Höstföräldrar 2021, del 3

Vi har inte en enda av de stolarna, känns krångligt och dyrt att byta ut alla… Vi har besafe, tre stycken, ett babyskydd, en bakåtvänd som klarar 25 kg och en framåtvänd i en Volvo v90 xc och det är trångt att vara vuxen i mittensätet bak 😂

Ah, fattar! Besafestolar är ju ofta rätt besvärliga att sätta bredvid varandra eftersom de inte är så raka..

Om ni inte får in alla bak så hade jag satt den framåtvända i framsätet. Det är betydligt trevligare att sitta bredvid en bakåtvänd stol som vuxen :)
 
Ah, fattar! Besafestolar är ju ofta rätt besvärliga att sätta bredvid varandra eftersom de inte är så raka..

Om ni inte får in alla bak så hade jag satt den framåtvända i framsätet. Det är betydligt trevligare att sitta bredvid en bakåtvänd stol som vuxen :)

Just nu har vi framåtvänd och babyskydd bak, det är sjukt trångt 😂 Men kanske är smartare att byta... just nu upplever jag handtaget till babyskyddet som mest i vägen.
 
Just nu har vi framåtvänd och babyskydd bak, det är sjukt trångt 😂 Men kanske är smartare att byta... just nu upplever jag handtaget till babyskyddet som mest i vägen.

Ah, det brukar framförallt bli betydligt trevligare för axeln/överkroppen att sitta bredvid en bakåtvänd jämfört med framåtvänd.

Om ni ska skaffa en ny bakåtvänd efter babyskyddet tipsar jag om Klippan Opti. Den är väldigt rak i ytterkant vilket gör den smal och lätt att placera bredvid andra stolar. Och så räcker den lääänge!
 
Ah, det brukar framförallt bli betydligt trevligare för axeln/överkroppen att sitta bredvid en bakåtvänd jämfört med framåtvänd.

Om ni ska skaffa en ny bakåtvänd efter babyskyddet tipsar jag om Klippan Opti. Den är väldigt rak i ytterkant vilket gör den smal och lätt att placera bredvid andra stolar. Och så räcker den lääänge!

Tack för tips!
 
Hur tusan gör man om man ska sova alla i familjen i en säng? Dvs två vuxna och två barn, 3,5 år och 8 mån.
Stora rör sig ju så mycket så vågar inte lägga honom ytterst men lillebror vågar jag inte lägga bredvid storebror heller av den anledningen.
 
Hur tusan gör man om man ska sova alla i familjen i en säng? Dvs två vuxna och två barn, 3,5 år och 8 mån.
Stora rör sig ju så mycket så vågar inte lägga honom ytterst men lillebror vågar jag inte lägga bredvid storebror heller av den anledningen.
Vi sover alla tillsammans i en 210-säng. Just nu ligger barnen ytterst på varsin sida, storasyster har en garderobsvägg på sin sida och lillebror har en spjälsäng. Ibland sover vi varannan förälder, varannan barn. Det kan vara lite olika, storasyster brukar byta plats någon gång per natt :p
 
Jag drog med mig covid hem efter en jobbresa förra veckan, blev sjuk i söndags. Inatt blev resten av familjen sjuka. Klara är den som mått bäst, men så råkade hon dyka från sängen och få en bula i pannan också.
Hon var rätt groggy efteråt, men barnakuten ville ogärna ha in oss med tanke på covid.. vi har hållit uppsikt hemma och hon verkar vara kry efter fallet åtminstone 🥵

Inga fler olyckor nu tack!
 
Hur tusan gör man om man ska sova alla i familjen i en säng? Dvs två vuxna och två barn, 3,5 år och 8 mån.
Stora rör sig ju så mycket så vågar inte lägga honom ytterst men lillebror vågar jag inte lägga bredvid storebror heller av den anledningen.

Man trängs :D

Nej men innan M kom sov vi alla fyra i vår 180-säng. I början gjorde vi som @zassoo och hade sängen mot en vägg och spjälsäng på andra sidan. När spjälsäng-bredvid-sängen-tiden var över var barnen så stora att en av dem kunde ligga mellan oss vuxna.

Nu med tre barn blir det för trångt :p M sover med oss. Och de nätter bägge stora barnen kommer över brukar maken gå och sova i deras rum med ett av dem.
 
@BusBarro
Här står dubbelsängen (160) mot väggen, och så en bedside crib (som snart behöver bytas mot spjälsäng med borttagen långsida) på utsidan. Bebis i criben, sambon bredvid/ytterst i dubbelsängen, och 4åringen in mot väggen. Och så jag... i gästrummet :angel: :D

De nätter jag sover där också ligger jag närmst väggen och stora mellan oss. Han kommer in under natten, ska tilläggas :)
 
A är verkligen nära att kunna gå nu :nailbiting: 😅 Går riktigt stadigt när man håller litegrann i ena handen och kan stå på egen hand (även om han tappar balansen ganska lätt). Idag började han gå någon slags björngång på händer och fötter med rumpan upp i luften. Ställde sig också upp från knästående med minimal hjälp. Så inom de närmaste veckorna har vi nog ett gående barn här är känslan :D
 
A är verkligen nära att kunna gå nu :nailbiting: 😅 Går riktigt stadigt när man håller litegrann i ena handen och kan stå på egen hand (även om han tappar balansen ganska lätt). Idag började han gå någon slags björngång på händer och fötter med rumpan upp i luften. Ställde sig också upp från knästående med minimal hjälp. Så inom de närmaste veckorna har vi nog ett gående barn här är känslan :D

Oj oj, snart verkligen inte en lugn stund då :D

Här jobbar vi fortfarande på att knäcka krypkoden. Han kravlar baklänges bara än och det är inte helt medvetet 😅
 
Nu har lillan kommit på att man kan krypa och gör det oftare och oftare. Men ska det gå fort lägger hon ner magen och drar sig fram med armarna. 😅

Hon har även börjat fatta att man kan svälja gröten i stället för att spotta ut den direkt, även om hon inte vill äta särskilt mycket gröt i taget… 😒
 
Julia kryper och sitter som om hon aldrig gjort annat. Lärde sig båda inom loppet av ett par dagar, alla var lika förvånade och särskilt hon 😅

Nu försöker hon resa sig vilket resulterade livets första blåmärke igår när hon donkade pannan i antingen en hyllkant (en ”mellanhylla” på ett soffbord, trubbig kant men det gör ju ont ändå förstås) eller en lådknopp. Pang bom. Jätteledsen först, sedan glad igen och sedan somnade hon i min famn för första gången på säkert fyra-fem månader. Idag ska det bli fint väder så då kan hon få öva på mjuk gräsmatta istället! (Hon försökte i spjälsängen på kvällen också med lite mindre smärtsamt resultat.)
 
Nämen alltså det här barnet 😅 nu har han lärt sig krypa upp på tv-bänken också 🙃 har inte riktigt koll på att det är en kant där om man säger så… bara ca 30-40 cm upp men det gäller ju att vakta.

Jag börjar ledsna rejält på det nattliga snuttandet, och att det är så svårt att få honom att sova ensam. Försöker föra in lite nya rutiner i långsam takt (typ inte amma till sömns hela tiden) men eftersom jag är en lat förälder så tar det tid :angel:
 
Nämen alltså det här barnet 😅 nu har han lärt sig krypa upp på tv-bänken också 🙃 har inte riktigt koll på att det är en kant där om man säger så… bara ca 30-40 cm upp men det gäller ju att vakta.

Jag börjar ledsna rejält på det nattliga snuttandet, och att det är så svårt att få honom att sova ensam. Försöker föra in lite nya rutiner i långsam takt (typ inte amma till sömns hela tiden) men eftersom jag är en lat förälder så tar det tid :angel:

Han vill upptäcka världen, minst sagt 😅
 
Varning för gnälligt inlägg.

Men jag bara undrar om det är såhär livet ska vara nu? Sen F kom har det varit:
Ingen sömn, ingen ork, ingen återhämtning och extremt tufft med trots hos storebror.
Kommer det någonsin vända?? 😭

Hoppar in och säger ja, det vänder 😊 Hur gammal är storebror?
 

Liknande trådar

Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
Svar
1
· Visningar
235
Senast: em76
·
Svar
1 017
· Visningar
56 071
Senast: Mia_R
·
Småbarn Jag och maken har börjat diskutera hur vi vill dela vår FL när lillebror kommer i vår. Med dottern gjorde vi en överlappning: först var...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 313
Senast: gulakatten
·
Småbarn Jag är ju föräldraledig med sonen och dottern går på samma förskola som sina kusiner på 1,5 och 3 år. Jag brukar hämta dottern strax...
Svar
19
· Visningar
1 721

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp