Höanalyser 2018

Ang socker så hur tänker alla ang det rent generellt ? Att det anses att hästarna blir sjuka/riskerar sjukdomar osv utifrån just sockret ?

Hästar allmänt som djur har ju egentligen inte förändrat sig alls ang hur de fungerar rent fysiskt jämfört med när de levde vilda och svalt, sen däremellan hade gott om föda, ibland var det stressat grönt, ibland öken, ibland mer rikligt osv.

Nyfiken hur folk resonerar 😄
Ja hästar har levt med det i alla tider och i alla tider har hästar fått fång och lidit och dött pga det. Idag vet vi ganska mycket om vad som orsakar fång där högt sockerinnehåll är en av sakerna och vi kan därför förebygga det ganska långt och det ser jag som vår skyldighet att också göra när vi har dem i vår vård.

För egen del tar jag hästarna ifrån gräset de perioder som jag kan utgå ifrån att sockerhalten är hög. Då får de gå i en uppgrusad hage istället.
 
så kan man ett vanligt år med vanliga väderförhållanden genom att slå gräset på eftermiddagen sänka sockerhalten. . . . . Sämst ur sockersynpunkt är att slå på morgonen/förmiddagen en solig dag.

Detta är inte sant.

Växten producerar socker under dagen när solen skiner och sedan använder växten detta socker för att växa under natten. Sockerhalten i gräset är därför lägst på morgonen innan solen går upp och växten börjar producera socker igen. Högt sockerhalt i gräset är det på eftermiddagen och tidig kväll soliga dagar. Vill man ha ett hö med låg sockerhalt ska man därför slå vallen tidigt på förmiddagen.
 
Iofs sett skyhögt från Polen med. Men utomlands verkar de kunna få ner sockret lägre än man nånsin kan i Sverige.

Svenska analysföretag analyserar inte socker utan socker + fruktan och i år kan fruktanhalten i grovfodret vara högre än sockerhalten. Fruktan är inget socker utan en fiberfraktion och ger inte upphov till något insulinsvar och är därför inte farligt för insulinresistenta hästar.
 
Svenska analysföretag analyserar inte socker utan socker + fruktan och i år kan fruktanhalten i grovfodret vara högre än sockerhalten. Fruktan är inget socker utan en fiberfraktion och ger inte upphov till något insulinsvar och är därför inte farligt för insulinresistenta hästar.

Om du läst senare inlägg ser du att jag anser ett av problemen är att kunna använda och jmf siffrorna. Ibland anges socker, ibland WSC och ibland respektive sockerart specad. Pch man vet inte vad t ex ordet ”socker” på en analys betyder.

(Min IR reagerade även på fruktan så jag vill gärna att total mängd av alla sockerarter ligger under 10 ändå)
 
Ja hästar har levt med det i alla tider och i alla tider har hästar fått fång och lidit och dött pga det. Idag vet vi ganska mycket om vad som orsakar fång där högt sockerinnehåll är en av sakerna och vi kan därför förebygga det ganska långt och det ser jag som vår skyldighet att också göra när vi har dem i vår vård.

Jag är högst medveten om det. Däremot blir jag förvånad när folk påstår att det är socker som gör att deras hästar blir/är hyperaktiva, får dålig mage och att det producerade fodret inneburit mirakel med mindre socker, samtidigt som hästarna går på gräs/i olika hagar med olika förhållanden av och till osv. Därav min nyfikna fråga hur resonemanget håller ihop .

Jag har aldrig haft fång på några av mina hästar och ponnyer de 40+ år jag haft häst. Jag tror inte det är ren slump eller tur faktiskt. Jag inte nojat över exakt socker i fodret de fått, men varit noga med att vänja in samt aldrig låta dem bli överviktiga, samt motionerat dem mycket.
 
(Min IR reagerade även på fruktan)

Hur reagerade din IR-häst på fruktan?

Hästen har inga enzymer som kan bryta ner fruktan utan fruktanet hamnar i grovtarmen där det bryts ner av bakterier till laktat. Hästen kan få lös avföring av för mycket fruktan men det påverkar inte produktionen av insulin och därmed inte risken för laminitis/fång.
 
Hur reagerade din IR-häst på fruktan?

Hästen har inga enzymer som kan bryta ner fruktan utan fruktanet hamnar i grovtarmen där det bryts ner av bakterier till laktat. Hästen kan få lös avföring av för mycket fruktan men det påverkar inte produktionen av insulin och därmed inte risken för laminitis/fång.
Fast om det stör tarmfloran så kan det ju indirekt påverka nedbrytningen och upptaget av andra ämnen.
 
Hur reagerade din IR-häst på fruktan?

Hästen har inga enzymer som kan bryta ner fruktan utan fruktanet hamnar i grovtarmen där det bryts ner av bakterier till laktat. Hästen kan få lös avföring av för mycket fruktan men det påverkar inte produktionen av insulin och därmed inte risken för laminitis/fång.

Med ökade IR-symptom. (Depåer osv)
 
Fast varför anser du att det var pga fruktan?

Eftersom han reagerade på hö där socker var lågt men fruktan högt. Två olika partier (ev mer, men efter två ggr så iddes jag inte skicka analys utomlands mer). Han kunde heller inte äta minsta gräs, inte ens när sockernivåerna var låga.

Han tycktes reagera på alla sockerarter av någon anledning.
 
Eftersom han reagerade på hö där socker var lågt men fruktan högt. Två olika partier (ev mer, men efter två ggr så iddes jag inte skicka analys utomlands mer). Han kunde heller inte äta minsta gräs, inte ens när sockernivåerna var låga.

Han tycktes reagera på alla sockerarter av någon anledning.

Fast det gör det ju inte till någon sanning. Tack för svaret 👍 😄
 
Nej och det påstod jag aldrig heller. Utan min IR reagerade även på fruktan så jag föredrar att ha totalsocker under 10 om möjligt. Dvs min och jag = högst personligt.

Ok . Jag kände att du hade synpunkter på det jag skrev om mikromineraler och analys av detta osv tidigare i tråden och har ju reflekterat ang det vidare. Jag förstod inte utifrån dina svar att det var helt individuellt just utifrån dig osv . Men då är jag med hur du menar 😄👍
 
Med ökade IR-symptom. (Depåer osv)

Hästar med IR och PPID får fång p.g.a. hyperinsulinemi, dvs. en alltför hög insulinhalt i blodet. Insulin behövs för att signalera till glukostransportörerna GLUT 4 att förflytta sig till cellmembranet och hämta in glukos till cellerna. Det är m.a.o. glukoshalten i blodet som styr insulinproduktionen. Fruktan påverkar inte produktionen av insulin och är därför ingen riskfaktor för laminitis/fång.
 
Hästar med IR och PPID får fång p.g.a. hyperinsulinemi, dvs. en alltför hög insulinhalt i blodet. Insulin behövs för att signalera till glukostransportörerna GLUT 4 att förflytta sig till cellmembranet och hämta in glukos till cellerna. Det är m.a.o. glukoshalten i blodet som styr insulinproduktionen. Fruktan påverkar inte produktionen av insulin och är därför ingen riskfaktor för laminitis/fång.

Jag vet det. Och motsäger inte forskning osv. Däremot vill JAG om det är möjligt ha halten av samtliga sockerarter sammanslagna under 10 om det är möjligt. Just för jag haft en IR som reagerade på hög fruktanhalt.

Jag har en nu som INTE är IR - men som reagerar på socker i fråga om depåer osv precis som en IR-häst. Hon får i den mån det går IR-diet. Det innebär inte att jag t ex anser alla hästar ska ha IR-kost för säkerhets skull. Utan att jag personlig pga hur en specifik individ reagerat har gjort val för egen del. Jag förstår faktiskt inte varför du anser det är ett problem? :)
 
Vi har
8.9 MJ/kg
76 smbrp/kg
Socker 142

De senaste åren har vi haft protein på strax under 30 så det blir en stor skillnad. Kommer ju kunna minska på kraftfoderkostnaden om inte annat.
 
@Alexandra_W du får ju reflektionerna och frågorna helt enkelt för att problemen och anledningarna du anger till problemen inte bör någon vetenskaplig sanning osv?
 
Fick nyss syn på ett hö med riktigt skum analys. Råprotein på 30g/kg ts, smrp på 0 g/kg TS och socker (NIR-metod) på nära 300 g/kg TS :crazy:. Aldrig sett någonting liknande och börjar undra vad det är för hö egentligen.
 
Fick nyss syn på ett hö med riktigt skum analys. Råprotein på 30g/kg ts, smrp på 0 g/kg TS och socker (NIR-metod) på nära 300 g/kg TS :crazy:. Aldrig sett någonting liknande och börjar undra vad det är för hö egentligen.

Oj. Teoretiskt så ett hö som blommat över men är hårt stressat av torkan, kanske skulle det kunna bli något liknande?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 451
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 253
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 629
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 661
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp