Bukefalos 28 år!

Höstföräldrar 2019

Tack! :heart Ja, jag har läst det och tänkte först att jag skulle försöka stå ut. Men när jag nu suttit och i princip hyperventilerat och känt paniken av att det gör så ont så kändes det rätt jobbigt. Får se hur det utvecklar sig, det kanske blir lättare när mjölken rinner till mer. Hon är ju bara två dygn gammal än så länge :)

Fattar det, om det behövs så använd amningsnapp såklart, man ska inte plåga sig i onödan! Men det kan vara bra att vara medveten om det i alla fall. :)
 
Vår underbara son kom i förrgår på förmiddagen! :love:
Vi är nu hemma igen från BB och allt har gått bra.


September
1 - Jordgubblime, 31 år, 2:a barnet, Skåne
13 - Heartstring, 30 år, barn nr 3 & 4, Östergötland
21 - Humla, 33 år, 2:a barnet, Stockholm

Oktober
10 - Lovise, 30 år, 2:a barnet, Västra Götaland
11 - Lilleknodd2, 30år, 2:a barnet (4:e graviditeten), Södermanland
20 - Lickety, 35 år, 1:a barnet, Västmanland

November
3 - zassoo, 31 år, 1:a barnet, Uppland
8 - Rouise, 28 år, 1a barnet, Dalarna
14 - trofé, 34 år, 1:a barnet (2:a graviditeten), Västmanland
16 - Olympus, 29 år, 1:a barnet, Skåne
22 - _Zacke_, 29år, 1:a barnet(3:e graviditeten), Västra Götaland

Födda

September
9 - Jordgubblime, pojke, 4375 g 53 cm

Oktober
1 - Humla, pojke, 4602 h, 54 cm
8 - _Zacke_, flicka, 1955gram, 42,5cm
10 - Lilleknodd2, pojke, 3836g, 50cm
14 - Lovise, flicka, 3595g, 50cm
15 - Rouise, flicka 3180g, 48 cm
30 - zassoo, flicka 3795 g, 51 cm
30 - Liberty, pojke 4100 g, 53 cm
 
Fattar det, om det behövs så använd amningsnapp såklart, man ska inte plåga sig i onödan! Men det kan vara bra att vara medveten om det i alla fall. :)

Ja absolut, och jag uppskattar tips och råd från de som har bättre koll! Det är svårt att veta hur man ska göra, speciellt när alla bebisar verkar funka olika :)

Med det sagt så testade jag amningsnapp nu på kvällen och halleluja, det gick riktigt bra! Hon kom till rätta snabbt, verkade få i sig mjölk och släppte sen självmant :up:
 
Ursäkta autocorrect - använd denna lista!


September
1 - Jordgubblime, 31 år, 2:a barnet, Skåne
13 - Heartstring, 30 år, barn nr 3 & 4, Östergötland
21 - Humla, 33 år, 2:a barnet, Stockholm

Oktober
10 - Lovise, 30 år, 2:a barnet, Västra Götaland
11 - Lilleknodd2, 30år, 2:a barnet (4:e graviditeten), Södermanland
20 - Lickety, 35 år, 1:a barnet, Västmanland

November
3 - zassoo, 31 år, 1:a barnet, Uppland
8 - Rouise, 28 år, 1a barnet, Dalarna
14 - trofé, 34 år, 1:a barnet (2:a graviditeten), Västmanland
16 - Olympus, 29 år, 1:a barnet, Skåne
22 - _Zacke_, 29år, 1:a barnet(3:e graviditeten), Västra Götaland

Födda

September
9 - Jordgubblime, pojke, 4375 g 53 cm

Oktober
1 - Humla, pojke, 4602 h, 54 cm
8 - _Zacke_, flicka, 1955gram, 42,5cm
10 - Lilleknodd2, pojke, 3836g, 50cm
14 - Lovise, flicka, 3595g, 50cm
15 - Rouise, flicka 3180g, 48 cm
30 - zassoo, flicka 3795 g, 51 cm
30 - Lickety, pojke 4100 g, 53 cm
 
Första natten hemma har gått bra, vi har fått turas om att sova eftersom hon inte vill ligga själv några längre stunder utan bara på någon av oss. Men det känns som att vi kommer kunna öva oss fram till det, i morse lyckades jag få henne att sova nöjt i nestet i åtminstone 10-15 minuter genom att lååångsamt släppa hudkontakten/klappa och buffa. Maken tycker att det känns lite frustrerande att han inte kan erbjuda allt som jag kan (typ mat) men försöker att ha henne hud mot hud så ofta det går och försöker trösta på de sätt han kan.

I skrivande stund testar vi bärsjalen för första gången och hon verkar helnöjd! Jag får öva lite på att knyta den bara så att hon verkligen sitter stadigt men jag tror att jag får känna mig hyfsat nöjd för att vara första gången :D

Katten är mycket skeptisk och gör stora ögon, de där sprattlande fötterna är oerhört märkliga :laugh: Hon håller sig mest på sin kant men har vågat sig fram och nosat lite på bebisens huvud en gång.
 
Hoppar in här och säger grattis! :D

Första veckan hemma var likadan för oss, vi turades om att ha henne sovandes på oss. Sen sov hon ett par veckor i babynest mellan oss. Sen någon vecka varva mellan egen säng och bredvid. Nu sover hon sen några veckor i babynest i spjälsäng :) kör på det som funkar och känns bra! Jag var nojig över alla rekommendationer om sömn, samsovning etc men alla inblandade måste ju få sova på något sätt...

Och ang amningsnapp så blev jag tvungen att använda sån också, gjorde så sjukt ont att jag grät varje gång. Använde nappen en vecka, helt underbart, sen var det läkt och jag slutade använda den utan några problem öht!
 
Hoppar in här och säger grattis! :D

Första veckan hemma var likadan för oss, vi turades om att ha henne sovandes på oss. Sen sov hon ett par veckor i babynest mellan oss. Sen någon vecka varva mellan egen säng och bredvid. Nu sover hon sen några veckor i babynest i spjälsäng :) kör på det som funkar och känns bra! Jag var nojig över alla rekommendationer om sömn, samsovning etc men alla inblandade måste ju få sova på något sätt...

Och ang amningsnapp så blev jag tvungen att använda sån också, gjorde så sjukt ont att jag grät varje gång. Använde nappen en vecka, helt underbart, sen var det läkt och jag slutade använda den utan några problem öht!

Ja jag hoppas att det kommer gå att ha henne sovandes i nestet eller på något annat fiffigt sätt framöver. Men är man inte ens en vecka gammal får man väl vara förlåten :p

Det senaste dygnet har hon varit som en igel på mig, pappa duger inte långa stunder. Men så har mjölken runnit till också... fy fan vad ont det gör! Har två fotbollar till bröst känns det som. Amning alltså, vilken prövning. Hoppas det blir lättare framöver.
 
Då har vi varit på återbesök på BB, hon gick igenom besiktningen UA :D Hon låg -7 % på vikten.

Vi fick träffa en barnmorska som kändes väldigt vettig, jag stämde av lite grejer med amningen och det känns skönt att veta att vi är på rätt spår även om det är bökigt.
 
Här hemma rullar vardagarna på!

Lillebror är en väldigt snäll bebis som mest sover fortfarande. 😳 Amningen går lika bra som sist så det är skönt! Vi ska på fyraveckorskoll på BVC på tisdag.
Han har börjat kräkas lite men inte såpass mycket eller ofta att det gör mig orolig.

Han vaknar varannan timme nattetid och äter men somnar snabbt om i sitt babynest som han har i sin egen säng. Storasyster brukar komma in under natten och ska såklart ligga PÅ sin mamma - så sömnen blir extremt störd pga båda barnen. 😴

Är det någon som ätit järntillskott under graviditeten eller nu efter, som inte slagit ut magen? Måste äta tillskott men vågar inte ta järntabletterna som jag tog när han låg i magen då magen inte riktigt är sig själv ännu efter förlossningen.. 😰
Så tips för att få upp värdet tas tacksamt emot!!
 
Här hemma rullar vardagarna på!

Lillebror är en väldigt snäll bebis som mest sover fortfarande. 😳 Amningen går lika bra som sist så det är skönt! Vi ska på fyraveckorskoll på BVC på tisdag.
Han har börjat kräkas lite men inte såpass mycket eller ofta att det gör mig orolig.

Han vaknar varannan timme nattetid och äter men somnar snabbt om i sitt babynest som han har i sin egen säng. Storasyster brukar komma in under natten och ska såklart ligga PÅ sin mamma - så sömnen blir extremt störd pga båda barnen. 😴

Är det någon som ätit järntillskott under graviditeten eller nu efter, som inte slagit ut magen? Måste äta tillskott men vågar inte ta järntabletterna som jag tog när han låg i magen då magen inte riktigt är sig själv ännu efter förlossningen.. 😰
Så tips för att få upp värdet tas tacksamt emot!!
Hemofer pallade min känsliga magen med. Behövde typ 4-6 per dag, men bättre det än ont av allt annat.
 
Här hemma rullar vardagarna på!

Lillebror är en väldigt snäll bebis som mest sover fortfarande. 😳 Amningen går lika bra som sist så det är skönt! Vi ska på fyraveckorskoll på BVC på tisdag.
Han har börjat kräkas lite men inte såpass mycket eller ofta att det gör mig orolig.

Han vaknar varannan timme nattetid och äter men somnar snabbt om i sitt babynest som han har i sin egen säng. Storasyster brukar komma in under natten och ska såklart ligga PÅ sin mamma - så sömnen blir extremt störd pga båda barnen. 😴

Är det någon som ätit järntillskott under graviditeten eller nu efter, som inte slagit ut magen? Måste äta tillskott men vågar inte ta järntabletterna som jag tog när han låg i magen då magen inte riktigt är sig själv ännu efter förlossningen.. 😰
Så tips för att få upp värdet tas tacksamt emot!!
Det kanske "bara" är ökningsfasen runt tre veckor som orsakar kräkningar?
Här kräks det också en del, tvättmaskinen går varmare än vanligt 🙄
För mig fungerar Niferex, jag tar dock inte varje dag. Utan har testat mig fram och tre, fyra tabletter i veckan klarar jag av.
Bättre att du får i dig två tabletter i veckan än inget alls!
 
Ja jag hoppas att det kommer gå att ha henne sovandes i nestet eller på något annat fiffigt sätt framöver. Men är man inte ens en vecka gammal får man väl vara förlåten :p

Det senaste dygnet har hon varit som en igel på mig, pappa duger inte långa stunder. Men så har mjölken runnit till också... fy fan vad ont det gör! Har två fotbollar till bröst känns det som. Amning alltså, vilken prövning. Hoppas det blir lättare framöver.
Brukar ju talas om den fjärde trimestern, de vill ha mycket närhet. Fy att komma ut i ljuset, kylan och oljudet efter att ha legat där inne i magen och skvalpat runt 🙊

Ja, mjölkstas är mindre mysigt. Det brukar lugna sig så fort produktionen börjar ställa in sig.
Amning är en hel vetenskap och kan vara riktigt kämpigt, men när det fungerar är det så himla smidigt!
 
Är det någon som ätit järntillskott under graviditeten eller nu efter, som inte slagit ut magen? Måste äta tillskott men vågar inte ta järntabletterna som jag tog när han låg i magen då magen inte riktigt är sig själv ännu efter förlossningen.. 😰
Så tips för att få upp värdet tas tacksamt emot!!
Smiter in och tipsar om Blutsaft, flytande järntillskott. Smakar inte gott men min mage klarade inte av något annat.
 
Brukar ju talas om den fjärde trimestern, de vill ha mycket närhet. Fy att komma ut i ljuset, kylan och oljudet efter att ha legat där inne i magen och skvalpat runt 🙊

Ja, mjölkstas är mindre mysigt. Det brukar lugna sig så fort produktionen börjar ställa in sig.
Amning är en hel vetenskap och kan vara riktigt kämpigt, men när det fungerar är det så himla smidigt!

Ja och det kan man ju förstå! Ändå fascinerande hur hon känner skillnaden på en halv sekund mellan att ligga på någon av oss eller ligga i nestet, kroppsvärmen gör nog verkligen sitt.

Haha jaa jag hoppas att det ställer in sig snabbt, det här är ju helt sjukt :laugh: Det har börjat rinna mjölk också, så glamouröst :rofl:
 
Bra att ni påminner om järn, jag slutade helt tvärt när jag blev inlagd och skulle nog behöva börja igen. Hb hade sjunkit till 101 någon gång i veckan tror jag när jag kollade min journal.
 
Det kanske "bara" är ökningsfasen runt tre veckor som orsakar kräkningar?
Här kräks det också en del, tvättmaskinen går varmare än vanligt 🙄
För mig fungerar Niferex, jag tar dock inte varje dag. Utan har testat mig fram och tre, fyra tabletter i veckan klarar jag av.
Bättre att du får i dig två tabletter i veckan än inget alls!
Vågar inte ta Niferex, min mage blev kaos av dom under graviditeten och jag vill verkligen försöka hålla magen nöjd än så länge 😨
Har beställt hemofer nu och ska se om det funkar.
känner att blodvärdet fortfarande är lågt efter förlossningen vilket går ut över ork och mående, så måste få upp det snarast!

Ja du kanske har rätt med ökningsfasen. Det är som att magen blir för full så det kommer upp en del igen..
 
Vågar inte ta Niferex, min mage blev kaos av dom under graviditeten och jag vill verkligen försöka hålla magen nöjd än så länge 😨
Har beställt hemofer nu och ska se om det funkar.
känner att blodvärdet fortfarande är lågt efter förlossningen vilket går ut över ork och mående, så måste få upp det snarast!

Ja du kanske har rätt med ökningsfasen. Det är som att magen blir för full så det kommer upp en del igen..

Hoppar in och tipsar om Sideral!
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
13 14 15
Svar
299
· Visningar
21 842
Senast: sthu
·
Gravid - 1år Någon mer än jag som väntar bebis till sommaren och vill hänga i en tråd? Jag (snart 38 år) är beräknad till 21/7 och har för några...
8 9 10
Svar
189
· Visningar
12 850
Övr. Barn Hur skulle ni hantera en ungdom som nyligen tillfälligt hoppat av skolan (hen tänker fortsätta till hösten på en annan typ av skola) och...
Svar
12
· Visningar
1 877
Senast: Pilot
·
Gravid - 1år Jag var tvungen att starta en höst tråd :D Plussade förra veckan så det är fortfarande väldigt tidigt. Om det går vägen blir det vårt...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
44 533

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp