Höstföräldrar 2021

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag är SÅ TRÖTT på mitt svajiga blodtryck! Det är hur bra som helst hemma men skjuter i höjden så fort jag kommer i närheten av MVC. Var där i tisdags och barnmorskan försökte skicka mig till akuten (som man egentligen inte får komma till innan RUL) men den resan har jag gjort en gång och blev sittande i tolv timmar eftersom jag hade bra tryck när jag väl kom dit och därför självklart blev nerprioriterad hela tiden (helt rätt, givetvis), så jag sa att då tar jag hellre en läkartid på plats och fick en som nu på måndag - men så ringde en annan barnmorska i onsdags och då hade jourläkaren vidtalats och jag fick höja min medicin med en tablett om dagen.

Så var jag där i morse och trodde verkligen att det skulle gå bra eftersom trycket är perfekt hemma. Men först var det högt, sedan högre och sedan efter lite vila (första gången jag faktiskt fått sitta en stund innan mätning på det stället) så var övertrycket bra men undertrycket högt (vilket det inte var de första gångerna). Barnmorskan, som är nervös och stissig och måste titta på ett dokument så fort hon ska säga något, började prata om akuten igen men det enda de kan göra är ju att höja medicindosen igen och jag sitter inte där i ett halvt dygn igen för att få den upplysningen när jag har läkartid bokad på måndag. Tog även toxprover så det var väl bra förstås. Och urinprovet är tipptopp.

Funderar nu på att byta barnmorskemottagning för varje besök är så enormt förknippat med stress och jag känner mig inte särskilt bekväm med min barnmorska heller. Mottagningen där jag gjorde mitt KUB verkade så mycket trevligare och ligger bättre till, så ja. Jag ska suga på den över helgen. Det känns så dumt att byta men samtidigt så är det ju ett antal månader kvar och jag orkar inte med den här stressen. Kan börja stressa upp mig en vecka innan ett besök för det förbannade blodtrycket och det hjälper ju inte...!

(Hade jag haft tillstymmelse till högt tryck vid mätning hemma, fått utslag på något i urinen eller mått dåligt på något enda sätt hade jag självklart åkt till akuten, men här ligger det ganska stadigt på 120/70 så det är ju tveklöst de vita rockarnas syndrom som slår till. Jag blir så frustrerad!)
Klart du ska byta!
Det gjorde jag med första, när jag ringde den nya mottagningen för att lista om mig sa jag som det var
”Den barnmorska och mottagning jag har nu stressar mig, hon får mig att känna mig dum hela tiden med mina frågor, jag behöver en inkännande person med lite tålamod och som gärna förklarar saker för mig.”

Och det fick jag verkligen på nya stället ♥️😍
 
Åh vad jag INTE trivs med att vara gravid! 😫

Inte nog med att jag mår piss, jag känner mig stor, klumpig och andfådd av att bara ställa mig upp. Dessutom så har mitt ansikte fått för sig att finnar är en bra grej. Alltså va fan? Kul, jättekul. Blev på asdålig humör i morse när jag såg mig i spegeln och såg att ännu fler finnar kommit under natten... :mad:
 
Fy vad jobbigt! Jag tycker det är riktigt dåligt att inte ni båda fick vara med på samtalet, det är så svårt att komma ihåg allt som sägs, samtidigt som man är ledsen, förvirrad och utan stöd. Att sen behöva återberätta allt är riktigt jäkla pissigt.

Det är ju mer "verkligt" för oss som bär barnet skulle jag säga, särskilt nu när männen inte ens får vara med på ultraljuden så jag förstår att det känns olika för er. Jag hoppas ni kan landa i ett beslut och jag hoppas moderkaksprovet visar på goda nyheter. Hur lång tid tar svaret när det är gjort?

Problemet är att vi inte "vill" ha goda nyheter på ett eventuellt moderkaksprov, då vi i så fall står och stampar på samma plats, eller vad man ska säga. Så vi kommer inte göra det.

Även om ett moderkaksprov ser bra ut, är det fortfarande väldigt stor risk att den har ett hjärtfel eller annan missbildning, vilket vi ju får veta först v.20 typ, när man kan kolla bättre på ultraljud och MR. Och då känns det väldigt sent att avbryta en abort, även om det såklart går...
Och även om alla prover skulle se fina ut så vet vi ju ändå inte hur allt går förrän den kommer ut. ❤️

Så, tyvärr har vi bestämt oss för att det får räcka så här. Hoppas få en tid tidigt nästa vecka så att det kan få ett slut. Känns vidrigt, men känner också ett helt annat lugn nu när vi bestämt, än jag gjort den här veckan sen vi fick veta. ❤️
 
Problemet är att vi inte "vill" ha goda nyheter på ett eventuellt moderkaksprov, då vi i så fall står och stampar på samma plats, eller vad man ska säga. Så vi kommer inte göra det.

Även om ett moderkaksprov ser bra ut, är det fortfarande väldigt stor risk att den har ett hjärtfel eller annan missbildning, vilket vi ju får veta först v.20 typ, när man kan kolla bättre på ultraljud och MR. Och då känns det väldigt sent att avbryta en abort, även om det såklart går...
Och även om alla prover skulle se fina ut så vet vi ju ändå inte hur allt går förrän den kommer ut. ❤️

Så, tyvärr har vi bestämt oss för att det får räcka så här. Hoppas få en tid tidigt nästa vecka så att det kan få ett slut. Känns vidrigt, men känner också ett helt annat lugn nu när vi bestämt, än jag gjort den här veckan sen vi fick veta.
Vad fint att ni landat i ett beslut som känns rätt för er ♥
Hoppas det kan få gå fysiskt smidigt och att ni får det stöd ni behöver.
 
Problemet är att vi inte "vill" ha goda nyheter på ett eventuellt moderkaksprov, då vi i så fall står och stampar på samma plats, eller vad man ska säga. Så vi kommer inte göra det.

Även om ett moderkaksprov ser bra ut, är det fortfarande väldigt stor risk att den har ett hjärtfel eller annan missbildning, vilket vi ju får veta först v.20 typ, när man kan kolla bättre på ultraljud och MR. Och då känns det väldigt sent att avbryta en abort, även om det såklart går...
Och även om alla prover skulle se fina ut så vet vi ju ändå inte hur allt går förrän den kommer ut. ❤️

Så, tyvärr har vi bestämt oss för att det får räcka så här. Hoppas få en tid tidigt nästa vecka så att det kan få ett slut. Känns vidrigt, men känner också ett helt annat lugn nu när vi bestämt, än jag gjort den här veckan sen vi fick veta. ❤️
Lider med er 😔
Hoppas allt går smidigt för er ❤️
 
Problemet är att vi inte "vill" ha goda nyheter på ett eventuellt moderkaksprov, då vi i så fall står och stampar på samma plats, eller vad man ska säga. Så vi kommer inte göra det.

Även om ett moderkaksprov ser bra ut, är det fortfarande väldigt stor risk att den har ett hjärtfel eller annan missbildning, vilket vi ju får veta först v.20 typ, när man kan kolla bättre på ultraljud och MR. Och då känns det väldigt sent att avbryta en abort, även om det såklart går...
Och även om alla prover skulle se fina ut så vet vi ju ändå inte hur allt går förrän den kommer ut. ❤️

Så, tyvärr har vi bestämt oss för att det får räcka så här. Hoppas få en tid tidigt nästa vecka så att det kan få ett slut. Känns vidrigt, men känner också ett helt annat lugn nu när vi bestämt, än jag gjort den här veckan sen vi fick veta. ❤️
Så fruktansvärt tungt att behöva ta det beslutet :( 💔 Men vad skönt att du känner dig trygg i beslutet och jag hoppas att ni får en tid snabbt och att allt går smidigt. ❤️
 
Lider med er 😔
Hoppas allt går smidigt för er ❤️

Så fruktansvärt tungt att behöva ta det beslutet :( 💔 Men vad skönt att du känner dig trygg i beslutet och jag hoppas att ni får en tid snabbt och att allt går smidigt. ❤️

Vad fint att ni landat i ett beslut som känns rätt för er ♥
Hoppas det kan få gå fysiskt smidigt och att ni får det stöd ni behöver.

Ja, det var inget jag alls trodde att vi skulle få göra, och jag hade väl egentligen önskat mer svart på vitt att den var jättesjuk, än den info vi har nu där den kan vara jättejättesjuk, eller bara ha ett hål i magen som är lättlagat liksom. Men vi vill inte gå och vänta så länge.

Vi håller tummarna för att jag får hänga i nästa års vår eller sommartråd istället. Tack alla fina för era ord och stöttning! ❤️
 
Jag tycker mig ha börjat känna ”någonting” i magen, antydan till att det finns något där. Det känns supertidigt med tanke på att jag inte kände något förrän typ vecka 20 förra gången. Det verkar dock inte helt ovanligt att känna tidigare andra gången, vecka 15 (14+5) nu.
 
Jag tycker mig ha börjat känna ”någonting” i magen, antydan till att det finns något där. Det känns supertidigt med tanke på att jag inte kände något förrän typ vecka 20 förra gången. Det verkar dock inte helt ovanligt att känna tidigare andra gången, vecka 15 (14+5) nu.
Så mysigt!
Första graviditeten kände jag inget förrän i vecka 23, hade moderkakan i framvägg.
Denna gången ligger moderkakan bak men började inte känna förrän till valborg i vecka 20. Hade längtat efter att känna tidigare denna gången men bebis vill annorlunda 🤷🏼‍♀️😂
 
Hur tidigt började er mage synas? Jag är bara i vecka 12, men magen är så svullen av vad jag antar är svullna tarmar/gaser? Det som gör det besvärligt är att den putar så mkt och så hade jag ju inte alls innan, så är nästan svårt att dölja :laugh: Men kub 20/5 sen så går vi ut med nyheten:D
 
Hur tidigt började er mage synas? Jag är bara i vecka 12, men magen är så svullen av vad jag antar är svullna tarmar/gaser? Det som gör det besvärligt är att den putar så mkt och så hade jag ju inte alls innan, så är nästan svårt att dölja :laugh: Men kub 20/5 sen så går vi ut med nyheten:D

Hoppar du tillbaka till sidan 11, inlägg nr 207 så ser du hur fort min mage växte. Hade en hyfsat vältränad platt mage innan, samt sydda magmuskler efter en lagning av delade magmuskler. Jag själv såg en svag svullnad redan runt vecka 5, i vecka 9 syntes putmagen genom linnen och sen sa det pang riktigt fort:arghh:

Jag tillhör en av dem som i alla mina graviditeter i olika veckor har skyhöga SF-mått, och inget jag vill ha igen. Nu i vecka 16 (17 på onsdag) så har magen minskat och jag hoppas det beror på min ändrade kost och ökad träning.
 
Hur tidigt började er mage synas? Jag är bara i vecka 12, men magen är så svullen av vad jag antar är svullna tarmar/gaser? Det som gör det besvärligt är att den putar så mkt och så hade jag ju inte alls innan, så är nästan svårt att dölja :laugh: Men kub 20/5 sen så går vi ut med nyheten:D
Magen var rätt ordentligt svullen runt vecka 8-10, sen började det puta mer runt vecka 12-13 ungefär :)
 
@fijja Jag är i vecka 16 nu och jag tycker min mage varit rejält svullen sen jag plussade typ. Extremt känslig och jag kunde inte ha några som helst byxor som spände åt. Nu har svullnaden lagt sig lite men fortfarande så syns magen mycket mer än med första barnet.
 
@fijja Jag är i vecka 16 nu och jag tycker min mage varit rejält svullen sen jag plussade typ. Extremt känslig och jag kunde inte ha några som helst byxor som spände åt. Nu har svullnaden lagt sig lite men fortfarande så syns magen mycket mer än med första barnet.
Ja jag fick redan nu köpa två par mammatights för att det är så jobbigt med mina vanliga byxor :)
 
Hur tidigt började er mage synas? Jag är bara i vecka 12, men magen är så svullen av vad jag antar är svullna tarmar/gaser? Det som gör det besvärligt är att den putar så mkt och så hade jag ju inte alls innan, så är nästan svårt att dölja :laugh: Men kub 20/5 sen så går vi ut med nyheten:D
På bilden nedan var jag rejält svullen, då i vecka 12+6.
Är glad att jag har stora bröst som gjorde att oversize-tröjor inte smet åt runt magen utan stod ut från kroppen 😂

E6AE5C6D-876D-4FD5-920D-28FC9E2590A7.jpeg
 
På bilden nedan var jag rejält svullen, då i vecka 12+6.
Är glad att jag har stora bröst som gjorde att oversize-tröjor inte smet åt runt magen utan stod ut från kroppen 😂

Visa bifogad fil 69245
Ah känns lite lugnare. Får ju för mig massa saker, att jag gått mkt längre än jag trott eller att det är trillingar :laugh: bara 10 dagar kvar till kub... aldrig har väl tiden gått så långsamt.
 
Mitt ombokade besök på MVC var nu på morgonen. Besöket gick främst ut på att barnmorskan berättade vilken planering de har i samråd med spec.mvc idag kring min graviditet då det kommer bli svårt att mäta bebisen både via TUL och sf-mått pga min operation. Det gör att vi ska in på planeringsmöte inför kejsarsnitt redan i vecka 32 då det lutar åt att plocka ut bebisen runt vecka 36-37 med tanke på min historik med 3 medicinsk avvikande graviditeter, tre tidigare planerade kejsarsnitt, två bebisar födda i v38+X med födselvikt på 5 kg+ och min bukplastik. I vecka 28 är det inplanerat glukosbelastning då det varit misstanke om graviditetsdiabetes redan med mitt äldsta barn.

Fredagens prov för immuniseringsprov på lab var att jag haft antikroppar tidigare, framkommer dock inte från när men att jag nu inte har några antikroppar eller avvikande blod som det varit sen min blodtransfusion. För säkerhetsskull så kommer jag ta nya prover var 4e vecka för att se att jag inte utvecklar nya antikroppar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag var tvungen att starta en höst tråd :D Plussade förra veckan så det är fortfarande väldigt tidigt. Om det går vägen blir det vårt...
19 20 21
Svar
412
· Visningar
43 893
Samhälle Så kom avin med höjning på lägenhetshyra, parkering och garage. Parkeringen går upp 20kr/mån (ej elplats), och det är där jag blir...
Svar
16
· Visningar
1 045
Senast: movi
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
1 395
Senast: monster1
·
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 837
Senast: gulakatten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp