Höstföräldrar 2021

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag upplever också att magen växer tidigare den här gången, det finns väl inte lika mycket som håller emot antar jag :D Det känns som att jag ligger kanske 4 veckor före jämfört med förra graviditeten.
 
Spännande hur olika det kan vara. Här syns det i princip ingenting. Ibland är jag lite svullen, men oftast ser och känner jag mig typ som vanligt. Det här är ju dock första ungen för oss, så det är ju såklart stor skillnad 😊

Ja jag minns hur jag putade fram magen i vecka 14 med första barnet för att det skulle synas lite :rofl: Man får heller inte glömma hur olika man är, sett tex till influencern Satu som fick sitt 10e barn i februari och hade en nätt mage att döma enligt bilderna på hennes instagram.
 
Jag upplever också att magen växer tidigare den här gången, det finns väl inte lika mycket som håller emot antar jag :D Det känns som att jag ligger kanske 4 veckor före jämfört med förra graviditeten.

Är det ert 2a barn? Vill minnas att det är ditt andra, och du också tränar mycket?
haha, jag har en korsett av sydda magmuskler med en stark core och kan informera om att det inte hjälpte alls i mitt fall. Magen är stor för att vara i vecka 11, dock liite mindre än vad den varit med barn 2 och 3 men den kommer snart inte kunna gå att dölja under luftigare tröjor.
 
Är det ert 2a barn? Vill minnas att det är ditt andra, och du också tränar mycket?
haha, jag har en korsett av sydda magmuskler med en stark core och kan informera om att det inte hjälpte alls i mitt fall. Magen är stor för att vara i vecka 11, dock liite mindre än vad den varit med barn 2 och 3 men den kommer snart inte kunna gå att dölja under luftigare tröjor.
Ja precis, det är andra barnet :) Dottern är 1,5 år. Jag tränar en del men inte på någon hög nivå. Hade fått tillbaka väldigt mycket styrka och kontroll i magen efter förra graviditeten så jag kände mig helt återställd och ganska stark, skönt men jag tror inte heller att det hjälpte så mycket att hålla in magen :D Om nu det är ett mål. Kanske hade jag tyckt att det var jobbigare om jag träffat alla kollegor varje dag och varit tvungen att dölja magen, men nu träffar jag bara enstaka kollegor någon gång i veckan och då är det jobbkläder som är snälla mot uppsvullna magar :)
 
Här är läget helt okej! V.12 idag så det känns ju som en liten milstolpe, helt klart!
Ser fram emot att göra kub om 1,5 vecka 👍

Mår för det mesta väldigt bra, men kanske lite tröttare än vanligt. Är generellt en väldigt trött på person, så svårt att veta vad som är vad 🙈🤷‍♀️
 
@Luris hahaha jag känner igen mig, är också en rätt trött person normalt sett :rofl: Men graviditetströttheten känns mer utmattande, och som att när jag har använt den lilla energi jag har så är det liksom slut.
 
Jag har varit på MVC för inskrivning nu på morgonen och allt gick bra :) Vecka 11 (10+4). Normala värden på allt, järndepåerna får jag svar på senare. Tog prov för KUB också. BM ska ringa mig nästa vecka efter att hon pratat med läkare på sjukhuset om mig, läkaren ska bestämma planen för mig med bm-besök pga tidigare diagnosen. Mest sannolikt är att jag får kolla blodtrycket oftare.
 
Jag funderar kring det här med Socialstyrelsens nya bedömning att gravida från och med vecka 20 räknas som riskgrupp och vad det innebär för mitt jobb. Pga pandemin har jag tillfälliga arbetsuppgifter som innebär att jag varje vecka är ute i butiker, på gym och liknande ställen. Träffar otroligt mycket mer folk än jag hade gjort med ordinarie arbetsuppgifter. Visserligen har vi skyddsutrustning och är noga med avstånd och desinfektion, men ändå. Det känns kanske inte helt lämpligt, men det är ju arbetsgivaren som avgör... Det borde vara hur lätt som helst att ta bort mina fysiska besök och att jag bara gör administrativt arbete, men jag vet inte hur cheferna ser på riskbedömningen.
 
Jag funderar kring det här med Socialstyrelsens nya bedömning att gravida från och med vecka 20 räknas som riskgrupp och vad det innebär för mitt jobb. Pga pandemin har jag tillfälliga arbetsuppgifter som innebär att jag varje vecka är ute i butiker, på gym och liknande ställen. Träffar otroligt mycket mer folk än jag hade gjort med ordinarie arbetsuppgifter. Visserligen har vi skyddsutrustning och är noga med avstånd och desinfektion, men ändå. Det känns kanske inte helt lämpligt, men det är ju arbetsgivaren som avgör... Det borde vara hur lätt som helst att ta bort mina fysiska besök och att jag bara gör administrativt arbete, men jag vet inte hur cheferna ser på riskbedömningen.

Låter som att du behöver få andra arbetsuppgifter under graviditeten (iaf efter v. 20 enligt Socialstyrelsen).
Har du berättat för ditt jobb?
 
Låter som att du behöver få andra arbetsuppgifter under graviditeten (iaf efter v. 20 enligt Socialstyrelsen).
Har du berättat för ditt jobb?
Jag tycker nog också det. Nej, har inte berättat än och tänkte egentligen vänta till efter KUB-ultraljudet som är om två veckor.
 
Jag tycker nog också det. Nej, har inte berättat än och tänkte egentligen vänta till efter KUB-ultraljudet som är om två veckor.

Jag förstår dig, tänker precis likadant.
Man får väl försöka tänka att man ska försöka vara extra försiktig som gravid men också att dessa rekommendationer är lite extra tilltagna självklart för vår egna säkerhet.
Är nog ingen fara om du väntar med att berätta det till efter KUB om du inte känner själv en stor oro nu?
 
Jag förstår dig, tänker precis likadant.
Man får väl försöka tänka att man ska försöka vara extra försiktig som gravid men också att dessa rekommendationer är lite extra tilltagna självklart för vår egna säkerhet.
Är nog ingen fara om du väntar med att berätta det till efter KUB om du inte känner själv en stor oro nu?
Nej jag tror inte det ska vara någon fara. Jag har bara en dag per vecka som jag åker ut och jag får vara supernoga med hygien och skyddsutrustning :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag var tvungen att starta en höst tråd :D Plussade förra veckan så det är fortfarande väldigt tidigt. Om det går vägen blir det vårt...
19 20 21
Svar
412
· Visningar
43 587
Samhälle Så kom avin med höjning på lägenhetshyra, parkering och garage. Parkeringen går upp 20kr/mån (ej elplats), och det är där jag blir...
Svar
16
· Visningar
1 044
Senast: movi
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
1 372
Senast: monster1
·
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 820
Senast: gulakatten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp