Högskoleprovets orddel. Hur många ord klarar du?

Snarare är ordförstålsedelen något som är tacksamt att ha med som test i tidningar mm. Ordförstålsen är något som ökar naturligt med åldern och äldre kan på så sätt förfasas över den dåliga ordförstålsen hos yngre.
Ja, har funderat på detta och insett att det måste vara så. Ju äldre man är desto större exponering av olika typer av texter och olika ord. Åtminstone för oss som läser regelbundet. Inser att jag ju tillbringar en rätt stor del av min tid med just läsning. Att läsa och på så vis inhämta information är en del av mitt jobb, så på arbetstid blir det ju dagligen några timmars läsning, och sedan dessutom en del tid att själv producera text. Nyheter läser jag - föredrar det framför att titta på TV. Och så läser jag skönlitteratur på både svenska och engelska. Samt roar mig med att försöka lära mig isländska (väldigt spännande att se hur mycket gemensamt de nordiska och germanska språken har). Så det vore ju liksom konstigt om inte jag (51) hade större ordförråd än en ung vuxen i 20-årsåldern (som väl är de som oftast gör högskoleprovet). Och jag fick följaktligen 20/20 i år också, utan större eftertanke eller osäkerhet.
Mattedelen hade inte fått samma effekt då vi äldre oftare har tappat i det.
Instämmer helhjärtat i detta också! Jag är civilingenjör och har därmed läst ganska mycket matte på ganska hög nivå. Och jag måste säga att jag tappat det mesta. Jag var som bäst på matte under studietiden och därefter har kunskaperna avtagit markant - jag har ju inte använt någon matte sedan dess! (eller inte på den nivån, de fyra räknesätten behärskar jag ju och använder regelbundet) Tror inte ens jag kan lösa en andragradsekvation längre, och det är väl högstadiematte och dessutom något jag kunde göra i sömnen som ung vuxen....
 
Här kan man testa sig på 2010 års ord, 15 minuter hade man alltså haft på det provet:

https://www.dn.se/nyheter/fragesport/dn-test-hogskoleprovet-2010-orddelen/
Mycket svårare! 39/40. Hade fel på "förfaren".
Men också att alternativen var mer snarlika, och att det var en hel del ord som förekommer i vardagligt tal men med lite flytande betydelser. Som indignerad exempelvis, det tror jag att hel del använder fel och jag fick tänka till en extra gång.
 
Har det inte blivit markant lättare på senare år? 🤔 Förr var det oftast åtminstone något ord man fick klura på, i år var det bara ord som ingår i mitt aktiva ordförråd. (Eller är det bara en generationsfråga? Jag har betydligt svårare att förstå när årets nyordlista släpps. 😅)
Jag reagerar också på att det har blivit otroligt mycket lättare, och det är inte bara en generationsgrej för uppenbarligen tyckte jag ju även nu att testet från 2010 var mycket, mycket svårare och alternativen av helt annan karaktär, med mer tvetydigheter och närmare den ursprungliga betydelsen än årets test.

Jag funderar helt ärligt på om det är en spegling på vilka grupper som skriver högskoleprovet nu. Jag tänker att det är en ökande andel som inte har svenska som modersmål.

Det är liksom den enda anledning jag kan komma på till varför provet så drastiskt har ändrat karaktär.
 
Ja, har funderat på detta och insett att det måste vara så. Ju äldre man är desto större exponering av olika typer av texter och olika ord. Åtminstone för oss som läser regelbundet. Inser att jag ju tillbringar en rätt stor del av min tid med just läsning. Att läsa och på så vis inhämta information är en del av mitt jobb, så på arbetstid blir det ju dagligen några timmars läsning, och sedan dessutom en del tid att själv producera text. Nyheter läser jag - föredrar det framför att titta på TV. Och så läser jag skönlitteratur på både svenska och engelska. Samt roar mig med att försöka lära mig isländska (väldigt spännande att se hur mycket gemensamt de nordiska och germanska språken har). Så det vore ju liksom konstigt om inte jag (51) hade större ordförråd än en ung vuxen i 20-årsåldern (som väl är de som oftast gör högskoleprovet). Och jag fick följaktligen 20/20 i år också, utan större eftertanke eller osäkerhet.

Instämmer helhjärtat i detta också! Jag är civilingenjör och har därmed läst ganska mycket matte på ganska hög nivå. Och jag måste säga att jag tappat det mesta. Jag var som bäst på matte under studietiden och därefter har kunskaperna avtagit markant - jag har ju inte använt någon matte sedan dess! (eller inte på den nivån, de fyra räknesätten behärskar jag ju och använder regelbundet) Tror inte ens jag kan lösa en andragradsekvation längre, och det är väl högstadiematte och dessutom något jag kunde göra i sömnen som ung vuxen....
Mattedelen har dessutom förändrats så att den bygger på inlärda skolkunskaper till en viss nivå. Så det är en del formler som en behöver kunna osv. Innan var det mer logiskt tänkande som (i alla fall i teorin) var mer frikopplat från om en lärt sig något i skolan eller ej. Tror att effekten av att vara ringrostig i matten kan bli större idag, om inte annat på så vis att man tappar tid och inte hinner vara genomtänkt på lika många uppgifter.
 
Jag har gjort båda två testerna. Ett fel på varje test. Tycker att svårighetsnivån på orden var liknande. Även vilken typ av ord som var utvalda var likadant. Själva upplägget på testerna är enligt mig samma. Vad som jag tycker gör det äldre testet svårare är att det är dubbelt så många ord. Alltid större risk att man gör fel, tappar koncentrationen, slarvar, ord man inte kan kommer med ju längre ett test är. Så om man specifikt vill mäta ordkunskap så borde det nyaste testet funka utmärkt.
 
De senare testet hade jag 26 rätt, verkade dock som att jag bara svarade på 36 frågor så 10 fel. Det var mycket svårare, vissa ord jag aldrig ens hört :D Men många jag blev osäker på när jag kollade alternativen, trots att jag kan orden, det var så lika ju.
 
Jag gjorde det äldre och fick 27/40 ganska nöjd men jag såg sen att jag troligen klickat fel på nån för jag var lite trött (gjorde det typ kl2 inatt).

Det jag ändå blir förvånad över är att jag har ett hyfsat stort ordförråd, läser en del och tycker det är intressant med ord. (även om det kanske inte alltid märks här när jag skriver på min telefon)

Jag googlar gärna ord och ser till att lära mig nya ord, vilket ofta händer flera dagar i månaden.
När jag gjorde gamla högskoleprovet så gjorde jag bra ifrån mig (det är ju mer min grej). Så vet inte riktigt vad jag vill säga (och vill inte låta självgod) men är det svårt för mig så är det jävligt svårt för andra, och ser inte helt till vilken nytta. 🤷‍♀️
 
Tyckte också att de allra flesta var ord som man åtminstone hör eller läser regelbundet även om jag inte använder alla själv. Vet inte hur ofta jag faktiskt skulle fråga om någon fått sina fiskar varma 😂

Personligen använder jag oftare "skitit i det blå skåpet" (inte samma betydelse, jag vet) :angel:
 
17/20 tänkte visst fel på proviant och premiss.
hedonist och emanciperad är ord jag aldrig stött på tidigare, lyckades dock gissa rätt på hedonist, tänkte lite i banorna på hedningar.
Känns inte som testet säger så mycket egentligen mer än att det är en kul grej.


Eh, jo det säger rätt mycket. Flera högre lärosäten har slagit larm de senaste åren om att studenterna inte har tillräckliga grundkunskaper för att tillgodogöra sig undervisningen. Dålig ordfördståelse påverkar ens studier oavsett vad en studerar.
 
17/20 tänkte visst fel på proviant och premiss.
hedonist och emanciperad är ord jag aldrig stött på tidigare, lyckades dock gissa rätt på hedonist, tänkte lite i banorna på hedningar.
Känns inte som testet säger så mycket egentligen mer än att det är en kul grej.

Emanciperad hade jag nog haft svårare för, om jag inte utgick från engelskans: emancipated.
 

Liknande trådar

Tjatter Klarar buke den? :) https://www.svt.se/special/hogskoleprovet-ordforstaelse-oktober-2022/
2 3
Svar
56
· Visningar
2 288
Senast: sorbifolia
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
15 226
Senast: Cattis_E
·
F
Tjatter ROPEN SKALLA, 90 DAGAR ÅT ALLA! (Fruktansvärt dålig slogan, men fantasin räckte inte till annat) Tidigare år: 2021 2022 Skamlöst taget...
16 17 18
Svar
357
· Visningar
15 915
Senast: _Elly_
·
A
Skola & Jobb Högskoleprovet - orddelen för den som vill testa: https://www.dn.se/ekonomi/hogskoleprovet-orddelen-ht-2020/
2
Svar
33
· Visningar
2 761
Senast: Hoarfrost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Pysseltråden

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp