Hjälp mig välja ras!

:)

Hur mkt hjärnstimulans behöver Staffar? Iq 0, Normal, lite över medel, Superintelligent- minst en timme varje dag och man kan inte kasta en pinne utan att stackarn måste göra ngt för att hämta... (ja, det där sista var lite skoj...)

Ja, jag kanske borde "våga". Jag vet att det mycket sällan hänger på hunden utan hur man behandlar dom. naturligtvis, hur kan man tro annat egentligen?! Farsan har ju haft dobermann och dom blev lite galna, båda höll ut i tre år innan dom fick krupp och var tvungna att avlivas, en kompis lyckades förstöra en golden men sina extrema "psykologiska" metoder som hon läst sig till... (ja det där ett eget kapitel men jag blir galen bara jag tänker på det *letar efter devil, var har han tagit vägen* :confused:) Oj, där flöt vi från ämnet lite, hettar visst till fortfarande märker jag... :mad:

Vad jag ville komma fram till är att alla nog kan bli galna kamphundar- gudarna ska veta att min gamla papillion förvandlades till en sådan när hon såg barn :D (fast egentligen :mad:) Jag menar, hur troligt är det EGENTLIGEN, att den hund som är bra uppfostrad, har det tryggt och bra i "flocken", får promenader och stimulans helt plötsligt slår till och äter upp småbarn? FINNS det sådana dokumenterade fall? Dvs, har staffar svårt att acceptera ranglåghet eller vill dom komma upp sig "hela" tiden och visar barn (dvs ranglåga) att dom ska passa sig. En kompis har typ minst en uppgörelse om dagen med sin rottis nuförtiden, den är i tonåren.

Många frågor det där... orkar du svara?
 
Först och främst vill jag ju säga att jag är långtifrån en expert på denna rasen...jag har en fem-månaders tös själv, och har sett ganska många olika staffar de senaste månaderna, det är min enda referens, plus att jag tagit till mig så mkt information som får plats mellan öronen på mig om rasen.

I england kallas rasen för "the nanny dog" för deras goda egenskaper med barn, detta tycker jag själv är missvisande då jag aldrig i livet skulle låta vare sig hund passa barn eller barn passa hund.

Rasen i sig är krävande, både mentalt och fysiskt, jag jobbar ganska lite med mina, (Har en russel också) en timme om dagen mentalt arbete på sin höjd just nu, vilket ska utökas.
Går rundor gör vi mest hela dagarna, men däremellan ligger hon väldigt stilla och vilar, precis som du såg när vi träffades.
Är vi inomhus-vilar hon, är vi ute-är det full aktivitet.

Vad det gäller ranghöghet tror jag inte det är ras-baserat utan individbaserat, alltså, det bstämmer individen, hos oss är det en katt som är chef och det är ok för båda hundarna....
:smirk:
Hur hon blir när hon fyller tonåring får vi se, jag gör inte så mkt väsen av saker och ting, förstorar inte upp något, men visst kommer det att märkas..det är jag övertygad om.
Varje fas välkomnas i mina ögon som ett steg för henne att bli vuxen och ännu mer mogen att hitta på olika saker.

Jag är förvånad, glad, och mkt positiv över hur hon artar sig, hade jag visst om denna rasen innan hade valet inte varit svårt, aldrig mer en annan ras, det kan jag säga!

Haha..du kan passa henne en vcka gry....så får du se sen om du är botad... :D
 
Mkt vettigt inlägg, ren fröjd att läsa. :bow:

När det gäller rang tror jag precis som du att det är mycket beroende på individ och att man ska vara noggrann med att iakkta kullen när man ska välja valp samt att lyssna noga på uppfödaren och följa dess rekommendationer på vilken valp som hon tror skulle passa valpköparen bäst.

Med en staff får man nog också vara beredd på att möta en hel del fördomar kan jag tänka mig...? :mad:

Själv har jag alltid "drömt" om en rottis, men inser att jag i dagens läge inte skulle klara av en sådan. Jag är helt enkelt inte särskilt bra på att ta ledarrollen i en hund-människa relation, utan föredrar att kunna slappna och busleka med min hund istället. (Det blev en liten spaniel.) Inte var han nån stjärna på lydnadsplanen men vi var som ler och långhalm... :cry:)

Till trådskaparen:
När du hittar rasen är det ett jättebra tips att kolla om du inte kan få passa en sådan hund under en kortare tid så du får lite mer info innan du gör ditt slutgiltiga beslut. Visserligen säger en individ inte mycket om rasen, men det ger ett hum om hur det skulle vara att leva med en sådan hund.

*önskar jag var i tagen att skaffa hund igen*
 
En korthårig collie är en brukshund och vill jobba! Ingen hund jag skulle rekommendera om man inte är intresserad av ngn form av hundaktivitet. Min är pest om hon inte får göra något :crazy: Men trevliga är de förstås :love:

Till trådskrivaren: Du har fått väldigt varierande förslag här, sätt dig ned och fundera tillsammans på sambon hur ni vill att er hund ska vara. Lugn eller livlig? Om sambon är lite bekväm kan det bli jobbigt med en livlig hund... Orkar ni med en stor busig valp? Eller föredrar ni en mer lätthanterlig storlek? Klarar ni av en hund som alltid är blöt när ni kommer in från en promenad? Föredrar ni att borsta hunden eller sopa golvet? Vill ni ha en hund med kort lättskött päls men som kräver täcke på vintern? Orkar ni med en hund som måste badas ofta eller som alltid får snöbollar i pälsen? Ska hunden gilla alla människor eller klarar ni en hund med vaktinstinkt? Bor ni i lägenhet och vill undvika skälliga raser? Vilka egenskaper får den absolut inte ha? Stryk hundar som har dessa egenskaper. Försök sedan rangordna egenskaperna ni vill att den ska ha. Vilka är viktigast? Vilka är endast önskvärda? Tänk också på hur ni är. Är ni högljudda och livliga eller lugna och tystlåtna? Har ni lätt eller svårt för att säga ifrån?

Exempel på hur jag gjorde för att hitta en lämplig ras. Jag ville ha en mjuk hund för t.ex. en rottis skulle genast ta över ledarskapet :o Sedan är jag intresserad av att träna och tävla, och vill ha en hund som inte kräver år av träning för att kunna gå lös ;)
Min lista blev då som följer:
krav:
*lyhörd
*gilla att jobba
*låg alt. kontrollerbar jaktlust
*livlig men inte för krävande
*tillgänglig
*smidigt byggd
*låg skärpa
bör vara:
*lagom stor (för mig...)
*lättskött päls, ej klipp eller trim
*vädertålig
önskvärt, ej nödvändigt:
*tystlåten
*brukshund
*fäller lite

Svaret för mig blev korthårig collie. Jag fick kraven uppfyllda, men fick ge avkall på vädertålig (kunde ha mer päls), tystlåten (definitivt inte :p) och fäller lite.

Lycka till!
 
Med en staff får man nog också vara beredd på att möta en hel del fördomar kan jag tänka mig...? :mad:

Jag reser väldigt mkt, och då är Milda med, hon överrumplar människorna innan de hinner tänka ordet "pittbull" eller "kamphund" och översvallar dem med sin charm, INNAN de bestämmer sig för att det är en "sådan" hund, MEN, till de jag berättat att jag köpt en Staffe, de är super-reserverade och nästintill rädda per automatik när vi anländer.Synd. Dock märker de efter en stund att hon är en mkt trevlig hund, dessutom ovanligt lugn. Jo, jag vet att hon sover mkt för att hon växer, om nu någon skulle reagera på att jag skriver att hon är mkt lugn, men hon ÄR lugn, hon vet att inne vilar man. Jag klarar inte av "höns" så jag formar mina djur till att vara just lugna och stabila.

Det är synd, men mkt förståeligt med de aktuella debatterna vad det gäller dessa raserna, jag vill fortfarande hävda att en stor del sitter i den som håller i kopplet. Naturligtvis VET jag riskerna med att köpa en sådan ras, både socialt och rent rasmässigt, men jag vet också att jag kan ge henne en sund uppväxt och förutsätter därmed att jag får en sund hund.

Det bästa man kan göra med dessa raser är väl att ge dem bra hem som stimulerar dem rätt, föda upp individer med korrekta rasegenskaper och gör bra reklam för dem.(Visa upp sunda trevliga, glada, sociala hundar) Uppfödaren har en otroligt stor roll i det hela, att välja rätt köpare är inte lätt, jag anser att säljaren bör ha extremt höga krav på köparen.
 
"en timme om dagen mentalt arbete på sin höjd just nu, vilket ska utökas,,

Vad aktiverar du med då? (Behöver ideér)
 
Leta godis, leta lillmatte, damen i fråga har visat sig ha näsa för dofter..hon spårar jättegärna och allt, men jag är totalt inkompetent vad det gäller spårning så jag lägger ut godis, favvoleksaker osv.

Lydnad, bara precis grundlydnad, inte på dressyrnivå, jag vill ta det lugnt.

Hon är lös nästan alltid, vi tränar inkallning, "upp o lek" kontakt, vara ensam hemma utan andra hunden, vara ensam i ett rum utan andra hunden, hon lär sig umgås med hästar, *phu..ja vad mer..inget märkvärdigt alls, dagen som kommer brukar alltid bjuda på något nytt, hon är ju som sagt med när jag reser, så hon har redan åkt mkt tåg och bil, gått i storstäder, varit på stationer, nya stall osv.

Jag har inga riktlinjer, inga specifika mål, vill bara ha en vettig, social och framåt hund, som är med på precis allt som vi andra i familjen tycker är kul, utan att för den delen plocka bort hennes egna tänk, något hon såklart har gott om.

Tyvärr har jag inga speciella tips att ge dig :)
 
Du orkade svara! :) Tack för all vettig information!

Detta gör mig bara ännu mer sugen att kolla upp staffen, tack för länken. Jag vill ogärna bli stämplad för en "sån där som är livrädd för kamphundar" men jag har heller ingen direkt erfarenhet av raserna. Nu vet jag att "din" ras inte var en sk kamphund men ändå. Naturligtvis vill man ha en ganska lätt hund men kanske inte fööör mesig, det skulle inte gå så bra ihop med mig :D Fast olikheter kanske drar :D Nej, tuff matte, ganska tuff hund och en tuff hund för att kompensera sambon :rofl: Nej, just det, vi skulle vara seriösa :cool:

Tack för svaren!
 
Oj! Det där var vettiga tips! Tack så jättemycket!! "Borsta hunden eller golvet" :D Du är rolig du! Skämt åsido, det var väldigt bra tips! Och egentligen borde jag testa att Vara Förnuftig den här gången. Jag är allt annat än bekväm- till skillnad från sambon, så jag är väl mer åt hållet "Gillar jag hunden tar vi den, oavsett hårtyp, humör- det ordnar sig liksom, gör det inte det har jag kompisar som jag går promednader varje dag med som har hund och är instruktörer på klubben. Nått år det hållet. Jag startade upp tråden i ett försök att vara vettig samt att få drömma lite :love: Men du har helt rätt, jag ska tänka igenom allt lika noggrant som du.
 
Jag tror att en Whippet skulle passa er alldeles förträffligt,lätt att fostra, lite hår, lätt att sköta, genomsnäll med barn,lätt att motionera ex genom cykling etc...tar inte mycket plats../Lycka Till i ditt val av hundras!/Mvh Mia W
Ps titta in på www.whippetklubben.nu för mer info om rasen.
 
Ytterligare ett bra tips :crazy: :) Har kompisar som har rasen och det är iallfall jättetrevliga hundar. Sambon vill dock ha något mer "robust".

Tack! :)
 
Hejsan
Får man tipsa om Eurasier. Det är en spets, framavlad för att vara sällskapshund. Den skäller i stort sett inte, den kan "boffa" till vid något ljud, men är annars ganska tyst. De fäller två gånger om år och då rejält, men resten av tiden sitter pälsen kvar på kroppen. Den gillar att jobba lite grann, men diggar inte att hålla på förlänge. Däremot är den lättlärd. Rasen ska inte ha jaktinstinkt, men ska sanningen fram finns det vissa exemplar som verkligen inte läst rasbeskrivningen. Andra bryr sig inte alls. Eurasiern kan tycka att det är roligt att spåra eller köra agility. Rasen är av urhundstyp, och är ganska självständig.Den älskar att hänga med på långa promenader, men klarar sig finemang med bara korta rundor också. Det viktigaste för en Eurasier är att få vara med sin familj. Ska nog också ta upp att många Euraisier genomgår en total flipperiod i "tonåren". Rejält busiga då, men så en vacker dag blir de vuxna och sansade.
Du kan läsa mer på www.eurasier.nu

Ett annat hett tips är en Finsk Lapphund. Har en hel del gemensamma drag med Eurasiern, men är en vallhund och på grund av det en hel del följsammare. Jättetrevlig ras, men kan vara lite skällig.

Hälsningar och voff

OlleAtlas
 
:idea: Ska kolla upp det lite närmare men vid en snabbtitt verkade det mer än vettigt!

Gah! Ohc jag som trodde att detta var den lättaste biten :crazy: :D
 
Kolla då på den engelska bullterriern också, när du ändå är i bullevärlden! Bortsett från att det är världens vackraste ras, ;) så är den vansinnigt barnkär, hänger gärna med ut i skog och mark eller ligger i soffan och snarkar. Jag tränar viltspår med min gris, och vet flera som tävlar lydnad och agility. Skillnaden från min andra hund (en blandras) tycker jag är att hon propsar inte på aktivitet, men ställer glatt upp om hon blir tillfrågad! Bullarna är enorma personligheter med mycket humor och kärlek i sina spolformade kroppar.... :love:
 
Ta mig tusan om man inte får lära sig något nytt varje dag! :) Ska kolla när jag ändå är igång! Tack!
 
Tyvrr är det en väldigt sjuk ras :(

Jag vill ockaå ha en bulle, men de har ofta hjrtproblem och allergier.
 
Väldigt och väldigt.... Det håller jag inte med om. Naturligtvis finns det som du säger hjärtproblem och allergier, men också ett hälsoprogram i klubben som jobbar mot detta.
 
Hej Gry ;)
Jag föreslár Fransk bulldogg, som är en stor hund i liten förpackning. Allt som du söker efter finns i denna hunden.
Har själv en underbar tik.
De är smá clowner som lyser upp tillvaron.
Dessutom finns det en uppfödare i Vetlanda.... (Kan vara en ledtrád???)
M V H Lotta
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 236
Hundavel & Ras Jag tänkte mig att skaffa en hund i framtiden, men det är verkligen inte lätt att välja. Jag växte upp med en Newfoundland som liten...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 432
Senast: AnneB
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 167
Senast: inverterad
·
Hundavel & Ras Vi är en familj med tonårsbarn som ska utöka familjen med vår första egna hund. Vi har många vänner med hund och har under ett år varit...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 785
Senast: Narcissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp