Hjälp! Omöjlig dotter!

J

Jippjapp

Nu måste ni hjälpa mig! Eller tipsa!
Jag har en dotter på 4 år. Vi har nyligen skaffat hundvalp, den är nu 5 månader gammal. Jätte trevlig liten hund, snäll, lyder bra osv osv
Nu till problemet: min dotter kan inte lämna henne ifred. Det ska lekas, busas, rivars, klösas ja allt! HELA tiden.
Jag försöker säga åt henne att hon ska sluta, men hon lyssnar inte. Visst, det är ju bra att de kan leka, men det går till överdrift, hunden får ju inget andrum. Jag har försökt med så mycket. Jag vill ju inte vara en så tråk-mamma som bara säger "nej" och åter "nej"...
Ni som är bra på barn uppfostran, för jag anser att det är dottern som är omöjlig i det här fallet (eller är det kanske jag?) Hunden lyder bra när jag säger "nej nu räcker det", men då är ju dottern där igen och bråkar.

Å ja blir snart galen. Ska jag lämna bort hunden eller ska jag kanske bygga en hundhage??

Oj vad långt och svamligt inlägg, men jag är desperat!
Jag måste bli mer listig, men hur?
 
Sv: Hjälp! Omöjlig dotter!

grind och separera på odjuren ;) i varsitt rum? Kanske grind till sovrummet där valpen har sin bädd och får vila och vara ifred?
 
Sv: Hjälp! Omöjlig dotter!

Se till att aktivera din dotter med annat då.
Alternativt överlåt åt hunden att säga ifrån om det blir för mycket.
 
Sv: Hjälp! Omöjlig dotter!

Tack, en grind verkar rimligt! :bow:
Borde man liksom ha nån sorts belöningssystem? Hunden lyder som sagt och ja, jag önskar att hunden kunde säga ifrån men hon e så snäll så...

Jag förstår att jag borde kanske aktivera henne, men man vill ju kunna slappna av hemma också, nu menar jag inte HELA tiden, men ibland. Man är ju ingen stålmamma heller.. :p

Ibland tror jag faktiskt att dottern är döv.. Finns här ingen super nanny med ett skräddarsytt program för min lilla knas familj?? :D
 
Sv: Hjälp! Omöjlig dotter!

Du kanske kan måla med henne eller ta med dottern när du rastar hunden.
Grinden låter som ett bra alternativ! :)
 
Sv: Hjälp! Omöjlig dotter!

Du får helt enkelt vara en tråkmorsa där, hunden behöver få vara ifred.

Vill inte vara en tråkmorsa, måste vara listigare än så! :p
Det är ju därför jag är här!
"Filiduttan" kom ju på grinden, det är ju en skit bra idé! :bow:
 
Sv: Hjälp! Omöjlig dotter!

Har du förklarat VARFÖR hunden måste få vara ifred? Bara "nej" hjälper ju inte så långt om man inte förstår varför.

4 åringar förstår mer än man ofta tror. Förklara ordentligt så hon förstår så går det säkert bättre, även om du kommer få påminna.

Utöver detta kanske hunden kan få en egen vrå dit dottern inte kan ta sig? Då kan ju hunden själv välja när den vill gå undan.
 
Sv: Hjälp! Omöjlig dotter!

Hoppas att det hjälper och att som madick skrev, förklara för dottern varför hunden måste vara ifred.

Jag må låta tråkig, men det är liksom ditt ansvar att hunden får vara ifred ..

Grinden kanske är lösningen :)
 
Sv: Hjälp! Omöjlig dotter!

Haha, ja det är inte lätt att vara morsa och hund uppfostrare på samma gång!
Jag har förklarat för henne att hunden kan "gå sönder" eller "nu måste hon vila för att hon är så trött" "hon är ju endå en bebis" Men likväl är hon där igen, min lilla ADHD knott... Hon är så j*kligt energisk och hoppar från soffan och rullar runt med sprättande ben. Alltså, hon ser ut som en blå prickikorv..Skulle socialen komma skulle de ta henne direkt. Är det ingen annan som har en sån "buse"? Jag blir galen snart! Med en nypa ironi förstås.. :p
Ni vet, hon är "det-där-barnet-som-fortsätter-leka-fast-alla-andra-barn-gått hem" ;)
 
Sv: Hjälp! Omöjlig dotter!

:crazy:När jag var liten och vi skaffade hund fick vi lära oss att hundens korg var hundens plats. Där fick man ABSOLUT INTE störa hunden. Jag och lillebror ville gärna krypa upp i korgen och gosa "lungt" i stället. Men det fick vi inte.

Kanske kan vara en bra idé att ge dottern ett block och krita, då kan hon ju rita av hunden medans den vilar sig? Jag vet inte ;)

Annars tycker jag grymt synd om hunden :cry:
Min hund blev utsatt för trampande, skrikande barn som liten. Hon har fortfarande fobi :mad::crazy:

Barnen tror ju att de är snälla mot hunden ;)
 
Sv: Hjälp! Omöjlig dotter!

Hunden är det nog inte så synd om, hon är ju själv med på noterna. Det är en ganska liten etrig hund (jack russell) och hon har bara stora hundar omkring sig så nu har hon ju en att leka och busa med, men visst, som jag skrev, det går till överdrift..

Tack för tipset med kritorna. ska testa detta idag om det behövs.
Igår sa dotterna faktiskt åt mig (UTAN att jag pratat om hunden) "Mammaaaa, jag ska vara snäll mot hunden, om jag är snäll, får jag leksaker?" Så ljuvligt... :love:
Jag tror att jag har liksom förhastat mig och varit förtvivlad. Det är min första hund och jag vill att hon ska bli så bra som möjligt (vem vill inte det..) men min dotter är duktig på att sätta käppar i hjulen så att säga.

Men tack för alla tips kära vänner! Känns såååå mycket bättre nu!!

TACK!
Mottages dock fler tips och funderingar, speciellt kring ett barn som är så hyperaktiv som mitt eget.
Det måste ju finnas fler som har riktiga virvelvindar där hemma? :p
 
Sv: Hjälp! Omöjlig dotter!

Igår sa dotterna faktiskt åt mig (UTAN att jag pratat om hunden) "Mammaaaa, jag ska vara snäll mot hunden, om jag är snäll, får jag leksaker?" Så ljuvligt...

Jag tycker att hon är väldigt utstuderad. Hon VET uppenbarligen att hon är dum med hunden och nu har hon listat ut att hon kan få fördelar av något så självklart som att vara snäll...
I mina ögon inte ljuvligt !
 
Sv: Hjälp! Omöjlig dotter!

Jag tycker att hon är väldigt utstuderad. Hon VET uppenbarligen att hon är dum med hunden och nu har hon listat ut att hon kan få fördelar av något så självklart som att vara snäll...
I mina ögon inte ljuvligt !

Jag håller med och när det kommer till djur för man liksom tänka bort ordet tråkmorsa, hunden är ingen leksak och barnet ska lära sig det.

Mina barn kommer under inga omständigheter få härja med våran hund när jag ser att hunden vill vara ifred.

/ Blivande tråkmorsa
 
Sv: Hjälp! Omöjlig dotter!

Jag håller med och när det kommer till djur för man liksom tänka bort ordet tråkmorsa, hunden är ingen leksak och barnet ska lära sig det.

Ja, ni har HELT rätt. Jag vill heller inte att våran hund ska vara en leksak, för det ÄR HON INTE och jag tycker INTE det är okej.

Har inget emot att vara en tråkmorsa, det är jag också, men vill veta om det finns nå listigare knep än att bara gång på gång säga nej nej nej nej, tills sist blir ju dottern döv...

grinden lät bra, ska skaffa en sån!
 
Sv: Hjälp! Omöjlig dotter!

Jag har inga barn än (väntar mitt första om en månad), så jag talar inte av egen erfarenhet. Dock tycker jag att barnet i det här fallet MÅSTE ta ett nej! Det är inte farligt att varar tråkig, tvärt om behöver barn gränser, det är ju bevisat att det är de barnen som inte upplevt trygghet i from av bl a tydlig gränser som får det jobbigt senare. För att ge flickan en sund bild av hur man behandlar djur OCH för att inte få en helstressad hund måste hon acceptera ett NEJ. Bestäm när och hur hon får leka med hunden, och förklara ordentligt VARFÖR reglerna gäller. Grind är väl bra i nödfall, men knappast någon långsiktig lösning.

Jag tycker INTE hon ska få bli mutad med leksaker för att låta hunden vara, för i så fall har hon ändå inte förstått varför man ska behandla hunden på ett visst sätt, utan gör bara som du vill (ett tag) för egen vinnings skull.

Lycka till!
 
Sv: Hjälp! Omöjlig dotter!

Enkelt i mitt hus. Låter man inte djuren vara ifred när jag, eller djuren, säger ifrån - så får man inte vara med djuren just då.
Man får inte vara hårdhänt, inte trampa på, inte dra i, inte bitas, inte ta leksaker/ben/mat... Jag har många regler. Man får helt enkelt inte vara elak, störa hunden eller bestämma över den. Likväl så får inte mina hundar ta saker av Sebastian, sno mat, vara hårdhänta eller annat.
Ömsesidig respekt, och det är inte så svårt att uppnå.

Jag säger till Sebastian (Som är född in i hundflocken ;)) att så får man inte göra med hunden, och så varför. Accepterar han inte det, så tar jag bort honom från hundarna tills han förstår. Då kan vi gå tillbaka, och då sköter han sig. Han vet om att han får gå ifrån dom annars.
Samma princip gäller hundarna.
Och min son är precis fyllda 2 år, och förstår alldeles utmärkt vad, hur och när man får göra saker. Din dotter är 4 år, och förstår absolut. Annars får du väl helt enkelt tvinga henne att förstå, genom konsekvens, beröm och att vara tydlig.

Jag hade aldrig skaffat en grind, och stängt ute familjemedlemmar. Varken barn eller hundar. Alla ska kunna vara med mig om dom vill, och när dom vill. Vill hundarna sova får Sebbe acceptera det, ibland vilar dom ihop i hundsängen eller i vår säng också.
 

Liknande trådar

Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
931
Senast: Praefatio
·
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 806
Senast: gulakatten
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 850
Senast: ako
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 986

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Kämpa på
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp