Hjälp mig bygga stall

MaRomer

Trådstartare
Så hoppas vi inom en snar framtid att vi ska äga vår egna gård och då tillkommer ett stallbygge.

Stallet ska innehålla 4-6 boxar, varav minimimåtten är 4*4 och en fölbox anpassad för storhäst.

Spolspilta, sadelkammare, torkrum, foderkammare (endast kaftfoder) sk agivetvis rymmas.

Men hur är det med alla smarta lösningar? Jag kommer ha vattenkran i varje box, med en hink under. Vill inte ha vattenkoppar då jag upplever de dricker mindre, men samtdigt vill jag inte bära massa vatten. För att slippa frysrisken om det blir -20 på vintern funderar jag på värme i ledningarna? Slow feeding nät till alla inne, gummi matta i boxarna (om ekonomin tillåter). Krubbor som kan tas bort vid rengöring, kanske utfällbara?


2 boxar kommer ha galler runt hela men öppningbara/borttagbara i front. Bla fölboxen och 1 box till. Murade väggar, endast galler vid framkanten på boxarna där de äter. Gallret ska vara bågformat. Inga skjutdörrar förutom till de boxar med helt galler.

Ljus rymlig spolspilta med förvaring. Hur jag löser förvaringen är inte bestämt, kanske ingjutna hyllor i väggen? Ska rymma det nödvändigaste så som svettskrapa, svamp, schampoo osv.

Sadelkammaren ska vara rymlig! 2 sadelhängare-tränshängare/box,Mängder med smart förvaring och givetvis dörrar till allt! En hylla högst upp som går runt hela rummet där man kan förvara det som inte används så ofta. Less is more. Givetvis rymlig bänkyta för puts av läder och varm+kall vatten. Sadelbock och bänk/lådor i mitten för sittyta. Tänk praktiskt, stilrent och "gammalt".

Täckeskammaren ska rymma alla täcken som inte används och där ska även finnas en värmefläkt + avlopp för att torka blöta täcken. Givetvis en stor rymlig tvättmaskin och täckeshängare längs ena väggen. Längs andra stora hyllor att förvara täckena i.

Foderkammaren ska även den vara rymlig, men inte överdriven. Här förvaras kraft, tillskott, hinkar, tråd och isolatorer. Mindre bänk bör finnnas med vatten. Samma koncept som i tidigare rum men många hyllor där man kan ställa färdigblandad kraft och mindre kraft hinkar/baljor.

Rymlig stallgång och inte tradiotinellt med 2 rader boxar. Fölboxen skall finnas i ett hörn. Minst 2 utgångar. Jag vill inte ha skottkärra och grepar i gången, så vart ska de förvaras? I foderkammaren? Utanför? Vill ha en ren stallgång utan ryktlådor, endast grimma coh nått täcke på boxdörren.

Vad ska ni göra nu? Jo ni ska lägga in bilder på hur det kan tänkas se ut:)

Ge mig inspiration, och har jag glömt något så hojta!

Har du en ritning påmitt framtida stall?? Ja men in med den då.
 
Sv: Hjälp mig bygga stall

Har inte kollat igenom allt så noga men blir lite skeptisk till vattenkranar till varje box. I privatstallet på ridskolan har dom löst vattenfrågan genom att ha en slangvinda i ett uppvärmt utrymme och sen drar dom ut den när de ska fylla hinkarna och när de ska använda spolspiltan.
På så vis har dom undvikit problem med ledningar som fryser, sönderfrusna ledningar eller att hästarna gör sönder kranar och ledningar i boxarna.

Tycker det funkar bra och man slipper bära fulla vattenhinkar kors och tvärs genom stallet.
 
Sv: Hjälp mig bygga stall

Som det är nu så kör jag med vattenslang å hatar det. Tanken är att det ska sitta ett skydd runt kranen som gör att hästarna inte kan sparka eller skada sig på den.

Så vattenslang är inget alternativ för mun del.
 
Sv: Hjälp mig bygga stall

Hej!

Kranar i varje box funkar skitbra OM man
1. bygger in dom så inte hästarna kan komma åt att skruva på dom, av nån anledning verkar vissa hästar älska att bada och när de väl lärt sig skruva igång vattnet är stallet alltid genomblött.
2. Inte låter det bli minusgrader i stallet, nånsin, för då fryser kranarna med samma härliga vattenresultat som ovan.

Jag har varit med om båda sakerna- ffa på höst/vintern och vinter/våren är det skitjobbigt med kranar- det fryser och smälter om vartannat och vips är kranarna sönderfrusna och sen sprutar vattnet.

I ena stallet jag stog där vi hade kranar löstes frysproblemet med att alttid ha stängda dörrar- vilket såklart gjorde stallmiljön klart sämre (mer fukt och sämre luft).

Värme i ledningarna har bara funkat ner till -10 grader där jag stått, efter det var det släpa vatten lik f-at, men man kan antagligen isolera rören bättre än det var där. Sen kan man ju ha sånt cirkulerande vatten också.

Men utöver dom små problemen gillar jag verkligen kranar i varje box!

Annars är mockningslucka i varje box helt underbart- går såklart rakt ut på gödselstacken- man slipper tidsödande vändor med skottkärra och spar både tid och kropp!

Tänk också på att möss älskar hästtäcken- ett bra tips är att ha täckena i plastbackar som mössen inte kan ta sig in i!

/Lavinia, som nu flyttat till ett mindre ordnat stall, men trivs som 17.
 
Sv: Hjälp mig bygga stall

Vi har ett rum för torkning av täcken i stallet. Nu har vi förvisso upp till 20 blöta täcken hänger där samtidigt, men mitt tips är ändå att ha en avfuktare. Vi har element med hög värme på istället för fläkt, men som sagt även en avfuktare.
 
Sv: Hjälp mig bygga stall

En liten snabb tanke såhär på kvällskvisten..
Jag tycker också det där med kranar i varje box var en bra idé men för att spara lite på kranarna o så, så kan man kanske bygga in en kran mellan två boxar, så att det bara går åt en per box. Kanske sätta kranarna utanför boxen i stallgången och så ha en kortare slang (som inte behöver sitta i hela tiden utan bara när man fyller?)

Eller nåt :) Som sagt bara snabb funderare
 
Sv: Hjälp mig bygga stall

En liten snabb tanke såhär på kvällskvisten..
Jag tycker också det där med kranar i varje box var en bra idé men för att spara lite på kranarna o så, så kan man kanske bygga in en kran mellan två boxar, så att det bara går åt en per box. Kanske sätta kranarna utanför boxen i stallgången och så ha en kortare slang (som inte behöver sitta i hela tiden utan bara när man fyller?)

Eller nåt :) Som sagt bara snabb funderare

1 kran på 2 boxar funkar ju ypperligt:) Vet dock inte med att ha dem utanför. Tänkte mer ha dem i boxen med ett hölje utanpå så hästarna inte kan nå dem. Och för ev läckage en huvudkran som man stänger när vattnet i boxarna inte används.

Är lite noggig med utstickande saker i stallgången;) Vill knappt ha krokar på boxarna haha
 
Sv: Hjälp mig bygga stall

Vi har ett rum för torkning av täcken i stallet. Nu har vi förvisso upp till 20 blöta täcken hänger där samtidigt, men mitt tips är ändå att ha en avfuktare. Vi har element med hög värme på istället för fläkt, men som sagt även en avfuktare.

Avfuktare är en självklarhet! Funkar det att ha tvättmaskin i torkrummet eller kommer den haverera:/?
 
Sv: Hjälp mig bygga stall

hej!

Kranar i varje box funkar skitbra om man
1. Bygger in dom så inte hästarna kan komma åt att skruva på dom, av nån anledning verkar vissa hästar älska att bada och när de väl lärt sig skruva igång vattnet är stallet alltid genomblött.
2. Inte låter det bli minusgrader i stallet, nånsin, för då fryser kranarna med samma härliga vattenresultat som ovan.
minusgrader är ju jobbigt. Men inget vi kan styra över. Kommer bygga ett varmstall så jag hoppas att det aldrig blir minus där inne! Blir det det så får vi dra igång en byggfläkt och betala elräkningen därefter.

jag har varit med om båda sakerna- ffa på höst/vintern och vinter/våren är det skitjobbigt med kranar- det fryser och smälter om vartannat och vips är kranarna sönderfrusna och sen sprutar vattnet.

I ena stallet jag stog där vi hade kranar löstes frysproblemet med att alttid ha stängda dörrar- vilket såklart gjorde stallmiljön klart sämre (mer fukt och sämre luft). att ha det stängt dygnet om är inget alternativ! Frisk luft ska in varje dag. Funderar även på värmeslinga i slangarna alt isolering och inbyggda. Kanske blir billigare är byggfläkt och gör att man kan ha stallet öppet mer på vintern oavsett om det är minus. Visst det håller ju inte allt, men iaf en liten del! Om inte planerar jag attkunna stänga av och tömma alla ledningar in i boxarna coh bara ha en huvudkran i spolspiltan. För att undvika sönder frysning/bassäng i stallet:d

värme i ledningarna har bara funkat ner till -10 grader där jag stått, efter det var det släpa vatten lik f-at, men man kan antagligen isolera rören bättre än det var där. Sen kan man ju ha sånt cirkulerande vatten också.

Men utöver dom små problemen gillar jag verkligen kranar i varje box!

Annars är mockningslucka i varje box helt underbart- går såklart rakt ut på gödselstacken- man slipper tidsödande vändor med skottkärra och spar både tid och kropp! kommer nog inte bli möjligt iom man måste ha gödselplatta utanför varje box. Det är inte så många boxar så ska nog fixa det.

tänk också på att möss älskar hästtäcken- ett bra tips är att ha täckena i plastbackar som mössen inte kan ta sig in i! plast backar, fällor och katter ska nog hålla de små liven borta haha

/lavinia, som nu flyttat till ett mindre ordnat stall, men trivs som 17.

1010101010101010
 
Sv: Hjälp mig bygga stall

Ritningar?? Någon som har en på lut=)?

Kanske en uppbindningsplats/spolplats ute kkan vara värt? Tänkte en förlängning av stalldelen så man får tak över?
 
Sv: Hjälp mig bygga stall

Funderar på spolspiltan inne. Supersnyggt med kakel/klinker, men otur om hästen sparkar, eller är det bara att ha extra plattor hemma? eller funkar det med plastmatta som liknar kakel?? JAg vill ha en ljus spolspilta och inte plåt på väggarna.
 
Sv: Hjälp mig bygga stall

Ett stall som jag stod i hade våtrumsmatta limmat upp på väggen. Väldigt smart och lätt att göra ren. Den borde dessutom finnas i olika mönster att få tag på :)


Något jag skulle tänka på är att, om möjligt, ha spolspiltan närmast där du går in och ut med hästen. Detta för att ett annat stall jag stod i så var spolspiltan "längst in" och då lerade man ner hela stallgolvet på väg till spolspiltan. Åtminstone när det var 8 hästar som alla skulle spolas ben på.

Klar skillnad mot det stallet som hade spolspiltan direkt innanför dörren som användes vid intag av hästar från hagen :)

Enda bilden jag hitta med bild på spolspiltan med våtrumsmattan....

4kant2.jpg



(Att dessutom ha en svängbar arm att ha slangen i kan vara guds gåva till hästägaren! :D På bilden syns även att det sitter krokar med ett snöre som går längs hela. Användes för att hänga upp avspolade benskydd på för att torka i spolspiltan. Också smart! )
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp mig bygga stall

KAnon bra tips! Det med att kunna hänga benskydd är ju guld värt. Och spolspiltan har jag tänk ha så nära ingången det går. Även ajg stor i ett stall mes spolspilta längst bort:/ Kul å gå förbi 10 boxar å lera ner utanför:/
 
Sv: Hjälp mig bygga stall

Kom på en sak till som syns på bilden om man tittar noga ;)

Nu vet jag inte vad du ska ha för inredning men på box-bilden så ser man att det är svart plåt längst upp på boxdörren och även "mellanväggen". Och runt stolparna är det också plåt, fast vit då. Detta gör att hästarna inte gnager sönder något!

En häst jag hade på foder drog dock tänderna längs med plåten som ovana. Den skulle väl egentligen haft en träbit inne i boxen som den FICK gnaga på kanske, men men... Plåten är lättare att byta ut än plankor :)
 
Sv: Hjälp mig bygga stall

Kom på en sak till som syns på bilden om man tittar noga ;)

Nu vet jag inte vad du ska ha för inredning men på box-bilden så ser man att det är svart plåt längst upp på boxdörren och även "mellanväggen". Och runt stolparna är det också plåt, fast vit då. Detta gör att hästarna inte gnager sönder något!

En häst jag hade på foder drog dock tänderna längs med plåten som ovana. Den skulle väl egentligen haft en träbit inne i boxen som den FICK gnaga på kanske, men men... Plåten är lättare att byta ut än plankor :)

Iom jag vill ha murat stall så tänkte jag om möjlighet finns mura in stilparna mellan boxarna. Så då kommer det inte finnas något trä alls att gnaga på uatn de få in grenar istället:)

Liknande detta fast med som 4-kantiga pelare så det inte blir så instängt:

194_5075885ae087c310b3e5f5d4.jpg


Annars representerar detta stall det luftiga jag vill ha
 
Sv: Hjälp mig bygga stall

Skulle jag bygga eget stall skulle jag lätt bygga irlänska boxar. (Två boxdörrar, en i yttervägg och en mot stallgång.)
Jag är ett fan av smidiga rutiner och låter gärna hästarna släppa in sig själva genom att ha en "gång" från hage till boxar så man bara behöver öppna boxdörrar och haggrinden.
De som Tyra har (Darios.se) till sina är ju helt underbara med en liten "hage" de kan gå ut i.
Suveränt.

Sedan ska man alltid placera krubban till vänster om boxdörren (från stallgången sett) för om hästen går in och ställer sig och äter, så hamnar täckesspännena på rätt sida så man slipper gå runt och flytta på en häst med ett dyblött/lerigt/bajsigt täcke.
 
Sv: Hjälp mig bygga stall

Skulle jag bygga eget stall skulle jag lätt bygga irlänska boxar. (Två boxdörrar, en i yttervägg och en mot stallgång.)
Jag är ett fan av smidiga rutiner och låter gärna hästarna släppa in sig själva genom att ha en "gång" från hage till boxar så man bara behöver öppna boxdörrar och haggrinden.
De som Tyra har (Darios.se) till sina är ju helt underbara med en liten "hage" de kan gå ut i.
Suveränt.

Sedan ska man alltid placera krubban till vänster om boxdörren (från stallgången sett) för om hästen går in och ställer sig och äter, så hamnar täckesspännena på rätt sida så man slipper gå runt och flytta på en häst med ett dyblött/lerigt/bajsigt täcke.

Krubban till höger i boxen har jag redan planerat in:) Dock så komme rdet inte bli en boxdörr ut i varje box då vattnet inte kommer fixa det på vintern:(
 

Liknande trådar

Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 208
Senast: skogaliten
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 539
Senast: Ajda
·
Anläggning Jag har varit inne på att bygga lösdrift hemma men har nu fått möjligheten att ta över ett litet stall istället och då kommer jag...
Svar
2
· Visningar
1 770
Senast: Stekspaden
·
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 192
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Mat till kräsen liten valp
  • Kattsnack 10
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp