Bukefalos 28 år!

H

Hattin

Hej alla efter långt uppehåll och nästan alla inlägg raderade, snyft!

Jag följde med en kompis till hennes hästar en dag, och då blev jag förvånad som in i.... Jag kunde inte se någon någonstans i eller i närheten av stallet, jag har aldrig under mina 20 år i hästvärlden varit med om ett stall utan hö:confused: ... Hästarna går ute hela dagen och det finns inget att äta i hagen och som jag förstod så får dom mat morgon och kväll, någon typ av müsli... Jag har varit där ytterligare en gång, och inte ett höstrå så långt ögat kan nå, hhmmmm.... Jag ska såklart fråga nästa gång jag är där... Varför:confused: :confused: :confused:Kan det på något konstigt sätt finnas förklaring till detta.....
 
Sv: HÖ!!!!!

Låter mycket konstigt! Men det kan ju finnas en förklarning... (höet kanske finns nånstans ändå eller nåt) så ta reda på det först. Men finns det verkligen ingen grovfoder till hästarna så tycker jag att du ska först fråga dom om VARFÖR och om de inte vill ge sina hästar grovfoder så ANMÄL dom.
 
Sv: HÖ!!!!!

Men hade de inte höet förvarat någon annanstans då, och sedan väldigt välstädat?
Eller sade de att de inte gav hö?:confused:

Har själv stått i ett stall där höet förvarades på skullen, och dörren dit upp var i ett rum där man normalt inte förväntas gå upp på en höskulle.

Höet slängdes sedan ner i foderrummet, som var stängt och låst och ïnte heller så ut direkt som ett foderrum utifrån. Därinne förvarades även de färdigpackade hökassarna i väntan på utdelning.

Alltså, ett till synes höfritt stall om man inte råkade vara där precis när hästarna åt av höet.:idea:
 
Sv: HÖ!!!!!

Jag ska såklart höra efter... Det finns inget loft och halmen förvaras i en, hhmmm vet inte hur jag ska förklara, typ en jätte stor container... Det fanns inte ett enda spår av hö, inte ett strå.. Jag kollade i alla boxarna oxå.... Eftersom jag själv inte haft häst på de senaste åren så har jag inte förnyat mig så mycket inom foder och jag trodde kanske att det var något nytt att inte ha hö och att det ersattes med något annat...
 
Sv: HÖ!!!!!

Man kan såklart ersätta höet med halm och/eller lucern och något proteinfodermedel, men det är inte så vanligt i Sverige då vi faktiskt har god tillgång till hö.

Fanns det plastat grovfoder i stora vita balar, de kan ju stå ute var som helst?
 
Sv: HÖ!!!!!

Du menar ensilage? Nix inget... Jag ska oxå tillägga att jag vet att det dom får som foder är müsli, jag vet inte märke och sort... Tjejen som äger hästarna är en ny vän kan man säga och jag känner inte henne så bra, men hon verkar inte kunna så jätte mycket om hästar.. och hennes ena ponny är bara skinn och ben:eek:
 
Sv: HÖ!!!!!

Hur såg hästarna ut för det första?fanns det mkt gräs i hagen, ras på hästarna mm. kolla sånna saker med, det kanske inte behövdes just då...beroende på hästras mm.
 
Sv: HÖ!!!!!

Det fanns lite gräs tussar i den stora hagen, där går en c-ponny en d-ponny(benig) och en som jag tror är ett varmblod... det finns några mindre hagar som bara är grus/lera... I stallet finns en shettis den äter fångfoder och sen finns det en ung häst 4år ca 155 omusklad men vad jag kan se bra hull. 2 varmblod som ser lagom.. Ett halvblod eller korsning ca 165 smal och omusklad. En gammal d-ponny mycket mager och riktigt benig och en c-ponny lagom hull...
 
Sv: HÖ!!!!!

En sak till... Jag såg inte heller saltstenar någonstans....
 
Sv: HÖ!!!!!

Prata med din kompis och ta reda på hur det är först! Självklart måste hästarna ha grovfoder. Saltsten är väldigt bra om de har, men visst, man kan ju ge löst salt i fodret också. Men, som sagt, nu verkar det som att du bara spekulerar, ta reda på hur det verkligen är!
 
Sv: HÖ!!!!!

Minns just ett program från USA där de beslagtog hästarna för att de inte gavs något grovfder. Där ansågs det vara djurplågeri!

Du kan ju alltid erbjuda dig att hjälpa till med fodringen någon morgon. Hjälp är ju alltid trevligt och då kan du ju kolla upp hur det står till.
 

Liknande trådar

Samhälle Nu blir det varmare för varje dag och fler tar fram cykeln. Hur är er stad som cykelstad? Har den bra cykelbanor och tydligt skyltat...
2
Svar
20
· Visningar
1 009
Senast: Araminta
·
Samhälle Jag vet att många här inte direkt bor i stora städer utan lite mer på landet. Själv bor jag så långt ut att det här med TV, telefon och...
2
Svar
26
· Visningar
2 203
Senast: athena
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 958
Senast: Saeta
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
8 713
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp