Höstföräldrar 2021

Status
Stängd för vidare inlägg.
Mitt ombokade besök på MVC var nu på morgonen. Besöket gick främst ut på att barnmorskan berättade vilken planering de har i samråd med spec.mvc idag kring min graviditet då det kommer bli svårt att mäta bebisen både via TUL och sf-mått pga min operation. Det gör att vi ska in på planeringsmöte inför kejsarsnitt redan i vecka 32 då det lutar åt att plocka ut bebisen runt vecka 36-37 med tanke på min historik med 3 medicinsk avvikande graviditeter, tre tidigare planerade kejsarsnitt, två bebisar födda i v38+X med födselvikt på 5 kg+ och min bukplastik. I vecka 28 är det inplanerat glukosbelastning då det varit misstanke om graviditetsdiabetes redan med mitt äldsta barn.

Fredagens prov för immuniseringsprov på lab var att jag haft antikroppar tidigare, framkommer dock inte från när men att jag nu inte har några antikroppar eller avvikande blod som det varit sen min blodtransfusion. För säkerhetsskull så kommer jag ta nya prover var 4e vecka för att se att jag inte utvecklar nya antikroppar.
Vad skönt att ha en plan. Jag har nog inte hängt med, vad är det för antikroppar de vill testa för?
 
Vad skönt att ha en plan. Jag har nog inte hängt med, vad är det för antikroppar de vill testa för?

Ja det är jätteskönt även om spec.mvc ansåg att ett tillväxtultraljud i vecka 25 var onödigt i mitt fall då det är svårt att mäta ordentligt pga operationen och därför väljer dem att endast ha det i vecka 32. När vi ska ha planering för snittdatum.

Det finns numera ett nytt prov som tas på alla gravida, kallat immuneringsprov. Det kollar mamman och fostrets blodgrupper, då mammans immunsystem kan producera antikroppar mot bebisens röda blodkroppar. Det kan leda till blodbrist hos bebisen och då i allra värsta fall så kan bebisen dö eller skadas. I en lindring variant så får bebisen inga symptom.

I min journal står det att jag tidigare haft antikroppar, men provet för drygt 1 månad sen visade att det inte fanns någon förekomst av antikroppar. Så provet i fredags var i första hand ett prov för att säkerhetsställa att första provet blivit rätt. OM man har antikroppar så måste det följas upp, hur vet jag inte men är man nyfiken så finns det säkert att hitta på internet.
 
Det finns numera ett nytt prov som tas på alla gravida, kallat immuneringsprov. Det kollar mamman och fostrets blodgrupper, då mammans immunsystem kan producera antikroppar mot bebisens röda blodkroppar. Det kan leda till blodbrist hos bebisen och då i allra värsta fall så kan bebisen dö eller skadas. I en lindring variant så får bebisen inga symptom.

I min journal står det att jag tidigare haft antikroppar, men provet för drygt 1 månad sen visade att det inte fanns någon förekomst av antikroppar. Så provet i fredags var i första hand ett prov för att säkerhetsställa att första provet blivit rätt.
Ahaa, är det det som är Rh+ eller Rh-?
 
Ah känns lite lugnare. Får ju för mig massa saker, att jag gått mkt längre än jag trott eller att det är trillingar :laugh: bara 10 dagar kvar till kub... aldrig har väl tiden gått så långsamt.
Jag var också nervös, trots att vi gjort två ultraljud redan innan kub och bara sett en liten blobb med blinkande hjärta då 🙈
 
Besök på sjukhuset idag igen för moderkaksprov men avbokade det för planera abort. Kändes som att läkaren tyckte vi borde göra mer prover, men fattade att det var detta vi landat i och insåg att jag var lugnare när vi pratade abort än eventuell fortsatt utredning.

Innan vi skulle gå frågade hon om hon fick kolla. Och kan då inte se något bråck?! 🙈
Hon tyckte allt såg helt normalt ut...
Så nu ska vi tillbaka för ytterligare ett ultraljud när hon kan kolla i lugn och ro, förhoppningsvis tillsammans med en kollega. Men jag har ju svårt att tro att det magiskt skulle försvunnit, även om det hade varit fantastiskt såklart!
 
Besök på sjukhuset idag igen för moderkaksprov men avbokade det för planera abort. Kändes som att läkaren tyckte vi borde göra mer prover, men fattade att det var detta vi landat i och insåg att jag var lugnare när vi pratade abort än eventuell fortsatt utredning.

Innan vi skulle gå frågade hon om hon fick kolla. Och kan då inte se något bråck?! 🙈
Hon tyckte allt såg helt normalt ut...
Så nu ska vi tillbaka för ytterligare ett ultraljud när hon kan kolla i lugn och ro, förhoppningsvis tillsammans med en kollega. Men jag har ju svårt att tro att det magiskt skulle försvunnit, även om det hade varit fantastiskt såklart!
Men oj! När är det dags för ultraljud igen? Vilken påfrestande resa, hoppas allt går bra, massor av tankar till er :heart
 
Besök på sjukhuset idag igen för moderkaksprov men avbokade det för planera abort. Kändes som att läkaren tyckte vi borde göra mer prover, men fattade att det var detta vi landat i och insåg att jag var lugnare när vi pratade abort än eventuell fortsatt utredning.

Innan vi skulle gå frågade hon om hon fick kolla. Och kan då inte se något bråck?! 🙈
Hon tyckte allt såg helt normalt ut...
Så nu ska vi tillbaka för ytterligare ett ultraljud när hon kan kolla i lugn och ro, förhoppningsvis tillsammans med en kollega. Men jag har ju svårt att tro att det magiskt skulle försvunnit, även om det hade varit fantastiskt såklart!
Men fy vad jobbigt med all ovisshet :heart .
 
Besök på sjukhuset idag igen för moderkaksprov men avbokade det för planera abort. Kändes som att läkaren tyckte vi borde göra mer prover, men fattade att det var detta vi landat i och insåg att jag var lugnare när vi pratade abort än eventuell fortsatt utredning.

Innan vi skulle gå frågade hon om hon fick kolla. Och kan då inte se något bråck?! 🙈
Hon tyckte allt såg helt normalt ut...
Så nu ska vi tillbaka för ytterligare ett ultraljud när hon kan kolla i lugn och ro, förhoppningsvis tillsammans med en kollega. Men jag har ju svårt att tro att det magiskt skulle försvunnit, även om det hade varit fantastiskt såklart!

Men käre tid vilken fruktansvärd bergodalbana.
Jag kan bara önska er det bästa möjliga utfall av alltihop och oavsett utgång att ni orkar.
:heart
 
@Sleepan men vilken berg- och dalbana alltså. Hoppas att ni får tid redan imorgon nu :heart

==

Själv har jag träffat en underbar läkare idag på förmiddagen. Hon förstod inte riktigt varför vi skulle ses för det var väl ingen panik med blodtrycken förra veckan (ELLER HUR) men vi hade ett bra samtal och hon lyssnade verkligen och förklarade att alla PM och rutiner för barnmorskorna måste följas rigoröst MEN de är liksom anpassade för någon mycket längre fram i graviditeten där havandeskapsförgiftning är ett reellt "hot".

Så nu ska jag föra blodtrycksdagbok hemma i en vecka och ringa in dessa till BMM nästa måndag, så granskas de av läkare och om allt ser OK ut får jag fortsätta att mäta hemma och slippa det enorma stresspåslaget vid varje barnmorskebesök. Jag blir ju verkligen stressad en vecka innan jag ska dit för jag är så rädd att bli skickad till akuten igen, så det är inte undra på att pulsen är trettio slag högre än hemma och att värdena därmed rusar. Så länge urinproverna är bra är det chill, liksom. Och blodproverna från i fredags var också tipptopp, så nu tänker jag njuta av denna korta vecka och sluta stressa.

Dessutom har jag just bokat tid för Covid-vaccination nästa tisdag vilket också tål att firas.
 
Besök på sjukhuset idag igen för moderkaksprov men avbokade det för planera abort. Kändes som att läkaren tyckte vi borde göra mer prover, men fattade att det var detta vi landat i och insåg att jag var lugnare när vi pratade abort än eventuell fortsatt utredning.

Innan vi skulle gå frågade hon om hon fick kolla. Och kan då inte se något bråck?! 🙈
Hon tyckte allt såg helt normalt ut...
Så nu ska vi tillbaka för ytterligare ett ultraljud när hon kan kolla i lugn och ro, förhoppningsvis tillsammans med en kollega. Men jag har ju svårt att tro att det magiskt skulle försvunnit, även om det hade varit fantastiskt såklart!

Men jisses! :crazy: Va ni får utstå mycket nu. :heart
Slitas mellan hopp och förtvivlan. Hoppas verkligen det blir ultraljud imorgon.
Och tack för att du delar med dig. Du är verkligen stark.
 
Men fy vad jobbigt med all ovisshet :heart .

Men vilken vändning! Vad jobbigt när du hade landat i beslutet… :(
:heart

Men käre tid vilken fruktansvärd bergodalbana.
Jag kan bara önska er det bästa möjliga utfall av alltihop och oavsett utgång att ni orkar.
:heart

Ni måste ju bara få tid så snabbt det går! Så det inte riskerar att dra ut på tiden i onödan ❤️

@Sleepan men vilken berg- och dalbana alltså. Hoppas att ni får tid redan imorgon nu :heart

==

Själv har jag träffat en underbar läkare idag på förmiddagen. Hon förstod inte riktigt varför vi skulle ses för det var väl ingen panik med blodtrycken förra veckan (ELLER HUR) men vi hade ett bra samtal och hon lyssnade verkligen och förklarade att alla PM och rutiner för barnmorskorna måste följas rigoröst MEN de är liksom anpassade för någon mycket längre fram i graviditeten där havandeskapsförgiftning är ett reellt "hot".

Så nu ska jag föra blodtrycksdagbok hemma i en vecka och ringa in dessa till BMM nästa måndag, så granskas de av läkare och om allt ser OK ut får jag fortsätta att mäta hemma och slippa det enorma stresspåslaget vid varje barnmorskebesök. Jag blir ju verkligen stressad en vecka innan jag ska dit för jag är så rädd att bli skickad till akuten igen, så det är inte undra på att pulsen är trettio slag högre än hemma och att värdena därmed rusar. Så länge urinproverna är bra är det chill, liksom. Och blodproverna från i fredags var också tipptopp, så nu tänker jag njuta av denna korta vecka och sluta stressa.

Dessutom har jag just bokat tid för Covid-vaccination nästa tisdag vilket också tål att firas.

Men jisses! :crazy: Va ni får utstå mycket nu. :heart
Slitas mellan hopp och förtvivlan. Hoppas verkligen det blir ultraljud imorgon.
Och tack för att du delar med dig. Du är verkligen stark.

@Sleepan Tänker på dig och hoppas ni får ett vettigt svar snabbt, måste vara jättejobbigt att inte få något definitivt besked!

Jaa, det här är ju inte vad man tänkt sig alltså. Hon kändes lite "pro life" som maken uttryckte sig, barnmorskan. Och det är väl fint på ett sätt kanske, men inte när man kommer och har bestämt sig liksom. Men antar att det var därför hon ville kolla igen...

Vore ju fantastiskt om bråcket på något jävla vis läkt ihop, men det känns ju helt otroligt att det skulle kunna hända..
Fick iaf tid tidigt imorn, så det är ju skönt. Sen hoppas jag vi kan gå vidare, med nipt eller moderkaksprov om det magiskt nog ser annorlunda ut - eller avbrytande om det är samma skit.

Och igen, tack för allt stöd och tankar! Ni är ju helt fantastiska! ❤️
 
@Sleepan Jag följer ju bara tråden från sidan, men ville bara säga att jag tycker att det är orimligt att ni inte kan få gå båda på ett sånt samtal. Om ni båda är symtomfria såklart. På mitt jobb har vi att en förälder får följa med men gör undantag vid typ diagnossamtal eller genetikmottagning.

Tänker på er ❤️
 
@Sleepan Följer också bara tråden från sidan, hoppas ni kan få lite mer besked imorgon så att ni kan ta ett beslut och sedan gå vidare med det, oavsett var beslutet blir. Måste vara jättejobbigt att kastas så mellan hopp och förtvivlan ❤️
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag var tvungen att starta en höst tråd :D Plussade förra veckan så det är fortfarande väldigt tidigt. Om det går vägen blir det vårt...
18 19 20
Svar
398
· Visningar
42 524
Samhälle Så kom avin med höjning på lägenhetshyra, parkering och garage. Parkeringen går upp 20kr/mån (ej elplats), och det är där jag blir...
Svar
16
· Visningar
1 040
Senast: movi
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
1 301
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 765
Senast: gulakatten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp