Bukefalos 28 år!

Hjälp med inställningar... *bild*

EmmaL

Trådstartare
Hej!
Jag skrev ett inlägg om min nya sele, som togs bort.
Så jag vågar inte skriva så mycket om den.

Iaf, så provade jag den igår.
Jag ÄR nybörjare och kommer få hjälp av en kunnig.
Denne kunde dock inte förrän om några veckor.
Så jag "tog mig friheten" och sätta för vagnen och kika på allt...
Kunde helt enkelt inte hålla mig nu när jag väntat på selen så länge :grin:

Nu känns det som om svängeln sitter för högt och att vagnen tippar.
Det finns nått mer hål att tippa ner vagnen, men jag tror inte det räcker.
Måste jag byta vagn? :confused:
Eller går det flytta ner skackelöglorna..? (jag vet att det går. Jag flyttade ner dom till lägsta, menar om det funkar om jag gör fler hål...)

Och hur är det med övriga inställningar..?

Hoppas nån kan hjälpa mig!!

rockymedvagn.JPG
 
Sv: Hjälp med inställningar... *bild*

Om du börjar med att sänka ner sittkorgen (med järnen som går mellan skakel o sittkorg) så sätet blir plant när vagnen sitter fast på hästen, så kommer även svängeln att komma lite lägre. Om det räcker vet jag inte men när du gjort det sätter du in ett nytt kort så får vi se hur det ser ut.
Draglinorna behöver du nog korta något/några hål också så att de är sträckt när skaklarna ligger där de ska i skakelöglorna.

Lycka till!
 
Sv: Hjälp med inställningar... *bild*

Tackar! Återkommer när jag fixat detta då :)
Draglinorna ska alltså va helt sträckta?
 
Sv: Hjälp med inställningar... *bild*

när den drar dig ja. på backen ska det vara lite slack på både baksele och draglinor.

beträffande vagnen ska du nog byta. den passar till shettis.
 
Sv: Hjälp med inställningar... *bild*

Nu är det så att han är shettis... :crazy:

Och ang draglinorna, så var det så jag trodde..
Därav lite slaka linor här där han står still, och sträckta när vi rör oss.
 
Sv: Hjälp med inställningar... *bild*