Bukefalos 28 år!

Höstföräldrar 2021, del 3

Här har damen börjat säga ifrån om det är något hon är missnöjd med, typ byta blöja, om någon går ut i rummet, om storasyster hindrar hennes väg osv.

Hon ställer sig mot allt och alla och är nyfiken i en strut! Klappa händerna är roligt och så har hon blivit lite mammig så ibland när jag går ifrån henne är det inte glada miner. :heart
 
Lilla E är verkligen en ganska chill personlighet :D Det här med att hon lärt sig krypa har inte inneburit något revolutionerande i hennes värld, hon kryper max 3-5 "steg" och sätter sig sen på nytt på golvet och är nöjd. Tycker hon att något är för långt bort struntar hon i det och sitter kvar. Skynda långsamt är verkligen hennes motto :heart :D
 
Vi var på Liseberg hela dagen igår. Och det var bara glada miner för S del, tills hennes farbror dök upp och sa hej 😂
Väldigt förtjust i att äntligen få åka sittdel och satt och spanade på allt och alla igår. Hennes tre kusiner roade henne så fort de fick chansen dessutom 😁
Dock kom ju sjukaste ovädret när vi var där, vilket vi visste, så vi var SÅ blöta. Bara S som var helt torr under sitt regnskydd.

👍
20220804_181621.jpg
 
Så kul att läsa om era små.
Här går det i raketfart, kort efter att E började krypa så har hon börjat ställa sig på knä. Med tanke på hur aktiv hon är så funderar jag ibland på om hon gått vid det här laget om hon inte haft sin tuffa start. Hon vill inte vara still alls :rofl:

Om 2 månader ska hon skolas in, och det ska bli så konstigt att hämta 1 förskolebarn och två på skolan efter jobbet. Hon föddes ju typ nyss O_o
 
Ja det här året har verkligen gått fort! @Bexzor Lilla E fyller 1 år om två veckor ungefär, hon var beräknad 13 augusti så det är ju ganska snart ett år sen, men jag tycker nyss hon kom och var alldeles liten och skrynklig och sov hela tiden :love:

Nu har hon börjat få lite mer rutin på att krypa och tar sig mellan olika rum ibland, men kan lika gärna köra rumphasarstil. Ställer sig på knä mot saker men har inte riktigt fattat att hon kan stå på fötterna. Hon äter mer och mer vanlig mat och mindre ersättning, men fortfarande kanske 4-5 flaskor/dygn av varierande storlek. Inatt sov hon hela natten utan att äta, ibland äter hon två gånger per natt, så väldigt olika.
Hon har nyss bytt till spjälsäng från bedside crib och tycker hon är jättebusig när hon sätter sig upp och vältrar runt i sin stora säng vid läggning :D Överlag väldigt glad och lite "fnissig", pratar en del, säger ord som vi tolkar som mamma, pappa, brorsans namn, ja och nej (fast helt utan logik såklart :laugh: ), titta, där, hejdå och äta. Älskar att leka med leksaker som låter, en docka, brorsans grävmaskiner, klossar/Duplo (slår dom mot varandra) och att titta i böcker.

Förskola tar vi efter årsskiftet, så hon kommer nog vara 17-18 månader som storebror var. Jag skulle egentligen gärna vänta till februari men det är nog lättare att få plats här i vår by om vi tar från terminsstart, så vi får se. Hoppas hon går till dess men nu vet jag iallafall att hon tar sig runt :)
 
Klara blir snart ett år och jag börjar undra var tiden tog vägen?
Hon har fått fyra tänder, kryper i raketfart, tar sig uppför trappen om vi glömmer stänga grinden, reser sig mot saker och går lite med stöd, leker tittut över/under bordskivan på soffbordet. Äter allt vi äter, och lite till.. får en flaska till läggdags bara numera.

Tjoar och är pigg och glad nästan jämt. Sover en gång på dagen och hela natten 19-07. (Nu vänder det, bara för jag sa så!)

Leka med storebror är det bästa som finns, hon vill vara med honom jämt, till hans stora förtret… sällsynta stunder leker de väldigt fint med varandra ♥️

43E46025-FF58-4CFF-B5ED-64365DF9A5CD.jpeg
 
Mata på natten - hur gör ni?
Här har vi gått från 1 flaska till 2-3 flaskor mellan 20-07.

Ammar så vet inte riktigt. Standard är att han vaknar två gånger och ammar på natten, varav den ena innan jag har gått och lagt mig. Men sen kommer det nätter ibland när det känns som att han äter mest hela tiden.
 
@BusBarro
Lilla E äter allt mellan 0 och 2 flaskor på natten och det har växlat så nästan hela tiden, i nån period uppåt 3 flaskor.
Storebror slutade av sig själv så vi har inte riktigt funderat på om detta är något vi måste "ta tag i" nån gång. Tror nog hon slutar så småningom, tänker ändå att flaskan precis som amning kan betyda mer än mat för dom. :)
 
Idag har det varit så varmt att tilllochmed lilla fryslorts-E tyckte om att bada! Vi har hängt vid en liten sjö hela dagen och lilla E har en liten uppblåsbar bil som hon flyter i. Kan ni förstå gulligheten när man "kör" omkring henne i vattnet och hon gör små motorljud? :love:
IMG_20220814_223652.jpg
 
Mata på natten - hur gör ni?
Här har vi gått från 1 flaska till 2-3 flaskor mellan 20-07.

Lillan äter typ 1,5 flaskor på natten, vet inte riktigt hur vi ska fasa ut det för det är oftast flera gånger om natten hon vill äta litegrann, vilket gör att det är många gånger man vaknar. Så helst vill vi ju att hon sover utan att äta, :p men vet inte hur vi ska nå dit.
 
Lilla E går numera under namnet "huliganen" här hemma. Hon har orimligt lång räckvidd för sin storlek och får tag på det mesta hon vill ha, och när hon mot alla odds inte når, ljuder raskt en mistlur över nejden :D
HAHA det där känner jag igen! Ligisten eller marodören går Sigrid under. Nya favoriten är att släppa saker man stulit nef i toalettstolen… 😬
 
Vi har haft livets första skada! Mest traumatiskt för mig, vi satt ute på vår trapp, Sigrid längst ned och jag ett steg upp, hon pillade med nåt, lutade sig fram och kullerbyttade. Slog pannan i en kant och fick ett litet jack, blodet rann och jag grät, hon grät. Ringde sambon (!) för jag kom inte på nåt annat, han sa ring ambulansen för jag var ju ensam hemma, så jag gjorde det. Det var inga större fel på henne alls, men vi körde in till sjukhuset så vi fick det sytt. Så nu har hon ett litet fint ärr som förmodligen inte kommer synas mycket alls. Efter den första chocken var S hur lugn som helst.

Rolig grej var att sambon följde med till sjukhuset i full polisuniform, och bar barnet, så jag var mycket noga med att berätta för alla att det var pappan så ingen skulle tro att jag misshandlat avkomman 😬
 

Liknande trådar

Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
Svar
14
· Visningar
659
Senast: em76
·
Svar
1 344
· Visningar
72 890
Småbarn Jag och maken har börjat diskutera hur vi vill dela vår FL när lillebror kommer i vår. Med dottern gjorde vi en överlappning: först var...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 512
Senast: gulakatten
·
Småbarn Jag är ju föräldraledig med sonen och dottern går på samma förskola som sina kusiner på 1,5 och 3 år. Jag brukar hämta dottern strax...
Svar
19
· Visningar
1 768

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp