Hjälp mig välja ras

Sv: Hjälp mig välja ras

alltså det är ju löjligt. whippets behöver i princip rusa av sig en gång om dagen och sedan är de lugna som filbunkar resten av tiden. en labbe behöver betydligt mer underhållning än så. förutom promenaderna (där den i unga år hänger i kopplet, och gör puss-attacker mot varenda människa och hund den möter) så behöver den få använda sin hjärna. annars ser den till att få utlopp för sin kreativitet på annat håll. kanske på din soffa. utställnigslabbarna är visserligen ofta lugnare än jaktlabbarna, men de är också mer svårpåverkade och speciellt hanarna kan vara helt överkåta. det är inte så roligt när 35 kg bastant pansarvagn SKA fram till den där tiken.

det finns individuella skillnader. det finns whippets som är lite mer rastlösa och självständiga. och min egen labbe har blivit kombinationen mycket självständig OCH superkreativ/energisk. han är en riktigt dålig hund för en ovan familj där barnen ska sköta promenaderna. inte för hundens skull, han reder sig bra själv. men för den stackars familjen som ska stå ut med honom. det blir bara pannkaka.
 
Sv: Hjälp mig välja ras

titta på dvärgschanuzer! riktigt käcka hundar som funkar till allt. oavsett om det är promenader, lek och trickträning, eller lydnad/bruks/agility.

kanske kan ni också titta på cairn terrier, de har ju lite mer terriertemprament, men inte alls i klass med jack russels.
 
Sv: Hjälp mig välja ras

Självklart måste du säga det när du sitter och gömmer dig bakom din dator.

Mina anledningar till att skaffa hund är inte ämnet här utan de är olika hundraser. Så var snäll och håll dig till ämnet eller var tyst om du inte kan bidra med något konstruktivt.
 
Sv: Hjälp mig välja ras

Självklart måste du säga det när du sitter och gömmer dig bakom din dator.

Mina anledningar till att skaffa hund är inte ämnet här utan de är olika hundraser. Så var snäll och håll dig till ämnet eller var tyst om du inte kan bidra med något konstruktivt.
Detta är mig veterligen ett diskussionsforum o jag får, precis som alla andra, svara vad jag anser vara relevant i tråden.
Fö är jag lika anonym som du, de som känner mig vet vem jag är.
Och under omständigheterna kan jag inte rekommendera någon ras.
 
Sv: Hjälp mig välja ras

Jag kan självklart inte hindra dig från att trolla i min tråd genom att dömma ut mig som djurägare utefter en mening jag skrivit.

Varsegod, om du nu inte har något bättre för dig.

Jag bryr mig iaf tillräckligt att jag frågar de som vet mer om hundraser än jag för att få ett hum om vilka hundar man ska titta på.

Men du kanske föredrar att jag håller tyst och går och köper en billig rottis valp som familjehund där hundvanan är begränsad.
 
Sv: Hjälp mig välja ras

Cavalier King Charles Spaniel - :) En dunderhärlig ras, lekfull och lagom aktiv. Funkar till allt. Med min tränar jag LP2, spår, agility och freestyle. Han är 9 år gammal i år. Var dock noga med att kolla upp sjukdomar, då de förföljs lite utav hjärtfel - vilket jag dock inte tycker är någon större nackdel - för rasen har så mycket. En enkel och trevlig förstahund (min cavalier blev min när jag var 11 år) :idea:

Om din bror inte är så förtjust i gulligull (cavalier ^^) så kika på dansk/svensk gårdshund, tror den skulle passa er bra också :)
 
Sv: Hjälp mig välja ras

En dansk-svensk gårds hund, eller en Papillon kanske?
Får ni en pappis med bra päls behöver den borstas typ 2 ggr/vecka max. Den är lagom stor att skölja av i handfatet efter en lerig promenad och den är så liten att ingen blir rädd för den.
 
Sv: Hjälp mig välja ras

Borsta igenom pälsen några gånger i veckan som sagt, tar 5 minuter om man gör det regelbundet. Gör man det mer sällan så får man slita ;). Pälsen bakom öronen är den som tovar sig lättast.

Som sagt, en lagom stor och mycket trevlig ras. Kan verkligen rekommendera denna :)
 
Sv: Hjälp mig välja ras

Ärligt talat, vad vill tioåringen själv?
Kanske han har några synpunkter, önskemål som behöver vägas in i rasdiskussionen.
Är han villig att ta huvuddelen av ansvaret för aktivering och motion av en hund.
Hur är han till sin läggning (avseende tålamod, fysisk energi, humör (mild eller hetlevrad), envishet, konsekvens etc). Olika raser mår lite olika bra av lite olika hantering.

I mina ögon är 10 år ganska ungt för så mycket ansvar, men alla tioåringar är ju olika förstås.

När det gäller raser att fundera över som förstahund till en ungdom rent generellt, utökar jag listan med schipperke, sheltie (inte kort eller strävhårig, men hyfsat lättskött ändå), westie, pumi, mops, bostonterrier till listan.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
2 813
Senast: Piaff
·
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 352
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 540
Senast: Krumben
·
Övr. Hund Hej alla hundproffs! Vi står redo att skaffa vår första hund och har total beslutsångest kring vilken ras vi ska välja. Om oss: Vi...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
7 776
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp