Hjalp jag har fatt en rottweiler!

Sv: Hjalp jag har fatt en rottweiler!

Det ar precis det som hander nar man tranar... det trottar ut hjarnan sa dom sover i stallet for att hitta pa bus. Good for you!

Jag skulle borja trana tva grejor tillsammans med sit... eller tre, rattare sagt. De tre forsta min rottis larde sig. Down. Det ar lattare att bryta en sit an en down, darfor focuserade jag pa att alltid, alltid, alltid se till att hon inte kunde bryta en down utan att fa en verbal tillsagelse (skarpt Ah, Ah) omedelbart nar det hande och bli tillbaka lagd sa fort jag kom fram till henne. Hon ligger standigt och jamt runt farmen nar jag behover ha kontroll pa henne for att jag gor nagor speciellt.
"Leave it" Det ar ett komando jag larde med det godaste godis jag kunde hitta. Jag gav henne en leksak, sedan holl fram en godis sa hon kunde se och lukta och sa "leave it" just som hon vande nosen fran leksaken till godiset. Detta gjorde jag 3-10 ggr manga ganger om dagen... Hon larde sig jatte fort. Sedan har det utvecklats till att galla allt jag vill hon ska sluta upp med just nu. Ga fram till en annan hund ..."Leave it", (hon far fortfarande godis ibland, men valdigt 'random' numera) ga och nosa pa hundmaten pa hundaffaren dar hon kan komma med in... "Leave it", Hoppa och skutta hysteriskt for att leka, "Leave it"... etc. ("Leave it" ar ocksa vad jag skulle ha anvant om min valp hade bitit pa mig... nu gjorde hon aldrig det, men det har varit mycket bra i manga situationer)
"Give". (Jag minns inte nu vad man sager pa Svenska) Hunden har nagot i munnen, sag "give" och hall fram en godis, och ge massor med berom nar hunden slapper och gar for godiset. "Give funkar oftast fortare an "leave it" och ar en ovarderlig hjalp om hunden far tag pa grejer den inte ska ha.
 
Sv: Hjalp jag har fatt en rottweiler!

Nej vi äter varken rottweiler eller andra råttor ;)

Ok, då förstår jag varför du inte kan bli av med hunden + att den kan verkligen göra nytta... Jag var litet hård på dig pga att min syster köpte en väldigt fin Rottis som var som en rottis och hon blev missnöjd...den bet några barn och hon fick omplacera den där den fungerar perfekt....Rottisen var perfekt enligt Rotweiler böcker bara det att hon kunde inte ge den det den förtjänade...

Var konsekvent och tänk på att de är avlade att vakta nycklar i skog som stråtrövare var efter.
Det viktiga är att du inte backar när han morrar åt dig utan tar det som är ditt- allt är ditt- sedan när han respekterar dig kan du leka med hnm osv.Hur var hans mamma mor hnm?
Har du träffat henne?
 
Sv: Hjalp jag har fatt en rottweiler!

Mycket bra skrivet, håller med om allt:bow::bow::bow:

Till ts: Följer du dessa råd får du nästan garanterat en vänlig, lätthanterad hund, lycka till.
 
Sv: Hjalp jag har fatt en rottweiler!

Var konsekvent och tänk på att de är avlade att vakta nycklar i skog som stråtrövare var efter.
/QUOTE]

Måste bara rätta dig lite...
Rottisen är inte från början avlad för ren vakt mot stråtrövare utan är i grunden en vaktande vallhund. Den användes för att både vakta och valla djurflockar.
Så den behövde därför vara skarp nog att vakta flocken men ändå mjuk nog för att det skulle gå att leda den så att den vallade djurflocken dit föraren ville.
Hade det varit en ren vakthund hade det varit avlat betydligt mer på skärpa genom tiderna än vad det är gjort, och ett mycket självständigare psyke...

Ett typ exempel på ren vakthund är tex dalmatinern som har väldigt mycket skärpa ofta och är en väldigt extrem enmanshund, och nästan kattlik i sin självständighet...

/Camilla
 

Liknande trådar

Mat Jag star for Julafton som firas med barn och barnbarn enligt Svensk tradition. Eller mestadeles Svensk tradition. Vi har helt hoppat...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 223
Senast: Huggorm
·
Fritid Eller den regelbundna ledighet du har, beroende pa jobbschema? Jag ar nyfiken da jag nastan varje helg brottas mellan att vilja gora sa...
2
Svar
24
· Visningar
2 040
Tjatter Jag har nu sytt ett par plagg till barnbarnen. Jag har inte sytt nagonting sedan 1986. Da flyttade vi utomlands och det fanns en...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 388
Senast: Raderad medlem 120709
·
Trädgård & Växter Jag har tva rabarber (vad heter det? Tjofraser? plantor?) I ar har jag varit noga att vattna mycket och ofta och jag har aldrig haft sa...
Svar
8
· Visningar
1 082
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp