Hönstråden II

Hej! Jag är inte så aktiv på buke men tänkte att det kanske går för sig att ställa en hönsrelaterad fråga? Jag vågar faktiskt inte fråga på Facebook utifall jag är dum i huvudet 😬 Är den här sittpinnen på tok för tjock för en dvärgwyandotte?

Visa bifogad fil 63824
Vad jag har läst gillar de tunnare sittpinnar. Det enkla är väl om du sätter upp en tunnare och en tjockare och ser vilken dina höns föredrar?
 
Nej det tycker jag inte. Höns griper inte om pinnen när de sover. De lägger fram fötterna framför pinnen och balanserar på ben och bröstben

Tack! Det är bara en höna som har suttit och sovit på pinnen (och henne skrämde jag ner när jag sopade bort snö från hönsgårdstaket 😅 ), men då kanske dom bara inte har hittat dit än
 
Vad jag har läst gillar de tunnare sittpinnar. Det enkla är väl om du sätter upp en tunnare och en tjockare och ser vilken dina höns föredrar?
Det enklaste faktiskt nu när du säger det, hittills är det bara en höna som har suttit på pinnen och sovit och dom andra har legat nere och gonat tillsammans i halmen
 
Det enklaste faktiskt nu när du säger det, hittills är det bara en höna som har suttit på pinnen och sovit och dom andra har legat nere och gonat tillsammans i halmen
På tal om din fråga så ska jag prova byta tjocklek på en av mina pinnar, till en tjockare och se vad dom tycker! :)
 
Vad jag har läst gillar de tunnare sittpinnar. Det enkla är väl om du sätter upp en tunnare och en tjockare och ser vilken dina höns föredrar?
Oj mina väljer de tjockaste ställena först. Där pinnen är 8-10 cm i diameter sitter det alltid en fågel medan de rekommenderade 5-6 cm är mindre populära
 
Tack! Det är bara en höna som har suttit och sovit på pinnen (och henne skrämde jag ner när jag sopade bort snö från hönsgårdstaket 😅 ), men då kanske dom bara inte har hittat dit än
Har du provat att lyfta upp dem på pinnen så de lär si gatt den finns där?
 
Har du provat att lyfta upp dem på pinnen så de lär si gatt den finns där?
Hönan på bilden är en golvis som är upplyft, hon var inte särskilt imponerad 🙄 😂

20210125_112816.jpg
 
Hon ser ung ut. Det kan ta ett tag innan de inser tjusningen med pinnar. Jag brukar ha en ungdomsflock som mellanlandar mellan golv och pinnar genom att sova ovanpå redena. De brukar flytta över till pinnarna mellan mellan 6 månaders och 1års ålder ofta runt 8 månader

Våra har hittills fungerat precis likadant. Vi har i perioder försökt att sätta dom på pinnarna men icke. Sen helt plötsligt en dag sitter dom där. Våra mellanlandar också på skivan ovanför redena. Fungera ju fint det också förstås även om det blir lite skitigare. Våra födda 30/8 flyttade upp i förra veckan och det tyckte vi var tidigt :) så numer tänker jag att dom flyttar upp när dom är redo!
 
Våra har hittills fungerat precis likadant. Vi har i perioder försökt att sätta dom på pinnarna men icke. Sen helt plötsligt en dag sitter dom där. Våra mellanlandar också på skivan ovanför redena. Fungera ju fint det också förstås även om det blir lite skitigare. Våra födda 30/8 flyttade upp i förra veckan och det tyckte vi var tidigt :) så numer tänker jag att dom flyttar upp när dom är redo!
Mina flyttar upp sjukt tidigt om man jämför! Födda mitten av augusti, dom satt garanterat på pinne i oktober. Men flyttar mamma höna upp har dom inte mycket till val. :laugh:
 
Hon ser ung ut. Det kan ta ett tag innan de inser tjusningen med pinnar. Jag brukar ha en ungdomsflock som mellanlandar mellan golv och pinnar genom att sova ovanpå redena. De brukar flytta över till pinnarna mellan mellan 6 månaders och 1års ålder ofta runt 8 månader

Det skulle ju kunna stämma ganska bra på mina, dom är köpta som "unghöns" rätt och slätt och jag har ingen riktig koll på exakt hur gamla dom är. Pinnsitterskan är även den enda som börjat få ganska röd kam och slör, hon är väl lite mer mogen då helt enkelt 😁 Så kul att få lära sig mer!
 
Ytterligare reflektioner över Henrietta Tupp..;
Han måste skrattat sig fördärvad över våra beundrande kommentarer när vi stått och tittat på honom:
”Åh vad stor hon är, hon är ju lika stor som tuppen!”
”Vilka fina färger, jag har aldrig haft en sån färggrann höna!”
osv....
 
Hon ser ung ut. Det kan ta ett tag innan de inser tjusningen med pinnar. Jag brukar ha en ungdomsflock som mellanlandar mellan golv och pinnar genom att sova ovanpå redena. De brukar flytta över till pinnarna mellan mellan 6 månaders och 1års ålder ofta runt 8 månader

Våra små får en liten mindre pinnstege formad som en stegpall. Bara ca 40 cm hög som man kan ställa in var man vill ha den. Dit vill de gärna väldigt tidigt men upp på stora pinnarna vill de vara lite större.

Tror höjden är läskig när man är liten.
 
Våra små får en liten mindre pinnstege formad som en stegpall. Bara ca 40 cm hög som man kan ställa in var man vill ha den. Dit vill de gärna väldigt tidigt men upp på stora pinnarna vill de vara lite större.

Tror höjden är läskig när man är liten.
Jag är vanligen glad att de inte sitter på pinne tidigt eftersom det brukar resultera i rejält deformerade bröstben. Har en i år som fick flytta upp på pinne tidigt och bröstbenet är väldigt snett då det var för mjukt när hon började sitta där :( Mamma envisades med att flytta upp och småttingarna fick följa med, brorsan kanske också är deformerad det vet jag inte då jag inte petat på honom, för att hålla värmen. En av nackdelarna med sen höstkull
 
Jag är vanligen glad att de inte sitter på pinne tidigt eftersom det brukar resultera i rejält deformerade bröstben. Har en i år som fick flytta upp på pinne tidigt och bröstbenet är väldigt snett då det var för mjukt när hon började sitta där :( Mamma envisades med att flytta upp och småttingarna fick följa med, brorsan kanske också är deformerad det vet jag inte då jag inte petat på honom, för att hålla värmen. En av nackdelarna med sen höstkull

Hur vet man att det är för att de suttit på pinne tidigt? Jag har nämligen aldrig hört det. Intressant.
 
Hur vet man att det är för att de suttit på pinne tidigt? Jag har nämligen aldrig hört det. Intressant.
Bröstbenet viks liksom åt sidan och enda orsaken jag kan se och den jag läst mig till är just tryck från pinnen.
Inte någon lysande bild då den är tagen lite snett men man kan se hur benet går i vågor. Det här är långt ifrån det värsta exemplet jag sett
DSC00234.JPG
 
Det kan var sett symptom på rakitis också.
Det skulle kunna vara det på den här ungen men de flesta som haft så har haft en låång sommar som de kunnat bygga upp D-vitamin under och det har hänt även under perioder då de fått multivitamin. Jag tror fortfarande mer på för tidigt punkttryck av pinnen som råkar ligga an på precis det stället
 
Mina har slutat värpa nu i kylan. Förra året hade jag tre ”broody” hönor vid denna tid men det är skönt att inte ha det iallafall. Det är ju bättre till våren.

Mina två kalkoner värper bättre än mina 19 hönor just nu. De är dock tidiga de också.
 
Nu har min gammelhöna börjat värpa, för i år. Tre av kycklingarna från i höstas är hönor och de är 20 veckor idag. Vi får väl se om de kommer börja värpa de också nu inom kort, eller om de tycker att det fortfarande är för mörkt ute för det. (de har inget extra ljustillskott)

På tal om gammelhönan - hur gamla brukar era höns bli? Lilian är minst 9 år, dvs hon var vuxen när hon kom hit sommaren 2012 och jag vet inte hur gammal hon var då eftersom vi fick henne.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Benjamin Werndl var på plats i Flyinge för att agera testryttare på Breeders Trophy för första gången. Bäst gillade han Verdesse II VH...
Svar
0
· Visningar
441
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Vår svenska historia är inte enbart fylld av berömda kungar och krigskämpar. Där finns även historiska hästar som har stått för...
Svar
0
· Visningar
417
Senast: Gunnar
·
Hemmet Det kan väl inte bara vara jag som gillar dessa utomhusdekorationer i form av lysande djur? Ni kanske inte har lika många som jag men...
2 3
Svar
53
· Visningar
2 296
Senast: Cattis_E
·
Övr. Djur Någon gräver i min gräsmatta, vilket är helt ok. Men jag blir nyfiken på vem det är. Det är fullt av små hål, som max kanske en dm djupa...
Svar
15
· Visningar
1 285
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp