Höstföräldrar 2023

Är det verkligen normalt att ha sammandragningar i vecka 18?
Det är lite lustigt för jag vet inte ens om jag hade några med dottern eller så hade jag det men märkte dom inte. Idag har jag haft ett flertal. Höll på med landet igår så kanske tog i lite mycket. Mest legat på soffan idag och tagit igen mig för har träningsvärk också. Otränad deluxe.
Tyckte den här länken beskriver det bra :)
Sammandragningar
 
Idag har det varit lugnt med sammandragningarna. Men däremot har jag fått foglossning :arghh:

Tur man får en bebis i slutet annars hade jag aldrig orkat med det här med att vara gravid. Detta är definitivt sista gången.
 
Snart ser jag inte fötterna längre :laugh:


IMG_20230516_091448.jpg
 
Jag har varit på KUB-UL och tittat på ungen. Den såg fin ut, och inget avvikande på kub (även om proverna inte var klara) men vi kommer göra ett privat nipt för att känna oss säkrare. Vi gör det på distans, dvs postar proverna, så jag vill inte göra det nu när det är kortvecka utan satsar på provtagning på måndag.
 
Har varit iväg på jobb under två veckor. Under den tiden har min mage börjat titta fram, äntligen. Tidigare kände jag mig bara tjock utan att se gravid ut, vilket gjorde mig lite obekväm i mig själv.
Så skönt att vara hemma hos sambo och katter igen. Kroppen uppskattar verkligen att vara hemma i sängen igen. Har sovit riktigt dåligt i en stenhård säng senaste veckorna.

Imorgon blir det RUL, känns bra. Har kanske känt lite fosterrörelser men det är lite oklart, så ska bli skönt att se den lilla krabaten.
 
Har RUL på måndag nästa vecka. Längtar verkligen tills jag får se sprattelärtan igen. Ska bli intressant att se om det är en lillasyster eller en lillebror. Jag är rätt så säker på att det är en lillebror så ska bli kul att se om magkänslan har rätt.
 
Har nyss varit uppe på hos mvc.

Vi skickade en remiss till spec mvc. Planen är att där förhoppningsvis kunna planera hur vi gör tiden efter förlossningen. Förra gången åkte vi hem efter sex timmar vilket jag funderar på att låta bli denna gång. Vi har långt till förlossningen och stressen att åka tillbaka efter 48h känns som en onödig grej. Sen hoppas jag också få extra hjälp med amningen som inte fungerade förra gången vilket också var en stor sorg.

Nästa vecka ska jag träffa läkare och eventuellt få börja med medicin mot mitt nuvarande mående.
 
Nyss hemkommen från RUL. Allt såg bra ut. Fick lite skrämselhicka när hon tog god tid att kolla på hjärtat och hon var tyst. Efter något som kändes som väldigt lång tid sa hon att det ser bra ut men hon ska be en kollega kolla också. Där dog jag lite. Trodde nåt var fel även fast hon sa att det såg bra ut. Men efter en snabb titt kunde även hon konstatera att allt såg jätte bra ut. Vi kunde andas ut både jag och maken.

Har ju sen start haft en magkänsla att det varit en pojke i magen och jag hade rätt. Det var en liten pojke som låg där och sprattla.
 
Nyss hemkommen från RUL. Allt såg bra ut. Fick lite skrämselhicka när hon tog god tid att kolla på hjärtat och hon var tyst. Efter något som kändes som väldigt lång tid sa hon att det ser bra ut men hon ska be en kollega kolla också. Där dog jag lite. Trodde nåt var fel även fast hon sa att det såg bra ut. Men efter en snabb titt kunde även hon konstatera att allt såg jätte bra ut. Vi kunde andas ut både jag och maken.

Har ju sen start haft en magkänsla att det varit en pojke i magen och jag hade rätt. Det var en liten pojke som låg där och sprattla.
Så skönt med goda besked! Och grattis till en liten pojke :love:

Jag lämnade in nipt-prover idag som jag lär få svar på inom två veckor. Då får vi även veta kön, så det blir spännande att se vem som har rätt. Alla tror på flicka utom jag. Barnmorskan för att jag har mått lite illa denna gången, och det gjorde jag inte alls förra gången när jag väntade en pojke. Min partner tittade noga på UL-bilderna från KUB och tyckte sen att det definitivt såg ut som en flicka :p Resten av släkten tror nog på flicka mest för att de hoppas på en flicka (stor övervikt av pojkar annars). Och så jag då, som har svårt att se mig som mamma till en flicka och helt ärligt hoppas att det är en liten lillebror. Men givetvis är vilket som välkommet och är det en flicka lär jag hinna vänja mig vid tanken tills hon kommer.
 
Så skönt med goda besked! Och grattis till en liten pojke :love:

Jag lämnade in nipt-prover idag som jag lär få svar på inom två veckor. Då får vi även veta kön, så det blir spännande att se vem som har rätt. Alla tror på flicka utom jag. Barnmorskan för att jag har mått lite illa denna gången, och det gjorde jag inte alls förra gången när jag väntade en pojke. Min partner tittade noga på UL-bilderna från KUB och tyckte sen att det definitivt såg ut som en flicka :p Resten av släkten tror nog på flicka mest för att de hoppas på en flicka (stor övervikt av pojkar annars). Och så jag då, som har svårt att se mig som mamma till en flicka och helt ärligt hoppas att det är en liten lillebror. Men givetvis är vilket som välkommet och är det en flicka lär jag hinna vänja mig vid tanken tills hon kommer.
Tack!

Jag har knappt mått illa alls den här graviditeten däremot med dottern var jag väldigt illamående. Är väl lite därför jag varit inställd på pojke den här gången. Maken erkände att han ville att det skulle vara en pojke men har hela tiden sagt att han tror det varit en flicka. Jag själv har känt att en pojke hade varit roligt även fast det inte spelar nån som helst roll egentligen.

Blev även framflyttad en dag till den 16/10. Kanske dags för en lista?
 
Jag har fått foglossning. Det gör ont :cry: hade aldrig sett med dottern så det här är en ny mindre rolig upplevelse.
Stackare! Jag hade heller ingen foglossning min första graviditet men jag fick en känning för några dagar sen (precis i vecka 15 :grin:)som höll i sig ett par dagar och håller nu tummarna för att det håller sig borta framöver.
 
Vecka 21. Har gått halvvägs nu :eek: tycker tiden springer iväg.

Nu känner jag lillebror lite varje dag. Han är lätt att få igång. Bara att dricka kallvatten eller äta nåt sött så vaknar han till.

Foglossningen fortsätter. Jag försöker dock röra mig varje dag ändå. Går/cyklar till skolan med dottern nästan varje dag så lite rörelse får jag. Cykla är betydligt värre än att gå men behöver i princip enbart rulla till skolan. Det är värre på hemvägen.
 
Vecka 21. Har gått halvvägs nu :eek: tycker tiden springer iväg.

Nu känner jag lillebror lite varje dag. Han är lätt att få igång. Bara att dricka kallvatten eller äta nåt sött så vaknar han till.

Foglossningen fortsätter. Jag försöker dock röra mig varje dag ändå. Går/cyklar till skolan med dottern nästan varje dag så lite rörelse får jag. Cykla är betydligt värre än att gå men behöver i princip enbart rulla till skolan. Det är värre på hemvägen.
Tiden går verkligen snabbt, och jag har en känsla av att den kommer gå ännu snabbare under sommaren som den alltid gör. Och sen är det plötsligt höst och då är det nära :eek:

Jobbigt med foglossningen! Ta hand om dig! Jag fick ju en känning för ett par veckor sen men det har varit lugnt sen dess, men jag är lite försiktigare. Nu är det dock snart långhelg igen och då tenderar jag att göra för mycket och köra lite slut på stackars kroppen men ska försöka hålla igen lite.
 
Tiden går verkligen snabbt, och jag har en känsla av att den kommer gå ännu snabbare under sommaren som den alltid gör. Och sen är det plötsligt höst och då är det nära :eek:

Jobbigt med foglossningen! Ta hand om dig! Jag fick ju en känning för ett par veckor sen men det har varit lugnt sen dess, men jag är lite försiktigare. Nu är det dock snart långhelg igen och då tenderar jag att göra för mycket och köra lite slut på stackars kroppen men ska försöka hålla igen lite.

Det ska ju bli otroligt varmt i sommar varnar de för så jag hoppas det går fort ändå. Bara nästa vecka ska det bli 27 plusgrader :wtf:
Kan hända att första doppet i sjön händer då. Vi har en fin badplats typ en km bort. Lär bo där i sommar.

Ang foglossningen så vilar jag mycket. Vissa dagar är bättre än andra, idag är en sån dag tex. Men försöker att inte göra för mycket.
 
Hur mår ni?

Jag har nyss avslutat en mer ansträngande jobbperiod där jag varit hemifrån nästan 5 av 6 veckor.
Jag är så otroligt tacksam över min kropp och vad den klarar av. De senaste två veckorna hade varit påfrestande även utan graviditet, men det har gått så otroligt bra! Det har dock varit lite jobbigt att acceptera vissa begränsningar jag ändå har känt, jag är så van vid att kunna "göra allt".
Längtar tills i morgon då jag får träffa sambon igen och visa upp magen. Den har vuxit en hel del senaste två veckorna.

Nu väntar bara tre jobbdagar till, sen är det sommarledigt som gäller kommande 7 veckor :bump:
 
Jag mår bra, bara lite tröttare än vanligt pga barn som leker full bläckfisk som letar efter nycklarna på nätterna och en kissblåsa som troligen blivit 99% mindre i storlek :arghh:
Det är ett under att jag inte somnar på cykeln på morgonen när jag följer dottern till skolan. Så glad att det äntligen är skolavslutning i morgon och att ett långt sommarlov väntar.
 
Jag har börjat kolla efter grejer på begagnatmarknaden.
Men det finns ju så mycket, vad ska man ha? Hur har ni tänkt gällande;
-Barnvagn, märke/modell?
-Babyskydd/bilstol, nytt eller begagnat?
-Hur mycket kläder och i vilka storlekar?
-Mamma-saker, vad behöver jag?

Dela gärna med er av era tankar och reflektioner
 
Jag har börjat kolla efter grejer på begagnatmarknaden.
Men det finns ju så mycket, vad ska man ha? Hur har ni tänkt gällande;
-Barnvagn, märke/modell?
-Babyskydd/bilstol, nytt eller begagnat?
-Hur mycket kläder och i vilka storlekar?
-Mamma-saker, vad behöver jag?

Dela gärna med er av era tankar och reflektioner

Våran Emmaljunga Mondial deluxe har fått sig en service nu. Den är från -17 och är i riktigt bra skick. Lite solblekt på sufletten men det jag tror inte lillebror bryr sig. Fantastiskt vagn i terräng och i djup snö, icke så smidig där det är trångt och den tar upp all plats i bilens baklucka.

Babyskydd kikar vi efter ett begagnat. vi har inte easy fix i bilen.

Kläder har jag kvar en del från dottern som lillebror får ärva. Köpte väldigt mycket neutralt och mycket färger till henne.

Något som jag måste köpa till mig är en bra pump och amningsinlägg. Annars behöver jag nog inte så mycket mer.
 
Jag har börjat kolla efter grejer på begagnatmarknaden.
Men det finns ju så mycket, vad ska man ha? Hur har ni tänkt gällande;
-Barnvagn, märke/modell?
-Babyskydd/bilstol, nytt eller begagnat?
-Hur mycket kläder och i vilka storlekar?
-Mamma-saker, vad behöver jag?

Dela gärna med er av era tankar och reflektioner
Jag var helt osugen på att gräva ner mig i barnvagnsdjungeln när jag väntade ettan. Min syster tipsade mig om att leta efter en bugaboo donkey duo. Hon sa att får man på sikt två barn är det smidigt att redan ha en syskonvagn, och nöjer man sig med ett är det fortfarande en riktigt bra vagn och praktiskt med sidoväskan. Jag hittade en klart begagnad för ett bra pris och den kommer funka fint nu för nya bebisen också.

Vi köpte ett nytt babyskydd till ettan, så det är fixat. Det var den enda pryl vi köpte nytt, allt annat var begagnat :)

Några grundplagg av första storlekarna, spana efter något klädpaket i första storlekarna på typ facebook eller tradera. Generellt är mitt bästa tips att inte köpa allt innan bebisen kommer. Det går utmärkt att komplettera allt eftersom man ser vad man behöver. Annars nyttjade jag babynestet mycket, och blev väldigt glad och tacksam över den fårskinnsåkpåse som vi fick av mina föräldrar.

Jag köpte en amnings-BH och ett amningslinne innan födseln, när det visade sig att amningen funkade för mig köpte jag några till plus absorberande inlägg. Det var nog alla mamma-grejer jag använde.

Väldigt smidigt nu omgång 2, vi har typ allt redan :D
 

Liknande trådar

Övr. Barn På återbesöket hos ögonläkaren bestämdes att mitt barn ska ha ögonlapp för ena ögat. Fyra timmar per dag, varje dag, i minst tre månader...
Svar
11
· Visningar
849
Senast: enough
·
Gravid - 1år Jaaaahapp.. jag startade en tråd för ett tag sen om hur man ska veta om man vill ha fler barn eller inte. Jag har två sen innan och...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 249
Senast: Fille
·
Gravid - 1år Hej! Nu är det väl dags för en grupp för oss som väntar barn till sommaren 2023? Jag har iaf längtat så nu drar jag igång denna tråd...
10 11 12
Svar
227
· Visningar
26 243
Senast: bumpo
·
Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
2 327

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp