Hjärtvärk - dottern vill troligtvis flytta...

B

Bollibomparules

Jag som mamma och boförälder har en tonåring som snart är 16 som vill flytta till sin pappa. Det känns som om hjärtat ska brista. Försök att ha överseende om jag är rörig då jag skriver.

Det jag är mest upprörd över är att pappan inledningsvis har sagt att "Vi (han + fru + deras 2 småpojkar) kan inte flytta in i den här nya lägenheten om inte du bor hos oss, för utan att du bor här så har vi inte råd." Sen är jag också sårad och upprörd över att jag "väger så lätt" i det här sammanhanget. Dottern är en skötsam tjej som vill satsa på skolan och tycker att det är spännande med den nya miljön. (Tidigare har hon fått stora skälvan varje gång då skolan startar.)

Jag föreslog växelvis boende för dottern och dottern verkade acceptera, men nu har pappan sagt att "Nä, men det är för lång väg för dig in till gymnasiet från där mamma bor så du kommer inte ha tid." Dottern har precis börjat gymnasiet. Dottern sa senast att det nog skulle bli som hennes pappa hade resonerat. Jag bor max 2 mil från tätorten och det går bra med bussar + att dotterns närmaste vänner bor där jag bor. Jag bor med min sambo, dotterns helbror och min och min sambos son i ett hus i ett villaområde på landet. (Ja, jag vet att man kan tänka "Ja, men där har vi det! Hur lockande är inte ett rum i en lägenhet inne i stan mot ett rum i en villa på landsbygden." Men vi har det lugnt och fint tycker jag.)

Jag vill nog lätta lite på ångesttrycket och oron i övrigt och be om råd hur jag ska tänka för att härda ut eller för att kämpa. Pappan är inte dum eller så, en bra pappa, men jag känner att allt inte gått direkt rätt till. Jag och min dotter har i princip aldrig bråkat. Det är jag som har resonerat och lyssnat på henne då hon har haft ångest för något problem i skolan, jag har skjutsat till och från idrotter och så och vakat o s v. Min tanke är att det kanske inte är bra för henne att bryta upp helt och flytta till pappa på heltid och bara komma till mig på helger. Pappan har varit deprimerad i snart ett år, är på bättringsvägen hoppas jag, men man kan aldrig veta hur det är med äktenskapet deras. Kanske är det på upphällningen om en månad då flytten till nya lägenheten äger rum. (Jag vill inte måla :devil: på väggen, men vill inte heller hasta på för mycket.)

Vad tycker ni kloka på Buke? Ska jag resonera som så att "Släpp annars förlorar du"? Eller ska jag lita på min intuition att jag som mamma fortfarande spelar roll? Men hur ska jag göra då? Jag känner mig så handlingsförlamad, men ändå så oerhört ledsen, förbannad och sårad. Jag är rädd att jag säger något som jag kommer/kan få ångra.

Jag kan knappast vara ensam om det här - jag har kollat trådar här på Buke, men inte funnit någon som har tagit upp det här. Jag hoppas att någon har orkat att läsa och vill försöka hjälpa mig att bena ut ett och annat.
 
Sv: Hjärtvärk - dottern vill troligtvis flytta...

Min då 16-åriga dotter ville förra sommaren flytta till sin pappa.
Jag bor på landet utan bra bussförbindelser och pappan i stan, dock 50 mil bort. Så för mej gällde det inte bara att dottern inte är här i vardagen utan att hon i stort sett flyttar för gott.

Självklart ville jag ha kvar henne här. men samtidigt förstår jag henne. hon är på väg att bli vuxen.
Så jag sa att om hon kom in på samma utbildning hon kom in på här, så kunde hon flytta. Annars skulle hon gå en termin här och sen flytta.
Nu kom hon in, så hon flyttade. Inte roligt för mej, men det går bra för henne och hon är glad.
Det är huvudsaken för mej. Hon vet att hon kan flytta tillbaka när hon vill och att jag alltid har ett hem för henne här.

Vi har mkt kontakt på Facebook, msn och sms och det går faktiskt :)
 
Sv: Hjärtvärk - dottern vill troligtvis flytta...

Då sonen bara är 1½ känns det som jag har närmare till din dotter än till dig i den här frågan, men min tanke går att...
Om honvill flytta och det inte är något "egentligt" problem för din del så låt henne flytta men tala om för henne att hon också är välkommen hem igen!
Kanske blir flytten bara en "fluga" och tryggheten och avståndet från skolan kanske blir possitivt senare. Det kanju självklart gå åt andra hållet oxå, men att veta att man har fler ställen att ta vägen till kanjag tycka är possitivt och betryggande.

Jag skulle försöka vara lite "kompismorsa" och låta henne flytta men vara lika tydlig med att det är okej att komma hem när hon vill.
 
Sv: Hjärtvärk - dottern vill troligtvis flytta...

Tack för svar MittNyaJag och lobell!

Jag ska göra som ni säger. Dotras vilja får styra, jag finns ju i närheten ändå.

Jag försöker också tänka på att vara stolt över att hon har blivit så pass stark, trygg och självständig så att hon vågar ta detta steget. Någon gång ska det ju ske...:(:grin:

Återigen tack!
 
Sv: Hjärtvärk - dottern vill troligtvis flytta...

jag och även min bror vi var 16 år fyllda och "flyttade" hemmifrån för att gå på gymnasiet på annan ort då handlade det om drygt 20 mil hemmifrån
det var en ganska lärorik tid

så då är ju frånga vill dottern flytta till pappan eller bara närmare tätorten för att kunna gå på gymnasiet ??

finns det någon möjlighet att skaffa en lägenhet till henna och hon har möjlighet att vara hos både dig och pappan ??
 
Sv: Hjärtvärk - dottern vill troligtvis flytta...

Jag tror att dotra tycker att det är spännande att bo i stan, men att även pappan lockar.

Jag vill helst att hon bor växelvis hos mig och sin pappa eftersom jag tror att min närvaro gör att hon blir mer "groundad" d v s mer sig själv samt att jag liksom kan "scanna av" henne då hon kommer hem (kolla hur hon mår), men ifall hon är säker på att hon vill bo heltid hos sin pappa och bara komma till mig på helger och så, så tänker jag inte hejda henne. Jag tror jag har kommit så långt i tankarna nu. Jag tänker inte krångla eller försöka övertala henne, möjligtvis berätta om fördelar och nackdelar - så objektivt som möjligt. Bara för att jag upplever hennes pappa som strategisk, så behöver inte jag vara det.

Nog har jag tänkt att jag ska hjälpa henne att skaffa en lägenhet så småningom, men det är bättre att hon bor hos sin pappa än att bo ensam i en lägenhet. Första året på gymnasiet och ensam i en lägenhet tror inte jag blir en bra kombination. Inte för henne i alla fall. Det kan vara vanskligt.

Sen hjälper det att dottern smsade "Jag älskar dig" nu idag. :love: Nog för att man grinar då också, men det känns ju onekligen bättre. :)

Man tänker mer klart efter ett sådant sms - får ett bättre fokus på vad som är viktigt. Det viktigaste är att hon mår bra och känner hon att hon är klar att testa vingarna och vill det, då ska nog inte jag hindra henne.

Tack för hjälp!
 
Sv: Hjärtvärk - dottern vill troligtvis flytta...

Jag tycker du skall prata med din dotters pappa och din dotter om detta med utpressningen i själva "hotet" om att pappan med familj inte kan bo i den fina lägenheten om hon inte flyttar in på heltid. Jag kan inte se något fel i att hon flyttar hem till pappa på heltid utan problemet är som jag ser det att om hon under dom premisserna ångrar sig så kan det vara svårare rent känslomässigt att ta beslutet om att hon inte vill ha så utan biter samma länge för att inte förstöra för pappa, hans fru och dom små som då kanske måste flytta från nya lägenheten igen.
Skall hon bo hemma hos pappa så länge pappa behöver pengamässigt sätt också för att dom skall kunna fortsätta att bo i den fina lägenheten eller har dom tänkt att ha löst det på annat sätt då?
Så hon inte sätts i en situation där hon känner sig låst för att inte förstöra för sin pappa. Barn kan vara lite för hänsynsfulla i sådana lägen och kan behöva hjälp att dra gränserna.
 
Sv: Hjärtvärk - dottern vill troligtvis flytta...

Bra inlägg.

Jag ska tänka på det och skriva av det du skrev som anteckning i min mobil. Jag brukar göra det då vissa situationer kan bli för känsliga för att jag ska kunna ha huvet kallt och komma ihåg vad som var viktigt att säga.

Tack för att du tänkte så långt åt mig. Och min dotter.
 
Sv: Hjärtvärk - dottern vill troligtvis flytta...

Här flyttar ungdomarna till 90% hemifrån när de börjar gymnasiet, finns liksom inga alternativ.
Har ingen erfarenhet av skilsmässor men ska nästa år skicka iväg min tredje hemifrån till eget boende.
De flesta klarar sig bra och på mina egna har jag sett vilket lyft det är att klara sig själv, helt plötsligt plockar de undan efter sig och håller koll på att det finns rena kläder osv.
Är man 16 år börjar det vara dags att pröva sina egna vingar.

I ditt fall blir det ju inte att "flytta hemifrån" på samma vis men ändå en förändring, nya kompisar osv.
Ge ditt godkännade men välkomna tillbaka!
 
Sv: Hjärtvärk - dottern vill troligtvis flytta...

Jag känner med dig.
Min egen teling flög ur mammas trygga famn i veckan för studier på annan ort (80 mil hemifrån ). Smärtan var/är enorm, men jag har fått påtalat för mig att det går över. Nu handlar det inte om föräldrarval utan en helt naturlig utveckling för våran del. Men i alla fall, det smärtar.
Se till att ni har så bra förhållande som möjligt och försök att se det positiva i situationen. Och framför allt skapa inga skuldkänslor vare sig hos ungdomen eller dig själv.
 
Sv: Hjärtvärk - dottern vill troligtvis flytta...

Alltså 16 år då så är hon ju stor.
Dotterns bästa kompis från högstadiet flyttade hemifrån och bodde i egen lägenhet för att kunna gå den gymnasieutbildning som hon ville ha.
När de är så stora så måste man släppa och underlätta deras val.
Min mellanson har bott hos sin pappa under hela högstadiet då pappan skaffade en bra bostad nära en skola som vi ville att han skulle gå i.

Man får tänka på vad som är bäst för barnen helt enkelt.
Men den där utpressningen är ju inte bra.
Det om lägenheten måste ni diskutera igenom.
 
Sv: Hjärtvärk - dottern vill troligtvis flytta...

reagerade åxå på det där med lägenheten.

dotra måste ju vara helt införstådd med vad det innebär att flytta till pappan, men även att det inte är hennes ansvar att se till att dom kan behålla lägenheten!
för vad händer om 2 år, när tösa blir 18? kommer dom att kunna behålla lägenheten då? eller när hon flyttar till eget?

annars håller jag med om att dotra måste få bestämma själv...
 

Liknande trådar

Övr. Barn Speciell situation. Min dotter har bott heltid hos mig de senaste 10 åren (Hon är 17 år nu). Hennes pappa har betalt 2000;- i underhåll...
2
Svar
31
· Visningar
4 403
Senast: TinyWiny
·
Övr. Barn Jag ska försöka fatta mig kort. Vi är separerade sedan drygt 8 år. Barnen bor 50/50, gemensam vårdnad. Barnen är skrivna hos mig. Vi...
2
Svar
26
· Visningar
5 197
Senast: nyttnick
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 861
Senast: Gunnar
·
Relationer Jag behöver skriva av mig. Ni är kloka. Det här är invecklat och jag får förmodligen inte med allt relevant i ett första inlägg. Jag...
2
Svar
24
· Visningar
4 061
Senast: Pinus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst
  • Dressyrsnack 17
  • Överproduktion av hud?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp