Hönstråden II

Min höna som vägde för lite har gått upp 3 hg på tre veckor och väger ungefär lika mycket som förra året vid invägning. Även den som vägde "näst minst" har gått upp 2 hg, så nu känns utgångsläget i hönshuset mycket bättre inför året! :)
 
Nu är det bara 4 dagar kvar till kläck förhoppningsvis :D tycker det är lika spännande varje gång att se vilka som dunbollar som dyker upp. :nailbiting: Vi lyste äggen dag 5 och var då säker på liv i 7/8 ägg och lite osäker på den 8:e men det fick ligga kvar. Lyste igen på dag 12 och då konstaterade vi liv i 8/8 ägg. Så det verkar onekligen vara bra befruktning. Så nu hoppas jag att alla små vill dyka upp men det återstår ju att se. Full pott kanske är lite mycket att önska!
 
På tal om gammelhönan - hur gamla brukar era höns bli? Lilian är minst 9 år, dvs hon var vuxen när hon kom hit sommaren 2012 och jag vet inte hur gammal hon var då eftersom vi fick henne.

Jag hämtade fem blommehönor och tupp 2009, fullväxta men troligen födda samma år. De andra har fallit ifrån av olika orsaker men en (a k a Huliganhönan) finns kvar dvs är minst 12 år i år. Hon värper inte speciellt längre men visar ännu inga tecken på att avmattas i sina påhitt. :)
 
Mina ägg har legat snart två veckor. På Wyandotte-sidan var det garanterat liv i 5/8 vilket är ganska lite från den leverantören men det är ju tidigt på året också. Jag har kvar de tre för att se om det ändå blir något. Det ser jag på fredag då jag lyser igen.

Maranäggen är så mörka att man inte ser mer än luftblåsan i ena änden. Det får bli en överraskning när det gäller dem.

Jag lade kalkonäggen i kläckaren för att se om de är befruktade (unga föräldradjur) men jag blir varse först på fredag då det gått en vecka. Ni får veta då.
 
Och jag har slaktat tuppar jag. Mina tre födda i slutet av augusti är numera bara en. Sparade den finaste.
En kompis skulle hjälpa till, men jag fick inte tag på henne när jag skulle göra det, och eftersom jag laddat så länge så bestämde jag mig för att göra det ensam.
Det gick fint och kändes faktiskt helt okej :)
 
Har ni några värmekällor i era hönshus nu?

Jag har två värmelampor igång, en över hönan med kycklingarna och en över vattnet. Nu är det dock så kallt att vattnet fryser ändå. Flera minusgrader inne hos hönsen. Utrymmet är stort och just nu har jag "bara" cirka 20 höns. Dessutom gammalt hönshus så det är ju knappast tätt.

Ställt in en av våra värmefläktar nu, utanför buren i stallgången.

Placerat ut mina nya råttfällor också, två stycken, och fick vinst under natten. "Tack för middagen", hälsade resten av råttorna, som kalasat på sin kompis till det bara var skinn och ben kvar. Bokstavligt alltså, man hade nog fan kunnat göra en vante av skinnet. O_o Fullständigt renslickat.
 
Placerat ut mina nya råttfällor också, två stycken, och fick vinst under natten. "Tack för middagen", hälsade resten av råttorna, som kalasat på sin kompis till det bara var skinn och ben kvar. Bokstavligt alltså, man hade nog fan kunnat göra en vante av skinnet. O_o Fullständigt renslickat.

:eek: Shit, jag trodde ändå att äta upp sina egna artfränders lik var något som väntade tills de kallnat åtminstone - men det går ju å andra sidan snabbt med nuvarande temperaturer. Jag stekte också ihjäl en fet råtta i elfällan igår och slängde ut kadavret på gödselstacken men den såg intakt - och djupfryst - ut ännu. Jag är nöjd med elfällan faktiskt, gör ett litet lockande spår med hönsmat långt in i tunneln och sedan bara BZZZZZT!

Jag har ingen värme på hos hönsen men här är ju ändå drägliga temperaturer dagtid och inte under 10 minus på nätterna. Men vattnet fryser ändå så jag får se till det ett par gånger om dagen och fylla på med nytt.
 
Jag har ingen värme på hos hönsen men här är ju ändå drägliga temperaturer dagtid och inte under 10 minus på nätterna. Men vattnet fryser ändå så jag får se till det ett par gånger om dagen och fylla på med nytt.

Jag har ju köpt nya vattenreservoarer, hink med lock och nipplar istället som man hänger upp, som jag är så otroligt sugen på att prova! Tror det kommer sänka vattenslöseriet här med cirka 85%. :p Slipper att ständigt byta skitigt vatten, rengöra allting från bajs och spån femhundraelva gånger om dagen. Men pga kylan vågar jag inte byta än, tänker att nipplarna riskerar frysa sönder. :down:
 
Har ni några värmekällor i era hönshus nu?

Jag har två värmelampor igång, en över hönan med kycklingarna och en över vattnet. Nu är det dock så kallt att vattnet fryser ändå. Flera minusgrader inne hos hönsen. Utrymmet är stort och just nu har jag "bara" cirka 20 höns. Dessutom gammalt hönshus så det är ju knappast tätt.

Ställt in en av våra värmefläktar nu, utanför buren i stallgången.

Placerat ut mina nya råttfällor också, två stycken, och fick vinst under natten. "Tack för middagen", hälsade resten av råttorna, som kalasat på sin kompis till det bara var skinn och ben kvar. Bokstavligt alltså, man hade nog fan kunnat göra en vante av skinnet. O_o Fullständigt renslickat.

Jag har precis lagt undan en armatur till på lantis, här visar kallt så långt prognosen sträcker sig och jag tyckte synd om dem i morse när det bara var 2+ i hönshuset :o
Har en värmelampa som hänger över vattnet sen innan.

Men fy fan så vidrigt :yuck:
 
Jag har ju köpt nya vattenreservoarer, hink med lock och nipplar istället som man hänger upp, som jag är så otroligt sugen på att prova! Tror det kommer sänka vattenslöseriet här med cirka 85%. :p Slipper att ständigt byta skitigt vatten, rengöra allting från bajs och spån femhundraelva gånger om dagen. Men pga kylan vågar jag inte byta än, tänker att nipplarna riskerar frysa sönder. :down:
Jag kör hink med nipplar, funkar toppen! Nästan inget vattenspill alls :up:
 
:eek: Shit, jag trodde ändå att äta upp sina egna artfränders lik var något som väntade tills de kallnat åtminstone - men det går ju å andra sidan snabbt med nuvarande temperaturer. Jag stekte också ihjäl en fet råtta i elfällan igår och slängde ut kadavret på gödselstacken men den såg intakt - och djupfryst - ut ännu. Jag är nöjd med elfällan faktiskt, gör ett litet lockande spår med hönsmat långt in i tunneln och sedan bara BZZZZZT!

Jag har ingen värme på hos hönsen men här är ju ändå drägliga temperaturer dagtid och inte under 10 minus på nätterna. Men vattnet fryser ändå så jag får se till det ett par gånger om dagen och fylla på med nytt.
Våra råttor gick aldrig in i de fällorna, trots choklad som lockbete :(.
 
Jag kör hink med nipplar, funkar toppen! Nästan inget vattenspill alls :up:

Jag kör med små röda koppar. Fungerar jättebra!
Däremot fryser ju hinkarna också och får runda bottnar när jag inte hinner med att tömma eller byta. Just nu står den oanvänd och vaggar runt på golvet.
 
Jag kör med små röda koppar. Fungerar jättebra!
Däremot fryser ju hinkarna också och får runda bottnar när jag inte hinner med att tömma eller byta. Just nu står den oanvänd och vaggar runt på golvet.

Ja just det, det är ju koppar jag har - inte nipplar :D fel av mig!
 
Jag kör med värmelampa inne hos unghönsen. Trots -8 har inte vattnet varit fruset, -än. Tjocka stenväggar, så det tar väl ett tag för kylan att ta sig in och när det väl har tagit sin in tar det år och dar innan den går ut.
Jag kör vanlig vatten sådan röd/vit till hönsen, har dock ställt den på två trädgårdsplattor så den har kommit upp en bra bit ovanför för marken. Kommer en del damm i den och lägger sig på bottnen, men vattnet ser fräscht ut och byter det två gånger i veckan utan dåligt samvete.
Läääängtar tills de kan börja få gå ut och sprätta på gården.
Lilla Marantuppen har börjat gala, låter som en tupp i målbrott, alltid lika gulligt.

Hur noggranna är ni med att tupparna ska komma från nytt blod? Jag har varit rätt petig med det tidigare, men vet att en del inte bryr sig.
 
Har ni några värmekällor i era hönshus nu?

Jag har två värmelampor igång, en över hönan med kycklingarna och en över vattnet. Nu är det dock så kallt att vattnet fryser ändå. Flera minusgrader inne hos hönsen. Utrymmet är stort och just nu har jag "bara" cirka 20 höns. Dessutom gammalt hönshus så det är ju knappast tätt.

Ställt in en av våra värmefläktar nu, utanför buren i stallgången.

Placerat ut mina nya råttfällor också, två stycken, och fick vinst under natten. "Tack för middagen", hälsade resten av råttorna, som kalasat på sin kompis till det bara var skinn och ben kvar. Bokstavligt alltså, man hade nog fan kunnat göra en vante av skinnet. O_o Fullständigt renslickat.
Jag kör med ett kamrörselement med termostat. Håller runt +6/8 oavsett utomhustemperatur (ner mot -25 hittills). Den har inga problem att hålla varmare om jag vill.
 
Mina ägg har legat snart två veckor. På Wyandotte-sidan var det garanterat liv i 5/8 vilket är ganska lite från den leverantören men det är ju tidigt på året också. Jag har kvar de tre för att se om det ändå blir något. Det ser jag på fredag då jag lyser igen.

Maranäggen är så mörka att man inte ser mer än luftblåsan i ena änden. Det får bli en överraskning när det gäller dem.

Jag lade kalkonäggen i kläckaren för att se om de är befruktade (unga föräldradjur) men jag blir varse först på fredag då det gått en vecka. Ni får veta då.

Då så.....

5/8 Wyandotte
10/12 Maran (om jag ser rätt, man ser ju typ inget)
4-5/6 kalkon

Jag är mest glad över kalkonerna, som faktiskt ger befruktade ägg bara på de få gånger de parat sig. Det är svårt för dem när det Är unga har jag hört.
Det/de som inte är befruktade kan lika gärna ha frusit i stallet innan jag fick tag i dem.
 
Vi har inte haft några problem med fukt i hönshuset förrän nu. Blivit varmare ute, tror att det är orsaken. (Har man haft -20 någon dag är -10 "varmt" :laugh: ) funderar om mer ventilation hjälper eller om det helt enkelt blir kondens när utetemperaturen stiger. Den enda synliga fukten är på rutor + insidan av ytterdörren...
 
Har ni några värmekällor i era hönshus nu?

Jag har två värmelampor igång, en över hönan med kycklingarna och en över vattnet. Nu är det dock så kallt att vattnet fryser ändå. Flera minusgrader inne hos hönsen. Utrymmet är stort och just nu har jag "bara" cirka 20 höns. Dessutom gammalt hönshus så det är ju knappast tätt.

Ställt in en av våra värmefläktar nu, utanför buren i stallgången.

Placerat ut mina nya råttfällor också, två stycken, och fick vinst under natten. "Tack för middagen", hälsade resten av råttorna, som kalasat på sin kompis till det bara var skinn och ben kvar. Bokstavligt alltså, man hade nog fan kunnat göra en vante av skinnet. O_o Fullständigt renslickat.
Jag satte in en värmelampa till våra för första gången idag sen vi skaffade höns för tre år sen faktiskt. Mer än -10 ute nu och de har mycket större hönshus i år jämfört med tidigare så de värmer inte upp det själva. Värmeplatta till vattnet har vi dock haft sen tidigare. Himla bra grej.
 
Jag har ju köpt nya vattenreservoarer, hink med lock och nipplar istället som man hänger upp, som jag är så otroligt sugen på att prova! Tror det kommer sänka vattenslöseriet här med cirka 85%. :p Slipper att ständigt byta skitigt vatten, rengöra allting från bajs och spån femhundraelva gånger om dagen. Men pga kylan vågar jag inte byta än, tänker att nipplarna riskerar frysa sönder. :down:
Jag löste bajs och spånproblemet med att köpa en sådan här https://www.biltema.se/fritid/tradgard/grillar/grilltillbehor/tvattbalja-for-grillgaller-2000035810 ställe i tegelsten så det blir ca 10 cm högt och sedan ställa vattenbehållaren på stenen. Lite skit blir det i när de tvättar klorna men det där konstanta problemet med hälften av spånet i hönshuset i vattenbehållaren är borta
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Benjamin Werndl var på plats i Flyinge för att agera testryttare på Breeders Trophy för första gången. Bäst gillade han Verdesse II VH...
Svar
0
· Visningar
443
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Vår svenska historia är inte enbart fylld av berömda kungar och krigskämpar. Där finns även historiska hästar som har stått för...
Svar
0
· Visningar
419
Senast: Gunnar
·
Hemmet Det kan väl inte bara vara jag som gillar dessa utomhusdekorationer i form av lysande djur? Ni kanske inte har lika många som jag men...
2 3
Svar
53
· Visningar
2 316
Senast: Cattis_E
·
Övr. Djur Någon gräver i min gräsmatta, vilket är helt ok. Men jag blir nyfiken på vem det är. Det är fullt av små hål, som max kanske en dm djupa...
Svar
15
· Visningar
1 295
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp