Bukefalos 28 år!

Höstföräldrar 2019

Nu när jag klurat lite på sitsen som uppkommit och vi sniglar oss över tiden så påminde min kompis mig om att vi från början var beräknade till 27 oktober, dvs idag. Jag hade helt glömt bort detta med min gravidhjärna.

Den första dateringen var gjord utifrån tidigt VUL samt KUB och stämmer bättre med senaste mens också.

BF flyttades en vecka tidigare vid RUL, och det ultraljudet gjorde vi ganska sent i perioden för RUL.
Om nu bebis redan vid RUL hade börjat växa lite entusiastiskt så stämmer troligen inte RUL dateringen - och tada! - vi har i sånt fall inte gått över tiden än. :)
 
Alternativet som vi kör på just nu är att det sätter igång naturligt, och med riktigt bra värkarbete så kan en normal förlossning gå, förutsatt att bebis är korrekt i position osv. Förstås är det högre risk för problem, vilket var precis vad jag var rädd för från början.

Då bebis redan bedömdes väga 4,2 kg innan jag tillslut grinade till mig en tillväxtkontroll, och jag har gränsvärden på bäckenmått, så är igångsättning ingen större idé. Jag önskar att de hade lyssnat lite tidigare, om jag nu enligt vården prompt ska föda vaginalt, så hade de kunnat sätta igång lite tidigare innan bebis var så stor.

Det är framförallt barnmorskan som inte tar hänsyn till Swepi. Det hon skrev i journalen inför tillväxtkontrollen var att jag behövde få veta att barnet var normalstort för att lugna min irrationella rädsla, typ. :grin:
Jag hade samma, till viss fel irrationella rädsla sista veckorna (och ffa överburenhetsveckorna), och för att ge lite lugnande besked så upplevde jag min igångsättning/förlossning som överlag positiv och det jag ffa fick till mig innan via min bm var att är bäckenet trångt så kommer barnet inte ner och isf snittas man vilket till slit var det som mkt odramatiskt blev slutet på min förlossning.

Att de inte kan ta hänsyn till swepi kan jag förstå, det är ju regionala riktlinjer som måste ändras och för det behöver man mobilisera resurser då igångsättningarna blir runt 25-40% fler beroende på region och det medför extra risker om man inte har tagit höjd för detta med personal, det har ju oxå lite att göra med att vi ska ha en jämlik vård och att man i te ska behandlas annorlunda för att man kan pubmedsurfa och tyda data.

Kontentan är att jag mådde jävligt uselt innan förlossningen och var övertygad om att någon skulle dö eller skadas allvarligt, men det omhändertagande jag fick väl inne var fantastiskt och förtroendeingivande från stund ett. Väl på förlossningen kändes det helt självklart att ingen skulle pusha ut ett barn som inte fick plats att komma ut på bekostnad av min hälsa, utan de hade full kontroll hela tiden och en ständigt uppdaterad plan betroende på vad som hände.
 
Tyvärr finns det ju flertalet ärenden där de just till varje pris ska förlösa barnen vaginalt med allvarliga skador och dödsfall som följd. Ovanligt men det händer. I mitt fall så är det utgångsmåttet i bäckenet som är trångt - inte ingångsmåttet, och därför större risk att barnet kommer ned en bit så att åtgärder tar vid.
Dock klart mindre nu efter att vi vet att bäckenet är trångt och barnet stort, vilket är en liten tröst för då krävs det ju nån form av riktigt ärkepucko till förlossningsläkare för att det ska hända. Det här står också Mycket tydligt i mitt förlossningsbrev.
 
Diagnos havandeskapsförgiftning och inlagd för observation :( Känns superkonstigt.

Blodtrycket stack upp till 160/100, protein +2 i urinen. Ctg såg jättebra ut. Fick träffa läkare som gjorde ultraljud, allt toppen med bebis. Men jag började kallsvettas och skaka ganska mycket så hon blev orolig, tog blodtrycket igen som då låg på 140/105 så det stack inte iväg mer. Undersökning av livmodertappen visade att den var 2-3 cm (säger mig inte så mycket?) och att jag är öppen 2 cm.

Nu inläggning alltså med medicinering, blodtrycksmätning 4 ggr per dygn och ikväll ska det köras ctg igen. Fattar ingenting. Läkaren verkade också vilja att jag ska sättas igång så snart som möjligt, men idag är det tydligen fullt så vi får se.
 
Diagnos havandeskapsförgiftning och inlagd för observation :( Känns superkonstigt.

Blodtrycket stack upp till 160/100, protein +2 i urinen. Ctg såg jättebra ut. Fick träffa läkare som gjorde ultraljud, allt toppen med bebis. Men jag började kallsvettas och skaka ganska mycket så hon blev orolig, tog blodtrycket igen som då låg på 140/105 så det stack inte iväg mer. Undersökning av livmodertappen visade att den var 2-3 cm (säger mig inte så mycket?) och att jag är öppen 2 cm.

Nu inläggning alltså med medicinering, blodtrycksmätning 4 ggr per dygn och ikväll ska det köras ctg igen. Fattar ingenting. Läkaren verkade också vilja att jag ska sättas igång så snart som möjligt, men idag är det tydligen fullt så vi får se.

Usch, vet hur det känns! Håller tummarna att allt går bra :heart
 
Nu har vi ju varit hemma ett tag, och jag uppskattar det fortfarande så himla mycket! Känns så lyxigt mot att bo på sjukhuset.
Allt går bra med våran lilla Eira :heart
Mitt blodtryck har äntligen börjat sjunka efter havandeskapsförgiftningen och återgå till mer normala nivåer. Har fortfarande mycket oro över att något mer ska hända i kroppen så att jag måste åka till sjukhuset igen. Ibland kommer det även tillbaka känslor från veckorna på sjukhuset, bilder i huvudet från otäcka situationer osv. Det är väldigt mycket som ska bearbetas 😣
Har även börjat bli jättelöjlig när min man ska åka iväg och göra något, får som ångest och tror att något ska hända så att han inte kommer tillbaka. Helt ologiskt jag vet 😫 borde ju vara tvärtom för det är ju han som fått uppleva känslan av att förlora mig vid förlossningen.
Men kuratorn sa att det troligtvis kommer bli bättre med tiden, när jag får mer och mer positiva händelser igen och bygger upp en ny grundtrygghet. Men det kan ta tid.
 
Nu har vi ju varit hemma ett tag, och jag uppskattar det fortfarande så himla mycket! Känns så lyxigt mot att bo på sjukhuset.
Allt går bra med våran lilla Eira :heart
Mitt blodtryck har äntligen börjat sjunka efter havandeskapsförgiftningen och återgå till mer normala nivåer. Har fortfarande mycket oro över att något mer ska hända i kroppen så att jag måste åka till sjukhuset igen. Ibland kommer det även tillbaka känslor från veckorna på sjukhuset, bilder i huvudet från otäcka situationer osv. Det är väldigt mycket som ska bearbetas 😣
Har även börjat bli jättelöjlig när min man ska åka iväg och göra något, får som ångest och tror att något ska hända så att han inte kommer tillbaka. Helt ologiskt jag vet 😫 borde ju vara tvärtom för det är ju han som fått uppleva känslan av att förlora mig vid förlossningen.
Men kuratorn sa att det troligtvis kommer bli bättre med tiden, när jag får mer och mer positiva händelser igen och bygger upp en ny grundtrygghet. Men det kan ta tid.
Det är inte så konstigt! Speciellt inte med alla hormoner i kroppen nu efter förlossningen. Hoppas att du mår bättre på det planet snart ☺
Skönt att allt går bra med lillan ❤
 
Diagnos havandeskapsförgiftning och inlagd för observation :( Känns superkonstigt.

Blodtrycket stack upp till 160/100, protein +2 i urinen. Ctg såg jättebra ut. Fick träffa läkare som gjorde ultraljud, allt toppen med bebis. Men jag började kallsvettas och skaka ganska mycket så hon blev orolig, tog blodtrycket igen som då låg på 140/105 så det stack inte iväg mer. Undersökning av livmodertappen visade att den var 2-3 cm (säger mig inte så mycket?) och att jag är öppen 2 cm.

Nu inläggning alltså med medicinering, blodtrycksmätning 4 ggr per dygn och ikväll ska det köras ctg igen. Fattar ingenting. Läkaren verkade också vilja att jag ska sättas igång så snart som möjligt, men idag är det tydligen fullt så vi får se.
Jobbigt för er!
Skönt att bebis mår bra, snart får ni träffa det lilla pyret ❤
 
Diagnos havandeskapsförgiftning och inlagd för observation :( Känns superkonstigt.

Blodtrycket stack upp till 160/100, protein +2 i urinen. Ctg såg jättebra ut. Fick träffa läkare som gjorde ultraljud, allt toppen med bebis. Men jag började kallsvettas och skaka ganska mycket så hon blev orolig, tog blodtrycket igen som då låg på 140/105 så det stack inte iväg mer. Undersökning av livmodertappen visade att den var 2-3 cm (säger mig inte så mycket?) och att jag är öppen 2 cm.

Nu inläggning alltså med medicinering, blodtrycksmätning 4 ggr per dygn och ikväll ska det köras ctg igen. Fattar ingenting. Läkaren verkade också vilja att jag ska sättas igång så snart som möjligt, men idag är det tydligen fullt så vi får se.

Usch vad jobbigt, Håller tummarna för er!
 
Diagnos havandeskapsförgiftning och inlagd för observation :( Känns superkonstigt.

Blodtrycket stack upp till 160/100, protein +2 i urinen. Ctg såg jättebra ut. Fick träffa läkare som gjorde ultraljud, allt toppen med bebis. Men jag började kallsvettas och skaka ganska mycket så hon blev orolig, tog blodtrycket igen som då låg på 140/105 så det stack inte iväg mer. Undersökning av livmodertappen visade att den var 2-3 cm (säger mig inte så mycket?) och att jag är öppen 2 cm.

Nu inläggning alltså med medicinering, blodtrycksmätning 4 ggr per dygn och ikväll ska det köras ctg igen. Fattar ingenting. Läkaren verkade också vilja att jag ska sättas igång så snart som möjligt, men idag är det tydligen fullt så vi får se.
Hoppas det går bra! :heart
 
Tack hörni! Det här med att ligga på sjukhus är en ny och inte helt angenäm upplevelse, även om jag känner mig bra omhändertagen. Har i alla fall eget rum och maken får sova här så jag har sällskap.

Blodtrycket har tagits några gånger till, lite högre nu på morgonen jämfört med igår kväll. Ctg igår kväll såg fint ut och bebis lever om i magen.

Min sömn är det däremot värre med, har i skrivande stund knåpat ihop kanske 2 timmar totalt. Halvkul. Bästa var den sammanhängande timmen mellan 04:30-05:30 :p Sen kom personal in för blodtrycksmätning och blodprover. Får se om det blir någon mer sömn men nu är jag hungrig och väntar på frukosten.

Så får vi se också om det blir igångsättning idag eller någon annan dag, det verkar bero väldigt mycket på hur trycket är på förlossningen. Jag vill bara slippa vara sjuk, och träffa bebis :heart
 
Nu ska bebis ut imorgon bitti, tio dagar efter BF. ❤ ❤ ❤
Vi ska få planerat snitt då läkaren höll med om en överhängande risk för akut snitt och att oddsen var små för lyckad igångsättning. :) Det viktigaste är ju att alla mår bra så detta tror jag på :D
 
Nu ska bebis ut imorgon bitti, tio dagar efter BF. ❤ ❤ ❤
Vi ska få planerat snitt då läkaren höll med om en överhängande risk för akut snitt och att oddsen var små för lyckad igångsättning. :) Det viktigaste är ju att alla mår bra så detta tror jag på :D
Vad skönt att äntligen få ett vettigt besked! Lycka till ☺
 
Nu ska bebis ut imorgon bitti, tio dagar efter BF. ❤ ❤ ❤
Vi ska få planerat snitt då läkaren höll med om en överhängande risk för akut snitt och att oddsen var små för lyckad igångsättning. :) Det viktigaste är ju att alla mår bra så detta tror jag på :D

Spännande 😍 Lycka till!!
 
Nu ska bebis ut imorgon bitti, tio dagar efter BF. ❤ ❤ ❤
Vi ska få planerat snitt då läkaren höll med om en överhängande risk för akut snitt och att oddsen var små för lyckad igångsättning. :) Det viktigaste är ju att alla mår bra så detta tror jag på :D
Åh vad skönt att höra att du fått någon som lyssnat och att du äntligen ska få träffa bebis!
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
13 14 15
Svar
299
· Visningar
21 865
Senast: sthu
·
Gravid - 1år Någon mer än jag som väntar bebis till sommaren och vill hänga i en tråd? Jag (snart 38 år) är beräknad till 21/7 och har för några...
8 9 10
Svar
189
· Visningar
12 994
Senast: Bufera
·
Övr. Barn Hur skulle ni hantera en ungdom som nyligen tillfälligt hoppat av skolan (hen tänker fortsätta till hösten på en annan typ av skola) och...
Svar
12
· Visningar
1 888
Senast: Pilot
·
Gravid - 1år Jag var tvungen att starta en höst tråd :D Plussade förra veckan så det är fortfarande väldigt tidigt. Om det går vägen blir det vårt...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
44 592

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst
  • Dressyrsnack 17
  • Klädsel vid bröllopskörning

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp