att ställa om skaklarna fram vid sittkorgen så sätet blir plant. Då kommer sittkorgen att komma närmare backen o så även svängeln.
Jag kan hålla med om att svängelns placering inte är optimal, men det kan fungera men det vet man inte förrän man provat.
Är svängeln för högt placerad så kommer bröstan att dras uppåt o du får ett tryck på luftstrupen. (o det är inte särskilt skönt)

Hur du fixar det jag skrev om skakelöglan (som skakeln ligger i) att den var långt fram, motverkar du genom att korta draglinorna något hål. När hästen är i drag ska öglan som skakeln ligger i vara på smalaste stället på skakeln o mitt på selen. Förstår du nu hur jag menar?

Försöker visa med följande bild.... Inte den bästa men den enda jag hade i mitt album där det är en giggsele.
 
Sv: Hjälp med inställningar... *bild*

Jag tror jag förstår vad du menar, genom att dra skakeln längre fram i öglan...?

OM du menar så (om inte, är jag nog väldigt dum som inte fattar...) så är problemet att öglan på skakeln, som bakselen sitter i, sitter precis bakom där jag har öglan på selen.

För inte ska väl den öglan-på-skakeln genom öglan-på-selen? Isåfall kommer jag ihåg jättefel från den tiden jag gick på körskolan (ca 10 år sedan) :confused:
 
Sv: Hjälp med inställningar... *bild*

Nu har jag läst ditt inlägg igen och jag tror inte vi menar samma saker iaf..
Vagnens skaklar är lika smala hela vägen.
Så: "När hästen är i drag ska öglan som skakeln ligger i vara på smalaste stället på skakeln o mitt på selen. Förstår du nu hur jag menar?" funkar inte riktigt..
 
Sv: Hjälp med inställningar... *bild*

finns det ingen härinne som bor i karlstad som kan hjälpa henne, det kan vara skönt att ha någon som kollar, trevligt med.
 
Sv: Hjälp med inställningar... *bild*

Jag är ledsen men jag bor lååååångt bort från Karlstad annars hade jag kunnat komma o hjälpt dej.

Jag tror jag förstår vad du menar, genom att dra skakeln längre fram i öglan...?
JAAAA!! Precis så menar jag!

OM du menar så (om inte, är jag nog väldigt dum som inte fattar...) så är problemet att öglan på skakeln, som bakselen sitter i, sitter precis bakom där jag har öglan på selen.
Ok! Ibland kan det bli bättre om du har öglan på skakeln framför öglan på selen som håller skakeln.... alltså trä in skakeln längre.

För inte ska väl den öglan-på-skakeln genom öglan-på-selen? Isåfall kommer jag ihåg jättefel från den tiden jag gick på körskolan (ca 10 år sedan) :confused:
Nejdå! Du har helt rätt där!
Det jag menar om smalaste stället på skakeln är att den brukar vara lite inåtsvängd där öglan för "selstickan" (skulle ha suttit om du haft en loksele) är för att sedan svänga ut på slutet...
Har jag förvirrat dej ännu mer nu??
 
Sv: Hjälp med inställningar... *bild*

Jättebra där att ta det del för del av mina förvirrade inlägg, jag fattar nu :grin:

Men det gör alltså inget att öglan-på-skakeln kommer igenom öglan-på-selen?
Ska jag isåfall dra bakselen genom eller bredvid för att fästa i skakel-öglan?
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 252
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 613
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 852
Senast: TinyWiny
·
Tjatter Påsklov!! I dessa Covid-19 tider när hela Stockholm stängs ner och ser ut som en spökstad bestämmer sig Stockholmarna för att dra till...
74 75 76
Svar
1 512
· Visningar
55 488

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp