Höstföräldrar 2021, del 3

Frej blev 6 månader igår. 67 cm lång och 8,2 kg. :)
För det mesta glad och go och med på det mesta men nätterna är fortfarande jobbiga. Många uppvak och extremt hungrig (för han har inte tid att äta på dagen).
Fascinerande va olika barn kan vara, storebror hade vid samma ålder flyttat in i eget rum, sov som en kung i sin spjälsäng (visst en del jobbiga nätter emellanåt).
Det känns långt bort med F.
Men man får väl vara glad och tacksam att han är en frisk, glad och pigg liten pojk.
 
Julia gillar att sitta upprätt när hon håller någon av oss i ett finger eller så, men släpper man faller hon antingen bakåt eller åt sidan (vilket hon tycker är skitkul så jag undrar om det inte är lite med flit, vi övar bara detta just i sängen så hon landar mjukt). Hon sitter hur bra som helst i Antilopstolen, men sätter man ner henne t ex på golvet ska hon genast luta sig framåt för att undersöka vad-det-nu-kan-vara som finns framför (om inte annat finns ju alltid de älskade fötterna där) så att få henne att sitta rakt upp och ner vet jag inte riktigt hur vi ska komma till :laugh: hon rullar dit hon ska även om hon verkar ha motoriken att åla men det är ju så roligt att rulla!

Annars är det upptäcka-upptäcka-upptäcka som gäller. Hon vill nästan aldrig vara i famnen förutom när hon blir buren eller möjligen är vråltrött, hon måste klättra, krafsa, snurra, göra benböj, imitera en larv eller något annat man kan hitta på. Helst ska hon ut och rastas minst tre gånger om dagen, gärna fler, hon vill inte direkt äta på dagen och absolut inte gå och lägga sig, man kan missa något! Så mycket FOMO att det sprutar ur öronen :laugh: men hon är pigg och glad (för det mesta) och vill ha väldigt mycket kontakt utom just tät fysisk sådan. Älskar sin Antilopstol och sitter där och pratar med oss när vi t ex ser på tv, med en leksak eller smaknapp eller andra bra saker att slänga i golvet och banka i bordet. Definitivt livligast i hushållet i alla fall!
 
Vad äter era bebisar för mat? Något de gillar extra mycket? Något som inte var lika populärt?

Utöver mjölk eller ersättning alltså :)
 
Vad äter era bebisar för mat? Något de gillar extra mycket? Något som inte var lika populärt?

Utöver mjölk eller ersättning alltså :)

E äter bara släta purer så vi köper burkmat till henne just nu. Hon gillar mest mango/banan samt katrinplommon till efterrätt. Hon blir ledsen av all mat som innehåller fisk, redan vid andra skeden så gråter hon och vägrar äta mer. Däremot
pasta/skinka som finns i klämpåse är en stor favorit.

Sen äter hon fruktgröt för 6 månader, där hon studsar i stolen så fort hon inser vad det är för något :laugh: Hon äter även smörgås med leverpastej och smörgåsrån när hon sitter med vid våra måltider. Hon vill helst inte plocka mat själv, speciellt inte om det är kladdigt men vi kämpar på.

Nu låter det kanske som om hon äter massor men hon äter 1/2 portion gröt och sen ersättning efter. Hon äter även ca 1/3 till 1/2 burk med mat och sen ersättning efter. Så det var drygt 2 gånger om dagen som hon äter annat än ersättning, resten av måltiderna på dagen är ersättning.
 
Vad äter era bebisar för mat? Något de gillar extra mycket? Något som inte var lika populärt?

Utöver mjölk eller ersättning alltså :)

Typ inget alls. VI har varit dåliga med att erbjuda annan mat så hon har liksom inte lärt sig svälja ännu... ALLT åker ut igen, gärna med pruttljud med munnen typ.. :cautious:
 
Vad äter era bebisar för mat? Något de gillar extra mycket? Något som inte var lika populärt?

Utöver mjölk eller ersättning alltså :)
Lilla E gillar torkad mango i stora bitar, och frusen dito i smaknapp. Äter hon själv gillar hon också gärna gurka, rån, macka med smör eller bredbar leverpastej. En halv korv eller kvartade köttbullar är mums också. Äggula, plättar, ostrullar...

Matar vi gillar hon yoghurt, vissa fruktklämmisar, hemgjord gröt med katrinplommonpuré och så har vi provat några barnmatsburkar också.
 
Här är avokado en favorit, kanske för att det är typ det, potatis och smörgåsrån som han har smakat 😆
 
Intressant att läsa om vad era barn äter :) A har hittills gillat allt han blivit erbjuden även om det inte har varit nån jättestor variation. Det blir gröt ganska ofta men han har också smakat leverpastej, smörgås, yoghurt och stekt ägg. Och pizzakanter :D
 
Intressant att läsa om vad era barn äter :) A har hittills gillat allt han blivit erbjuden även om det inte har varit nån jättestor variation. Det blir gröt ganska ofta men han har också smakat leverpastej, smörgås, yoghurt och stekt ägg. Och pizzakanter :D
Glömde ju pizza! Lilla E äter gärna en pizzaslice eller två, dvs gnager av topping och ost och lämnar en sladdrig degbotten :D
 
Nu börjar lilla E förstå vissa ord. Hon har ett mjukislejon som vi busar med och då brukar jag säga "roarr" samtidigt som det får studsa på hennes mage. Säger man sen "var är lejonet som säger roarr" till henne letar hon runt tills hon hittar det :love: Mamma, pappa och brorsans namn förstår hon också. Idag klappade hon dessutom händerna för första gången :heart
 
Köpte en tygbok från Ikea till Hilma, hur hon leker med den? Hon stoppar hela lappen med tvättråd i munnen. Om och om igen… :D

Tvättrådslappar alltså!

När äldsta var bebis köpte jag ett sånt där pillband till vagnen. Han gillade det verkligen! Men pillade enbart på tvättrådslappen 🙄😅
 
Vad äter era bebisar för mat? Något de gillar extra mycket? Något som inte var lika populärt?

Utöver mjölk eller ersättning alltså :)

Julia har gillat typ allt hon fått ur klämmis, både fruktpuré/smoothie/gröt/matpuré. Har köpt Alex & Phils matvarianter, hon har fått linsgryta och något med sötpotatis och något med torsk hittills. Något annat märke har också landat i skåpet, med vegetarisk lasagne och något mer som ska provas snart.

Köpte en stavmixer med behållare häromdagen med tanken att mixa lite av vår egen mat varje dag som det är lämpligt. Först ut var pasta med laxsås men för det första blev det inte riktigt puré, men tillräckligt smått för att inte vara läskigt att ge. Hon ratade det totalt men kanske för att hon egentligen aldrig haft textur på något hon fått på sked förut.

Jag upptäckte sedan att jag glömt ta bort plastskyddet på mixerstavens kniv :up::banghead::laugh: så det var ju inte så konstigt att det inte blev någon vidare puré. Suck. (Det blev alltså heller inte plastbitar i eller så.)

Nu har vi inte ätit något sedan som riktigt lämpat sig för puré i rättan tid på dagen, men ska ta nya tag med det i veckan, det har varit lite mycket att stå i.
 
När går era och lägger sig på kvällen?

Vi försöker följa Babynaps appen med sovtider men det blir inte exakt så som det är rekommenderat men ganska nära.
Det viktigaste är att han inte får sova sin sista för sent, han brukar sova ca 20-30 min vid 15-16 tiden för att sen gå och lägga sig för natten vid 19-20 då är han väldigt trött.

MEN... Vi får gå in till honom ungefär var 15:e minut på kvällarna (ibland oftare) och stoppa in nappen eller för att ge mer mat. Detta pågår från att vi lägger honom tills att vi själva går och lägger oss, då en sover med honom...
Såhär var verkligen inte storebror, visst att man fick gå in någon gång ibland men inte hela tiden varenda kväll.
Det är verkligen jobbigt och känns som att vi aldrig får "kväll" själva.
 
@BusBarro Vad jobbigt det låter! :crazy:

Vår som är 6 mån söver vi oftast mellan 19:30-21 beroende på när hon sover gången innan, på dagen sover hon alltid efter 2-2,5 timmar. Så om hon vaknar 18:30 så går det inte att söva henne för natten redan 19:30 liksom.

Sen sover hon större delen av natten, man får bara vara lite uppmärksam på när hon blir hungrig så kan man mata henne i sömnen och så vaknar hon inte utan fortsätter sova till 7-8 på morgonen.
 

Liknande trådar

Svar
1 017
· Visningar
53 485
Senast: sthu
·
Småbarn Jag och maken har börjat diskutera hur vi vill dela vår FL när lillebror kommer i vår. Med dottern gjorde vi en överlappning: först var...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 256
Senast: gulakatten
·
Småbarn Jag är ju föräldraledig med sonen och dottern går på samma förskola som sina kusiner på 1,5 och 3 år. Jag brukar hämta dottern strax...
Svar
19
· Visningar
1 721
Utrustning Går i tankarna att köpa en ny bil samt en transport, bilen är dock prio ett då jag har tillgång till att låna transport. Det jag söker...
Svar
11
· Visningar
678
Senast: lillan222
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp