A

annorlunda

hejsan.
har ett liitet problem som jag skulle vilja höra era åsikter om..
har ett varmblod, som inte är riktigt inridet än, alltså man kan rida honom, men kan t.ex. inte galopp, och har en lång väg kvar att gå innan jag vill kalla honom
"inriden".

I alla fall, jag brukar använda halsförlängare på honom när jag rider, alltså två snören som går genom bettet ner till ett par ringar mellan hans framben. Och när
jag rider med detta går han som en dröm !, han är HELT underbar!:love:

MEN, nu till problemet, så fort jag rider utan halsförlängaren, går han inte alls lika bra :S faktum är att han verkar ignorera mig totalt, får nästan slita i tyglarna för han ska stanna :cry:

Det jag undrar över, är varför och hur det kan bli sådan skillnad på honom när jag rider med och utan halsförlängare ?

det är verkligen som 2 heeelt olika hästar :S

några tips på hur jag ska göra för att få honom gå lika underbart utan massa grejer på han ?:S

tack på förhand !
 
Sv: hjälp?:S

har själv en travare som jag ridit i början med halsförlängare.

nä dom har hals förlängare på så går det lättare eftersom att han kan ta stöd mot det utan att du märker det i dina händer,när du tar bort det försvinner stödet han brukar annars kanske förlita sig på lite vilket blir ovant...
jag har ridit med thideman tyglar på min polle vilket har funkat gätte bra,
så det rekomenderar jag till dig. då kan han fortfarande inte höja huvudet så att det blir obehagligt och hjälper dig att slippa ha honom dragandes i bara dina tyglar (han jobbar mot sig själv ibörjan innan han fattar hur jobbigt det blir) men spän inte in dom som dom nog egentligen ska andvändas utan bara ha dom på yttersta ringen så att dom finns där om han blir lite dragig...
det funka för mig tog ett halv år för henne att sluta dra mig i armarna men nu rider jag henne på hel lösa tyglar och hon går automatiskt där hon tycker det känns bra för henne och mig.
Och annars är mitt tips växla så att han inte vänjer sig att altid ha halsförlängaren där utan får lära sig hitta formen osv utan..
ge inte upp, var rättvis men mjuk så brukar det lösa sig! ;)
 
Sv: hjälp?:S

Ganska enkelt, halsförlängare är fusk fusk och åter fusk!
Du får en häst som är seg i munnen (eftersom den hela tiden blir segdragen i munnen när snodden är på), en häst som hänger i handen och inte bär upp sig själv, dvs går på bogarna och inte arbetar rätt på något vis.

En korrekt form kommer ärligt.

Jag rekomenderar dig att ta ridlektioner för en bra tränare. Att spänna in hästen, till vilken nytta? Rider man rätt så går hästen rätt också!
 
Sv: hjälp?:S

har själv en travare som jag ridit i början med halsförlängare.

nä dom har hals förlängare på så går det lättare eftersom att han kan ta stöd mot det utan att du märker det i dina händer,när du tar bort det försvinner stödet han brukar annars kanske förlita sig på lite vilket blir ovant...
jag har ridit med thideman tyglar på min polle vilket har funkat gätte bra,
så det rekomenderar jag till dig. då kan han fortfarande inte höja huvudet så att det blir obehagligt och hjälper dig att slippa ha honom dragandes i bara dina tyglar (han jobbar mot sig själv ibörjan innan han fattar hur jobbigt det blir) men spän inte in dom som dom nog egentligen ska andvändas utan bara ha dom på yttersta ringen så att dom finns där om han blir lite dragig...
det funka för mig tog ett halv år för henne att sluta dra mig i armarna men nu rider jag henne på hel lösa tyglar och hon går automatiskt där hon tycker det känns bra för henne och mig.
Och annars är mitt tips växla så att han inte vänjer sig att altid ha halsförlängaren där utan får lära sig hitta formen osv utan..
ge inte upp, var rättvis men mjuk så brukar det lösa sig! ;)


tack för tipset :)
det kan nog säkert stämma, att han tar för mycket stöd i den...
skönt att det finns nån annan som varit i samma sits, har varit mycket
nära många gånger att bara ge upp allting :S
 
Sv: hjälp?:S

Ganska enkelt, halsförlängare är fusk fusk och åter fusk!
Du får en häst som är seg i munnen (eftersom den hela tiden blir segdragen i munnen när snodden är på), en häst som hänger i handen och inte bär upp sig själv, dvs går på bogarna och inte arbetar rätt på något vis.

En korrekt form kommer ärligt.

Jag rekomenderar dig att ta ridlektioner för en bra tränare. Att spänna in hästen, till vilken nytta? Rider man rätt så går hästen rätt också!



Ska jag vara ärlig så var det min ridtränare som rekommenderade halsförlängaren åt mig:S
för att han skulle förstå mer hur han skulle bära upp sig osv..

arbetar rätt gör han faktist, mycket bättre än när jag rider utan..
det är när jag rider utan som han hänger sig på bogarna:s

men antar att det är jag som måste jobba hårdare med honom, och få honom att förstå vad självbärighet innebär..:S
 
Sv: hjälp?:S

Jag skulle personligen slutat rida för den tränaren för längesen.. Man blir lätt lurad av en halsförlängare.. Om han gick korrekt och inte på bogarna skulle han gå så även utan, han har la lärt sig att kröka in nacken med halsförlängaren, och vet hur man kommer undan.
Han hänger sig säkert jättemkt i halsförlängaren, och det känner ju inte du eftersom den sitter för sig själv.. Och när du är utan försöker han hänga sig i handen istället.

En fin form får man när man ridit hästen avslappnad och lösgjord. :)
 
Sv: hjälp?:S

Jag skulle personligen slutat rida för den tränaren för längesen.. Man blir lätt lurad av en halsförlängare.. Om han gick korrekt och inte på bogarna skulle han gå så även utan, han har la lärt sig att kröka in nacken med halsförlängaren, och vet hur man kommer undan.
Han hänger sig säkert jättemkt i halsförlängaren, och det känner ju inte du eftersom den sitter för sig själv.. Och när du är utan försöker han hänga sig i handen istället.

En fin form får man när man ridit hästen avslappnad och lösgjord. :)


de har du rätt i, men det är ju inte så att så att jag anser att så fort jag sätter på halsförlängaren så går han i en fin form, utan visst får jag ju jobba med han iaf..

men ja..måste erkänna att de har du mycket rätt i..

känner mig så himla frustrerad ibland bara, för jag vet mycket väl att han
har det inom sig någonstans:S
tack för tipset iaf :)
kommer du på nåt mer får du gärna skriva det också..
det kanske bara är så at tjag har för höga förväntningar på honom..
 
Sv: hjälp?:S

Hade tränat och åter tränat, mycket serpentiner osv, och halter så han lyssnar.

Påtal om halsförlängare skulle jag nog inte använda det på en sådan häst, händer lätt att han blir van av att ta för mycket stöd.
 
Sv: hjälp?:S

Rid han rätt så gör han rätt också! :laugh: Jag rider (på nästan alla hästar) jättemycket serpentiner och 8-volter i skritt, sedan gör jag samma sak i trav, varierar såklart med annat också, men hästen blir så otroligt fin och lösgjord, mjuk i sidorna och kommer i en jättefin form.
 
Sv: hjälp?:S

tack =) ska träna träna o träna ;)

men undrar, har ni några tips på hur jag ska få han lyssna när jag rider ut ?
vill inte bara sitta o nöta på ridbanan hela veckorna :S
halter, halvhalter o tempoökningar, skänkelvikningar, öppna o sluta är väl det jag gör nu.. men så fort vi kommer till ett ställe där vi inte brukar rida så ofta, är det precis som att han bara stänger av, och ska bara springa förbi allt :S

kan det vara ledarfråga det handlar om ?
för i hanteringen är han världens snällaste, förutom när det är kossor i närheten ;) haha
 
Sv: hjälp?:S

Har du haft honom länge? Kommer han direkt från travet? Gammal?

Min travare var otroligt stressad den första tiden jag hade honom. Tror att hans nervösa läggning gjorde stall- och miljöombytet värre i hans värld. Jag började med att skritta jättemycket. Hittade en lagom runda i skogen och red den varje dag för att han skulle känna igen sig. Efter hand kunde jag utöka med nån liten extrasväng för att sen återvända till den vanliga rundan igen och även börja trava lite sträckor. Det märktes direkt om det gick för fort fram för honom och då var det bara att backa till skritt på välkända stigar igen.

Läste att din häst klarar öppna och sluta, det är jättebra för att aktivera hjärnan när hästen vill springa iväg. Åtminstone funkade det på min häst. :p Flytta bakdelen, flytta framdelen, halt och fram igen, se till att det händer något som gör att han måste tänka. Är det nåt specifikt som är farligt så lät jag min häst stå still och titta på det läskiga innan han fick smyga förbi eller gå fram och nosa på det (beroende på graden av rädsla hos hästen). Vet inte hur många helomvändningar han gjorde i början... men ju mer vi tränade, desto oftare vågade han stå still och närma sig det läskiga försiktigt. Tog dock tid innan han vågade gå fram till monstrena helt. Numera backar han bara om man trycker på honom för mycket, han behöver tid för att själv komma underfund med att han inte kommer att bli uppäten. :)


Vet inte om det blev nåt vettigt av det här svamlet, men grundidén är väl att ge hästen tid. Är han lika nervös på nya platser om du går vid sidan om? Ut och promenera med honom, gå där ni inte brukar, stanna och titta på monsterna tillsammans. Det mesta ger sig med tiden så länge du är lugn och konsekvent tillsammans med hästen. Lycka till! :)

Har du några bilder på pållen förresten? Titta in i ridtravartråden på Gnägg-forumet! :laugh: )
 
Sv: hjälp?:S

Ja, i ett år ungefär, han är 8 :D

direkt från travet kan man inte påstå, va väl några år sedan han gick där..
enligt förra ägaren iaf..

nja, först när ja fick hem honom var han inte så stressad, men sen flyttade jag honom till ett annat stall, och sen tillbaka igen då det inte fungerade mellan mig och ägaren. Och då när han kom " hem " igen, var han enooormt stressad, han kunde inte ens skritta utan han bara trippade hela tiden..
Då gjorde jag precis som du, började promenera med honom, samma runda hela tiden, och till slut gav det med sig..=)

nu går han jätte fint dom rundorna han känner igen, men så fort man tar en ny så stressar han fortfarande..brukar hoppa av o gå bredvid, vilket hjälper lite..får väl helt enkelt ge honom mer tid =)

Jo, idag red jag en gammal, känd runda för honom, utan halsförlängaren.
gjorde massa halter, igångsättningar, tempoväxlingar osv. och VILKEN SKILLNAD:D
han kan om han vill, det är bara jag som måste lära mig att sätta rimliga förväntningar tror jag =)

jodå, ska allt kika förbi den tråden ;) :D
 
Sv: hjälp?:S

Hej, mycket kloka råd kommer fram från många.
Vill bara instämma i att låta hästen få tid på sig att känna sin miljö, mycket pyssel, promenader etc utan för höga krav.
Har också en ung travare, ej inriden, men träning påbörjad.
Det är min andra ex-travare, den första var väldigt nervös när han kom till oss, men är numera lugn som en filbunke i alla situationer och jag kan utan att tveka skicka ut mina barn att rida på denna fanatstiskt snälla och trygga häst! Så ha tålamod och kämpa på! Lycka till!
 
Sv: hjälp?:S

Ganska enkelt, halsförlängare är fusk fusk och åter fusk!
Du får en häst som är seg i munnen (eftersom den hela tiden blir segdragen i munnen när snodden är på), en häst som hänger i handen och inte bär upp sig själv, dvs går på bogarna och inte arbetar rätt på något vis.

En korrekt form kommer ärligt.

Jag rekomenderar dig att ta ridlektioner för en bra tränare. Att spänna in hästen, till vilken nytta? Rider man rätt så går hästen rätt också!

du stal mina ord!:p:laugh:
 
Sv: hjälp?:S

arbetar rätt gör han faktist, mycket bättre än när jag rider utan..
det är när jag rider utan som han hänger sig på bogarna:s
Jag har väldigt svårt att tro på att din häst inte hänger på bogarna bara för att du sätter på en halsförlängare.

Släng halsförlängaren och byt till en bättre tränare som kan hjälpa dig och din häst att utvecklas på riktigt!
 

Liknande trådar

Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
12 862
Gnägg Hej allesammans! Jag äger just nu en D-Ponny som jag omedvetet köpte in som lite av ett projekt. Hon har blivit illa behandlad i både...
2
Svar
32
· Visningar
3 197
Senast: Rialavargen
·
Övr. Hund Hejsan, jag har en liten valp som är av staffe amstaff mix som är helt underbar. Självsäker, trygg, utforskande, lyhörd och lättlärd...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 804
Senast: snorp
·
Utrustning Jag har ridit för det mesta dels med bett tills jag köpte min nuvarande häst. När jag började rida min häst så var han oerhört stark...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 473

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Kyltäcke/ kylfilt
  • Melatonin
  • Eurovision Song Contest 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp