Höstföräldrar 2019

Verkar ju inte som man behöver köpa på sig så himla mycket egentligen! Mest jag som sett massa söta babygym och leksaker men det använder väl inte bebis så mycket i början antar jag, men bra saker att önska sig i julklapp 😁
Babygymmet använde vi från att storasyster var bara ett par dagar gammal, så det är nog olika hur man vill göra :)
Leksaker däremot dröjer ju någon månad iaf innan barnet ens kan försöka greppa så det kan man ju lugnt vänta med 👌🏻
 
Grattis Jordgubblime!

Jag är i v 31. I helgen tror jag att v fog började ge upp, efter att ha ridit x 2 fredag + promenad, på lördag bar jag in ett mindre skåp + gjorde böjprov på ena hästen (nej, inte alls smart idé) och sedan började det göra ont till vänster om svanskotan. Haft tilltagande ont i svanskotan sedan ca 1,5 månad och kände v fog för ca 3 månader sedan, efter det lugnt tills nu.

Hoppas hålla ihop så att jag kan fortsätta rida (rider ca 7 ggr/v nu) ett tag till.
 
Låter konstigt! Vi fick info om vilka tillfällen det fanns föräldragrupp redan när jag var i vecka 21 tror jag, då fick vi välja fritt om vi ville gå i augusti, september eller oktober.
Nu har jag fått reda på planen (ringde och frågade, igen): föreläsningar om förlossningen kommer erbjudas 2/10 (dubbelbokad med vår amningskurs) samt 16/10 - då är BF den 20/10.
Vicken fantastisk planering och framförhållning. :up: :banghead: Jag betraktar det som att vi inte blir erbjudna kurserna helt enkelt.
 
Nu har jag fått reda på planen (ringde och frågade, igen): föreläsningar om förlossningen kommer erbjudas 2/10 (dubbelbokad med vår amningskurs) samt 16/10 - då är BF den 20/10.
Vicken fantastisk planering och framförhållning. :up: :banghead: Jag betraktar det som att vi inte blir erbjudna kurserna helt enkelt.
Den där föreläsningen om förlossningen har vi på sjukhuset, alltså frivilligt och har ingenting med föräldragrupp att göra. Vi var på den med storasyster och då tog dom upp hur det såg ut just på det sjukhuset, förlossningsförloppet, eftervård osv.

Föräldrakurs/föräldragrupp var något helt annat, iaf för oss. Då var det mindre grupper med en barnmorska från MVC och samtalsgrupper/information.
 
Den där föreläsningen om förlossningen har vi på sjukhuset, alltså frivilligt och har ingenting med föräldragrupp att göra. Vi var på den med storasyster och då tog dom upp hur det såg ut just på det sjukhuset, förlossningsförloppet, eftervård osv.

Föräldrakurs/föräldragrupp var något helt annat, iaf för oss. Då var det mindre grupper med en barnmorska från MVC och samtalsgrupper/information.

Förr har denna MVC erbjudit föräldragrupper med information, i grupper om 6-7 par. Nu är det borttaget och ersatt med öppna föreläsningar i stället. Där de på grund av "lokalstrul" fått till första tillfällena oktober, stället för från augusti som de hade tänkt sig.
 
Förr har denna MVC erbjudit föräldragrupper med information, i grupper om 6-7 par. Nu är det borttaget och ersatt med öppna föreläsningar i stället. Där de på grund av "lokalstrul" fått till första tillfällena oktober, stället för från augusti som de hade tänkt sig.
Ahaa, okej! Då förstår jag. Surt att det krockade med eran amningskurs och sen alldeles för tätt inpå BF. :(
 
Tänkte se om jag hinner få ihop en förlossningsberättelse 🙈 inte helt enkelt när det plötsligt är två barn som vill ha uppmärksamhet!

Lillebror var ju beräknad till 1/9, 8/9 började jag ge upp hoppet och vi hade börjat prata hemma om igångsättning och vad det innebär osv.
På kvällen vid 21-tiden när jag och mannen sitter i soffan får jag lite sammandragningar. Men tycker inte de var så mycket värre än jag haft vissa kvällar tidigare.
Går och lägger mig vid 22 och får andas några gånger vid sammandragningarna, men som sagt inget som alls känns som värkar. Förra förlossningen satt mina värkar mest i ländryggen, detta känns bara i magen.
Somnar och lyckas sova fram till ca 23.30. Vaknar och behöver kissa. Är uppe och har några sammandragningar även då. Går och lägger mig igen.
Lyckas somna om tror jag, nästa gång jag kollar är klockan närmare 01.30. Upp på toa igen, får sedan inse att det faktiskt är värkar för nu börjar det bli lite jobbigt.
Tar mig upp för trappan igen, lyckas väcka mannen, "bebisen kommer nog inatt" får jag fram.

Han får en himla fart, säger jag ska ringa mormor och förlossningen. Jag KAN inte säger jag, (omöjligt att prata i en värk, eller trycka på telefonen för den delen 🙄).
Han ringer upp mormor och lägger telefonen hos mig. Lyckas meddela mormor och morfar att deras andra barnbarn är på väg och mormor ska skynda sig. (Men de har över en timme att köra hem till oss).

Tar mig ner för den hemska trappan, mannen far omkring, plockar grejer och har kört fram bilen. Han ringer upp förlossningen och ger mig telefonen, inget långt meningsutbyte där, får fram att storebrors förlossning gick rätt snabbt och vi är välkomna in. Nu är kl 02.

Mannen har packat in väskor och storebror i bilen, jag släpar mig ut i nattlinne och tofflor, såååå skönt ute i kylan 😁 Mindre skönt att försöka sätta sig i bilen och behöva åka 20 min 😱

Minns inte så mycket av bilresan, vi har det väldigt vilt-tätt där vi bor och minns att vi saktade in flera gånger för vilt vid vägen.
Säger också till mannen att ringa förlossningen så att de kommer ut och möter oss, känner att det börjar bli ont om tid och svårt att få ut både mig och storebror ur bilen om mannen är ensam. Kan varit det smartaste jag gjort den natten 👍😁

Väl vid sjukhuset möter barnmorska och uska upp och hjälper mig över i rullstol, jävligt obekvämt men nu är det mesta suddigt. Minns att mannen frågar om han och sonen ska stanna ute i väntrummet men de får absolut följa med in. De blir dock kvar i korridoren utanför mitt rum då sonen nu är klarvaken i vagnen.
02.30 ca är vi framme vid förlossningen.

De försöker få mig att lägga mig på en brits för att kunna undersöka mig. Jag kan INTE ligga på rygg, kommer knappt upp på britsen heller. Tror till sist hon känner efter lite när jag står upp och konstaterar att hon kan känna huvudet.
Lyckas på något vis krypa upp på britsen och lägga mig på sidan, vilket var det enda som fungerade förra förlossningen.

Andas igenom några värkar och de försöker lyssna och få på CTG mm. Eftersom det gått så snabbt är bebis lite påverkad och jag hör dem viska lite, säger till mig att slappna av och ta lugna, djupa andetag mellan värkarna och att jag ska följa kroppen och krysta när det känns som det går.
Jag lyckas få tag om ett bord som står bredvid sängen, måste ju hålla emot någonstans och mannen var ju inte där 🙄
Känner sedan att kroppen vill börja krysta.
Just steget här att våga ta i ordentligt är så sjukt jobbigt! De säger till mig igen att bebis har det lite jobbigt och att jag ska ta i.

Tar ett djupt andetag och bestämmer mig för att nu jävlar! Två värkar och senare är han ute, kl 03.08.

Mannen och sonen får komma in och sonen lyckas snart somna om i vagnen lagom tills mormor kommer fram. Mannen går ut med sonen till mormor och fixar lite så att de kan köra hem till oss och sova ett par timmar till.

Det tar en liten stund innan moderkakan lossnar, dock tidigare än sist då jag var sekunder från att köras till operation. En liten bristning som sys av barnmorskan.
Så totalt från att jag insåg att det var värkarna som kommit igång tills att bebis var ute gick det cirka en timme och fyrtio minuter 😁

Precis det vi var lite oroliga för hur vi skulle lösa hände ju, (hur gör vi med barnvakt vid snabb förlossning), men tack och lov gick det ju hur bra som helst ändå, kanske på grund av att det gick så fort så vi hann inte tänka. Det blev också en lättare förlossning för mig då jag inte behövde jobba lika många timmar och var mycket piggare och mer vaken direkt efter. Jag förlorade dock nästen en liter blod så lite yrslig var jag ändå.
Vi stannade på BB till eftermiddagen efter, ca 12 timmar. Hade varit lite skönt att sova där tillsammans och göra oss redo för att åka hem, tyvärr kunde inte mormor stanna med storebror och då kändes det lika bra att få komma hem och sova i egen säng 😊
Vi var tillbaka för läkarkontrollen igår (plus att de kollade mitt Hb) och ska dit igen för PKU och OAE imorgon.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
12 13 14
Svar
273
· Visningar
20 044
Gravid - 1år Någon mer än jag som väntar bebis till sommaren och vill hänga i en tråd? Jag (snart 38 år) är beräknad till 21/7 och har för några...
7 8 9
Svar
169
· Visningar
11 070
Övr. Barn Hur skulle ni hantera en ungdom som nyligen tillfälligt hoppat av skolan (hen tänker fortsätta till hösten på en annan typ av skola) och...
Svar
12
· Visningar
1 855
Senast: Pilot
·
Gravid - 1år Jag var tvungen att starta en höst tråd :D Plussade förra veckan så det är fortfarande väldigt tidigt. Om det går vägen blir det vårt...
19 20 21
Svar
412
· Visningar
43 598

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp