Bukefalos 28 år!

Höstföräldrar 2021, del 3

Det känns som en sten har lättat här, ordentligt för första gången sen oktober. Lilla E har upptäckt barnmatens förlovade land och mumsar glupskt i sig nästan vad som helst man matar henne med. Sån total tvärvändning mot de fyra månader när hon bara knipit ihop munnen och ryckt skeden ur handen på en :laugh:
Och när hon äter typ en halv portion till både lunch och middag +annat går övriga aptiten tydligen upp också för hon äter mer ersättning igen också. Det är SÅ skönt att kunna lägga undan oro och stress.
Vi fortsätter med en del plockmat men kommer mata också, jag tycker om inte annat att det är ganska mysigt :love: :D
 
Det känns som en sten har lättat här, ordentligt för första gången sen oktober. Lilla E har upptäckt barnmatens förlovade land och mumsar glupskt i sig nästan vad som helst man matar henne med. Sån total tvärvändning mot de fyra månader när hon bara knipit ihop munnen och ryckt skeden ur handen på en :laugh:
Och när hon äter typ en halv portion till både lunch och middag +annat går övriga aptiten tydligen upp också för hon äter mer ersättning igen också. Det är SÅ skönt att kunna lägga undan oro och stress.
Vi fortsätter med en del plockmat men kommer mata också, jag tycker om inte annat att det är ganska mysigt :love: :D

Men åh vad skönt att det har lossnat!
 
Idag blir lillebror 6 månader 🥰 Nu tar han sig framåt genom att åla/hasa och det är ju lajbans för då finns det massor att upptäcka! Storasyster är inte lika imponerad, hon får inte ha sina grejer ifred längre 😅

Mat har vi börjat lite smått med, han är väldigt intresserad. Plockmat eller så får han ta skeden själv och undersöka.
 
Idag blir lillebror 6 månader 🥰 Nu tar han sig framåt genom att åla/hasa och det är ju lajbans för då finns det massor att upptäcka! Storasyster är inte lika imponerad, hon får inte ha sina grejer ifred längre 😅

Mat har vi börjat lite smått med, han är väldigt intresserad. Plockmat eller så får han ta skeden själv och undersöka.

Det måste ju verkligen vara som en helt ny värld när man kan förflytta sig för egen maskin!

Här är det nog fortfarande ett tag kvar tills M tar sig någonstans. Men vem vet! Får gärna dröja lite. Vi har typ tre miljoner legobitar och tre tusen pärlor att städa undan först 😬
 
Det måste ju verkligen vara som en helt ny värld när man kan förflytta sig för egen maskin!

Här är det nog fortfarande ett tag kvar tills M tar sig någonstans. Men vem vet! Får gärna dröja lite. Vi har typ tre miljoner legobitar och tre tusen pärlor att städa undan först 😬
Ja verkligen! Färgglada saker är helt klart roligast för då kan han ta sig framåt mycket fortare tydligen :D

Haha ja gud nu måste man börja bebissäkra igen :p Storasyster är ju bara 2,5 men det är tillräckligt för att vi ska ha slappnat av med en hel del grejer… och ni har ju äldre barn så det måste bli en del att gömma för M :D
 
Alltså denna unge. Vi har varit hos min mamma sön-tors, träffat massor av för henne nytt folk, sovit på annan plats osv och hon är bara så jävla glad. Varit sur sammanlagt några sekunder och resten av tiden strålat som en sol. Idag när vi körde hem sov hon i princip hela vägen och muttrade bara lite när vi hade typ 40 min hem (tre timmar totalt) innan hon somnade igen. Så himla skönt att hon är så lätt att åka iväg med själv. ❤️
 
Någon mer som har barn som panikskriker i sömnen på nätterna?

E är 7 månader, och har sovit nätterna i flera månader. Men nu senaste tider så skriker hon i panik varje natt, ibland får man kontakt med henne och ibland inte. Hon somnar om lätt om hon vaknar, men det är inte alltid hon vaknar. Har ett svagt minne av att någon av bröderna led av samma sak runt samma ålder. Men kommer inte ihåg vad det kunde bero på då.
 
Någon mer som har barn som panikskriker i sömnen på nätterna?

E är 7 månader, och har sovit nätterna i flera månader. Men nu senaste tider så skriker hon i panik varje natt, ibland får man kontakt med henne och ibland inte. Hon somnar om lätt om hon vaknar, men det är inte alltid hon vaknar. Har ett svagt minne av att någon av bröderna led av samma sak runt samma ålder. Men kommer inte ihåg vad det kunde bero på då.
Fy vad jobbigt :( Vi har haft några nätter som har varit så med A, där han plötsligt började skrika hysteriskt och var närmast otröstlig. Jag vet inte vad det har berott på men det är jättetufft att inte kunna trösta :heart
 
Fy vad jobbigt :( Vi har haft några nätter som har varit så med A, där han plötsligt började skrika hysteriskt och var närmast otröstlig. Jag vet inte vad det har berott på men det är jättetufft att inte kunna trösta :heart

Jag sökte lite under dagen, och det kan vara nattskräck/mardrömmar. Inatt får hon sova bredvid mig i dubbelsängen och mannen får ta soffan.
 
Jag sökte lite under dagen, och det kan vara nattskräck/mardrömmar. Inatt får hon sova bredvid mig i dubbelsängen och mannen får ta soffan.
Ja det kan det ju vara. Min 2,5-åring får nattskräck ibland (tror jag) och det är jättejobbigt, man kan liksom inte göra så mycket för hon bara slår undan en om man försöker trösta.
 
Här är tillvaron lite upp och ner just nu. Stora sonen diagnostiserades med diabetes i början på veckan. Han mår bra och jag kommer inte skriva så mycket mer om just det här (av respekt för honom nu när han börjar bli större).

Men för oss föräldrar är det nu mängder med nytt att lära oss både praktiskt och teoretiskt och nya vanor att sätta. Och en lite lätt logistikutmaning med inläggning på sjukhus, helammande bebis och en mellansyster som ofta hamnar just mitt emellan.

Men man kan konstatera att M är fortsatt världens gladaste bebis och ett lyckopiller för samtliga inblandade ♥️
 
S är 8 månader och har brutit 10kgs barriären så hon är toktung att bära på! Inga tänder än dock, men det hindrar henne på intet sätt från att äta samma mat som vi gör, med händerna eller sked beroende på vad som serveras. 😆😍 Helt okritisk, hon äter vad man än sätter framför henne. Blir intressant att se hur/om neofobin kommer yttra sig efter ett års ålder 😬
 
Lilla E har nu fått två tänder på kort tid. Hon hanterar tack och lov tandsprickningen med betydligt större ro än storebror gjorde på sin tid. Flaskmatningen har gått lite sämre i helgen, antagligen pga nya tanden, men jag känner mig fortfarande extremt ostressad över det nu när hon äter mer annat. I helgen var vi dock och hälsade på hos vänner som har tre barn, och hon har verkligen knappt haft tid att äta på grund av allt hon behöver hålla koll på :D

Men hon är så glad och okomplicerad så det är nästan löjligt. Vi premiärade också nästa bilbarnstol i helgen, och satte henne bak med brorsan för första gången. Drygt tre timmars bilresa enkel väg med ett stopp i varje riktning, och hon är bara glad. På nerresan sov hon absolut ingenting men var nöjd med att äta på axelremmen till min handväska :D På hemvägen slumrade hon en halvtimme och satt i övrigt och småskrattade och lekte med samma rem. Oerhört krävande barn det där :love: :p
 
Lilla E har nu fått två tänder på kort tid. Hon hanterar tack och lov tandsprickningen med betydligt större ro än storebror gjorde på sin tid. Flaskmatningen har gått lite sämre i helgen, antagligen pga nya tanden, men jag känner mig fortfarande extremt ostressad över det nu när hon äter mer annat. I helgen var vi dock och hälsade på hos vänner som har tre barn, och hon har verkligen knappt haft tid att äta på grund av allt hon behöver hålla koll på :D

Men hon är så glad och okomplicerad så det är nästan löjligt. Vi premiärade också nästa bilbarnstol i helgen, och satte henne bak med brorsan för första gången. Drygt tre timmars bilresa enkel väg med ett stopp i varje riktning, och hon är bara glad. På nerresan sov hon absolut ingenting men var nöjd med att äta på axelremmen till min handväska :D På hemvägen slumrade hon en halvtimme och satt i övrigt och småskrattade och lekte med samma rem. Oerhört krävande barn det där :love: :p
Vad mysigt! S är också så himla nöjd och glad, och bestämd! 😆 tänk vad man kan tycka om dem, de små. 🥰
 
Här är tillvaron lite upp och ner just nu. Stora sonen diagnostiserades med diabetes i början på veckan. Han mår bra och jag kommer inte skriva så mycket mer om just det här (av respekt för honom nu när han börjar bli större).

Men för oss föräldrar är det nu mängder med nytt att lära oss både praktiskt och teoretiskt och nya vanor att sätta. Och en lite lätt logistikutmaning med inläggning på sjukhus, helammande bebis och en mellansyster som ofta hamnar just mitt emellan.

Men man kan konstatera att M är fortsatt världens gladaste bebis och ett lyckopiller för samtliga inblandade ♥️
Vilket jobbigt besked men skönt att få hjälp ❤️
 
Här är tillvaron lite upp och ner just nu. Stora sonen diagnostiserades med diabetes i början på veckan. Han mår bra och jag kommer inte skriva så mycket mer om just det här (av respekt för honom nu när han börjar bli större).

Men för oss föräldrar är det nu mängder med nytt att lära oss både praktiskt och teoretiskt och nya vanor att sätta. Och en lite lätt logistikutmaning med inläggning på sjukhus, helammande bebis och en mellansyster som ofta hamnar just mitt emellan.

Men man kan konstatera att M är fortsatt världens gladaste bebis och ett lyckopiller för samtliga inblandade ♥️
Så tufft, men skönt med en diagnos så ni kan få rätt hjälp ❤️
 
Idag har jag äntligen varit hos läkaren för mina ledsmärtor i händer, knän och fötter.
Blev tagen på allvar, fick lämna fem rör blod och läkaren var verkligen vettig.
Reumatism nämndes, även sköldkörtelproblem. Hoppas vi hittar vad det beror på, och att det inte är reumatiskt. 🤷

Signe sov sig igenom allt ❤️
 
6-månaderskontroll hos läkare ✅ Det märks att han rör sig så himla mycket nu, bara 100 g upp senaste månaden. Med längden hade det inte hänt något alls, men å andra sidan hade han vuxit 5 cm vid förra besöket så han hade väl växtspurten då. Läkaren var i alla fall inte orolig. 9,2 kg och 67 cm. En rejäl s.k. amningspuckel på kurvan!

I övrigt inga konstigheter så det var skönt såklart :) Bara att köra på med mat så som vi har gjort, han är ju väldigt intresserad men magen ska hänga med också.
 
Mitt upp i alltihopa har vi lyckats med både 6-månaderskontroll och babysimspremiär. Bvc gick jättebra även om det kanske mest blev prat storebror den här gången. 65 cm och 6800 g, han börjar bli stor! Men var ändå klart mindre än två 3-månadersbebisar på babysimmet 😜 Eller han var ju säkert längre och hade större huvud men totala kroppsmassan 😅

Och simma var kul! Han riktigt njöt där i badet. Och försökte dricka upp halva bassängen 😜
 
BVC idag, spräckt 6 kg 👌😁
Får inget läkarbesök dock, för vi är ju fortfarande kvar hos Neo, och de vill inte träffa oss förrän vi får provsvar från genetiken 🙈🤷
Så kanske blir först när hon är åtta månader, men det går väl bra det med. BVC-sköterskan kollade det läkaren brukar kolla och det såg fint ut.

Sista gången med denna sköterskan då hon är konsult. Skulle få den vi egentligen skulle haft nästa, men sa att jag ville byta, trots att jag aldrig haft henne 😅 (fått till mig från annat håll att vi ej kommer klicka och fick den känslan när hon var med och vaccinerade Signe) så jag byter redan innan jag hunnit ha henne 🙈
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag funderade på att lägga in denna inne i Bukefalos 28 år-tråden. Men den passar nog bättre som en egen tråd. Verkar det vettigt eller...
Svar
15
· Visningar
1 065
Senast: Badger
·
Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
2
Svar
20
· Visningar
1 019
Senast: VLMF
·
Svar
1 591
· Visningar
86 025
Småbarn Jag och maken har börjat diskutera hur vi vill dela vår FL när lillebror kommer i vår. Med dottern gjorde vi en överlappning: först var...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 559
Senast: gulakatten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp