Höanalyser 2018

Ni som skriver ut socker x gram per

Vad bör den siffran ligga på? Vad är normalt, högt , lågt?
Är det samma som wsc ( heter det så?)
 
Har inte "eget" hö nu men har läst mängder med analyser på hö/hösilage både från Norge och andra länder iom import, och värdena är fullkomligt tokiga i år! Antigen skyhögt protein eller skyhögt socker.

Kvoter på uppåt 18-20 smrp/MJ eller socker på kring 140-150, känns som att man får välja antigen pest eller kolera.... O_o
 
Än så länge har vi kvar av vinterns hösilage, och min ponny har levt på enbart betet sedan mitten av maj. Vårt stall verkar ha löst med både hö och hösilage för vintern :up: Vet dock inte värdena ännu, priset ska inte vara alltför mycket högre än normalt. Har ju tur att gräddponnyn funkar bra på både hö och hösilage, så jag kan antagligen välja efter vad som har bäst värden när det är dags.
 
precis fått hem analysen för vårt inköpta silage. Det var intressant:
Ts: 52,7%
Energi: 5,2 MJ/kg
Smrp: 29g/kg
Socker 68g/kg

Jättenöjd med innehållet, men hade gärna sett lite högre Ts
 
Vi fick vår analys i början på veckan. 3 ggr så mycket protein som i förra årets skörd. Och hälften så lite kalcium. Resten är sig likt.
74F179FD-E835-4CD6-B70A-A0034DA2A31B.jpeg
 
Nyfiken på vad ni har för input på denna analysen?
Får bara hälften av vår vanliga höbonde men kan få köpa ett parti av detta som räcker till juni...

TS 76%
RP 133g
Smb RP 101g
Omsättbar energi OE 8,6 MJ
Smb RP/ OE 11,7 g/MJ
NDF 359g
 
Så här ser mitt hö ut. Tyvärr inget värde för socker, får man inte det om man inte specifikt ber om det? (Inte jag som skickat in analysen)
_20181004_235513.JPG
 
Nyfiken på vad ni har för input på denna analysen?
Får bara hälften av vår vanliga höbonde men kan få köpa ett parti av detta som räcker till juni...

TS 76%
RP 133g
Smb RP 101g
Omsättbar energi OE 8,6 MJ
Smb RP/ OE 11,7 g/MJ
NDF 359g
Låter som hö/hösilage rimligt hö att ge till får, p.g.a. att NDF är så lågt (något lågt mj för fåren dock)...

Hästar vill ha lite mer fiber att tugga på.
 
Låter som hö/hösilage rimligt hö att ge till får, p.g.a. att NDF är så lågt (något lågt mj för fåren dock)...

Hästar vill ha lite mer fiber att tugga på.

Jag är pinsamt dålig på det här med analyser..
Vad menar du med att ”hästar vill ha”? =)
Förmodar att det är tunna, fina strå i fodret och inte särskilt grovt?
 
Jag är pinsamt dålig på det här med analyser..
Vad menar du med att ”hästar vill ha”? =)
Förmodar att det är tunna, fina strå i fodret och inte särskilt grovt?
NDF är ett värde på fiberinnehåll i fodret. Så antagligen är det oerhört finbladigt foder, för NDF värdet är osedvanligt lågt.
 
Jag är helt nöjd med förstaskörden (ts är något lägre), synd bara att det är så liten mängd. Jag har inte gjort analys på mina andra partier för de är så små relativt sett. En plutt här å en plutt där :(
A61C9D4E-95C6-4FC5-83AE-DD19E9665C3C.png
 
Nyfiken på vad ni har för input på denna analysen?
Får bara hälften av vår vanliga höbonde men kan få köpa ett parti av detta som räcker till juni...

TS 76%
RP 133g
Smb RP 101g
Omsättbar energi OE 8,6 MJ
Smb RP/ OE 11,7 g/MJ
NDF 359g

Skyhögt på protein, om ni har möjlighet att blanda med halm så kan det bli bra, då får ni ner kvoten och upp fiberinnehållet. NDF till häst brukar väl rekommenderas ligga kring 600-650g tror jag.
 
Skyhögt på protein, om ni har möjlighet att blanda med halm så kan det bli bra, då får ni ner kvoten och upp fiberinnehållet. NDF till häst brukar väl rekommenderas ligga kring 600-650g tror jag.

Det har vi ingen möjlighet till. Skit också! :meh:
Börjar få lite panik snart över det här med fodret...
 
Vad är NDF i gräs?
Om du menar "vad är värdet på NDF för gräs", så finns det inte ett svar.

Exempel:
Spätt nyvuxet gräs på våren har ett mycket lågt NDF värde, medan förvuxet axgånget gräs sent på sommaren har ett högt NDF värde.

Om ska generalisera och och förenkla grovt, så har spätt nyvuxet gräs lågt NDF, högt protein, halvhögt MJ (Ungefär slutet på maj), till midsommar har man medelhögt NDF, medelhögt protein, och något högre MJ, i mitten/slutet av juli, lågt protein, hög energi och hög NDF. Detta gäller om tar en skörd.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 465
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 255
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 636
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 683
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp