Höstföräldrar 2023

Tror H beställer mer mat. Han äter, äter och äter. På dagarna sover han korta stunder och äter ibland så mycket som var 30e minut. Mina stackars bröst känns som tomma rätt ömma påsar, att det ens finns nåt där att äta är otroligt men det märks på antalet kiss/bajsblöjor vi avverkar på en dag att han får i sig ordentligt med mat och han är nöjd och glad.

Ibland kan jag få ångest över att min mjölk inte räcker till fortfarande trots bra viktuppgång men då får jag stöd och pepp av maken. Han är extremt stöttande då han vet hur viktig amningen är. Jag tror att H talat om om han inte fått i sig tillräckligt med mat då han trots att han är en rätt så nöjd kille är väldigt bestämd när det kommer till hunger.

Vi har även fått en mycket snackig kille här hemma. Det är en fröjd att byta blöja då han nästan kvittrar som en fågelunge och ler. Det är nästan det bästa som finns, att byta blöja. I morse vaknade jag också av en väldigt sprattlig bebis som låg och kuttrade och diskuterade med lampan i taket. När jag satte mig upp och sa god morgon åt honom fick jag det gulligaste leendet tillbaka. Han är så fruktansvärt söt att jag glömmer bort hur dåligt jag sovit sen han kom :heart
 
Vi har också stökiga nätter med många uppvak för amning. Jag har aldrig fått liggamning att funka, så sitter vaken mycket. Tyvärr var storebror likadan, från födsel tills jag avvande honom vid 10 månader, så jag utgår från att detta kommer hålla i sig så får allt annat bara bli en glad överraskning. Men storebror gick åtminstone att lägga över i babynestet när han hade ammat klart och somnat. R däremot vägrar ligga själv, så han sover på mig hela natten vilket inte är någon höjdare för min del. Är väldigt tacksam för några timmars förskola tis-tors för storebror, så jag får en chans till någon powernap de dagarna!

Men annars är R en väldigt rar bebis, och det ser ut som att första leendet kommer komma vilken dag som helst :love:
 
I natt vågade jag testa att lägga ner R i babynestet, och kors i taket, han sov vidare! Och sov mycket bättre än när han ligger på mig. Jag var fortfarande vaken mycket, vaknar vid minsta suck från honom men det kändes ändå väldigt lovande!
 
Här anlände mensen i natt. Efter tio veckor. Tydligen är den imunn mot amning. Nu har vi börjat diskutera sterilisering. Det blir troligen maken som får "offra" sig.
 
Sömnen här är katastrof just nu, jag kan bara inte somna om efter att lilleman ätit vid tre så jag ligger oftast och glor rätt upp i taket mellan tre och sex på morgonen. Det börjar ta ut sin rätt för idag har jag jobbig huvudvärk.

Som tur är somnar jag fort vid läggdags och kan då skrapa ihop ett par timmar men det är inget jag kan leva på länge till. I natt var dessutom lilleman lite knorrig och stånkig mellan tre och fyra och ville sova på mig. Det gör inte till vanligheterna.
 
Idag provade vi att bada tillsammans jag och lillebror. Han gillar verkligen att bada annars men att bada tillsammans med mig var en hit! Han log, skrattade och snackade hela tiden och fick även testa på att flyta lite medans jag höll en hand under huvudet. Det var supermysigt tyckte han.
 
Sömnen här är katastrof just nu, jag kan bara inte somna om efter att lilleman ätit vid tre så jag ligger oftast och glor rätt upp i taket mellan tre och sex på morgonen. Det börjar ta ut sin rätt för idag har jag jobbig huvudvärk.

Som tur är somnar jag fort vid läggdags och kan då skrapa ihop ett par timmar men det är inget jag kan leva på länge till. I natt var dessutom lilleman lite knorrig och stånkig mellan tre och fyra och ville sova på mig. Det gör inte till vanligheterna.
Usch, vi har fortfarande otroligt jobbiga nätter också. Uppvak varje/varannan timme. Har testat allt jag kommer på men inget fungerar… på måndag ringer jag nog BVC för att höra om de har några mer tips…

Idag har han dessutom inte kunnat sova själv knappt en sekund. Förstår inte hur han kan veta när jag flyttar mig från soffan om han ändå sover. Ser inte fram emot natten…
 
Jag lider verkligen med er! Min första unge var tuff med sömnen. Under hans första 11 månader hände det en gång att han sov över tre timmar i sträck, typ tre gånger att han sov tre timmar och resten av nätterna sov han bara en -två timmar innan han vaknade. Jag har varit inställd på att nya bebisen nog blir likadan, och under de första veckorna stämde det, fast ännu värre då han dessutom vägrade babynestet utan skulle sova på mig. Nu vågar jag ju knappt skriva det här, men R har de senaste veckorna börjat sova i babynestet. Igår skämtade jag om att han slog familjerekord i babysömn då han sov fyra timmar. Tre timmar har börjat bli standard. Jag håller så tummarna för att det här är början på en trend som håller i sig, och förstås för att era bebisar skärper sig!

Ännu viktigare med sömnen när det finns ett syskon också, det minskar ju utrymmet för naps under dagen.
 
Jag lider verkligen med er! Min första unge var tuff med sömnen. Under hans första 11 månader hände det en gång att han sov över tre timmar i sträck, typ tre gånger att han sov tre timmar och resten av nätterna sov han bara en -två timmar innan han vaknade. Jag har varit inställd på att nya bebisen nog blir likadan, och under de första veckorna stämde det, fast ännu värre då han dessutom vägrade babynestet utan skulle sova på mig. Nu vågar jag ju knappt skriva det här, men R har de senaste veckorna börjat sova i babynestet. Igår skämtade jag om att han slog familjerekord i babysömn då han sov fyra timmar. Tre timmar har börjat bli standard. Jag håller så tummarna för att det här är början på en trend som håller i sig, och förstås för att era bebisar skärper sig!

Ännu viktigare med sömnen när det finns ett syskon också, det minskar ju utrymmet för naps under dagen.

Lilleman sover kanon på nätterna, det är jag som inte kan somna om efter andra matningen. Han är ju sådär enkel så bara att lägga ner i nestet och han fortsätter sova. Det är ibland som han vill upp tillbaka och få lite mer mat och närhet men ofta somnar han direkt han kommer upp i famnen igen.

Han äter vid 1 och 3 på nätterna och sen 6 på morgonen. Ibland varierar det lite. Det är just vid tre matningen den här morsan blir pigg.
 
Tröttheten har kommit ikapp. Jag bröt ihop efter att jag och dottern hade en diskussion om hennes telefon. Tog lilleman med mig upp i sovrummet och låste in mig.

Både jag och lilleman har haft en riktig skitdag. Lilleman har sovit dåligt, har rejäla humörsvängningar och det är bara jag som duger. Så när storasyster började tjafsa om sin telefon brast det. Jag vet att jag är den vuxna och ska bete mig men nu orkade jag verkligen inte hålla ihop. Vi har det tufft allihopa just nu tror jag, ekonomin är halvdålig pga allt går sönder, det är kallt och jävligt ute, och så sover man dåligt på det också.

I morgon ska vi åka till barnens mormor. Ska bli skönt att komma hemifrån en sväng.
 
Att inte få sova bryter ner en så fullständigt. Jag funderar alltid på att skilja mig om jag haft några dåliga nätter. 😅 jag ligger och lyssnar mycket på ljudböcker för att få ro om nätterna. Första 3-4 månaderna var min sömn riktigt dålig. Tror pga hormonkraschen efter graviditeten.
 
Jag har fått sova. Somnade tidigt igår. Strax efter att jag skrev här sen vaknade lilleman vid tolv och ville ha mat och sen igen vid fyra och sen halv åtta tog vi morgon. Kunde dessutom somna om utan bekymmer efter varje matning.

Nu sover han igen och jag ligger och tittar på honom. Hoppas han har en bättre dag idag han också :heart
 
Nu har R åkt på livets första förkylning, 8 veckor gammal. Storebror var 8 månader första gången han var sjuk, stor skillnad. R vaknade en timme efter att vi hade somnat igår, snörvlade och var jätteledsen. Han hade lite feber också. Lyckligtvis blev det en ok natt givet förutsättningarna, jag fick sova sittandes med honom i famnen men då kunde han i alla fall komma till ro. Under dagen idag har han sovit lite mer än vanligt, men annars varit glad och nöjd.

Bortsett sjukdom, så går jag runt och njuter av det planlösa spädbarnslivet. Jag tycker det är en så smidig fas, behöver inte hålla koll på sov- och ättider utan bebisen har koll på allt. Bara att hänga med liksom. Storebror var på förskolan idag, och jag var trött efter natten så gjorde bara det nödvändigaste på gården och resten av dagen tog vi det bara lugnt, R och jag. Väldigt mysigt!
 
Liten uppdatering från oss. Lilleman är fortfarande rejält bökig på nätterna. Men de senaste två har han faktiskt haft en längre sovstund från 22-01.30, betydligt bättre än att vakna varje till varannan timme. Därefter sover han till 3.30 ungefär och där börjar det riktiga stöket med knorrande och knölande. Han är dock inte ledsen. Ska till BVC nästa vecka så får vi se om de har nåt tips.

På dagarna är han dock en gullig liten solstråle mest hela tiden som tur är.
bc746726-dddf-440d-bca2-7658f513d972.jpeg
 
R är en sån rar bebis. Han har det lite tufft med förkylning nu, 9 veckor, och om nätterna får han sova i min famn eller, om han går med på det, i babysittern för att komma upp med huvudet. I natt sov han rätt bra, men vid 05 lät han så illa att jag tände lampan och tog upp honom. Och när han ligger där i mitt knä, yrvaken, snörvlandes, lätt bländad, och får syn på mig så spricker han upp i världens leende :love:

Han börjar bli väldigt förtjust i sin pappa, så jag har redan farhågor om ytterligare en väldigt pappig unge :meh:
 
Idag har vi varit på 3 månaders kontroll och vaccination.

Det var en glad och social bebis som visade sköterskan att han både kunde le och skratta. Vågen visade 6 kg och han är nu 61 cm över havet. Inte undra på att stl 62 börjar bli tajt.

Sen var det dags för rota som svaldes snällt och efter var det dags för stick. Oj så ledsen han blev. Det skriket har jag aldrig hört honom skrika :cry: Jag blev själv tårögd och försökte trösta med tutte vilket han vägrade. Han lugnade sig till slut men det kändes som en evighet.

Varit lite fortsatt ledsen, speciellt efter en lur i vagnen. Då var han otröstlig en bra stund tills pappan tog över. Han är fantastisk på att trösta.
Sen fick han ett kvällsbad vilket fick honom att bli sitt glada jag igen och nu sover han. Hoppas natten blir okej men inget jag har förhoppningar om.
 
Idag har vi varit på 3 månaders kontroll och vaccination.

Det var en glad och social bebis som visade sköterskan att han både kunde le och skratta. Vågen visade 6 kg och han är nu 61 cm över havet. Inte undra på att stl 62 börjar bli tajt.

Sen var det dags för rota som svaldes snällt och efter var det dags för stick. Oj så ledsen han blev. Det skriket har jag aldrig hört honom skrika :cry: Jag blev själv tårögd och försökte trösta med tutte vilket han vägrade. Han lugnade sig till slut men det kändes som en evighet.

Varit lite fortsatt ledsen, speciellt efter en lur i vagnen. Då var han otröstlig en bra stund tills pappan tog över. Han är fantastisk på att trösta.
Sen fick han ett kvällsbad vilket fick honom att bli sitt glada jag igen och nu sover han. Hoppas natten blir okej men inget jag har förhoppningar om.
Så jobbigt för er! Hoppas verkligen att natten blir bra.
 
Så jobbigt för er! Hoppas verkligen att natten blir bra.

Natten blev över förväntan ändå. Han vaknade vid två och hade en timmes lång matstund. Han blev sedan lite ledsen över att bli nerlagd i nestet så fick komma upp en stund till i famnen :heart

Jag hade svårare att somna om så har kollat på youtube och surfat i mobilen i ett par timmar i natt.
 

Liknande trådar

Övr. Barn På återbesöket hos ögonläkaren bestämdes att mitt barn ska ha ögonlapp för ena ögat. Fyra timmar per dag, varje dag, i minst tre månader...
Svar
11
· Visningar
805
Gravid - 1år Jaaaahapp.. jag startade en tråd för ett tag sen om hur man ska veta om man vill ha fler barn eller inte. Jag har två sen innan och...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 228
Senast: Fille
·
Gravid - 1år Hej! Nu är det väl dags för en grupp för oss som väntar barn till sommaren 2023? Jag har iaf längtat så nu drar jag igång denna tråd...
10 11 12
Svar
227
· Visningar
26 191
Senast: bumpo
·
Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
2 262

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp