Hjälp mig välja ras!

äh, min labbe har aldrig använts till någon form av jakt eller -simulering och han är hur go och glad som helst i alla fall! det är klart all han behöver ju röra på sig och få sin hjärna aktiverad (annars gör han det själv :angel:), labbar och goldens är riktiga allroundhundar, men som sagt de fäller massor och det ville inte trådskaparen att hennes hund skulle göra.
 
Sen kräver generellt Labbar och Golden mer aktivering än vad trådskrivaren kanske är beredd att lägga ner .

Pm:ar dig!
 
Sedan när rekommenderar SKK apportörer till familjer?

De apporterande hundarna ska förbli apporterande och inte några gullegull-objekt för barnfamiljer. Vill man ha en sällskapshund köper man en hund av sällskapsras.
 
Sedan när rekommenderar SKK apportörer till familjer?

Har jag nämnt fler apportörer än golden eller labbe? :confused:

De apporterande hundarna ska förbli apporterande och inte några gullegull-objekt för barnfamiljer. Vill man ha en sällskapshund köper man en hund av sällskapsras.
Rikta dina ord till SKK som rekommenderar golden retriever som sällskapshund för att den är lydig, följsam, aktiv och intelligent.
Faktum kvarstår att Golden är en av de populäraste familjehundarna och den trivs dessutom bra ihop med familjegemenskapen om den bara får aktivera sig.

Oj, nu får visst trådskaparen förlåta mig för att jag glömde igen för att jag tar upp plats med de här diskussionerna. :o Det var ju inte detta tråden skapades för.
Följande inlägg till mig PM:as gärna så att Gry får ha tråden till det den var skapad för.
 
En fågelhund jagar eller fångar inte sitt villebråd. Den fångar vittringen av fågeln och kryper sedan orörlig och tyst ihop på marken tills jägaren lokaliserat fågeln. Hunden står alldeles stilla tills jägarens skott träffat innan de hämtar det dödade eller skadade bytet

Men jaktlusten finns och behövs för att hunden outtröttligt skall kunna leta efter skjutna fåglar. Det är jaktlusten som gör att hunden vill apportera. En Labrador har vanligtvis stor jaktlust. Det är lydnad som sklal gå in och reglera hunden förföljande av levande vilt.
 
Svar till alla!

Tack snälla ni för alla genomtänkta tips! Jag har fått flera uppslag och, tyvärr :D, är det ÄNNU svårare nu...

Jag skäms lite :o att säga det men ärligt talat så känns labbar eller goldar lite "vanliga". Egentligen tror jag nog att golden är det naturliga valet men jag ska erkänna att det känns lite tråkigt. :o Känner en storpudel och måste säga att det är trevliga hundar- men jag tror nog sambon skulle tveka.

Fågelhundar, Curlyn och vidare- Bra tips! Gillar Verkligen dessa hundar. Är nog inte beredd att lägga ner jättetid på träning mer än "det vanliga", dvs inget sök eller spår. Så därför är jag tveksam- men ärligt talat?! Min moster hade en riktig soffpotatis till fågelhund, gick inte att få ut den före tio på dagen, vägrade att bada- var livrädd, och ville verkligen inte gå ute när det regnade. Jag tror inte man kan stirra sig blind på vad rasen är till för, det finns individer. Det kanske räcker med att hålla sig inom vidden för vad rasen kräver.

Leonberger och Ridgeback! Ska kolla upp det! Bra tips! Kan inget om dom förutom att dom ser helt underbara ut.

Oroa er inte, kommer inte göra ngt överilat! Och jag ÄR intresserad av träning- bara inte träningsnarkomani, om ni förstår vad jag menar.

Tusen tack alla ni för alla bra tips, har ni fler så är det bara att tipsa på!
 
Har kollat upp Leonberger lite nu och det slog mig att min kompis pappa har uppfödning på dessa underbara hundar! Vad kostar en valp på ett ungefär, jag vet att det är väldigt olika, men på nått så när? Priset är iofs helt oväsentligt men jag är nyfiken.
 
Antagligen som de flesta hundar, mellan 8000-10000kr.

Ridgeback kan jag upplysa ligger på 10000 om du vill ha en korrekt. Men är du inte intresserad av utställning så finns det ganska ofta individer med skev ridge till reducerat pris. Eller en utan ridge kanske, då blir de ännu billigare ;)
 
Asså himla synd att min labbe inte har läst SKK:s rekommendationer... Får hon vägrar nämligen att apportera, driver dock jättebra och är rovdjursgalen... ;) ;) :angel:

(svarar nu till trådskrivaren)

Curly har jag träffat ett par stycken som har haft, alla har jag träffat inom jakten där folk är mycket ärliga i sina hundval och kräver mycket av hunden. Jag kan säga så mycket som att INGEN av de som hade haft curly köper en igen... Tyvärr...

Det är så här att alla jakthundar har mer eller mindre jaktinstinkt, spanieln är ofta väldigt svår att få att lyfta nosen, den vill hela tiden "söka av".

Pudeln är inte dum alls, inte heller dalmatinern (har en i valpkursen, den bästa jag har sett på många år, de är på uppgång). Tänk dig för innan du köper en stående fågelhund bara, mkt aktiva. Utpräglade vallhundar är väl inte heller ngn bra rekommendation.

Tittat något på korthårig collie??? Jag har sett många, tycker det verkar vara väldigt trevliga hundar, känner dock ingen närmre.

Titta på collien... jag återkommer

//E
 
Nä du - läs på innan du yttrar dig. Vad tror du att de gör om de inte har jaktinstinkt när de hämtar fåglarna???? Det är en form av jakthund som kräver en hel del aktivering. Sedan är de avlade för att inte vara intresserade av levande vilt MEN de är fortfarande jakthundar.

Javan
 
Pincher! (fd. mellanpincher) En lite ovanligare ras, som jag varmt rekommenderar. (Och sneglar på besten som legat och snarkat hela dan, med undantag från små kisspauser, eftersom det regnar ute...)
 
Å vad kul!
Tja, du har ju träffat VÄRLDENS sötaste och trevligaste hund redan så..... :p

Nej men allvar.....lycka till!
 
Men du! Det låter PRECIS som ni ska ha en Grand Danois! Ojojoj..
Visst, allt blir liiiite värre/mer/större med en GD men kärleken man får tillbaka.. Ahh, den går inte att mäta. Den är enorm, så som hunden!
Har hört att den också passar utmärkt med barn eftersom GD ska vara en lugn hund med MASSA tålamod!

Tycker ni att dom är lite FÖR stora så välj en TIK ifrån en kennel som har relativt små hundar som avelsdjur. Skulle kunna tipsa om ett par av dom.. Dom ligger runt 72cm och det är smått kan jag lova. Helt perfekt strl :D

LYCKA TILL!
 
Som sakt priset på en Leonberger varierar men runt 10 000:-
Vet du om din kompis pappa har något Kennel namn på sin uppfödning? Nyfiken !! Mitt tips är att om du har möjlig het att umgås med nån Leon så gör det, du blir kär på en gång, Ja lovar :love: Och vänta bara tills du får se en valp :love: :love:
 
Ja, du har en av världens sötaste hundar, det kan jag oxå skriva under på :love:. Lagom storlek, korthårig, lugn, kort sagt, det mesta som vi letar efter. Men jag skäms för att säga det - alla skriker rakt ut när jag berättar att jag ens överväger en sådan ras. Nu är jag lite så att jag går min egen väg :angel: om jag känner för det, så det hänger inte på det heller men det är klart man blir lite orolig när man har barn och kanske vill skaffa fler. Då är det lättare att välja "trygga" raser, jag ser ju nu vad som händer när sonen (inte ett och ett halvt år riktigt än) blir alldeles tokig i katten... jag får jaga sonen hela tiden och sonen jagar katten ... :crazy:

Skulle du våga skaffa samma ras om du hade riktigt små barn?
 
Jag är rädd för att min kompis pappas uppfödning inte kanske går i stil med SKK´s regler :crazy: Han är, vad ska jag säga utan att vara elak, lite udda och speciell... Men han är absolut inte elak mot hundarna eller så, DOM behandlar han väl... Vill inte skriva mer i saken... Hur som helst kom jag på att jag har både träffat underbara Lejon och hört underbara saker om dom... Sambon blev lite full i skratt när jag berättade om att "vi" skulle titta närmare på Leonberger- han tyckte att han hade gett mig sig på hundköp... inte ponnyköp... :D
 
Engelsk springer spaniel då? Jättetrevlig ras som visseligen behöver stimulans (men vilken hund gör inte det, jakthundar som sällskapshundar) för att må bra, men som är en kanontrevlig familjehund som hänger med på det mesta.

Welsh springer spaniel som är något mindre kanske.

Clumber spaniel är en lite ovanligare ras jag tycker du ska kolla upp, spanielhundar öht tycker jag är trevliga hundar.

Nova scotia duck tolling retriever "tollare" verkar ju också kunna passa kanske?

Lagotto Romagnolo (med resv. för stavningen), lagom stor, lagom aktiv.

Pumi, också skojig mellanstor hund som är med på det mesta.

Schapendoe, om man har lite tid över för pälsvård. Eller tibetansk terrier som är snarlik.

*sitter själv och drömmer om nästa hund* :p
 
jaaa en pumi! mammas gamla granne har en sån, kanonfin är den! hur trevlig som helst, och pälsen känns som mjukaste lammull :love:.
 
Ja, jag hade definitivt valt samma ras om jag visste det jag vet nu, Staffordshire Bullterrier, hon är så sund, så lugn, så klok, go, snäll, älskar alla, hänger med på allt, men ligger lugnt när vi är inne, barn är inga problem, de har inget på hunden att göra, precis som de aldrig haft på de andra hundarna att göra, leker gör vi med min eller annan vuxens öga på det hela, hon är bara gladare ju fler ungar som busar runt med henne, men som sagt, precis som alla andra borde göra, när vuxna är med och kollar.

Hon är snäll mot katter, orädd för allt, så super i alla lägen, helt klart det bästa val jag och vi kunde gjort.

:)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 254
Hundavel & Ras Jag tänkte mig att skaffa en hund i framtiden, men det är verkligen inte lätt att välja. Jag växte upp med en Newfoundland som liten...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 432
Senast: AnneB
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 167
Senast: inverterad
·
Hundavel & Ras Vi är en familj med tonårsbarn som ska utöka familjen med vår första egna hund. Vi har många vänner med hund och har under ett år varit...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 785
Senast: Narcissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp