Hjälp mig välja ras!

Gry

Trådstartare
Hej! Ääääntligen har sambon släppt till! Nu ska vi skaffa hund! Han är hundkär men lite bekväm men nu så! :bump:

Men vilken ras??? Är själv uppväxt med hundar och har basickunskaper, umgås med två hundtränare som har kurser på hundklubben. Har haft en Papillion med extrema själsliga och fysiska problem för något år sedan. Så jag är inte helt oerfaren alls, men vi vill nog inte välja ngn av dom tuffaste raserna.- Vi har kommit fram till att vi vill ha en hund i storleksordningen "från knäet" eller större- gärna stor. Helst inte hårar extremt mkt. En ras som behöver ngn rejäl entimmesrunda om dagen plus lite halvtimmes men inte få ett anfall om det blir lite mindre när det är hellregn eller -20 grader. Hunden ska behöva lite träning, tycka att det är kul men inte kräva en rejäl genomkörare varje dag. Och så ska den naturligtvis tycka om barn (och då menar jag inte smaken :D)

Hmmmm, vad tror ni det är för slags ras? Själv har jag tänkt och tänkt men inte kommit fram till det ultimata. Problemet är nämligen att jag hittar ngt jag gillar i ALLA raser och kan inte välja så jag tänkte att ni andra kanske kunde komma på ngt!

Tack på förhand!
 
vad är ni ute efter för hårlag?
tycker det låter lite som en dalmatiner, men dom fäller ju klart en del...Annars kanske storpudel skulle passa men då har vi pälsvården :p
 
Har hört att dalamatiner är "svåra" och inte så sugna på att träna och att dom dessutom (puh) har mkt problem med fysiken- om detta är sant, överhuvudtaget, vet jag inte men jag har inte kollat upp rasen ialf. Kan jag ju göra nu, menar jag.

Storpudel! Tja, jag tror sambon tvekar lite där, fniss, visserligen stor pudel men ändå...
 
Med all respekt, en labbe eller golden blir det nog inte, vill ha lite mera, vad ska jag säga, inte golden ialf. Labbe, kanske. Gillar golden iofs men, nej.
 
Varför inte en spaniel av något slag? Visserligen är de långhåriga men en cocker eller springer spaniel låter väl härligt. Det skulle jag nog själv välja (ev pudel eller border collie).
 
Se till hundens behov av aktivering innan ni bestämmer er.

Många hundraser kräver mer än bara promenader(även om dessa är långa )

Golden och Labrador är jakthundar .

Om jag kan läsa riktigt och har förstått vad ni är ute efter, så är det en större sällskapshund?

Rekomenderar inte en BC till sällskap.
 
curly coated retriver.... har jag hört är underbara och dom fäller inge hår!!!! Är själv nyfiken på rasen men kommer bara bo i en liten 2a, och har redan två små-vovvar. curly Coated ska väl bli ca 70 cm i mankhöjd har jag för mig :)
 
jo, har också härt att dallar är rätt självständiga, storpudlar däremot är otroligt lättlärda och lättjobbade, det är många som har mkt fördommar och är skeptiska mot pudel innan dom träffar en, då vill dom oftast ha en själva :D

annars kanske curly kan vara något (som nån föreslog) eller lagotto romagnolo (fast dom är ju inte så stora)
 
Vill ni jobba med hunden? Spåra eller liknande?

I så fall rekommenderar jag starkt, Ridgeback. De kräver en del, men är urmysiga soffpotatisar hemma ( om de inte blir understimulerade ).
 
Labrador = heltäckningsmatta hemma. Tappar hår året runt + att de fäller som attan när de väl fäller. Håret fastnar inte på möbler, kläder etc. Men svart på golvet blir det...
 
Om det va en hund åt det större hållet rekomenderar jag Leonberger !!
Det är en otroligt vänlig och go hund och dom är oftast stora barn älskare.
Jag motionerar min Leon ungefar så som du ville göra med din hund. En lång prommis på ca 1 tim, och då brukar han va lös i skogen så han får hoppa å fara som han vill. Och nåra 1/2 tim i koppel.
Brukar även gå en del kuser med honom tex spår och bruks. Dom tycker om att jobba och lär sig fort.
Nack delen är ju pälsen som behöver borstas en del och när dom fäller sammlas allt hår i tussar som är lätta att ta bort.

Vill du se mer om denna ras gå in på www.slbk.com som är ras klubben för Leonberger,

Lycka till med ditt val. En Leonberger blir man aldrig besviken på, det går inte att låta bli att älska dessa "nallar" :love:
 
pudel... :love: klipper man den riktigt kort (det fanns en länk på en annan tråd, kommer inte ihåg vilken, där man såg en riktigt kortklippt en...) så ser dom inte ut som fjomphundar utan som riktiga hundar! de är vackra, trevliga, lättlärda och fäller inte. ngt för er?
 
Nja, de är Fågelhundar och har därför ingen jaktinstinkt eftersom fågelhundar inte får fånga eller jaga sitt villebråd.

Hundarna är ju en apporterande ras, hur skall det fungera om dom inte får fånga eller hämta bytet :confused:

Påstår du att det inte är jakthundar :smirk: och att raserna inte har jaktinstinkt :crazy:

Hm okej låt stå för dig !

Jägare använder hunden i jakt på fågel = Jakthund.

Man behöver inte använda hunden till det, men någon form av apportering underlättar !

Tyvärr är det många som tror att dessa raser är sällskapshundar och tyvärr så har jag sett konsekvenserna.
 
Hundarna är ju en apporterande ras, hur skall det fungera om dom inte får fånga eller hämta bytet


" En fågelhund jagar eller fångar inte sitt villebråd. Den fångar vittringen av fågeln och kryper sedan orörlig och tyst ihop på marken tills jägaren lokaliserat fågeln. Hunden står alldeles stilla tills jägarens skott träffat innan de hämtar det dödade eller skadade bytet"

De labbar och golden jag har känt(bara ca 6 st) men de har inte visat någon som helst jaktinstinkt. Men naturligtvis har de ett behov av att apportera men det betyder inte att de jagar. :smirk:

Tyvärr är det många som tror att dessa raser är sällskapshundar och tyvärr så har jag sett konsekvenserna.

Litar på SKK i det här fallet som rekommenderar dessa hundar till familjer.
Men naturligtvis behöver de aktiveras regelbundet( men det ska ju alla hundar få göra) :confused:
 
Okej!
Har aldrig stött på någon ut SKK eller SBK som rekomenderar dessa hundar som enbart sällskap ( för det var så jag skrev)

Så klart dom passar i familjer ( har en golden själv ) men jag tror knappast att någon rekomenderar en Labrador eller Golden till enbart sällskap, då vet inte den personen vad den talar om.

Och jag vet hur en Apporterande ras fungerar , men att säga /skriva att den inte har jaktinstinkt är lite fel!
En Golden som aldrig får träna att smyga på fåglar och vänta på husse/mattes signal vet heller inte att den inte skall jaga fågeln .

Så klart skall alla hundar aktiveras, men alla raser behöver inte lika mycket för att bli lugna och trygga.

Detta hör dock inte till tråden så om vi skall forts denna diskussion så får vi starta en egen tråd eller pm:a
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 250
Hundavel & Ras Jag tänkte mig att skaffa en hund i framtiden, men det är verkligen inte lätt att välja. Jag växte upp med en Newfoundland som liten...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 432
Senast: AnneB
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 167
Senast: inverterad
·
Hundavel & Ras Vi är en familj med tonårsbarn som ska utöka familjen med vår första egna hund. Vi har många vänner med hund och har under ett år varit...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 785
Senast: Narcissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp