Höanalyser 2018

Har fått möjlighet till ett annat parti nu med 35% rödklöver och resten ”gräs. TS ca 60%.
Får möjlighet att själv ta analys innan köp, bonden har inte gjort det.
Vad tänker ni rent spontant om blandningen? Bara ”gräs” säger inte mig särskilt mycket och rödklöver brukar väl hålla ganska högt protein...?
 
Vårat hösilage iår, vad tycker ni?
45087174_10155804356511099_7306874182459981824_n.jpg
 
Vårat hösilage iår, vad tycker ni?
45087174_10155804356511099_7306874182459981824_n.jpg

Ganska högt i både protein och energi, du kommer förmodligen inte behöva så mycket kraftfoder :) Relativt hög Ca/P-kvot så jag skulle nog akta mig lite för mineralfoder som har jättehöga kvoter om du även ger lucern eller lucernbaserat foder. Mycket järn i förhållande till övriga mikromineraler, du kommer behöva tillsätta koppar, mangan och zink (det syns dock inte på din bild, men med allra största sannolikhet behövs det också).
 
Ganska högt i både protein och energi, du kommer förmodligen inte behöva så mycket kraftfoder :) Relativt hög Ca/P-kvot så jag skulle nog akta mig lite för mineralfoder som har jättehöga kvoter. Mycket järn i förhållande till övriga mikromineraler, du kommer behöva tillsätta koppar, mangan och zink (det syns dock inte på din bild, men med allra största sannolikhet behövs det också).

Tack så mycket :)
 
Nu kom analysen på mitt hö, och jag är jättenöjd! :banana:
Perfekt till mitt dräktiga sto, och bra för unghingsten som har lätt att bli för smal. :up: Har även havrehalm som ges vid sidan, ridhästen får knapra på det om hon blir för tjock. :p

TS: 84,5%
OE per kg foder: 8,45 MJ
smrp/kg foder: 64 g
Kvot smrp/MJ: 7,6
Socker, totalt: 105 g/kg TS
Socker u/fruktaner: 78 g/kg TS
NDF: 593/kg TS

Väntar fortfarande på mineralerna, det tar några veckor extra.
 
Vår analys var inte så mycket att jubla över för...
41 gr smrp/kg
7.7 OE per kg foder
22% (!!) socker/kg TS visserligen, men lär ju ligga på typ 12% kg/foder ändå...

:(

Kommer att ge lusernhack nu i en övergångsperiod, men har kontakt med ett företag i norra Västmanland som hade hösilage i småbal med helt otroligt fantastiska värden :love: :love: :love:
 
Vart är bäst att skicka för analys? har alltid köpt hö med analys men inte i år så jag får skicka in själv. Jag behöver det vanligaste, protein, mj och mineraler.
 
Jag hittade prisförslag på eurofins, kan det stämma att det kostar närmare 800 kr för att få med kalcium och fosfor? det är liksom det jag behöver. Tycker det var ett ockerpris. Skulle man ha protein och mj enbart så gick det på 450 kr. Finns det andra alternativ?
 
Jag hittade prisförslag på eurofins, kan det stämma att det kostar närmare 800 kr för att få med kalcium och fosfor? det är liksom det jag behöver. Tycker det var ett ockerpris. Skulle man ha protein och mj enbart så gick det på 450 kr. Finns det andra alternativ?

Är du säker? När jag analyserade för nån månad sedan kostade det med "alla" mineraler 800, det lilla paketet med mj, protein, ca och p 450.
 
Är du säker? När jag analyserade för nån månad sedan kostade det med "alla" mineraler 800, det lilla paketet med mj, protein, ca och p 450.
Ja jag är säker, för att få med kalcium och fosfor måste man välja paketet med alla mineraler och det blir då paketet för 800 kr. Det lilla paketet är ju bara mj och protein. Känns som mycket pengar för ett foder man ska använda i 4 månader.
 
Ja jag är säker, för att få med kalcium och fosfor måste man välja paketet med alla mineraler och det blir då paketet för 800 kr. Det lilla paketet är ju bara mj och protein. Känns som mycket pengar för ett foder man ska använda i 4 månader.

Jag analyserade med Agri Lab för ett par månader sedan, där betalade jag 688 kr inkl moms för analys inklusive mikromineraler. Grundpaketet & makromineraler kostar 400 kr exkl. moms enligt fakturan jag fick, värt att kolla upp dem för din del kanske? :)
 
Använde optilab, nöjd! Finns både med och utan mikromineraler. Edit; såg att en får ta mineraler eller inge mineraler.. sorry.
Har även använt hjortens lab och varit nöjd med dom!
Edit; där kan man välja vad som ska analyseras!
Vart är bäst att skicka för analys? har alltid köpt hö med analys men inte i år så jag får skicka in själv. Jag behöver det vanligaste, protein, mj och mineraler.
 
Vår analys var inte så mycket att jubla över för...
41 gr smrp/kg
7.7 MJ per kg foder
22% (!!) socker/kg TS visserligen, men lär ju ligga på typ 12% kg/foder ändå...

:(

Kommer att ge lusernhack nu i en övergångsperiod, men har kontakt med ett företag i norra Västmanland som hade hösilage i småbal med helt otroligt fantastiska värden :love::love::love:

Update:
Igår var pappa upp till norra Västmanland och hämtade hösilaget till mig!
Jag är helt sjukt imponerad hittills. Det är enormt fin kvalité, alldeles grönt och med tydliga växter kvar i. Luktar helt underbart, som en korsning av sommar och te. :d:love: H.H, trots att jag än så länge bara börjat fasa in det, är helt lyrisk och får ögon stora som tefat så fort jag kommer med maten. :love: Nästan bäst av allt: De fanns i 20 kg balar! :up:
Värdena på balarna var något i stil med:
86 gr smrp/kg
6.5 MJ per kg foder
6.7 % socker

I'm in love...with balar med hösilage! :love: Trodde knappt analyser som dessa fanns i verkligheten!
 
Ja jag är säker, för att få med kalcium och fosfor måste man välja paketet med alla mineraler och det blir då paketet för 800 kr. Det lilla paketet är ju bara mj och protein. Känns som mycket pengar för ett foder man ska använda i 4 månader.
Och jag som analytisk kemist och har insikt i vad analysutrustning och arbetsinsatsen för att analysera kostar tycker det är rasans billigt. :D När vi skickar iväg prover för analyser vi inte kan utföra själva brukar 1 prov generera femsiffriga belopp på fakturan. ;)
 
Och jag som analytisk kemist och har insikt i vad analysutrustning och arbetsinsatsen för att analysera kostar tycker det är rasans billigt. :D När vi skickar iväg prover för analyser vi inte kan utföra själva brukar 1 prov generera femsiffriga belopp på fakturan. ;)
Ja allting är ju relativt ;) men det finns företag som gör den analys jag behöver för en lägre summa. Närmare bestämt 500 kr.
 
Ja allting är ju relativt ;) men det finns företag som gör den analys jag behöver för en lägre summa. Närmare bestämt 500 kr.
Precis! ;)
Som hästägare är ju skillanden mellan 800 kr och 500 kr ett extra träningspass (lite generaliserat kanske). Det spottar man inte på! :D
 
Yay, vi fick köpa av Katslösa i år igen, puh! Fick hem leveransen förra veckan och fick analysen nu. De har dock inte analyserat mineraler alls så får se om Eurofins har kvar provet (troligtvis inte, vi har fått av en tidig skörd) och var jag annars ska skicka. Appropå diskussionen tidigare i tråden är det för mig viktigt att välja ett ackrediterat laboratorium (precis som med träckproven tex).

TS 82.4 %
9.4 resp 7.7 MJ
76 resp 63 g smrp
10 % socker

Jag hade i år varit nöjd med att det var från Katslösa (min hosthäst har bara varit symptomfri på deras hösilage) och en kvot strax under 6 så är supernöjd! Ska bli intressant att se hur det är att fodra med sådant torrt hösilage. Precis all forskning pekar ju på att det ska vara blötare än det mesta man ser säljas som hästfoder.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
4 815
Senast: mysboll
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 226
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 604
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 309
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp