Höstföräldrar 2021, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag laddar för att ha lilla damen helt själv måndag till torsdag, sambon ska till Stockholm och jobba. Känns skönt att ha mina föräldrar boende nära för jag ska också lösa att promenera hästen varje dag plus två hundar 😅
 
@BusBarro mfl, jag tror alla bara känner igen sig och tycker att det är skönt att man inte är ensam. Vi har nog alla varit där.

Lider med alla er som kämpar med syskon! Även här är det en del tjat om tv osv även om det går att resonera med en 4-åring på ett annat sätt. Men vi kollar också betydligt mer på tv än vad jag väl egentligen skulle vilja. Men det får vara så helt enkelt. Här har det blivit rutin att efter pappa och storebror åkt till skola och jobb blir det frukost i soffan framför en film. Jag väljer att strunta blankt i det ”dåliga” med det och fokusera på att vi har det mysigt, och ska hon vara hemma från förskolan en längre tid måste det finnas fördelar med det också!

När dottern var bebis och storebror 2,5 var det betydligt mer frustration från hans sida och djupandning från min sida. För mig hjälpte det att upprepa för sig själv ”det är jobbigare för honom än för dig” när det stormade som värst. Och att försöka tänka på att en tvååring i den situationen inte ”trotsar” på pin kiv, utan att de uttrycker sin vilja och inte kan hantera det bättre än så med sin brist på konsekvenstänk och obefintliga tidsperspektiv. Sen betyder det VERKLIGEN inte att jag alltid lyckades vara lugn och pedagogisk. Det är nog helt omöjligt att ens tålamod inte brister då och då i såna situationer!
 
Hade en jobbig början på natten igen, med en ledsen och arg bebis som inte kom till ro. Sen tog personalen matningen vid halv fem och jag fick sova några timmar sammanhängande. Så. Himla. Skönt.

Nu sover lilltjejen i min famn efter morgonmatningen och det är bara så jävla gosigt. Jag är förvånad över hur mysig jag tycker att hon är. ❤️
 
Jag laddar för att ha lilla damen helt själv måndag till torsdag, sambon ska till Stockholm och jobba. Känns skönt att ha mina föräldrar boende nära för jag ska också lösa att promenera hästen varje dag plus två hundar 😅
Hoppas lilla damen gillar vagn eller sele :D Det kommer säkert gå bra!
 
@BusBarro mfl, jag tror alla bara känner igen sig och tycker att det är skönt att man inte är ensam. Vi har nog alla varit där.

Lider med alla er som kämpar med syskon! Även här är det en del tjat om tv osv även om det går att resonera med en 4-åring på ett annat sätt. Men vi kollar också betydligt mer på tv än vad jag väl egentligen skulle vilja. Men det får vara så helt enkelt. Här har det blivit rutin att efter pappa och storebror åkt till skola och jobb blir det frukost i soffan framför en film. Jag väljer att strunta blankt i det ”dåliga” med det och fokusera på att vi har det mysigt, och ska hon vara hemma från förskolan en längre tid måste det finnas fördelar med det också!

När dottern var bebis och storebror 2,5 var det betydligt mer frustration från hans sida och djupandning från min sida. För mig hjälpte det att upprepa för sig själv ”det är jobbigare för honom än för dig” när det stormade som värst. Och att försöka tänka på att en tvååring i den situationen inte ”trotsar” på pin kiv, utan att de uttrycker sin vilja och inte kan hantera det bättre än så med sin brist på konsekvenstänk och obefintliga tidsperspektiv. Sen betyder det VERKLIGEN inte att jag alltid lyckades vara lugn och pedagogisk. Det är nog helt omöjligt att ens tålamod inte brister då och då i såna situationer!
Jag kan ibland bli så ledsen för att jag märker att någon situation är så jobbig för min tvååring, att det liksom blir övermäktigt för henne och att hennes enda väg ut är att vara förtvivlad och skrika hysteriskt. Även om det bara handlar om att man fyllde på fel sorts dricka i glaset... Men som du säger, det är väldigt olika hur lugn och pedagogisk man orkar vara :p

Det kommer säkert bli ännu mer spännande med en ettåring och en treåring nästa höst :angel:
 
@Imogen Tycker också det är ett tankesätt som hjälper, att det är jobbigare för barnet.
Det är betydligt lättare att fokusera på empati och lugn om jag tänker så, än om jag fastnar i att tycka synd om mig själv. Det mantrat funkar för både skrikig bebis och trotsig 3,5åring!
 
Hoppas lilla damen gillar vagn eller sele :D Det kommer säkert gå bra!
Tack och lov gör hon det! Även babysittern och babygym så det brukar gå att få lite pauser under dagen. Kommer nog be mina föräldrar om lite barnvakt när jag ska till stallet ett par av dagarna också. Har varit själv med henne onsdag-söndag två gånger och det gick bra!
 
Vår (snart) tvååriga storebror får också sina “små” utbrott under dagarna. Jag har vrålat ”NEJ” ett par gånger när det helt brister.
Särskilt i helgen när oron för lillasyster varit stor så har tålamodet varit sämre.
Det dåliga samvetet är stort. Försökte kompensera idag med att åka och handla ensam med honom och därefter stå en lång stund och titta på bussar.
Maken är också sjuk så han och lillasyster stannade hemma. Den lilla egentiden jag och sonen fick var värdefull ♥️
 
Hemma hos oss är det med en del utbrott och gråtfester med storasyster. Mycket som hon tycker är orättvist och en hel del tjat om tv/iPad och då blir jag tokig och vägrar ge med mig. Moget, right?

Ofta är det tjafs om maten, vad jag än jag så blir det fel liksom. 🤷‍♀️ Man blir ju trött för mindre!
 
Hemma hos oss är det med en del utbrott och gråtfester med storasyster. Mycket som hon tycker är orättvist och en hel del tjat om tv/iPad och då blir jag tokig och vägrar ge med mig. Moget, right?

Ofta är det tjafs om maten, vad jag än jag så blir det fel liksom. 🤷‍♀️ Man blir ju trött för mindre!

Det där med maten är en klassiker, och väldigt vanligt att det börjar strula när ett litet barn är med om mycket förändringar. Det en tvååring kan kontrollera själv är i princip vad den stoppar i munnen (och gå på pottan) och då är det vad barnet försöker ”bestämma” över när det stormar.

Men visst känns det hopplöst många gånger, vi har haft flera såna perioder. Och inte hjälper det om man skulle byta ut makaronerna ”som är för kalla” för då blir det istället katastrof för att tomaterna inte är blåa 😆
 
Vill i förväg be om ursäkt för min uppgivna attityd. Vet att så många har mycket större utmaningar med sina barn.

Jag tycker det känns övermäktigt ganska ofta numera. Amningen är jobbig emellanåt, han tar inte alltid bröstet och då blir det bara frustration och jag vet inte vad jag gör för fel. Får då pumpa eller ge ersättning istället. Men ca varannan gång går det hur bra som helst att amma.
Vi sover verkligen dåligt med minst 3-4 uppvak för amning som antingen går bra eller dåligt (det är de som är så lustigt att det skiftar så).
Storebror är oerhört trotsig nu och testar allt. Han gör motstånd i allt. Han tjatar hela dagarna om att titta på tv, spela padda, äta godis etc etc. Det tar aldrig slut.
Jag har inget tålamod nu och det slutar i kaos hela tiden med honom.
Känner mig som världens sämsta mamma.

Instämmer med föregående talare - be inte om ursäkt! :heart
 
Hade uppföljning på spec mvc idag, vilket var så skumt att gå dit som icke gravid :rofl: Vi pratade om vår immuniseringsresa och min placenta previa som ledde till att jag var inlagd veckan innan E föddes. Var väldigt skönt att få ventilera med samma läkare som varit guld värd med all sin information och kunskap. Men sen kom det; pratet om preventivmedel. Det lyfte denna läkare redan under graviditeten samt att överläkaren i Göteborg lyfte frågan. Sistnämnda läkaren sa också vid snittet att jag är starkt avrådd att skaffa fler barn, vilket även står i min journal. Trots det så togs det upp igen, det är för farligt för mig att skaffa fler. Ja jag vet för jag har hört det sen i somras, släpp ämnet nu tack!

Lilla E var samtidigt med sin pappa på BVC, så hon växer på bra trots sin låga mängd mat sett till hennes ålder. Hon är dock numera min minsta bebis vid 2 månaders ålder, eftersom hon väger drygt 5,6 kg till sina 58,5 cm. Jag som haft, och har, två tungviktare är nöjd över att hon verkar bli nättare i kroppen då det är mycket vikt som ska förflyttas längre fram i utvecklingen. Även bilbarnstolar är mer anpassade till nättare barn.
 
Sonden drogs idag ✌️🥳
Ny läkare idag som tyckte att hon gått upp väl mycket på få dagar så hon tyckte det räckte nu 😅

Imorgon ska vi till Öron/näsa/hals. Vågar nästan hoppas på hemgång i veckan 🙈❤️😁👍
Välgödda bebisar är ju bra :cool:

Jag håller tummarna stenhårt att ni får komma hem i veckan :heartbanana::bump:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Ja, jo. Men att säga att ryggkotorna måste vara klara för att man ska kunna sitta på hästen är att dra slutsatsen väldigt långt. Här har...
2
Svar
21
· Visningar
1 119
Senast: Jerseyite
·
Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
12 13 14
Svar
271
· Visningar
19 338
Övr. Barn Hur skulle ni hantera en ungdom som nyligen tillfälligt hoppat av skolan (hen tänker fortsätta till hösten på en annan typ av skola) och...
Svar
12
· Visningar
1 848
Senast: Pilot
·
Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
2 270

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Bra hörlurar
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp