Höstföräldrar 2021

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Sleepan Jag följer ju bara tråden från sidan, men ville bara säga att jag tycker att det är orimligt att ni inte kan få gå båda på ett sånt samtal. Om ni båda är symtomfria såklart. På mitt jobb har vi att en förälder får följa med men gör undantag vid typ diagnossamtal eller genetikmottagning.

Tänker på er ❤️

Idag fick maken vara med dock, äntligen. Och han får följa med även imorgon för läkaren. Tror det var väldigt bra för oss båda att han fick vara med idag. Det har varit så mycket "lättare" för honom att hantera, som inte ens fått se bebisen. Men idag var det verkligen bra att han fick möjligheten
 
Ja det är jätteskönt även om spec.mvc ansåg att ett tillväxtultraljud i vecka 25 var onödigt i mitt fall då det är svårt att mäta ordentligt pga operationen och därför väljer dem att endast ha det i vecka 32. När vi ska ha planering för snittdatum.

Det finns numera ett nytt prov som tas på alla gravida, kallat immuneringsprov. Det kollar mamman och fostrets blodgrupper, då mammans immunsystem kan producera antikroppar mot bebisens röda blodkroppar. Det kan leda till blodbrist hos bebisen och då i allra värsta fall så kan bebisen dö eller skadas. I en lindring variant så får bebisen inga symptom.

I min journal står det att jag tidigare haft antikroppar, men provet för drygt 1 månad sen visade att det inte fanns någon förekomst av antikroppar. Så provet i fredags var i första hand ett prov för att säkerhetsställa att första provet blivit rätt. OM man har antikroppar så måste det följas upp, hur vet jag inte men är man nyfiken så finns det säkert att hitta på internet.
Men det provet är väl inte nytt? Så här man väl alltid gjort.
 
Va, oj! Sverige är i såfall sjukt efter (typ tjugo år...)
Jag fick göra det när jag var gravid 2015. Men det kan kanske vara olika mellan regionerna.
Intresaant, för precis som du skriver Em-pirre så har man gjort immuniseringsprov i flera år.

Det enda jag vet att jag gjort tidigare är att kolla min blodgrupp men inte bebisens. Min yngsta är född våren 2016 så om barnmorskan menade att det blir nytt för mig men uttryckte sig knasigt eller om det någonting i provet som är nytt. Jag vet inte, och blir lite fundersam när jag kikar runt på internet. Jag hittar inte riktigt när de olika sakerna kom, hittar info om rhd screening från 2020 men lite djupare sökning visade att det gjorts tidigare. Hm. Nu ska jag inte träffa min bm förrän om ca 8 veckor , så då lär jag ha glömt bort att fråga hur hon menade med att det är nytt.
 
Intresaant, för precis som du skriver Em-pirre så har man gjort immuniseringsprov i flera år.

Det enda jag vet att jag gjort tidigare är att kolla min blodgrupp men inte bebisens. Min yngsta är född våren 2016 så om barnmorskan menade att det blir nytt för mig men uttryckte sig knasigt eller om det någonting i provet som är nytt. Jag vet inte, och blir lite fundersam när jag kikar runt på internet. Jag hittar inte riktigt när de olika sakerna kom, hittar info om rhd screening från 2020 men lite djupare sökning visade att det gjorts tidigare. Hm. Nu ska jag inte träffa min bm förrän om ca 8 veckor , så då lär jag ha glömt bort att fråga hur hon menade med att det är nytt.
Kanske det var nytt för henne bara. Hon måste ha uttryckt sig konstigt.

Inom min utbildning gick vi igenom detta typ 2004. Och det lät inte som något nytt.
 
Nej det är inte nytt. Man tar blodgrupp på mamman. OM mamman är Rh- görs prov även på fostret och om bebis är positiv kontrolleras det hela regelbundet under graviditeten så att antikroppar inte bildas.

Som jag skrev i inlägget strax ovan ditt svar så hittade jag info om att det inte är ett nytt prov, men det du skriver stämmer inte med de prover jag tagit.

Jag är inte Rh-, och det har togs samtidigt på bebisens blodgrupp enligt den info jag fått både av bm och labpersonal när jag tog första provet. Jag kommer få kontrollera graviditeten ut att jag inte bildar nya antikroppar, då jag haft tidigare men inte har nu. Trots att jag inte är Rh-. Så det gör ämnet ännu mer intressant när du skriver att det görs om mamman är Rh-, men bebis ör positiv. Får nog ringa barnmorskemottagningen känner jag för att få klarhet i vad jag tagit för prover, för nu är jag riktigt förvirrad.

Edit. De ska ringa upp mig strax före lunch. Hoppas få mer klarhet då.
 
Senast ändrad:
Som jag skrev i inlägget strax ovan ditt svar så hittade jag info om att det inte är ett nytt prov, men det du skriver stämmer inte med de prover jag tagit.

Jag är inte Rh-, och det har togs samtidigt på bebisens blodgrupp enligt den info jag fått både av bm och labpersonal när jag tog första provet. Jag kommer få kontrollera graviditeten ut att jag inte bildar nya antikroppar, då jag haft tidigare men inte har nu. Trots att jag inte är Rh-. Så det gör ämnet ännu mer intressant när du skriver att det görs om mamman är Rh-, men bebis ör positiv. Får nog ringa barnmorskemottagningen känner jag för att få klarhet i vad jag tagit för prover, för nu är jag riktigt förvirrad.

Edit. De ska ringa upp mig strax före lunch. Hoppas få mer klarhet då.

Okej! Jag har inte kollat upp det mer noga än att det var så det förklarades av BM vid min första graviditet. Och min kompis som fick barn i våras är Rh- och då var problemet att barnet var positiv och hon fick mäta antikroppar och blodtillförsel stup i kvarten.

Men jag vill verkligen inte sprida osanningar om det är något jag missuppfattar såklart! :) Hoppas du blir klokare när du pratat med dem :)
 
Okej! Jag har inte kollat upp det mer noga än att det var så det förklarades av BM vid min första graviditet. Och min kompis som fick barn i våras är Rh- och då var problemet att barnet var positiv och hon fick mäta antikroppar och blodtillförsel stup i kvarten.

Men jag vill verkligen inte sprida osanningar om det är något jag missuppfattar såklart! :) Hoppas du blir klokare när du pratat med dem :)

Jag menade inget illa i något av mina svar till någon. Det är snarare bra att man ifrågasätter varför jag fått höra att det är ett nytt prov när det funnits länge. Ingen vill sprida felaktig information kring såna viktiga prover, därför ska min bm få ringa upp mig. Just för att säkerhetsställa om mitt fall är ett specialfall eller hur det ligger till.

Jag bara spekulerar helt fritt nu:
Jag funderar på om provet tidigare tagits på enbart mamman för att se vilken blodgrupp hon har, och de sedan har gått vidare med att kolla bebisen om mamman är Rh-. Det baserar jag på att jag kollat min blodgrupp i varje graviditet, men aldrig tidigare kollat bebisens (nu är mina äldre barn född 04,13 och 16 så mycket hinner ändras på 5 år).
Denna gång sa labpersonalen tydligt att hon tar ett rör för mitt blod och ett för bebisens blod redan vid första provet för drygt 1 månad sen, och jag är inte Rh-. Det är frågan om det provet för bebisen togs för att jag gjort en blodtransfusion som blev felaktig, eller om det kan vara det som min bm menade är nytt; dvs att man tar bebisens blodgrupp samtidigt som mammans. För det är som du säger, Rh- kan leda till antikroppar, och den kunskapen är välkänd sen länge. Samtidigt så hittar jag i information om immuniseringsprov att man även hittat att blodtransfusion kan vara en bidragande orsak till antikroppar. Det fanns några fler faktorer som jag inte kommer ihåg då jag bara läste det som var relevant i mitt fall då jag blev väldigt orolig vid omprovet i fredags när labpersonalen säger att det är ovanligt att ta om ett sådant prov.

Sen visste inte min bm hur eller när det framkom att jag tidigare haft antikroppar då den infon kom i svaret från spec.mvc som begärt ny provtagning var 4e vecka då jag inte längre har antikroppar.
 
Jag menade inget illa i något av mina svar till någon. Det är snarare bra att man ifrågasätter varför jag fått höra att det är ett nytt prov när det funnits länge. Ingen vill sprida felaktig information kring såna viktiga prover, därför ska min bm få ringa upp mig. Just för att säkerhetsställa om mitt fall är ett specialfall eller hur det ligger till.

Jag bara spekulerar helt fritt nu:
Jag funderar på om provet tidigare tagits på enbart mamman för att se vilken blodgrupp hon har, och de sedan har gått vidare med att kolla bebisen om mamman är Rh-. Det baserar jag på att jag kollat min blodgrupp i varje graviditet, men aldrig tidigare kollat bebisens (nu är mina äldre barn född 04,13 och 16 så mycket hinner ändras på 5 år).
Denna gång sa labpersonalen tydligt att hon tar ett rör för mitt blod och ett för bebisens blod redan vid första provet för drygt 1 månad sen, och jag är inte Rh-. Det är frågan om det provet för bebisen togs för att jag gjort en blodtransfusion som blev felaktig, eller om det kan vara det som min bm menade är nytt; dvs att man tar bebisens blodgrupp samtidigt som mammans. För det är som du säger, Rh- kan leda till antikroppar, och den kunskapen är välkänd sen länge. Samtidigt så hittar jag i information om immuniseringsprov att man även hittat att blodtransfusion kan vara en bidragande orsak till antikroppar. Det fanns några fler faktorer som jag inte kommer ihåg då jag bara läste det som var relevant i mitt fall då jag blev väldigt orolig vid omprovet i fredags när labpersonalen säger att det är ovanligt att ta om ett sådant prov.

Sen visste inte min bm hur eller när det framkom att jag tidigare haft antikroppar då den infon kom i svaret från spec.mvc som begärt ny provtagning var 4e vecka då jag inte längre har antikroppar.

Nej det förstod jag att du inte menade! :)

Hittade detta på 1177. Är väl helt enkelt så att det är olika om man också testar barnet?

Undersökningar
Du får din blodgrupp testad när du blir inskriven på en barnmorskemottagning. Då får du reda på om du har RhD-negativt blod.
På en del barnmorskemottagningar kontrolleras även barnets blodgrupp i samma blodprov.
Det finns bra sätt att övervaka och behandla gravida och foster som har olika RhD-blodgrupper.
 
Jag var hos mvc i morse, jag trodde att jag skulle dit och träffa barnmorskan för att göra cellprov.

Visade sig att jag hade blandat ihop tiderna och idag skulle jag tydligen träffa en läkare. Det var för att diskutera kring det som stod i journalen från min förra förlossning om trångt bäcken. Visste att jag skulle träffa läkare för det men trodde det var senare.

Det första hon undrade var ifall jag ville ultraljud. Så på fem minuter hade det gått från att jag trodde att jag skulle göra cellprov till att jag låg och tittade på en liten bebis med tickande hjärta för första gången :D:heart

Själva samtalet gick också bra. Hon var inte särskilt oroad, eftersom jag dels fött ett barn vagnialt också tidigare (även om han var pytteliten) och att vid förra förlossningen så låg och också vidöppet vilket också bidrog. Men hon tyckte absolut att det var något som vi skulle följa upp och undersöka vidare. Jag ska träffa henne igen i vecka 25 och då får jag välja om jag vill att det ska bli kejsarsnitt, eller om jag vill föda vaginalt och då som första steg gå vidare med röntgen av bäcken.
 
Nej det förstod jag att du inte menade! :)

Hittade detta på 1177. Är väl helt enkelt så att det är olika om man också testar barnet?

Undersökningar
Du får din blodgrupp testad när du blir inskriven på en barnmorskemottagning. Då får du reda på om du har RhD-negativt blod.
På en del barnmorskemottagningar kontrolleras även barnets blodgrupp i samma blodprov.
Det finns bra sätt att övervaka och behandla gravida och foster som har olika RhD-blodgrupper.

Det jag lyckas hitta är artiklar från 2020 att fler och fler regioner inför att även kontrollera barnets blodgrupp i samma prov. Vilket är liknande det du klistrat in. Det skulle också förklara att bm sa att det är ett nytt prov, dvs att testa bebisen redan från början.
 
Följetongen fortsätter 🙈

Tillbaka för ny bedömning idag och ingen av de två läkarna tycker att de ser något bråck. En liten förtjockning av navelsträngen, men inget bråck. 🙈
Så nu blir det moderkaksprov imorgon i alla fall. Herregud, upp och ner, hit och dit, fram och tillbaka. Jag är helt slut.
Vore ju helt fantastiskt om det inte är något... ❤️
 
Följetongen fortsätter 🙈

Tillbaka för ny bedömning idag och ingen av de två läkarna tycker att de ser något bråck. En liten förtjockning av navelsträngen, men inget bråck. 🙈
Så nu blir det moderkaksprov imorgon i alla fall. Herregud, upp och ner, hit och dit, fram och tillbaka. Jag är helt slut.
Vore ju helt fantastiskt om det inte är något... ❤️
Jösses vilken berg- och dalbana! ❤️ Hoppas ni kan hitta lite lugn mitt uppe i allt.

Vad säger läkarna, kan det ha varit ett bråck som har läkt eller vad tror de?
 
Men det provet är väl inte nytt? Så här man väl alltid gjort.
Nej det är inte nytt. Man tar blodgrupp på mamman. OM mamman är Rh- görs prov även på fostret och om bebis är positiv kontrolleras det hela regelbundet under graviditeten så att antikroppar inte bildas.

Återkopplar gamla inlägg då det är de som är relevanta.
Har pratat med MVC, och det är nytt i min region från feb 2021 att man även testar bebisens blodgrupp samtidigt som man testar mammans blodgrupp. Av de provsvaren går man sedan med ev åtgärder och uppföljning.
 
Följetongen fortsätter 🙈

Tillbaka för ny bedömning idag och ingen av de två läkarna tycker att de ser något bråck. En liten förtjockning av navelsträngen, men inget bråck. 🙈
Så nu blir det moderkaksprov imorgon i alla fall. Herregud, upp och ner, hit och dit, fram och tillbaka. Jag är helt slut.
Vore ju helt fantastiskt om det inte är något... ❤️

Det går inte ens att föreställa sig vad ni går igenom :heart
 
Jösses vilken berg- och dalbana! ❤️ Hoppas ni kan hitta lite lugn mitt uppe i allt.

Vad säger läkarna, kan det ha varit ett bråck som har läkt eller vad tror de?

Eventuellt. Det ska ju dock inte hända så här sent, utan det är i typ v.11, men "ingen regel utan undantag" sa läkaren...
Så svårt när två läkare plötsligt säger att det ser i princip normalt ut. 🤦
Superkul om det är bra, såklart. Men så rörigt
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag var tvungen att starta en höst tråd :D Plussade förra veckan så det är fortfarande väldigt tidigt. Om det går vägen blir det vårt...
18 19 20
Svar
399
· Visningar
42 591
Samhälle Så kom avin med höjning på lägenhetshyra, parkering och garage. Parkeringen går upp 20kr/mån (ej elplats), och det är där jag blir...
Svar
16
· Visningar
1 040
Senast: movi
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
1 308
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 765
Senast: gulakatten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp