Hjälp mig välja ras

D

dolphinsmile

Vi funderar på att skaffa hund. Mest för att aktivera min 10åriga bror som tycker alldeles för mycket om tevespel.

Min mamma har haft hund men jag har ingen som helst erfarenhet av olika hundraser och deras egenskaper. Jag har dock både katt och flera hästar.

Kriterierna för hunden är:

- Liten (högst 50 cm i mankhöjd)
- Strävhårig eller korthårig
- Gärna renlig av sig
- Familjevänlig (måste tåla lek utan att bli aggressiv)
- Självständig? (Vet inte om det finns skillnader mellan raser där, eller om det är mest en uppfostransak. Vill inte ha en hund i hälarna hela tiden.)
- Ska klara ganska långa promenader, men inte kräva timlånga promenader varje dag. Min lillebror ska sköta motionen mest men ibland kanske vi andra hoppar in och tar en långpromenad, ni fattar?
- Den ska kunna komma bra överens med katter och hästar, alltså inte nån hund med för mycket jaktinstinkt.
- Pälsen ska vara lättskött
- Vill inte ha en ettrig hund om det finns vissa raser som har en tendens till att vara så.

Vart ganska mycket.. Den behöver inte heller vara renrasig den ska bara vara till sällskap så det viktigaste är att den är trevlig.

Tack på förhand!
 
Sv: Hjälp mig välja ras

Dansk Svensk Gårdshund kanske?
Har träffat några stycken, varav jag känner 2 stycken, och de har alla passat in bra på den beskrivningen du angav. funkar bra med barn och andra djur och deras behov av aktivering kan anpassas. Det vill säga, de kan nöja sig bra med att vara vanliga sällskapshundar men funkar även om ni vill tävla inom någon av hundsporterna.

Kolla -> http://sv.wikipedia.org/wiki/Dansk/svensk_gårdshund

Annars tänkte jag dvärgschnauzer innan du kom till punkterna: de får inte vara ettriga (vissa har en tendens till att vara det) och pälsen (den måste trimmas)
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp mig välja ras

Jag tänker direkt på whippet. Väldigt trevliga och mjuka hundar, men, de har jaktinstinkt. Vissa mer, vissa mindre. Dock fungerar de ofta med katter om man ser till att vänja dem vid det från det att de är små.
 
Sv: Hjälp mig välja ras

Jag tänker direkt på whippet. Väldigt trevliga och mjuka hundar, men, de har jaktinstinkt. Vissa mer, vissa mindre. Dock fungerar de ofta med katter om man ser till att vänja dem vid det från det att de är små.

Whippet kräver ju ganska mycket motion.


Till TS
Jag skulle föreslå en labrador. En typisk familjehund=) Och en bra första hund enligt mig. Annnars en golden, men då är den ju långhårig. Men å andra sidan så fäller min rottweiler lika mycket som vår golden.

känns dock som om ni kommer lägga ganska mycket ansvar på en 10-årig grabb. då skulle jag tänka om helt. En hund kan vara rolig i början, men risken finns ju att han tröttnar. Då får ni ta allt ansvar. Kommer ni göra det?
 
Sv: Hjälp mig välja ras

Whippet kräver ju ganska mycket motion.

Kräver och kräver, de går ju gärna långt, men de whippar jag lärt känna har inte klättrat på väggar av att inte få massor av motion varje dag.
I övrigt är jag av åsikten att om man inte kan erbjuda hunden iaf en ordentlig promenad om dagen, då ska man inte ha hund.
 
Sv: Hjälp mig välja ras

Måste hålla med de andra, en labbe kräver betydligt mer än en whippet. De labbar jag hört om har varit mer vilda än tama första åren.
 
Sv: Hjälp mig välja ras

Inte labbe eller golden! Whippet och Dansk/svensk gårdshund låter mycket bättre. Jag lägger till Shiba - lagom liten, lagom motionskrävande, jaktinstinkt ja men kan skilja på flock och utomstående, självständig och hänger en inte i hälarna hela tiden. Renlig ja och i princip noll pälsvård (men det är praktiskt att borsta ur den när den fäller så går fällningen fortare).

Det är dessutom en jätterolig hund att träna tricks och annat med eftersom de är lättlärda och rappa i huvudet.
 
Sv: Hjälp mig välja ras

känns dock som om ni kommer lägga ganska mycket ansvar på en 10-årig grabb. då skulle jag tänka om helt. En hund kan vara rolig i början, men risken finns ju att han tröttnar. Då får ni ta allt ansvar. Kommer ni göra det?

Håller med.

Sedan undrar jag en sak till.
"min 10åriga bror som tycker alldeles för mycket om tevespel."
Vad tycker han själv om hundar? VILL han göra något annat än spela tv-spel? det blir sällan bra om man ska tvinga någon sluta med någonting som någon gillar och att gilla tv-spel lär ju inte direkt vara skadligt?
 
Sv: Hjälp mig välja ras

Jag tänker direkt på whippet. Väldigt trevliga och mjuka hundar, men, de har jaktinstinkt. Vissa mer, vissa mindre. Dock fungerar de ofta med katter om man ser till att vänja dem vid det från det att de är små.

Nu vet jag inte hur pass rastypisk min whippet är men han kräver 100% lydnad och fokus hela tiden annars sticker han på egna upptåg.

Sen är han väldigt hård och tuff i psyket, men alla säger att dom är milda så det kanske inte är rastypiskt, vi valde rasen för att den skulel vara mild men tji fick vi :p

I övrigt är han en jättecharmig hund och funkar bra med vår katt men jagar gärna andras om han får chansen (trots uppfostran).
 
Sv: Hjälp mig välja ras

Jag tänkte också direkt på whippet. :p
 
Sv: Hjälp mig välja ras

Berätta mer. Vad är det för upptåg han sticker iväg på och hur lätt är det att få tillbaka honom sedan?
 
Sv: Hjälp mig välja ras

Nu vet jag inte hur pass rastypisk min whippet är men han kräver 100% lydnad och fokus hela tiden annars sticker han på egna upptåg.

Sen är han väldigt hård och tuff i psyket, men alla säger att dom är milda så det kanske inte är rastypiskt, vi valde rasen för att den skulel vara mild men tji fick vi :p

I övrigt är han en jättecharmig hund och funkar bra med vår katt men jagar gärna andras om han får chansen (trots uppfostran).

Detta är vad jag har upplevt dem som också. Men så kanske jag också bara träffat "ej rastypiska". De har iaf varit så myckwet mer krävande än golden och labbe. Men som sagt, mycket beror ju på vem som har hunde och stam mm mmm.
 
Sv: Hjälp mig välja ras

Berätta mer. Vad är det för upptåg han sticker iväg på och hur lätt är det att få tillbaka honom sedan?

Han drar iväg efter spår om vi är ute i skogen och jag inte är med på noterna, eller om ngt annat är spännande. Har jag koll på honom och han inte hamnat för långt bort så hinner jag stoppa honom. Annars kommer han när han behagar, iof ingen lång stund men ändå.

Har vi han lös hemma så drar han iväg där det är ngt intressant och det går på 2 sec. En gång stack han till svärföräldrarna och vägen är emellan.
Hemma är han så självsäker så då skiter han totalt i att lyssna. Och ja, vi har varit väldigt konsekventa och tränat MYCKET inkallning osv.
 
Sv: Hjälp mig välja ras

KL

Till dom som skrev om min bror..

SJÄLVKLART kommer vi inte lägga allt ansvar på honom. Tanken med de jag skrev var att de ska vara hans hund och han kommer ju leka med honom/henne varje dag och gå en promenad. Vi vill inte att vi ska behöva spendera ytterligare ett par timmar varje dag på promenad med hunden för att den inte ska klättra på väggarna.

Och vi vill ju inte att han ska sluta med tevespel. Utan mer att han ska få nått annat att syssla med också som ger lite motion.

Hur är de med de ännu mindre hundarna då? Som mops t.ex. ? Hur är dom? Såg en korsning mellan tib.tempelhund och chihuahua som var fina. Vad tror ni om det?
 
Sv: Hjälp mig välja ras

KL

Till dom som skrev om min bror..

SJÄLVKLART kommer vi inte lägga allt ansvar på honom. Tanken med de jag skrev var att de ska vara hans hund och han kommer ju leka med honom/henne varje dag och gå en promenad. Vi vill inte att vi ska behöva spendera ytterligare ett par timmar varje dag på promenad med hunden för att den inte ska klättra på väggarna.

Och vi vill ju inte att han ska sluta med tevespel. Utan mer att han ska få nått annat att syssla med också som ger lite motion.

Hur är de med de ännu mindre hundarna då? Som mops t.ex. ? Hur är dom? Såg en korsning mellan tib.tempelhund och chihuahua som var fina. Vad tror ni om det?

Skulle välja en renrasig hund som förstqa. Då vet man lite mer on hur den "bör"bli. Med blandraser akn det bli så ovisst. Tyvärr! Nu hugger vel många huvudet av mig för att jag skrev det. EMn köper man en valp av en seriös uppfödare så får man vädigt mycket "gratis" Och oftast så kan man få en bra kontakt och vid ev problem så hjälper de ofta till.

Mops vet jag ej så mycket om. Men kanske en szhnauser eller pudel? Kräver dock hårvård. De individer jag träffat har varit mycket trevliga och lugna. Dock lite mycket skall i pudlarna (toy och dvärg).
 
Sv: Hjälp mig välja ras

Om det är så att ni kan tänka er att lägga ca 30 minuter i veckan på pälsvård så tycker jag ni ska kolla på dvärgschnauzer. Den är strävhårig och ska trimmas minst var 3:e månad, fäller inte alls om den sköts rätt. Pigg och glad och med på det mesta.
 
Sv: Hjälp mig välja ras

Vi funderar på att skaffa hund. Mest för att aktivera min 10åriga bror som tycker alldeles för mycket om tevespel.

Min mamma har haft hund men jag har ingen som helst erfarenhet av olika hundraser och deras egenskaper. Jag har dock både katt och flera hästar.

Kriterierna för hunden är:

- Liten (högst 50 cm i mankhöjd)
- Strävhårig eller korthårig
- Gärna renlig av sig
- Familjevänlig (måste tåla lek utan att bli aggressiv)
- Självständig? (Vet inte om det finns skillnader mellan raser där, eller om det är mest en uppfostransak. Vill inte ha en hund i hälarna hela tiden.)
- Ska klara ganska långa promenader, men inte kräva timlånga promenader varje dag. Min lillebror ska sköta motionen mest men ibland kanske vi andra hoppar in och tar en långpromenad, ni fattar?
- Den ska kunna komma bra överens med katter och hästar, alltså inte nån hund med för mycket jaktinstinkt.
- Pälsen ska vara lättskött
- Vill inte ha en ettrig hund om det finns vissa raser som har en tendens till att vara så.

Vart ganska mycket.. Den behöver inte heller vara renrasig den ska bara vara till sällskap så det viktigaste är att den är trevlig.

Tack på förhand!

Jag skulle säga tax. det är en liten, social hund men dom är ganska lunga utan att vaa tråkig. dom finns i olika hårlag och dom är lätthanterliga. de är visseligen en jakthund från början men inte så att den måste jaga.
 
Sv: Hjälp mig välja ras

Inte labbe eller golden! Whippet och Dansk/svensk gårdshund låter mycket bättre. Jag lägger till Shiba - lagom liten, lagom motionskrävande, jaktinstinkt ja men kan skilja på flock och utomstående, självständig och hänger en inte i hälarna hela tiden. Renlig ja och i princip noll pälsvård (men det är praktiskt att borsta ur den när den fäller så går fällningen fortare).

Det är dessutom en jätterolig hund att träna tricks och annat med eftersom de är lättlärda och rappa i huvudet.

Och tilläggas bör att Shiban är en urhund som är otroligt lättlärd. När den vill. Och få exemplar går att ha lösa första åren, utan måste ofta hållas kopplade då dom kan komma på att råttan som pep iväg i diket eller rådjuret som hoppade förbi är mycket roligare än en ägare som vill ha sin hund nära.
Syrran har 2, den ena går inte att ha lös. Funkar jättebra på inkallning när han känner för det. Men bara då. Tiken är feg och vågar inte gå långt, dvs går att ha lös.
 
Sv: Hjälp mig välja ras

Om ni inte vill spendera ytterligare timmar på hunden varje dag så tycker jag att ni ska se er om efter en vuxen omplacering som har fått en bra fostran och grundlydnad för det tar mycket tid att uppfostra en valp/unghund och det klarar inte en tioåring av.
En annan fördel är att då vet ni hur just den hunden fungerar och kan utgå ifrån det.
Alla hundar behöver någon form av aktivering förutom lek och rastning.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
2 731
Senast: Piaff
·
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 352
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 540
Senast: Krumben
·
Övr. Hund Hej alla hundproffs! Vi står redo att skaffa vår första hund och har total beslutsångest kring vilken ras vi ska välja. Om oss: Vi...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
7 774
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp