Höstföräldrar 2023

I natt har H vaknat en gång i timmen och skrikit hysteriskt och bara lugnat sig när han fått mat. Jag fattade absolut ingenting tills jag kom på det, är det inte nåt utvecklingssprång nu? Jodå.

Under dagen har han vägrat sova någon annanstans än på mig med en tutte i munnen så det har han fått göra tills nu. Han sover i vagnen sen en 1 timme. Det var dock inte helt enkelt att få honom att somna eftersom han tyckte det var megakul när jag kikade ner i vagnen :DHan är så söt när han skrattar och det är svårt att låta bli att få honom att skratta när han väl börjar.

Lite mysigt är det att han idag velat sova i famnen igen. Det har han inte gjort på länge förutom när han äter då. Men annars har han inte velat ligga kvar där när han ätit klart.
 
Vi kör livets första förkylning. Snorigt som bara den, hostigt och allmänt gnällig och ledsen liten. Han har varit sjuk sedan i lördags så hoppas det vänder snart. Just nu sover vi på soffan lilleman och jag. Lättast att sitta och amma där vilket behövs på natten nu när han är så täppt. Dessutom verkar han sova bäst där just nu så då får det vara så
 
Vi kör livets första förkylning. Snorigt som bara den, hostigt och allmänt gnällig och ledsen liten. Han har varit sjuk sedan i lördags så hoppas det vänder snart. Just nu sover vi på soffan lilleman och jag. Lättast att sitta och amma där vilket behövs på natten nu när han är så täppt. Dessutom verkar han sova bäst där just nu så då får det vara så
Så tråkigt att höra att ni också har förkylning nu :( Det är kämpigt när de är så små. R har inte varit så påverkad av sin förlylning dock, mer än nattetid då jag i början fick sova sittandes. Gud vad tufft det var, du har alla mina sympatier! Nu har vi en långdragen version, är inne på fjärde veckan nu men senaste dagarna har jag ändå tyckt att han hostar mindre och i natt upplever jag honom som mindre snorig. Äntligen!
 
Nu är R tre månader gammal och fick fira med sprutor. Det var INTE populärt, han blev väldigt upprörd men lugnade sig ganska snabbt. Han vägde nu 6005 g, dvs exakt 3 kg mer än när han föddes. Avskyr magläge, men är stark i kroppen och har råkat vända sig från mage till rygg två gånger (varav en av gångerna på bvc-besöket, show-off :p )

Annars har jag väl sagt det förr, men alltså vilken glad och enkel bebis detta är :love: Ler så fort man tittar på honom, och har nu även börjat skratta. Nätterna är väl ingen dröm, men nu när förkylningen äntligen slutat störa så mycket på nätterna (efter fem fulla veckor...) så hoppas jag att det ska bli lite bättre. Försöker just nu vänja honom vid att somna om i babynestet istället för i min famn, men än så länge förstår han inte alls poängen med detta. Får se hur länge jag orkar envisas.
 
H ligger just nu i babynestet i sängen med sin overall och mössa då han somnade i vagnen på vägen hem från farmor och farfar förut runt 18. Jag bar upp honom för ett tag sen och han sussar vidare. Det finns alltså såna bebisar som inte vaknar av att bäras. Otroligt är det. Dock gillar inte brösten det här. De är vana med mycket amning mellan 18 och 20.
 
I natt har det varit väldigt tufft. H har ätit varannan timme och jag har vaknat mellan hans uppvak för att gå på toa minst tre gånger. Så störigt. Hade han varit en snabbätande bebis hade det varit okej men han vill gärna äta minst 20 minuter. Måste verkligen få till liggamningen.

Att han tyckte det var morgon 05.20 var ju kul :sleep: tur han är världens sötaste och ler mot mig varje morgon våra ögon möts. Ibland ger han ifrån sig ett tjut när han ser mig på morgonen :heart
 
1000000261.jpg


En glafis som är fyra månader idag :heart
 
Snart 4 månader och idag fick han testa att sitta stol och även smaka melon. Båda två sakerna gillades skarpt!

Nätterna är fortfarande jobbig men min känsla är att det är något färre uppvak. Från 6-8 på en natt kör vi nu 5-6… långt ifrån bra men betydligt bättre.
 

Bifogade filer

  • IMG_4205.jpeg
    IMG_4205.jpeg
    223 KB · Visningar: 36
Snart 4 månader och idag fick han testa att sitta stol och även smaka melon. Båda två sakerna gillades skarpt!

Nätterna är fortfarande jobbig men min känsla är att det är något färre uppvak. Från 6-8 på en natt kör vi nu 5-6… långt ifrån bra men betydligt bättre.
Men :love:

H har också testat sin stol men han fick smaka gurka. Inget han var överförtjust i direkt.
 
Igår var vi upp på bvc. Jag trodde det var dags för vaccination igen men hade som tur var fel.

Lilla H följer sin kurva perfekt. 6,6 kg och 64 cm. Vi blev insläppta på öppna förskolan en stund och det var jätte spännande tyckte han. Stora ögon :D
 
Har äntligen fått liggamningen att fungera så nu ger jag bara lilleman tutten på natten och somnar om eller så hittar han den själv, så bekvämt. Var mysigt att vakna bredvid varm bebis i morse som fortfarande sussade gott tätt intill mig :heart
 
Håller med, 3:e månaden med uppvak varje timme. Numera går jag och lägger mig 19.30 på kvällarna för att få ihop lite mer sovtid. Inte så socialt men nödvändigt.
Och numera vill han inte ligga och amma längre utan jag måste sätta mig upp…

Jag är också väldigt social. Vid cirka 18 - 18.30 lägger jag och H oss i sängen och maratonammar tills han somnar för kvällen vid cirka 20. Hade det varit jag för sju år sedan med dottern hade det stressat sönder mig men nu tycker jag det är rätt skönt. Maken får snällt följa med och hålla mig sällskap om han är social eller så får han hitta på nåt annat.
 
Jag har fått UVI :(
Aldrig haft det förut men var på VC idag och fick det konstaterat och antibiotika utskrivet. Hoppas Jalmars mage klarar av det, de kan tydligen få både magknip och diarré. Men vad finns det att välja på?

För övrigt måste jag ha världens bästa VC, ringde 11.45 och fick tid kl 14. Det kallar jag fantastiskt bra service! Sambon som är listad på en annan VC lyckas inte ens boka en tid på sin utan ska återkommer veckan efter säger de varje gång han försökt få kontakt…
 
Är så less på folk som lägger sig i. Trodde det skulle vara bättre den här gången i och med att han är mitt andra barn men det är nästan värre.

Nu tjatas det om spjälsäng så att han lär sig att sova själv så det inte blir som med dottern. Hon sover i egen säng i mitt rum nu men sov ju med mig och H några månader tills jag ledsnade. Vill bara skrika på folk att låta mig vara ifred. Vill bara njuta av min sista lilla bebis.

Jag tror knappast hon inte vill sova själv för att jag inte lärde henne det som bebis. Hon sov faktiskt själv i spjälsäng några månader tills hon fick nattskräck.

Sen är det att jag inte ska äta vad som helst eftersom det kan ge magont på bebis. Men va tyst liksom. Bara va tyst! Snart kommer jag nog explodera på den som tjatar mest.
 

Liknande trådar

Övr. Barn På återbesöket hos ögonläkaren bestämdes att mitt barn ska ha ögonlapp för ena ögat. Fyra timmar per dag, varje dag, i minst tre månader...
Svar
11
· Visningar
805
Gravid - 1år Jaaaahapp.. jag startade en tråd för ett tag sen om hur man ska veta om man vill ha fler barn eller inte. Jag har två sen innan och...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 228
Senast: Fille
·
Gravid - 1år Hej! Nu är det väl dags för en grupp för oss som väntar barn till sommaren 2023? Jag har iaf längtat så nu drar jag igång denna tråd...
10 11 12
Svar
227
· Visningar
26 192
Senast: bumpo
·
Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
2 262

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp