Hjälp med passansökan delad vårdnad.

Fibusen

Trådstartare
Jag har blanketten framför mig, och har förstått att jag och pappan ska skriva under, men att det räcker att en av oss åker med sonen in till polisen för att göra själva passet. Jag har också förstått att min namnteckning ska bevittnas av någon, och att pappans underskrift ska bekräftas av en annan, MEN, vad menar dom med texten längst ner?

Och, ni som har ansökt om pass till barn där ni separerat, räcker det verkligen att pappan bara skriver under, eller behöver han med in och legitimera sig? (Det är absolut inget problem för han att skriva under, men ska jag be han följa med in för att legitimera sig och ta upp en halv dag av hans liv så gissar jag att han kommer sätta sig lite på tvären…)
 

Bifogade filer

  • C2209BD1-B79E-46F5-8195-2B31CD3EFFAE.jpeg
    C2209BD1-B79E-46F5-8195-2B31CD3EFFAE.jpeg
    404,3 KB · Visningar: 159
Jag har blanketten framför mig, och har förstått att jag och pappan ska skriva under, men att det räcker att en av oss åker med sonen in till polisen för att göra själva passet. Jag har också förstått att min namnteckning ska bevittnas av någon, och att pappans underskrift ska bekräftas av en annan, MEN, vad menar dom med texten längst ner?

Och, ni som har ansökt om pass till barn där ni separerat, räcker det verkligen att pappan bara skriver under, eller behöver han med in och legitimera sig? (Det är absolut inget problem för han att skriva under, men ska jag be han följa med in för att legitimera sig och ta upp en halv dag av hans liv så gissar jag att han kommer sätta sig lite på tvären…)
Jag har skaffat pass till mina med den lappen enbart, pappan behövde alltså inte följa med. Dock fick jag göra processen två gånger eftersom pappan skrivit fel år och lappen bara är giltig i en (eller om det är tre) månad 🥴
 
På polisens webbplats står det
"Blanketten för vårdnadshavares medgivande ska fyllas i och tas med till passexpeditionen. Om barnet har fler än en vårdnadshavare måste samtliga skriva sin namnteckning på blanketten. Underskrifterna ska sedan vidimeras av någon utomstående.

Du kan välja att fylla i blanketten på passexpeditionen om du vill. I så fall måste båda vårdnadshavarna följa med till passexpeditionen och visa giltig id-handling.

Följande måste vara uppfyllt för att blanketten ska vara giltig:

Vid gemensam vårdnad måste båda vårdnadshavarna skriva under.
Rutan där du anger vilken handling ansökan avser måste vara ikryssad.
Vårdnadshavarnas namnteckning ska vidimeras av utomstående med namnteckning, namnförtydligande, adress och telefonnummer.
Den som vidimerar måste vara äldre än 15 år.
Underskrifterna får inte vara äldre än en månad.
Ansökan påbörjas först när en giltig blankett är inlämnad på passexpeditionen."



Lite längre ner på sidan står det
"Du som är vårdnadshavare behöver följa med barnet till passexpeditionen. Om barnet har fler än en vårdnadshavare och blanketten är ifylld och vidimerad i förväg, räcker det att en vårdnadshavare följer med barnet. "

https://polisen.se/tjanster-tillstand/pass-och-nationellt-id-kort/barn-och-ungdomar-pass/
 
Pappret räcker, jag blev också osäker av texten längst ner så jag tog med hans ID för säkerhets skull med det var de tydliga med att de inte behövde. Så:

- Hans namnteckning
- Din namnteckning
- Ditt ID
- Någon som bevittnar era namnteckningar, kan vara samma person för er båda.

Vi hade hängslen och livrem och hade med mamma med sitt ID som bevittnat namnteckningarna men de ville de inte heller ha :D
 
Nu är det ju en evighetsväntan innan det finns tid, tidigast november, så är lite tidigt att fylla i än. Och passet är bara giltigt i tre år så jag vet inte om jag ska boka tid eller inte, vi hoppas på att kunna resa nästa vår/sommar, men blir det inget av med det pga covid eller kriget nu då så är det ju onödigt att skaffa ett pass åt honom eftersom det bara är giltigt i tre år.. Men då vet vi iallafall hur vi ska gå tillväga om vi kommer iväg och fixar passen, tack! ❤️
 
På polisens webbplats står det
"Blanketten för vårdnadshavares medgivande ska fyllas i och tas med till passexpeditionen. Om barnet har fler än en vårdnadshavare måste samtliga skriva sin namnteckning på blanketten. Underskrifterna ska sedan vidimeras av någon utomstående.

Du kan välja att fylla i blanketten på passexpeditionen om du vill. I så fall måste båda vårdnadshavarna följa med till passexpeditionen och visa giltig id-handling.

Följande måste vara uppfyllt för att blanketten ska vara giltig:

Vid gemensam vårdnad måste båda vårdnadshavarna skriva under.
Rutan där du anger vilken handling ansökan avser måste vara ikryssad.
Vårdnadshavarnas namnteckning ska vidimeras av utomstående med namnteckning, namnförtydligande, adress och telefonnummer.
Den som vidimerar måste vara äldre än 15 år.
Underskrifterna får inte vara äldre än en månad.
Ansökan påbörjas först när en giltig blankett är inlämnad på passexpeditionen."



Lite längre ner på sidan står det
"Du som är vårdnadshavare behöver följa med barnet till passexpeditionen. Om barnet har fler än en vårdnadshavare och blanketten är ifylld och vidimerad i förväg, räcker det att en vårdnadshavare följer med barnet. "

https://polisen.se/tjanster-tillstand/pass-och-nationellt-id-kort/barn-och-ungdomar-pass/

Jo det läste jag också, men sista meningen på ansökningspappret fick mig förvirrad. 😂 Lät lite som om vidimering inte fick göras på blanketten, trots att det stod två rutor för just det så blev lite fundersam om det var något att bägge behövde med in ändå, men fick sen höra att det gällde förälder med ensam vårdnad, att den inte får vidimera sig själv. Punkten ovanför är ju om man är två vårdnadshavare, att vi inte får vidimera varandra, och det förstod jag ju, men det längst ner förvirrade mig.
 
Jo det läste jag också, men sista meningen på ansökningspappret fick mig förvirrad. 😂 Lät lite som om vidimering inte fick göras på blanketten, trots att det stod två rutor för just det så blev lite fundersam om det var något att bägge behövde med in ändå, men fick sen höra att det gällde förälder med ensam vårdnad, att den inte får vidimera sig själv. Punkten ovanför är ju om man är två vårdnadshavare, att vi inte får vidimera varandra, och det förstod jag ju, men det längst ner förvirrade mig.
Kan tänka mig att barnet inte får vidimera föräldrarnas underskrift med den skrivelsen? Vet att min bror gjorde det när han var typ 17, men att det på den tiden inte fanns regler för det även om det enligt polisen inte var tänkt att gå till på det sättet.
 
Nu är det ju en evighetsväntan innan det finns tid, tidigast november, så är lite tidigt att fylla i än. Och passet är bara giltigt i tre år så jag vet inte om jag ska boka tid eller inte, vi hoppas på att kunna resa nästa vår/sommar, men blir det inget av med det pga covid eller kriget nu då så är det ju onödigt att skaffa ett pass åt honom eftersom det bara är giltigt i tre år.. Men då vet vi iallafall hur vi ska gå tillväga om vi kommer iväg och fixar passen, tack! ❤️

Kollar du av regelbundet? Jag fick tid nästa vecka i Gävle för ett par dagar sen. Det dyker upp sjok med tider lite oregelbundet har jag märkt.
 
Kollar du av regelbundet? Jag fick tid nästa vecka i Gävle för ett par dagar sen. Det dyker upp sjok med tider lite oregelbundet har jag märkt.

Nej det gör jag inte, har ingen möjlighet att åka denna sommar ändå då jag inte har någon hundvakt (hundvakten, min mamma, vill följa med på resa hon med) så vill inte ta upp någon tid för någon som verkligen behöver nytt pass. Tills nästa vår/sommar känns det ganska osannolikt att vovven fortfarande är med oss, tyvärr…:cry: Hon är gammal och lite skruttig nu. ❤️
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 278
Övr. Barn Hur funkar det? Olika från kommun till kommun? Jag och exet har delad vårdnad, byter på måndagar och kör alltså varannan vecka. Nu...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 529
Senast: Sar
·
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 447
Småbarn Skulle behöva ett par kloka råd från er bukefalister.... Jag och f.d mannen separerade för snart två månader sedan, jag flyttade ut...
Svar
13
· Visningar
3 720
Senast: zalleg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp