Bukefalos 28 år!

Hjälp, vems ansvar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har mött båda sorterna. Folk som vet hur farligt det kan vara för hundar i stall och som vet att deras hästar skulle kunna vara farliga för hundarna och att lydnanden de har på sina hundar är bristfällig men även såna som låter sina hundar gå lösa i ett stort stall bland en massa folk och hästar.

Men många hundägare har en uppfattning att just deras hund är ju så snäll och skulle aldrig göra något.

När jag stod på stort stall i Sthlm fanns där 70 privathästar och 30-ish polohästar uppdelat i flera stall och lösdrift. Där lät en del sina hundar springa vid för våg med noll koll.
Inte så lämpligt när vissa av dem kutade in bland hästarna i en polomatch på utebanan tex.
Jag hade ju dels skämts ihjäl över att sabba matchen. Men framför allt blivit livrädd om min hund flängt runt i det där gyttret av hovar, klubbor, boll etc.
Det var trots det ett gäng hundar som hamnade där vars matte/husse mest bara ryckte på axlarna.
Precis som man inte visste vems hund som kom in och muckade med våra hundar, kissade på täcken etc.
Förstår inte hur vissa tänker..
 
Som tidigare ägare till en hundhatande häst har jag sett sorgligt många exempel på ansvarslösa hundägare som lämnar över till hästägarna att akta deras djur. Jag sa till gång på gång på gång att inte ha hunden lös när jag ska göra i ordning hästen på gången men det fanns alltid de som inte brydde sig. De värsta var de som öppnade bildörren och lät hunden springa ut utan tillsyn. Min häst kunde ju stå ensam på gången medan jag var iväg och hämtade något.
Till slut tröttnade jag på att säga till vissa utan tänkte att sparkar hästen så är det i a f inte mitt ansvar.
 
Jag måste säga att jag upplever det helt tvärtom. Folk släpper sina hundar vind för våg såväl i stall som ute där de kan komma i trafiken, under hästar eller bara sticka sönder sig i häckar etc.

Många verkar ha en romantiserad bild över vad hundar klarar av och främst vilken lydnad de har på sina små älsklingar. Och en uppfattning att det alltid är andras fel.
Vad olika det kan vara. Här omkring syns inga hundar i stallen alls, vilket jag är mycket tacksam över efter att ha läst allas skräckhistorier.
 
Som tidigare ägare till en hundhatande häst har jag sett sorgligt många exempel på ansvarslösa hundägare som lämnar över till hästägarna att akta deras djur. Jag sa till gång på gång på gång att inte ha hunden lös när jag ska göra i ordning hästen på gången men det fanns alltid de som inte brydde sig. De värsta var de som öppnade bildörren och lät hunden springa ut utan tillsyn. Min häst kunde ju stå ensam på gången medan jag var iväg och hämtade något.
Till slut tröttnade jag på att säga till vissa utan tänkte att sparkar hästen så är det i a f inte mitt ansvar.

Har oxå en hundhatande häst. Jag har också slutat säga till. Har en tjej som släpper sina två hundar i hagen, har förklarat för henne att den dagen som min häst sparkar ihjäl hennes hundar - så är jag inte ansvarig.
 
Jag måste säga att jag hyllar mina stallgrannar. Deras hundar är alltid kopplade när de är ute och går, de får vara lösa i sin hundgård och ibland på deras gård vad jag vet. De frågar alltid när de kommer med hundarna så de inte finns hästar i stallet :love: Sånt gillar jag! Det är respektfulla mot hästarna och har iför sig själva hästar men som sagt uppskattas enormt av oss :love:
 
Har oxå en hundhatande häst. Jag har också slutat säga till. Har en tjej som släpper sina två hundar i hagen, har förklarat för henne att den dagen som min häst sparkar ihjäl hennes hundar - så är jag inte ansvarig.

Jag har förstått att det är skrämmande många hundägare som inte känner till det strikta ägaransvaret.

För några år sedan såg jag på avstånd hur en man släppte in sin hund av labradorstorlek (jag vet inget om hundar) i hagen där den hundhatande hästen gick ihop med sin dotter och två andra ston. Så fort hunden kom innanför stängslet fick mitt gamla sto korn på den och kom galopperande mot den med sänkt huvud, bakåtstrukna öron och blottade tänder med resten av stoflocken bakom sig. Hunden blev tokstressad och försökte ta sig ut ur hagen samtidigt som ägaren stod och skrek åt den.
När jag gick fram till ägaren och frågade vad han höll på med och vad han utsatte sin hund för mumlade han något om att jag hade blivit betalningsskyldig om min häst skadat hans hund men jag förklarade lugnt att så hade det inte blivit.
 
Som tidigare ägare till en hundhatande häst har jag sett sorgligt många exempel på ansvarslösa hundägare som lämnar över till hästägarna att akta deras djur. Jag sa till gång på gång på gång att inte ha hunden lös när jag ska göra i ordning hästen på gången men det fanns alltid de som inte brydde sig. De värsta var de som öppnade bildörren och lät hunden springa ut utan tillsyn. Min häst kunde ju stå ensam på gången medan jag var iväg och hämtade något.
Till slut tröttnade jag på att säga till vissa utan tänkte att sparkar hästen så är det i a f inte mitt ansvar.

Min första häst var också en hundhatare av Rang och stampade nästan ihjäl grannens spetsvalp när den tog sig in i hagen. Vilken mardröm det var, jag vet inte ens VAD jag skrek när jag såg valpen glida in under staketet.
Hon lyckades också lyfta en fullfuxen St Bernard rätt upp från golvet när den travade förbi där hon stod upppunden i gången. (och alltså, inget fel åt hundägaren här... det var bara en sådan där vansinnig grej. Hunden var kopplad men tillräcklig tstor för att hästen skulle nå att bita över ryggen.)

Allmänt:
Generellt har jag dock nästan Bara haft positiva upplevelser med häst och hund! Mina egna har alltid följt med till stallet och även ut på ridtur, och andra hundar folk har haft med till stall har varit lugna och kontrollerade och i de fall matte varit upptagen - fått sitta i boxen.
Med några få undantag här i UK där gårdshundarna går lösa och i princip ansvarar för sig själva, som stallkatter, men de brukar hålla sig undan.
Övervägande tycker jag att hästar och hundar är en utmärkt kombo så länge ägarna har stor kännedom om Båda djuren.

Det som hänt din hund är jätteolyckligt, @kattas , men hästägaren är inte på något vis betalningsskyldig. Detär också en märklig situation du beskriver, där ryttaren inte lyckades styra hästen så att den inte trampade en andra gång.
Jag hoppas att hunden klarar sig. :heart
 
Jag har förstått att det är skrämmande många hundägare som inte känner till det strikta ägaransvaret.

För några år sedan såg jag på avstånd hur en man släppte in sin hund av labradorstorlek (jag vet inget om hundar) i hagen där den hundhatande hästen gick ihop med sin dotter och två andra ston. Så fort hunden kom innanför stängslet fick mitt gamla sto korn på den och kom galopperande mot den med sänkt huvud, bakåtstrukna öron och blottade tänder med resten av stoflocken bakom sig. Hunden blev tokstressad och försökte ta sig ut ur hagen samtidigt som ägaren stod och skrek åt den.
När jag gick fram till ägaren och frågade vad han höll på med och vad han utsatte sin hund för mumlade han något om att jag hade blivit betalningsskyldig om min häst skadat hans hund men jag förklarade lugnt att så hade det inte blivit.
:eek::eek::eek:

Vilken idiot! Jag hoppas du även förklarade för honom hur dyrt det hade blivit om någon av hästarna blivit skadad! :banghead:
 
Jag hoppas så att det kommer en viss hästägaransvar nångång, där hästägare inte kan gömma sig bakom att "men det är ju en häst" precis som att hästar kan man minsann inte ha koll på.

Hästar är till stor det farligare än vad majoriteten av hundar är och kräver ofta mera av ägaren än vad dom flesta hundar gör för att inte vara farliga. Och i hästars fall farliga på det sättet att dom är stora och även om det inte är med mening så orsakar dom stora skador om man inte har koll på dom. Visst en häst kan bli rädd och en häst kan hoppa till och det är inget konstigt med det, men när en häst går till anfall under hantering, då är det ingen annan än ägaren som är felet tycker jag.

Hästar i hagen kan man dock inte göra så mycket åt om någon hund eller så kommer in där, men under hanteringen bör det finnas något som gör att hästägaren faktiskt har ansvar för vad hästen gör.
 
Jag hoppas så att det kommer en viss hästägaransvar nångång, där hästägare inte kan gömma sig bakom att "men det är ju en häst" precis som att hästar kan man minsann inte ha koll på.

Hästar är till stor det farligare än vad majoriteten av hundar är och kräver ofta mera av ägaren än vad dom flesta hundar gör för att inte vara farliga. Och i hästars fall farliga på det sättet att dom är stora och även om det inte är med mening så orsakar dom stora skador om man inte har koll på dom. Visst en häst kan bli rädd och en häst kan hoppa till och det är inget konstigt med det, men när en häst går till anfall under hantering, då är det ingen annan än ägaren som är felet tycker jag.

Hästar i hagen kan man dock inte göra så mycket åt om någon hund eller så kommer in där, men under hanteringen bör det finnas något som gör att hästägaren faktiskt har ansvar för vad hästen gör.
Det finns redan ett hästägaransvar - men det ser i stort sett ut som allt annat ansvar, man kan bli betalningsskyldig om man agerat uppsåtligen (ridit ner folk med flit, galopperat genom nysådden etc) eller om man varit tillräckligt oaktsam (om dina hästar rymmer upprepat ur samma hage eller om man haft hästen med i en uppenbart olämplig miljö). Det är det strikta hundägaransvaret som är udda rent juridiskt.

Jag hoppas att TS hund klarar sig och att situationen går att lösa både rent ekonomiskt och socialt (det vore synd att förlora vänner pga en olycka)
 
Det finns redan ett hästägaransvar - men det ser i stort sett ut som allt annat ansvar, man kan bli betalningsskyldig om man agerat uppsåtligen (ridit ner folk med flit, galopperat genom nysådden etc) eller om man varit tillräckligt oaktsam (om dina hästar rymmer upprepat ur samma hage eller om man haft hästen med i en uppenbart olämplig miljö). Det är det strikta hundägaransvaret som är udda rent juridiskt.

Jag hoppas att TS hund klarar sig och att situationen går att lösa både rent ekonomiskt och socialt (det vore synd att förlora vänner pga en olycka)
Det finns inget hästägaransvar som säger att ägaren måste ha koll på hästen och blir ansvarig om hästen går på en annan människa eller ett annat djur. Om nu folk inte har moral nog att göra rätt för sig när deras häst betett sig på ett farligt sätt under hantering och attackerat andra så behövs en lag för det tycker jag. Det kanske gör att hästfolk lägger mer energi på att faktiskt uppfostra hästen så att trots att hästen inte gillar hundar så attackerar den inte dom under hanteringen.
 
. Det kanske gör att hästfolk lägger mer energi på att faktiskt uppfostra hästen så att trots att hästen inte gillar hundar så attackerar den inte dom under hanteringen.

Låter bra i teorin men i verkligheten tror jag inte det går att ändra helt. En häst går på instinkt. Om den blir rädd, skrämd etc kommer den reagera. Sen visst man kan försöka vänja med hund etc men vissa instinkter kommer finnas kvar ändå. Därför tycker jag det är betydligt lättare att om man har hund så har man den på avstånd från häst.
 
Låter bra i teorin men i verkligheten tror jag inte det går att ändra helt. En häst går på instinkt. Om den blir rädd, skrämd etc kommer den reagera. Sen visst man kan försöka vänja med hund etc men vissa instinkter kommer finnas kvar ändå. Därför tycker jag det är betydligt lättare att om man har hund så har man den på avstånd från häst.
Fast det handlar inte bara om interaktioner mellan häst och hund, utan häst generellt kan jag tycka.
 
Har ens barn sönder något för ett annat barn på dagis, tex, du klandrar ju knappas barnet utan självklart som förälder hjäper man till och ersätter, men om ens häst sparkar en annan häst, nä, då är det inte så.
 
Har ens barn sönder något för ett annat barn på dagis, tex, du klandrar ju knappas barnet utan självklart som förälder hjäper man till och ersätter, men om ens häst sparkar en annan häst, nä, då är det inte så.
Jag tänker good will.
 
Det finns inget hästägaransvar som säger att ägaren måste ha koll på hästen och blir ansvarig om hästen går på en annan människa eller ett annat djur. Om nu folk inte har moral nog att göra rätt för sig när deras häst betett sig på ett farligt sätt under hantering och attackerat andra så behövs en lag för det tycker jag. Det kanske gör att hästfolk lägger mer energi på att faktiskt uppfostra hästen så att trots att hästen inte gillar hundar så attackerar den inte dom under hanteringen.
Även om det fanns en sådan lag betvivlar jag att den hade varit applicerbart här.
Att ha 3kg halvblind hund nära vadsomhelst som kan röra sig och väger 500kg ligger nog på hundägaren, oavsett om det är en häst eller någon slags maskin.
 
Har ens barn sönder något för ett annat barn på dagis, tex, du klandrar ju knappas barnet utan självklart som förälder hjäper man till och ersätter, men om ens häst sparkar en annan häst, nä, då är det inte så.
Finns det någon skyldighet som förälder som inte finns som hästägare menar du? Att du som förälder är skyldig till vad ditt barn gör när det är i någon annans vård, ett strikt föräldraansvar likt hundar? Det har jag svårt att tro.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 841
Senast: Lhas
·
Hundträning Har en söt liten chihuahua som tidigare bajsade inomhus ofta men efter mycket ansträngningar blev hon bättre och började visa tydligt...
2
Svar
35
· Visningar
4 215
Senast: mysboll
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 693
Senast: alazzi
·
Ekonomi & Juridik Hej alla hästvänner, jag behöver er hjälp! Ska försöka göra en lååång historia kort, för en månad sen kom ett sto med transportör som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
21 657

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Matskålar utan nickel
  • Optimala foderrutiner?
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp