Höstföräldrar 2021, del 3

@Eloise @Imogen
Vår tidigare så lugna Lilla E är iofs mellan golv och tak i sin klätteriver, trots att hon varken står ordentligt eller går, så jag har en känsla av att hon kommer klara sig på pur klätteriver :D

mvh skrev huvuddelen av detta samtidigt som jag försökte hindra en viss unge från att trilla ner från soffans ryggstöd :laugh:
 
@Eloise @Imogen
Vår tidigare så lugna Lilla E är iofs mellan golv och tak i sin klätteriver, trots att hon varken står ordentligt eller går, så jag har en känsla av att hon kommer klara sig på pur klätteriver :D

mvh skrev huvuddelen av detta samtidigt som jag försökte hindra en viss unge från att trilla ner från soffans ryggstöd :laugh:
Klara är också en riktig vilding, än så länge klättrar hon ”bara” i trappan och gåvagnen. Stringhyllorna och möblerna har hon (än så länge!) låtit bli 🙈

4CFB45CB-56B3-4A18-90AA-03B3D01DE10A.jpeg

Den här minen gör hon när något är riktigt kul eller vi säger ”aj aj!” till henne 😂
 
Klara är också en riktig vilding, än så länge klättrar hon ”bara” i trappan och gåvagnen. Stringhyllorna och möblerna har hon (än så länge!) låtit bli 🙈

Visa bifogad fil 102371
Den här minen gör hon när något är riktigt kul eller vi säger ”aj aj!” till henne 😂
Precis sådär höll min etta på med gåvagnen :D Men lilla E är faktiskt beskedlig i jämförelse, hon låter oftast bli om man säger ajaj (har tex knappt ens sneglat på trappan, vi har fortfarande inte fått dit grind till bottenvåningen 🙄) och vill mest upp i soffan eller klänger på nån låg pall, men kontrasten mot lilla lugna E som satt stilla och lekte är stooor :D
 
Det är väldigt intensivt i den här familjen nu, och man blir tokig flera gånger om dagen. :arghh:

Hilma är på ALLT, ska klättra på allt och är supermammig/pappig. Blir ledsen om någon av oss försvinner från synhåll, vill gärna bli buren fast ändå inte. Hon är så svår med mat, inget med bitar går ner och gröt passar bara henne ibland, ofta är munnen helt stängd och så viftar hon med armarna så maten hamnar överallt förutom i munnen. :meh:

och så har stora tjejens öron slutat fungera och hon hör liksom tvärtemot det jag säger.

Samtidigt så är dom ju fantastiska. :p:love: Så mycket känslor när man harbarn alltså.
 
Det är väldigt intensivt i den här familjen nu, och man blir tokig flera gånger om dagen. :arghh:

Hilma är på ALLT, ska klättra på allt och är supermammig/pappig. Blir ledsen om någon av oss försvinner från synhåll, vill gärna bli buren fast ändå inte. Hon är så svår med mat, inget med bitar går ner och gröt passar bara henne ibland, ofta är munnen helt stängd och så viftar hon med armarna så maten hamnar överallt förutom i munnen. :meh:

och så har stora tjejens öron slutat fungera och hon hör liksom tvärtemot det jag säger.

Samtidigt så är dom ju fantastiska. :p:love: Så mycket känslor när man harbarn alltså.
Igenkänning på att det är intensivt 😅 klättrar överallt och stoppar precis allt i munnen (papper, smutsiga skor, små stenar, kastanjer, löv och barr 🙃).

Jobbigt att det krånglar med maten, hon vill inte äta själv heller? Arvid äter gärna gröt med händerna 🤪
 
M blev 11 månader i måndags och igår var vi på en väldigt försenad 10-månaderskontroll. M hade somnat i vagnen på vägen dit så han var supertrött när han blev väckt där och väl inte jätteglad över att nyvaken hamna på en våg :p Och klonka klossar eller klappa händer var han inte så road av heller :p 73 cm och knappt 9 kg, så han växer på trots att han är sisådär på att äta.

Sen satt han hela vägen i vagnen hem och klappade händer för fulla muggar 😅
 
M blev 11 månader i måndags och igår var vi på en väldigt försenad 10-månaderskontroll. M hade somnat i vagnen på vägen dit så han var supertrött när han blev väckt där och väl inte jätteglad över att nyvaken hamna på en våg :p Och klonka klossar eller klappa händer var han inte så road av heller :p 73 cm och knappt 9 kg, så han växer på trots att han är sisådär på att äta.

Sen satt han hela vägen i vagnen hem och klappade händer för fulla muggar 😅

Julia ville inte heller klappa händer eller klonka klossar på 10-månaderskollen. Hon klonkade med en kloss mot en annan kloss som låg på bordet, men sköterskan var nöjd med handmotoriken ändå :D Hon är väldigt bestämd och vill att allt ska ske på hennes egna villkor så vill hon inte är det svårt att provocera fram. Äter också rätt kasst de flesta dagar och röjer runt som en tok men var nästan åter på sin kurva då, så det blir spännande att se på den försenade ettårskollen var hon hamnar.
 
Nu har lilla E sovit hela natten utan flaska 4 eller 5 nätter i rad :up: Vi får se om det håller i sig eller är tillfälligt. Så nu är det bara kvällsflaskan kvar, resten äter hon vanlig mat. Oftast själv med sked dessutom, hon har blivit en riktig fena på att skopa upp och få in i munnen :heart

Hon står mer och mer också, ställer sig mot allt och klättrar upp i soffan och vår säng om hon får hålla på en stund. Hon är fortfarande rejält svajig och har inte riktigt fått till att stå på hela fötterna utan vinglar mest på tå, vi får väl se när poletten trillar ner :)
 
Igenkänning på att det är intensivt 😅 klättrar överallt och stoppar precis allt i munnen (papper, smutsiga skor, små stenar, kastanjer, löv och barr 🙃).

Jobbigt att det krånglar med maten, hon vill inte äta själv heller? Arvid äter gärna gröt med händerna 🤪

Nä, alltså hon kan äta lite själv med händerna, typ makaroner men oftast åker det ut igen så det blir liksom ingen mängd. Uppenbarligen ska 1-åringar äta 1000kcal/dag, tycker det låter väldigt mycket! Svårt att tvinga i ett barn mat liksom. O_o

Vi får ju fortsätta traggla men det är så fruktansvärt frustrerande.
 
Nä, alltså hon kan äta lite själv med händerna, typ makaroner men oftast åker det ut igen så det blir liksom ingen mängd. Uppenbarligen ska 1-åringar äta 1000kcal/dag, tycker det låter väldigt mycket! Svårt att tvinga i ett barn mat liksom. O_o

Vi får ju fortsätta traggla men det är så fruktansvärt frustrerande.
Åh förstår verkligen att det är frustrerande :( Men det ger sig säkert med tiden, hon får fortsätta öva ❤️

Ja 1000 kcal låter rätt mycket 🤔 Det måste vara otroligt olika. Arvid äter i och för sig ganska mycket så han får säkert i sig det. Men det spottas en hel del ändå och mycket hamnar på golvet eftersom han får äta precis allt själv. Man får liksom ha lite svinn med i beräkningen när man gör portionen :D
 
Nä, alltså hon kan äta lite själv med händerna, typ makaroner men oftast åker det ut igen så det blir liksom ingen mängd. Uppenbarligen ska 1-åringar äta 1000kcal/dag, tycker det låter väldigt mycket! Svårt att tvinga i ett barn mat liksom. O_o

Vi får ju fortsätta traggla men det är så fruktansvärt frustrerande.

Oj! 1000 kcal per dag känns väldigt långt ifrån vad M lyckas med. Eller ja han får säkert i sig det om man räknar amning också, men i fast föda menar jag.

M gillar mat och att äta. Men han vill inte bli matad utan ska plocka själv så det är ju inte så mycket han faktiskt får i sig. Och mycket åker sen ut igen när han tuggat ett tag :p

Så amning är fortfarande rätt stor del av kosten. Men räknar med att det löser sig när jag börjar jobba om inte annat 😅
 
Här har vi nästan slutat amma helt. Bara en omgång med snutt på natten/tidig morgon runt 04-tiden men ska försöka fasa ut det också. Tror ärligt talat inte att det finns så mycket mjölk kvar för det känns mest som att det är torr-snuttande 😅
 
Idag är det exakt 1 år sen som syskonen träffades för första gången efter många videosamtal. Vilken resa det varit och vilken charmör vi fått :love:

Första inskolningsveckan är gjord och all personal var förvånade över hur lätt det gått, bara glatt humör även när hon var där själv en hel förmiddag. Hon är visserligen förbannad är inte ytterkläderna kommer av fort nog, för hon kryper in med racerfart har jag fått höra :rofl:
 
Här har vi nästan slutat amma helt. Bara en omgång med snutt på natten/tidig morgon runt 04-tiden men ska försöka fasa ut det också. Tror ärligt talat inte att det finns så mycket mjölk kvar för det känns mest som att det är torr-snuttande 😅
…och i helgen slutade vi. Nu är det slut-snuttat. Känns mest bra även om det finns en liten vemodskänsla men den är nog mest relaterad till att min lilla bebis börjar bli så stor ❤️

Jag hade förresten rätt i att mjölken var slut, har i skrivande stund inte ammat vänster bröst på över tre dygn och höger två dygn och det är inte minsta känsla av spändhet. Har nog lyckats sina mig själv rätt bra :D :up:
 
Som ni säkert vet har vår kille varit sjuk väldigt mycket och för bara någon vecka sen avslutade vi 15 dagars pencillinkur efter både öroninflammation och halsfluss. Första dagen utan penicillin blev han snorig igen.
Sista fyra dagarna har de lättat med snoret men nu vaknar han flera gånger med panikskrik.
I tre nätter har han skrikit och varit otröstlig i omgångar. Inatt bröt både jag och mannen ihop.
Vi orkar inte mer. Vi är helt slutkörda.
Finns det någonstans man kan vända sig? För jag är en så dålig mamma. Jag orkar inte leka med vår stora kille. Jag skriker på honom och vi bråkar konstant för jag orkar inte. Energin finns inte.
 
Som ni säkert vet har vår kille varit sjuk väldigt mycket och för bara någon vecka sen avslutade vi 15 dagars pencillinkur efter både öroninflammation och halsfluss. Första dagen utan penicillin blev han snorig igen.
Sista fyra dagarna har de lättat med snoret men nu vaknar han flera gånger med panikskrik.
I tre nätter har han skrikit och varit otröstlig i omgångar. Inatt bröt både jag och mannen ihop.
Vi orkar inte mer. Vi är helt slutkörda.
Finns det någonstans man kan vända sig? För jag är en så dålig mamma. Jag orkar inte leka med vår stora kille. Jag skriker på honom och vi bråkar konstant för jag orkar inte. Energin finns inte.

Vad jobbigt det låter. Har ni pratat med BVC? De borde kunna hjälpa er, i alla fall med var ni kan vända er.
 

Liknande trådar

Svar
900
· Visningar
47 838
Småbarn Jag och maken har börjat diskutera hur vi vill dela vår FL när lillebror kommer i vår. Med dottern gjorde vi en överlappning: först var...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 240
Senast: gulakatten
·
Småbarn Jag är ju föräldraledig med sonen och dottern går på samma förskola som sina kusiner på 1,5 och 3 år. Jag brukar hämta dottern strax...
Svar
19
· Visningar
1 720
Utrustning Går i tankarna att köpa en ny bil samt en transport, bilen är dock prio ett då jag har tillgång till att låna transport. Det jag söker...
Svar
11
· Visningar
671
Senast: lillan222
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp