Bukefalos 28 år!

Höstföräldrar 2021, del 3

Vi lägger F mellan 19-20.30 på kvällarna (beror lite på sömnen då dagen). Han vaknar sen ca 1 gång varje halvtimme och vrålskriker. Ibland räcker det med att hjälpa honom i med nappen ibland inte då får vi ta upp och trösta eller mata.
Detta håller på fram till typ 23. Efter det måste vi sova med honom för att han ska öht sova något.
Någon som kan dela med sig av sina erfarenheter... Vi håller på att gå under..
 
Vi lägger F mellan 19-20.30 på kvällarna (beror lite på sömnen då dagen). Han vaknar sen ca 1 gång varje halvtimme och vrålskriker. Ibland räcker det med att hjälpa honom i med nappen ibland inte då får vi ta upp och trösta eller mata.
Detta håller på fram till typ 23. Efter det måste vi sova med honom för att han ska öht sova något.
Någon som kan dela med sig av sina erfarenheter... Vi håller på att gå under..

Vi hade exakt samma med vår nuvarande 3-åring. Det var hemskt, sömnen var kass och det förstörde så mycket… Jag pratade med BVC som hänvisade mig till en barnpsykolog, hon var helt underbar att bolla idéer med och hon tipsade bland annat om boken ”somna utan gråt” av Elizabeth Pantley som jag tyckte gav vettiga råd.

Min sambo sov något bättre med dottern så han tog över i princip helt och hållet tillslut för att jag skulle få sova. Dottern sover dock väldigt bra nu med både mig och sambon men jag minns den där tiden och lider verkligen med er. Finns inget värre än sömnbrist…

Går det att hålla barnet vaket längre på kvällen och på så sätt kunna gå och lägga er ihop? Det gick inte med vår dotter för hon satt inte still en sekund på den tiden, men det hade jag nog testat annars.
 
Vi lägger F mellan 19-20.30 på kvällarna (beror lite på sömnen då dagen). Han vaknar sen ca 1 gång varje halvtimme och vrålskriker. Ibland räcker det med att hjälpa honom i med nappen ibland inte då får vi ta upp och trösta eller mata.
Detta håller på fram till typ 23. Efter det måste vi sova med honom för att han ska öht sova något.
Någon som kan dela med sig av sina erfarenheter... Vi håller på att gå under..
Är inte 3,5 år dessutom en sån där typiskt extra jobbig ålder för det händer så mycket då, i utveckling? Har såklart ingen egen erfarenhet av fler barn men är ganska övertygad om att det kommer vända och bli enklare!
 
7956E4AF-F788-4AC4-809B-AF908CCC3742.jpeg

När blev hon så stor? Hon ställer sig själv, går över hela huset med gåvagnen, och 4-5 steg helt på egen hand. Pratar diverse nonsens, river ut allt som finns i lådor och hyllor och är allmänt marodörigt supercharmig. Alldeles för smart för mig 😆
 
Kul att läsa om era barn som både lärt sig stå, gå och är allmänt påhittiga. E rullar fram i livet och har precis knäckt koden att krypa. Hon provar ännu lite olika tekniker som tex att hasa sig fram sakta sakta i sina krypsteg, att varva detta med att åla och att hoppa fram med benen medan hon förflyttar armarna. Hon har inte bestämt än vad hon föredrar :rofl:

På tal om tuffa perioder så tycker jag inte att det blir lättare, det kommer nya saker hela tiden. Vår 6 åring har först nu kunnat somna i eget rum utan oss. Och då har det varit myrsteg dit genom att först sitta bredvid sängen, sen på andra sidan rummet, sen strax utanför rummet osv. Och som ny sak för oss är att E vaknar på nätterna, ibland med glada melodier och ibland med ledsna skrik. Hon är sedan vaken i snitt 2 timmar innan hon somnar om, hon vaknar runt 3-4 tiden så vissa dagar är vi helt slut.
 
M kryper fortfarande inte. Att jag skriver fortfarande är enbart för att han har stått redo i startposition och gungat i flera veckor nu utan att komma iväg 😅 Frustrationen är på topp hos honom, vi andra tycker det är rätt skönt så länge det varar :p

Sen har han ett nytt ljud som låter precis som ”mamma”. Är dock lite svårt att avgöra om han säger det medvetet eller inte. Kag hävdar givetvis att han gör det :D
 
På tal om tuffa perioder så tycker jag inte att det blir lättare, det kommer nya saker hela tiden. Vår 6 åring har först nu kunnat somna i eget rum utan oss. Och då har det varit myrsteg dit genom att först sitta bredvid sängen, sen på andra sidan rummet, sen strax utanför rummet osv. Och som ny sak för oss är att E vaknar på nätterna, ibland med glada melodier och ibland med ledsna skrik. Hon är sedan vaken i snitt 2 timmar innan hon somnar om, hon vaknar runt 3-4 tiden så vissa dagar är vi helt slut.

Är 6-åring ”först nu”? Vi ligger bredvid och nattar vår 7-åring och har inte tänkt tanken att det skulle vara sent?
 
Annars så sällar vi oss till kören med stökiga nätter.

M somnar någon gång kring 19:30-20 men det är sen ett gäng uppvak fram tills att vi går och lägger oss. Han somnar om snabbt iaf men mycket spring i trappan blir det.
Så är vi i en period där äldsta sonens blodsockerlarm brukar gå ett ett par gånger mellan 23 och 03. Det går också i perioder och just nu har vi inte lyckats ”felsöka” där.
Sen efter 05 brukar M börja vakna igen. Samma sak där att han somnar om snabbt men sover bara kortare perioder i taget. Mellan 6-6:30 vaknar sen storebror och tycker det är morgon.

Peppar peppar så sover iaf båda stora barnen som stockar genom alla bebisskrik, larm och galenskaper :p och dottern sover lite längre på morgnarna också. Man ska vara tacksam för det lilla ;)
 
Är 6-åring ”först nu”? Vi ligger bredvid och nattar vår 7-åring och har inte tänkt tanken att det skulle vara sent?

Det är en fortsättning på en fråga i ett tidigare inlägg på denna sida som handlar om ett litet barn som behöver samsova för att kunna sova. Då det rör en fråga som många föräldrar ställer när de har relativt små barn så skrev jag mest allmänt utan att tagga aktuell person. Jag tror på att barn somnar själva när de är redo för det, därav mitt "först nu" gällande 6 åringen. Finns ingen värdering överhuvudtaget om att det är försent.
 
Med Lilla E har det inte hänt så mycket mer med hennes "mobilitetsträning", men hon kan å andra sidan komma ganska långt genom att sitta på rumpan och hoppa framåt samtidigt som hon viftar med benen. Är golvet bara utan matta kan hon transportera sig flera meter :D

Vi har varit ute med husbil i en vecka och med undantag för första kvällen när vi vuxna slarvade med rutinerna så hon blev hemskt övertrött, så har lilla E sovit och somnat med bravur, tilllochmed tagit sovmorgon till 7-8 ibland.

Är verkligen tacksam över att hon hittills är så smidig med sömnen. Iom att hon inte tar sig så långt än så kan hon sitta mellan oss i sängen om hon vaknar innan vi orkar gå upp, hon leker då med gosedjur och duplobitar och klättrar lite på oss :D
 
Det är en fortsättning på en fråga i ett tidigare inlägg på denna sida som handlar om ett litet barn som behöver samsova för att kunna sova. Då det rör en fråga som många föräldrar ställer när de har relativt små barn så skrev jag mest allmänt utan att tagga aktuell person. Jag tror på att barn somnar själva när de är redo för det, därav mitt "först nu" gällande 6 åringen. Finns ingen värdering överhuvudtaget om att det är försent.

Nä jag menade mest av samma anledning att vi inte heller vid dryga sju år tänkt på att det skulle vara sent. Och är inte heller något vi försökt träna på :) Räknar kallt med att de så småningom kommer vägra att sova bredvid mamma oavsett :p
 
Nä jag menade mest av samma anledning att vi inte heller vid dryga sju år tänkt på att det skulle vara sent. Och är inte heller något vi försökt träna på :) Räknar kallt med att de så småningom kommer vägra att sova bredvid mamma oavsett :p

Ja det kanske uppfattas som om vi tränat bort att sova bredvid. Så är inte riktigt fallet, eller det beror på hur man ser det iofs. Vissa kvällar är det endast 1 vuxen hemma och då är det svårt att räcka till alla barnen då E bara vill somna i sin vagn. 6 åringen kan inte sova om den rullar, och E kan inte sova om den är still.

Så vi hade som mål att kunna köra E i vardagsrummet uppe men sen ville sonen själv pröva att vi inte satt där. Alla barn utom E har nämligen sina rum på ovanvåningen.
 
Lilla E går numera under namnet "huliganen" här hemma. Hon har orimligt lång räckvidd för sin storlek och får tag på det mesta hon vill ha, och när hon mot alla odds inte når, ljuder raskt en mistlur över nejden :D
 
Är inte 3,5 år dessutom en sån där typiskt extra jobbig ålder för det händer så mycket då, i utveckling? Har såklart ingen egen erfarenhet av fler barn men är ganska övertygad om att det kommer vända och bli enklare!

Tycker det händer jättemycket hos honom nu. Och det märks på nätterna med 🤪
Han är så påhittig och orädd det är helt utmattande.
 

Liknande trådar

Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
Svar
13
· Visningar
577
Senast: Enya
·
Svar
1 252
· Visningar
68 292
Småbarn Jag och maken har börjat diskutera hur vi vill dela vår FL när lillebror kommer i vår. Med dottern gjorde vi en överlappning: först var...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 452
Senast: gulakatten
·
Småbarn Jag är ju föräldraledig med sonen och dottern går på samma förskola som sina kusiner på 1,5 och 3 år. Jag brukar hämta dottern strax...
Svar
19
· Visningar
1 763

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp