Höstföräldrar 2019

Ja har ingen större lust att behöva bli igångsatt, samtidigt som det hade varit skönt att få igång det hela. Vet inte exakt men då jag inte diskuterat det med BM ännu, hade liksom int ens tänkt tanken att det kanske skulle bli aktuellt 🙈

Har du provat foglossningsbälte mot ryggvärken? Tycker jag hjälper lite när det blir mycket sittande, och försöka ändra positionen lite, lite grann så ofta det går.
Jag har också ett brett bälte, som sambon hade när han tränade mycket.. funkar toppen och hjälper framförallt genom att trycka ihop bäckenet samt hålla upp magen lite i framkant så det inte hugger så mycket i ”fram”.

Mitt tålamod är i botten och jag är konstant trött, känns som om jag skulle kunna sova en månad!
Skulle klippa dotterns ponny idag, åkte till Sthlm för att låna klippmaskinen av min mamma. Kommer tillbaka och börjar klippa - dåliga skär! Mitt psyke klarade inte alls den motgången så nu är ponnyn enbart klippt över ryggen och jag får åka och köpa nya skär imorgon 🙇🏼‍♀️🤦🏼‍♀️
Blev helt tokig under tiden och var på väg att slänga maskinen i väggen både en och tre gånger. Dessutom har sambon varit utomlands med jobbet på ”jobbresa” (golf och sol 🤪) sen i onsdags så jag har varit själv med dottern. Tar också på psyket när man egentligen bara vill sova.. tur att hon är så sjukt rolig 😂❤️
 
Okej, den har jag inte provat :) Har kört med Rennie som hjälpt litegrann. Provade Gaviscon men spyr nästan av den smaken så undviker den🙄
Jag använder omeprazol, funkar bra för mig! Ibland får jag ta dubbel dos då det inte hjälper med en men om jag tar precis innan jag går och lägger mig så hjälper det hela natten 🙌🏻
 
Är i vecka 31. Får väl ändå säga att jag mår ganska så bra även om jag precis dragit på mig en rejäl förkylning och inte kunnat sova alls på 2 nätter. Känns dock som det är påväg att lätta nu!
Jobbar en vecka till och går sedan på graviditetspenning, ska bli så skönt! Vi håller på för fullt med vår renovering i nya huset och jag känner mig lite stressad att vi inte ska hinna klart med allt vi planerat innan bebis kommer, jag vill inte bo i renoveringskaos 😬
Min pappa kommer dock ner och hjälper till och även om jag inte kan göra så mycket av de tunga grejerna så kan jag ju iallafall måla lite tänkte jag :)

Annars tycker jag än så länge att det är ganska mysigt att vara gravid (antar att jag lär ångra detta uttalandet inom de närmaste veckorna 🙈) känna bebissparkar och ha en ursäkt att få vara lite virrig och okoncentrerad på jobbet :p

Ni som väntar er första (och ni andra också såklart) hur mycket har ni köpt och vad planerar ni? Jag har fått lite grejer av en kollega (massa kläder, skötbädd, babynest och amningskudde), kommer även få låna en spjälsäng. Det vi känner att vi måste köpa ganska så snart är barnvagn men jag har verkligen noll koll på vad som är bra. Kollar på en del paket där liggdel, sittdel och babyskydd ingår men vet inte riktigt vad man ska lägga sig i för prisklass?
 
Ja har ingen större lust att behöva bli igångsatt, samtidigt som det hade varit skönt att få igång det hela. Vet inte exakt men då jag inte diskuterat det med BM ännu, hade liksom int ens tänkt tanken att det kanske skulle bli aktuellt 🙈

Har du provat foglossningsbälte mot ryggvärken? Tycker jag hjälper lite när det blir mycket sittande, och försöka ändra positionen lite, lite grann så ofta det går.

Förstår det! Hoppas det drar igång snart av sig själv :)

Njae jag har ett bälte men det känns inte som nån vits att använda när jag sitter ner? Just vid bilkörningen sitter ryggontet dessutom högt upp och åt sidan. Försöker mecka med sittpositionen men har hittills inte hittat något som hjälper. Byta position under tiden är ju svårt, man sitter där man sitter tills man är framme :p
 
Förstår det! Hoppas det drar igång snart av sig själv :)

Njae jag har ett bälte men det känns inte som nån vits att använda när jag sitter ner? Just vid bilkörningen sitter ryggontet dessutom högt upp och åt sidan. Försöker mecka med sittpositionen men har hittills inte hittat något som hjälper. Byta position under tiden är ju svårt, man sitter där man sitter tills man är framme :p
Kan du testa att ha en liten kudde eller liknande bakom ryggen när du kör? Så att du får stöd på dom ställen du brukar få ont.

I sambons bil kan man reglera stödet i både rygg och sittdyna och märker stor skillnad där om man jämför med min bil som är lite mindre utrustad 😂

33 dagar kvar till BF nu 😍🤩
 
Är i vecka 31. Får väl ändå säga att jag mår ganska så bra även om jag precis dragit på mig en rejäl förkylning och inte kunnat sova alls på 2 nätter. Känns dock som det är påväg att lätta nu!
Jobbar en vecka till och går sedan på graviditetspenning, ska bli så skönt! Vi håller på för fullt med vår renovering i nya huset och jag känner mig lite stressad att vi inte ska hinna klart med allt vi planerat innan bebis kommer, jag vill inte bo i renoveringskaos 😬
Min pappa kommer dock ner och hjälper till och även om jag inte kan göra så mycket av de tunga grejerna så kan jag ju iallafall måla lite tänkte jag :)

Annars tycker jag än så länge att det är ganska mysigt att vara gravid (antar att jag lär ångra detta uttalandet inom de närmaste veckorna 🙈) känna bebissparkar och ha en ursäkt att få vara lite virrig och okoncentrerad på jobbet :p

Ni som väntar er första (och ni andra också såklart) hur mycket har ni köpt och vad planerar ni? Jag har fått lite grejer av en kollega (massa kläder, skötbädd, babynest och amningskudde), kommer även få låna en spjälsäng. Det vi känner att vi måste köpa ganska så snart är barnvagn men jag har verkligen noll koll på vad som är bra. Kollar på en del paket där liggdel, sittdel och babyskydd ingår men vet inte riktigt vad man ska lägga sig i för prisklass?
Vi köpte barnvagn med liggdel, sittdel, babyskydd och bas till bilen (Britax go next samt Britax primo(?) tror jag babyskyddet heter).
Vagn hade vi absolut kunnat köpa begagnat insåg vi ganska snabbt, nu var vår rejält nedsatt i pris på grund av utgående färg från förra året, så det var något av ett kap 😉 Hade gått på runt 16 tusen med allt annars 🙈
Vår första bebis var ok med vagn någon vecka i början sedan har det varit sjal/sele som gäller, vägrat åka vagn. Det har fungerat lite från och till i perioder men har aldrig varit poppis. Dock sover han middag och somnar för kvällen i den nu👍🏻
Babyskydd tycker jag känns bäst att köpa nytt men det används väldigt kort stund. Här var det urväxt runt 5-6 månader, men vi hade ju redan en tanke om syskon så har planerat att allt ska användas x 2 så att säga.
Babynest och amningskudde var bra att ha. Spjälsängen har knappt använts alls🙄 Samsovit mest med nestet i vår säng. När han väl började sova själv så har han gjort det i 120 säng/madrass på golvet. Snurrar runt alldeles för mycket för att få plats i spjälsängen, så den hade vi inte heller behövt ha så bråttom att köpa.
 
Förstår det! Hoppas det drar igång snart av sig själv :)

Njae jag har ett bälte men det känns inte som nån vits att använda när jag sitter ner? Just vid bilkörningen sitter ryggontet dessutom högt upp och åt sidan. Försöker mecka med sittpositionen men har hittills inte hittat något som hjälper. Byta position under tiden är ju svårt, man sitter där man sitter tills man är framme :p
Nej några större förändringar är ju svåra att göra men jag tycker att det kan hjälpa att bara flytta benen lite, räta upp sig lite mer, flytta fram eller bak rumpan någon centimeter osv. Bara så att det inte blir helt statiskt 😊
 
Är i vecka 31. Får väl ändå säga att jag mår ganska så bra även om jag precis dragit på mig en rejäl förkylning och inte kunnat sova alls på 2 nätter. Känns dock som det är påväg att lätta nu!
Jobbar en vecka till och går sedan på graviditetspenning, ska bli så skönt! Vi håller på för fullt med vår renovering i nya huset och jag känner mig lite stressad att vi inte ska hinna klart med allt vi planerat innan bebis kommer, jag vill inte bo i renoveringskaos 😬
Min pappa kommer dock ner och hjälper till och även om jag inte kan göra så mycket av de tunga grejerna så kan jag ju iallafall måla lite tänkte jag :)

Annars tycker jag än så länge att det är ganska mysigt att vara gravid (antar att jag lär ångra detta uttalandet inom de närmaste veckorna 🙈) känna bebissparkar och ha en ursäkt att få vara lite virrig och okoncentrerad på jobbet :p

Ni som väntar er första (och ni andra också såklart) hur mycket har ni köpt och vad planerar ni? Jag har fått lite grejer av en kollega (massa kläder, skötbädd, babynest och amningskudde), kommer även få låna en spjälsäng. Det vi känner att vi måste köpa ganska så snart är barnvagn men jag har verkligen noll koll på vad som är bra. Kollar på en del paket där liggdel, sittdel och babyskydd ingår men vet inte riktigt vad man ska lägga sig i för prisklass?

Vi har fått ärva massor med kläder från makens syskonbarn och mina kusinbarn, även lite från en kollega. Från kusinerna fick vi även ärva en hoppgunga, babynest och babysitter. Från makens syster har vi fått låna en spjälsäng. Känner oss väldigt tacksamma över allt fint vi fått 😍

Barnvagn och babyskydd köpte vi tidigare i sommar, det var inte billigt men vi hade tur att få bra pris genom att köpa visningsexemplar på rea.

Det vi behöver köpa är skötbord, sängkläder och skötväska.
 
Är i vecka 31. Får väl ändå säga att jag mår ganska så bra även om jag precis dragit på mig en rejäl förkylning och inte kunnat sova alls på 2 nätter. Känns dock som det är påväg att lätta nu!
Jobbar en vecka till och går sedan på graviditetspenning, ska bli så skönt! Vi håller på för fullt med vår renovering i nya huset och jag känner mig lite stressad att vi inte ska hinna klart med allt vi planerat innan bebis kommer, jag vill inte bo i renoveringskaos 😬
Min pappa kommer dock ner och hjälper till och även om jag inte kan göra så mycket av de tunga grejerna så kan jag ju iallafall måla lite tänkte jag :)

Annars tycker jag än så länge att det är ganska mysigt att vara gravid (antar att jag lär ångra detta uttalandet inom de närmaste veckorna 🙈) känna bebissparkar och ha en ursäkt att få vara lite virrig och okoncentrerad på jobbet :p

Ni som väntar er första (och ni andra också såklart) hur mycket har ni köpt och vad planerar ni? Jag har fått lite grejer av en kollega (massa kläder, skötbädd, babynest och amningskudde), kommer även få låna en spjälsäng. Det vi känner att vi måste köpa ganska så snart är barnvagn men jag har verkligen noll koll på vad som är bra. Kollar på en del paket där liggdel, sittdel och babyskydd ingår men vet inte riktigt vad man ska lägga sig i för prisklass?
Vi skaffade en begagnad Bugaboo Buffalo när dottern föddes och har efter det prövat några olika. Är dock tillbaka på samma vagn nu så lillebror kommer också ha en Buffel 😍
Det är en stor rymlig liggdel, rejäl sittdel som är vändbar och sen har jag adapter till babyskyddet så man lätt kan sätta den på vagnen om man inte vill råka väcka bebis.

Babyskydd köpte vi begagnat förra barnet, men det har ”gått ut” så den här gången köpte vi nytt från besafe när det var på rea.

Kläder har vi MASSOR!
Spjälsängen står i sovrummet. Dottern använde den från födseln då jag inte ville ha henne i våran säng och känner samma sak nu. Vi har två babynest, en att ha i vagnen då liggdelen är så himla rymlig för en nyfödd. Det andra flyttas runt.
Den här gången har vi skaffat en babyinsats till matstolen (stokke) så att bebis kan vara med vid matbordet från start. Främst för att underlätta för storasyster att kunna sitta med vid matbordet också då jag tänker att lillebror annars blir ett ”störande moment” 😂

Vi har även babysitter och babygym från storasysters bebistid.

Vi har som sagt det mesta och lite till.. men jag tycker om att vara väl förberedd och vet vad jag använde när storasyster var liten och det som jag önskar jag köpte då 😂🤪
 
Vi har fått ärva massor med kläder från makens syskonbarn och mina kusinbarn, även lite från en kollega. Från kusinerna fick vi även ärva en hoppgunga, babynest och babysitter. Från makens syster har vi fått låna en spjälsäng. Känner oss väldigt tacksamma över allt fint vi fått 😍

Barnvagn och babyskydd köpte vi tidigare i sommar, det var inte billigt men vi hade tur att få bra pris genom att köpa visningsexemplar på rea.

Det vi behöver köpa är skötbord, sängkläder och skötväska.
Ja en stor, rejäl skötväska är bra och har lååång användningstid 👍🏻
 
Ni som väntar er första (och ni andra också såklart) hur mycket har ni köpt och vad planerar ni? Jag har fått lite grejer av en kollega (massa kläder, skötbädd, babynest och amningskudde), kommer även få låna en spjälsäng. Det vi känner att vi måste köpa ganska så snart är barnvagn men jag har verkligen noll koll på vad som är bra. Kollar på en del paket där liggdel, sittdel och babyskydd ingår men vet inte riktigt vad man ska lägga sig i för prisklass?

Vi har köpt babyskydd, barnvagn har vi fått begagnad gratis (i mycket bra skick). Skötbord har vi fixat ett hopfällbart att ha i vårt minimala badrum. Kläder är också klart, har köpt några enstaka saker nytt (omöjligt att hålla sig ju :love:) och sen köpt en hel del begagnat. På inköpslistan står babynest och någon slags spjälsäng och sen typ blöjor och sånt :p Svårt att veta vad man behöver men jag tänker att jag fokuserar på vad som verkligen behövs från start så kan vi komplettera sen.
 
Kan du testa att ha en liten kudde eller liknande bakom ryggen när du kör? Så att du får stöd på dom ställen du brukar få ont.

I sambons bil kan man reglera stödet i både rygg och sittdyna och märker stor skillnad där om man jämför med min bil som är lite mindre utrustad 😂

33 dagar kvar till BF nu 😍🤩

Jag kan justera stolen på alla möjliga sätt, har både reglerbart svankstöd och kan tippa sätet framåt och bakåt. Så jag får fortsätta trixa lite och se om jag hittar något som hjälper! Största problemet är väl egentligen att jag måste köra så långt så ofta men det är svårt att göra något åt...
 
Jag kan justera stolen på alla möjliga sätt, har både reglerbart svankstöd och kan tippa sätet framåt och bakåt. Så jag får fortsätta trixa lite och se om jag hittar något som hjälper! Största problemet är väl egentligen att jag måste köra så långt så ofta men det är svårt att göra något åt...

Nu har det ju varit sommar och varmt, men har du provat med sätesvärmaren på? (om ni har det i bilen?). Jag fick min bebis i maj, och det kändes skitfånigt (och väldigt varmt) att köra runt med den på alla varma vårdagar, men det var det som gjorde att jag orkade fortsätta pendla fram tills bebis föddes.
 
Nu har det ju varit sommar och varmt, men har du provat med sätesvärmaren på? (om ni har det i bilen?). Jag fick min bebis i maj, och det kändes skitfånigt (och väldigt varmt) att köra runt med den på alla varma vårdagar, men det var det som gjorde att jag orkade fortsätta pendla fram tills bebis föddes.

Bra tips, ska testa det! :)
 
Jag är nu i vecka 33+6 och mår ganska bra, jobbar heltid fortfarande och pendlar också med bil. Tung förstås, har gått upp ca 15 kg, dock en hel del vätska som borde försvinna ganska fort efter förlossningen. Jag har ibland svårt att sova vilket sätter sig lite på humöret. Bebis verkar må bra! :love:

Jag funderar lite kring när föräldrautbildning/grupper kan tänkas bli av - borde det inte vara dags såhär dags...? :confused: Jag har frågat BM flera gånger men de säger att nån kommer höra av sig - men jag börjar tro att jag trillat mellan stolarna..
 
Verkar ju inte som man behöver köpa på sig så himla mycket egentligen! Mest jag som sett massa söta babygym och leksaker men det använder väl inte bebis så mycket i början antar jag, men bra saker att önska sig i julklapp 😁
 
Ni som väntar er första (och ni andra också såklart) hur mycket har ni köpt och vad planerar ni? Jag har fått lite grejer av en kollega (massa kläder, skötbädd, babynest och amningskudde), kommer även få låna en spjälsäng. Det vi känner att vi måste köpa ganska så snart är barnvagn men jag har verkligen noll koll på vad som är bra. Kollar på en del paket där liggdel, sittdel och babyskydd ingår men vet inte riktigt vad man ska lägga sig i för prisklass?
Jag köpte en Emmaljunga på blocket för ca 4000 som hade kostat 15 000 som ny, med alla delar samt extra utrustning. Jag tror man kan sälja den igen sedan för bara snäppet lägre pris. :)
 
Vecka 36 här och tre veckor kvar på jobbet! Mår bra men börjar allt kännas att det inte är så långt kvar nu. Känner mig rätt seg, tung och klumpig i mellanår och är lite trött i svanken och typ ljumskarna lite då och då. För vår del är det ju andra barnet så vi har allt sen tidigare (och då ärvde vi i princip ALLT från mina syskon som var färdiga med barnafödandet. En del av kläderna vi har kommer användas på åttonde barnet nu, och lika fina och funktionella fortfarande!!).
Vi har köpt en begagnad syskonvagn (1200kr) nu, det är allt. Är ganska anti denna ”hysterin” som gärna dyker upp med allt man ska köpa och alla milslånga listor på grejer man ”måste ha” innan bebis kommer.
Nån liten väska till förlossningen ska väl kanske börja packas lite lätt snart i alla fall!
 
Jag funderar lite kring när föräldrautbildning/grupper kan tänkas bli av - borde det inte vara dags såhär dags...? :confused: Jag har frågat BM flera gånger men de säger att nån kommer höra av sig - men jag börjar tro att jag trillat mellan stolarna..

Låter konstigt! Vi fick info om vilka tillfällen det fanns föräldragrupp redan när jag var i vecka 21 tror jag, då fick vi välja fritt om vi ville gå i augusti, september eller oktober.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
13 14 15
Svar
288
· Visningar
20 668
Senast: sthu
·
Gravid - 1år Någon mer än jag som väntar bebis till sommaren och vill hänga i en tråd? Jag (snart 38 år) är beräknad till 21/7 och har för några...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
11 366
Senast: VLMF
·
Övr. Barn Hur skulle ni hantera en ungdom som nyligen tillfälligt hoppat av skolan (hen tänker fortsätta till hösten på en annan typ av skola) och...
Svar
12
· Visningar
1 855
Senast: Pilot
·
Gravid - 1år Jag var tvungen att starta en höst tråd :D Plussade förra veckan så det är fortfarande väldigt tidigt. Om det går vägen blir det vårt...
19 20 21
Svar
412
· Visningar
43 852

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ultraljud
  • Uppdateringstråd 29
  • 1-årsvaccination

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp