Höstföräldrar 2021, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag hoppas lite, lite på att kunna gå på en konferens i december. Vi har fan aldrig det på jobbet så det vore så kul att få vara med. Men vet inte om maken känner sig bekväm nog att vara själv då. Jag hoppas det. Om hon tar flaska då. 😅
Alternativt om min man kan ta semester och hänga med
Åker du på konferens så kan väl pappan vara föräldraledig och inte behöva ta semester?
Så gjorde vi i allafall nångång på Hedenhös tid.
 
Åker du på konferens så kan väl pappan vara föräldraledig och inte behöva ta semester?
Så gjorde vi i allafall nångång på Hedenhös tid.

Inte om man måste ansöka två månader innan, för då är det för sent redan. Men ja, ej relevant vilken typ av ledighet han behöver ta - det löser sig. Mer om det är lösbart liksom. 🤷😁 Men det borde det vara. Vi får väl betala för hans del av rummet om det blir så. Helst åker jag själv, men det beror ju på om det fungerar hemma med amning och sånt. 😁
 
Inte om man måste ansöka två månader innan, för då är det för sent redan. Men ja, ej relevant vilken typ av ledighet han behöver ta - det löser sig. Mer om det är lösbart liksom. 🤷😁 Men det borde det vara. Vi får väl betala för hans del av rummet om det blir så. Helst åker jag själv, men det beror ju på om det fungerar hemma med amning och sånt. 😁

Det beror på arbetsgivaren. Om han ansöker om föräldraledighet mer än 2 månader i förväg (eller fler beroende på kollektivavtal) så har inte arbetsgivaren rätt att neka. Men så länge han och arbetsgivaren är överens kan han söka utan någon framförhållning alls. Och ifall arbetsgivaren skulle bevilja en semsterdag har de ju ingen anledning att neka en föräldraledighetsdag:)
 
Det beror på arbetsgivaren. Om han ansöker om föräldraledighet mer än 2 månader i förväg (eller fler beroende på kollektivavtal) så har inte arbetsgivaren rätt att neka. Men så länge han och arbetsgivaren är överens kan han söka utan någon framförhållning alls. Och ifall arbetsgivaren skulle bevilja en semsterdag har de ju ingen anledning att neka en föräldraledighetsdag:)

Sant 😊 Men ja, det är inte det som är "bekymret" här, utan snarare om det är görbart att lämna dem hemma, alternativt om det funkar för min arbetsgivare att han hänger på 🤷😁
 
Sant 😊 Men ja, det är inte det som är "bekymret" här, utan snarare om det är görbart att lämna dem hemma, alternativt om det funkar för min arbetsgivare att han hänger på 🤷😁

Nä och det lär ju vara svårt att veta annat än med ganska kort varsel. De där små har ju en tendens att ändra sina vanor och vad som går bra mest hela tiden :p Men annars får väl din sambo promenera varv efter varv runt konferensanläggningen och du springa ut i pauserna och amma ;) (Det har jag faktiskt gjort en gång, men då var bebisen lite äldre och mer förutsägbar i sov- och amningsrutiner).
 
Ja samma här, det hade väl gått liksom. Men jag ser SÅ mycket fram emot att få släppa allt som har med jobb att göra och få fokusera på mig själv :) Har varit lite uppe i varv i hjärnan så det kommer bli skönt.
Jag såg också sååå mkt fram emot att vila, sen föddes mitt andra barn plötsligt dagen innan jag planerat att sluta jobba. Har typ aldrig blivit så besviken i hela mitt liv (eller jo, såklart, men det var ändå en sjuk besvikelse) när vattnet plötsligt gick på natten..

Håller tummarna för att ni får vila :)
 
Har varit hos BM igen, vecka 38. Alla värden var superbra så det känns skönt! Blodtryck 110/65. Till och med järnvärdet var toppen :up:

Vi pratade lite om en grej jag glömde nämna när vi skrev i journalen inför förlossningen. Förra gången upplevde jag att det var väldigt mycket vaginala undersökningar och det tyckte jag var ganska obehagligt och gjorde ont. Nu var det ett ganska långdraget förlopp också så det spelar ju in. BM kollade min journal från förlossningen och mycket riktigt gjordes det många undersökningar framför allt de sista timmarna från att jag var fullt öppen. Men då var det för att kolla hur bebisen låg, det tog drygt 4 timmar från fullt öppen till att hon vred sig rätt och sjönk ner ordentligt. BM skrev i alla fall till nu att jag helst vill göra så få vaginala undersökningar som möjligt och av så få personer som möjligt. Men behövs det gör jag det såklart.
 
Jag såg också sååå mkt fram emot att vila, sen föddes mitt andra barn plötsligt dagen innan jag planerat att sluta jobba. Har typ aldrig blivit så besviken i hela mitt liv (eller jo, såklart, men det var ändå en sjuk besvikelse) när vattnet plötsligt gick på natten..

Håller tummarna för att ni får vila :)
Åh vad typiskt! Bebis är välkommen när som helst men nååågra dagar vore ju skönt :D
 
Åh vad typiskt! Bebis är välkommen när som helst men nååågra dagar vore ju skönt :D
Bra inställning! Du verkar se det mer positivt än jag gjorde.. med facit i hand var det skönt att bebisen var ute, särskilt när datumet för bf kom. Men jag kan än idag komma ihåg besvikelsen och känslan av att vara totalt oförberedd. Kom ihåg att jag funderade på om det gick att stoppa på något sätt, men insåg rätt snabbt det orimliga i det ;)
 
Jag hade också velat vara ledig innan planerad BF men dum som jag är ska jag jobba fram tills han väljer att titta ut.
Jag tog iaf en liten stödvila på lunchen idag, så skönt. :D
 
Jag fick välja och själv arbetade jag 11 dagar efter BF, samma dag som jag åkte in till BB. Uppdragsgivaren lät mig välja. Jag var relativt pigg, arbetade hemma från soffan, så många(få) timmar/dag jag ville och behöver den stimulansen. Annars hade jag bara frustrerat väntat på bebisens ankomst.

det är en deal mellan mig och arbetsgivaren, resten ska ge fan i hur länge man arbetar eller inte arbetar! Varför ska alla andra ens bry sig!?
 
Jag tänkte jobba till två veckor innan bf med lillasyster, men varefter tiden gick insåg jag att jag inte skulle orka. Så gick hem en månad innan bf.
 
Jag gick hem tre veckor innan BF efter att först ha tänkt jobba in i kaklet, sedan en vecka innan och sedan två… men insåg under semestern hur mycket jag ändå behövde vila och landa. Har varit hemma snart två veckor nu (BF nästa fredag eller igångsättning nästa lördag) och det har varit jätteskönt. Vilar och vilar och får lite praktiska saker gjorda mellan varven. Sedan vilar jag lite till. Tar en promenad. Lägger mig och vilar 😉

Allt på insidan har känts lite annorlunda de senaste dagarna, mer tryck neråt (främst när jag behöver gå på toaletten) och lite vag molvärk då och då i ”mensvärkshöjd” över rygg och mage men verkligen inget som gör ont eller är obehagligt på riktigt. Häromnatten vaknade jag av ont i magen och ba NU så men kom på att så högt upp har ingen människa värkar. Tog två Novalucol och somnade om 😅
 
Jag var med om en magkännare idag 😁
Så himla oväntat, men den frågade innan och då var det helt okej.
En av mina manliga chefer, haha. Han var så gullig när han frågade om han fick så det var inte alls konstigt eller jobbigt, bara kul. Sen petade hon ut med foten åt sidan (standard) så då fick han känna igen. Supermärkligt då vi inte har en sån relation, men lite härligt på något vis 😁

Nu har maken och jag kollat på en föreläsning med Föda utan rädsla-verktyget. Riktigt bra var den!
Och passande nog hade jag massa mensvärksliknande sammandragningar som kom och gick, så då blev det lätt att verkligen tänka på andningen 😁 Super!
 
Toppen sånt där 🙈
Folk tycker alltid så jävla mycket alltså...

Jag hoppas lite, lite på att kunna gå på en konferens i december. Vi har fan aldrig det på jobbet så det vore så kul att få vara med. Men vet inte om maken känner sig bekväm nog att vara själv då. Jag hoppas det. Om hon tar flaska då. 😅
Alternativt om min man kan ta semester och hänga med 🤷

Klart du ska gå på konferensen!
Min man jobbar på samma myndighet som du om jag inte har fel för mig.. Han har längtat då han varit hemma med sonen sen november -20 och de skulle ha en konferens nästa vecka, vältajmat med att han kom tillbaka, men den blir inställd 😂
Eventuellt blir den av i april istället, då han ska gå hem med lillasyster.
Han är lite bitter över det just nu 🙈
 
Klart du ska gå på konferensen!
Min man jobbar på samma myndighet som du om jag inte har fel för mig.. Han har längtat då han varit hemma med sonen sen november -20 och de skulle ha en konferens nästa vecka, vältajmat med att han kom tillbaka, men den blir inställd 😂
Eventuellt blir den av i april istället, då han ska gå hem med lillasyster.
Han är lite bitter över det just nu 🙈

Ja, jag vill jättegärna. Problemet är ju att det är fem veckor efter bf. Så rent krasst kan hon ju vara ish tre veckor då.
Kommer ju Inte ha en aning om hur hon är. 🙈

Men fattar att din man är bitter. Så surt!
 
Ja, jag vill jättegärna. Problemet är ju att det är fem veckor efter bf. Så rent krasst kan hon ju vara ish tre veckor då.
Kommer ju Inte ha en aning om hur hon är. 🙈

Men fattar att din man är bitter. Så surt!
De där bebisarna bestämmer rätt mycket själv 🙈 Hoppas hon blir en samarbetsvillig en så det går att flaska henne utöver amningen 😅♥️

Så fort våra två vände tillbaka viktmässigt och passerade sin födelsevikt så har jag börjat pumpa och så ger vi flaska ibland.
Det är ganska skönt med avlastningen!
Eftersom jag jobbar från kontoret en gång i veckan och började med det när lillasyster blev fem veckor så har det varit ett absolut måste för oss att det går.
 
De där bebisarna bestämmer rätt mycket själv 🙈 Hoppas hon blir en samarbetsvillig en så det går att flaska henne utöver amningen 😅♥️

Så fort våra två vände tillbaka viktmässigt och passerade sin födelsevikt så har jag börjat pumpa och så ger vi flaska ibland.
Det är ganska skönt med avlastningen!
Eftersom jag jobbar från kontoret en gång i veckan och började med det när lillasyster blev fem veckor så har det varit ett absolut måste för oss att det går.

Ja, min förhoppning är absolut att kunna flaska, men vågar inte ta det för givet, varför den jävla konferensen förmodligen får stryka på foten 🙈
Alternativt får vi la åka över dagen och maken får hänga på, så jag iaf kan vara med första dagen. Vi får se helt enkelt. Men de ville ha svar senast i slutet av oktober, och anmälan bindande. 😝

Men ja, hoppas verkligen få en bebis som köper det här med flaska! Ska ut på roligheter med några bukefalister i vinter så då behöver hon banne mig kunna va hemma med den käre fadern några timmar 😁
 
Håller tummarna att du får komma iväg på konferens @Sleepan!

Det där med att kunna och vilja lämna bebisen är knepigt tycker jag.
Med dottern så lämnade jag henne till mormor typ 20 minuter några ggr i veckan för att gå en kort promenad med hunden. Mer än så va jag inte alls bekväm med.
Tror det blir annorlunda nu när vi är två föräldrar, men är ärligt talat lite orolig att jag ska ha svårt att släppa henne även till sambon :o Jag blir liksom lite knäpp första månaderna:crazy::angel:
Kommer iaf försöka pumpa (eller ge ersättning) och försöka få henne att ta flaska nån gång per dag så jag inte blir så låst och vill verkligen att sambon ska få mata pyttis för det kan va en så fin upplevelse och tror det främjar anknytningen.
 
Bebbot har iaf piggnat till lite senaste dagarna, hon ligger återigen med huvudet vid revbenen på min högra sida och då känner jag hennes små boxningsmatcher bäst.
Däremot va det rätt bekvämt när hon låg mer inåt för då kunde jag sitta ner utan att det kändes som jag hade ett bebishuvud i halsen typ :rofl:
Förvärkar är nya grejen här, de tar i så jag behöver andas och kan inte ens prata samtidigt. Hade glömt/förträngt hur ont det kan göra, men blir kanske snitt om hon fortsätter sitta upp i magen så då kanske jag slipper värkar iaf.
Taggad på att få ha henne på utsidan nu.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Ja, jo. Men att säga att ryggkotorna måste vara klara för att man ska kunna sitta på hästen är att dra slutsatsen väldigt långt. Här har...
2
Svar
21
· Visningar
1 142
Senast: Jerseyite
·
Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
12 13 14
Svar
273
· Visningar
20 098
Övr. Barn Hur skulle ni hantera en ungdom som nyligen tillfälligt hoppat av skolan (hen tänker fortsätta till hösten på en annan typ av skola) och...
Svar
12
· Visningar
1 855
Senast: Pilot
·
Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
2 351

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp