Höstföräldrar 2023

Jag har börjat kolla efter grejer på begagnatmarknaden.
Men det finns ju så mycket, vad ska man ha? Hur har ni tänkt gällande;
-Barnvagn, märke/modell?
-Babyskydd/bilstol, nytt eller begagnat?
-Hur mycket kläder och i vilka storlekar?
-Mamma-saker, vad behöver jag?

Dela gärna med er av era tankar och reflektioner
Vi har köpt bättre begagnat eller ny på barnvagn. Hellre betala lite mer för en som inte är jättesliten då man använder den så mycket. Vi köpte britax smile då det är viktigt att den går att fälla ihop och bli liten. Samt inte tung för mig att lyfta in i bil eller upp för trappor. Vi är nöjda då den har bra köregenskaper, är smidig att fälla ihop och byta delar, bra ventilation och punkteringsfria däck. Minus är att solskyddet på liggdelen inte går att fälla samt att det inte går att fälla upp ryggstödet i liggdelen lite.

Jag hade kört på ett begagnatpaket på storlek 50-58 på kläder.

Saker som används mycket här eller känts viktigt att ha hemma.
Bra skötväska. Vår har ett ytterfack med hål där det går att dra ut våtservetter. Mycket smidigt.
Kissskydd i skötväskan som går att breda ut på underlaget när man byter utanför hemmet.
Wetwipes. Våtservetter med bara vatten och grapefruktsextrakt. Snällare för rumpan än vanliga.
Inotyolsalva.
Alvedon
Örontermometer
Solhatt i nyfödd storlek. 35- 38 eller nått sånt
Knästrumpor
Solskyddsfaktor
Tunt muslintyg att ha som solskydd i vagn och Babyskydd.
1 miljon såna där vita små handdukar från Ikea.
Bra skötbord med åtminstone tre skydd att byta mellan.
Babynest
Babysitter
Lekmatta för magträning
Lanolinsalva för dina bröstvårtor
Skydd att lägga i BH
AmningsBH och kläder som är lätta att amma i
 
Hoppar in här jag med.
Väntar barn nummer två som är beräknat till den 3/11. Var på RUL idag och det är en pojke till, har sedan tidigare en kille på 6 år. Tyvärr så låg moderkakan delvis för öppningen så ska tillbaka på nytt UL i vecka 32 för att se om den flyttat sig eller inte. Vill inte göra snitt så hoppas verkligen på det.
 
Hoppar in här jag med.
Väntar barn nummer två som är beräknat till den 3/11. Var på RUL idag och det är en pojke till, har sedan tidigare en kille på 6 år. Tyvärr så låg moderkakan delvis för öppningen så ska tillbaka på nytt UL i vecka 32 för att se om den flyttat sig eller inte. Vill inte göra snitt så hoppas verkligen på det.

Välkommen.

Hoppas att den flyttar på sig. Förstår dina tankar om snitt. Jag vill verkligen inte heller.
 
Idag blev jag kallad tjock på badstranden. Dock av tolvåriga grabbar jag precis innan sagt till att de ska sluta hoppa på bryggan när småbarn är på, sluta skvätta vatten på andra barn och sluta reta yngre flickor. Den arga gravida talade om att jag hoppas verkligen de inte kallar sina partners för tjocka i framtiden och att man överhuvudtaget inte kommenterar folks kroppar.
Min dotter på sex år stod upp för två lite äldre tjejer när de retade dom genom att skrika på dom att de var dumma och frågade hur gamla de var :love: Så stolt över min modiga tjej!

Annars har lillebror varit lugn i magen idag. Nu kom han igång när jag la mig i soffan efter en aktiv dag.
 
Hoppar in här jag med.
Väntar barn nummer två som är beräknat till den 3/11. Var på RUL idag och det är en pojke till, har sedan tidigare en kille på 6 år. Tyvärr så låg moderkakan delvis för öppningen så ska tillbaka på nytt UL i vecka 32 för att se om den flyttat sig eller inte. Vill inte göra snitt så hoppas verkligen på det.
Välkommen, och kul med en till beräknad november-bebis! Jag har alltid sagt att november är sämsta månaden på året men nu får jag ju lite motvikt till det påståendet :)

Hoppas att den flyttar på sig! Jag vill väldigt gärna slippa snitt så hoppas på att kroppen och bebisen samarbetar.
 
Varit hos BM idag.

Vi lyssnade på lillebrors hjärtljud trots att vi egentligen är nån vecka för tidiga men hon vill inte lämna över mig till en annan bm utan går gärna lite utanför protokollet om hon behöver. Lillebror ville inte riktigt vara med men vi fick fram några stadiga hjärtljud på 148 ändå och storasyster var med och fick också höra :love:

Sen pratade vi om min foglossning och mina sammandragningar. Får dom ofta, lite för ofta för att det ska kännas tryggt. De känns inte men märks ändå. Magen blir ju stenhård och det stramar.
Storasyster fick ju hyfsat bråttom i vecka 30 och ville ut så jag hoppas inte lillebror har några sådana planer. Nu gick det bra med henne när hon väl bestämde sig för att stanna tills vecka 41 trots allt.
 
Köpte ett begagnat babyskydd idag. Jag är egentligen inte så förtjust i att köpa just det begagnat men det här var i bra skick. Så nu är barnvagn och babyskydd klart. Lite saker kvar som vi behöver nu som tex.
Babynest, ska få en av en kompis.
Bärsele. Hoppas hitta en begagnad.
Babysitter. Tänker köpa en på röda korset i stan. De har ett par stycken där.
Amningsinlägg.
Kanske en amningsbehå till och några amningsvänliga kläder.
 
Har fått foglossning, ont i ljumsken och blygdbenet. Hade inte det förra gången när jag var gravid så det är helt nytt för mig. Har städat idag och varit och handlat, kunde knappt bära in påsarna. Inatt ska jag dessutom jobba 😔
 
Jag hade glömt bort hur snabbt man kunde bli akut kissnödig av en välriktad spark rätt på blåsan. Hua! Just lillebror verkar dessutom vara fasligt förtjust av kissblåsor och det både hoppas och sparkas på den (vad jag tror i alla fall)

På måndag ska jag till läkaren för att prata om eventuell sjukskrivning. Har mycket sammandragningar och jobbig foglossning. Just sammandragningarna är jag lite fundersam över. Vissa känns faktiskt :nailbiting:
 
Just nu är livet som gravid ändå drägligt. Foglossningen känner jag bara av vissa dagar, typ när jag stod i köket en hel dag inför midsommar. Magen är ännu inte så mycket i vägen och bålstyrkan har inte flytt än. Och nu är det halvtid!

Lillebror ( :love: ) var livlig på RUL men än så länge känner jag inte mycket i magen. Moderkakan är i framvägg precis som förra gången så jag räknar med att det tar några veckor till innan jag känner ordentligt.
 
Jag kan inte sova. Blir fullständigt stollig snart.

Somnar ofta snabbt men vaknar efter några timmar och är kissnödig sen går det inte att somna om. I natt vaknade jag halv tre, i tre timmar låg jag och vände och vred på mig innan jag någon gång innan sex somnade om. Igår natt vaknade jag i princip vid samma tid och somnade om nån gång innan sju.

Det är ju gräsligt obekvämt att hitta en ställning som är bekväm att sova i redan nu och jag är ju smidig som en blåval på land. Så halva natten går ju åt att hitta en ställning som funkar. Sa jag att jag håller på att bli galen? :arghh:
 
Det är fullständigt vidrigt de sista veckorna. När jag ser höggravida nu tänker jag alltid "din stackare. Glad att det inte längre är jag"
 
Det är fullständigt vidrigt de sista veckorna. När jag ser höggravida nu tänker jag alltid "din stackare. Glad att det inte längre är jag"

Det värsta är att jag inte ens har de sista veckorna kvar. Gick in i vecka 26 idag och allt är så jobbigt. Råkade ställa min kaffemugg på golvet i bilen förut, fick använda fötterna till att få den närmare mig så jag kunde böja mig utan att magen var ivägen. Hur blir det blir för mig i slutet vågar jag knappt tänka på.
 
Min svärmor är så väldigt jobbig just nu. På ett vis förstår jag hennes känslor då deras familj går igenom en kris just nu. Min mans ena bror kommer troligen åka in i fängelse och det går väl lite ut över oss. Men tycker inte det är okej att hon tar ut all sin frustration på oss.

Hon är på oss om att vi måste uppfostra våra barn så de ej blir gangsters, blir sur för att jag sålt/slängt allt vi hade till dottern. Men jag trodde väl aldrig att jag nästan sju år senare skulle bli gravid igen. Dessutom tar saker plats. Man kan omöjligt behålla allt. Nu sa jag till maken att i alla fall jag inte åker och hälsar på svärföräldrarna på ett tag. Undrar om hon kommer bli lika jobbig när lillebror kommer som hon var när storasyster föddes..
 
Min svärmor är så väldigt jobbig just nu. På ett vis förstår jag hennes känslor då deras familj går igenom en kris just nu. Min mans ena bror kommer troligen åka in i fängelse och det går väl lite ut över oss. Men tycker inte det är okej att hon tar ut all sin frustration på oss.

Hon är på oss om att vi måste uppfostra våra barn så de ej blir gangsters, blir sur för att jag sålt/slängt allt vi hade till dottern. Men jag trodde väl aldrig att jag nästan sju år senare skulle bli gravid igen. Dessutom tar saker plats. Man kan omöjligt behålla allt. Nu sa jag till maken att i alla fall jag inte åker och hälsar på svärföräldrarna på ett tag. Undrar om hon kommer bli lika jobbig när lillebror kommer som hon var när storasyster föddes..
Usch jag hade lackat direkt om någon var på mig om ett misstag DEN hade gjort. Inte så smidigt kanske, men hallå det är asjobbigt att vara gravid och då få oförtjänt skit är inte okej.

Jag är lite orolig för min svärmor också, jag har bara träffat henne ett handfull gånger trots att jag varit med min sambo i några år. Hon älskar bebisar och tycker att hon ska passa bebis sen, sambo säger att det är en bra sak samtidigt som han knappt träffar henne. Hur då tänker jag?
På andra låter det som om det ska vara mitt ansvar att se till att hon får träffa bebis, dvs åka till henne och hänga där, det kommer inte ske. Det är inte så avlastning funkar. Suck.
 
Usch jag hade lackat direkt om någon var på mig om ett misstag DEN hade gjort. Inte så smidigt kanske, men hallå det är asjobbigt att vara gravid och då få oförtjänt skit är inte okej.

Jag är lite orolig för min svärmor också, jag har bara träffat henne ett handfull gånger trots att jag varit med min sambo i några år. Hon älskar bebisar och tycker att hon ska passa bebis sen, sambo säger att det är en bra sak samtidigt som han knappt träffar henne. Hur då tänker jag?
På andra låter det som om det ska vara mitt ansvar att se till att hon får träffa bebis, dvs åka till henne och hänga där, det kommer inte ske. Det är inte så avlastning funkar. Suck.

Jag har levt med hennes son i 13 år och lärt mig hur jag ska hantera henne men en gång har det totalt kokat över efter det har hon varit hyfsat lugn med kommentarer och råd.

Din svärmor ska inte passa eran bebis för att hon tycker det utan för att du/ni vill och behöver. Min svärmor ifrågasätter alldeles för mycket för att ens vara välkommen hit den första veckan. Jag kommer vara nog stressad och trött som det är.
 
IMG_20230704_202544_509.jpg
 
Min graviditet är just nu inne i en så okomplicerad fas och jag är så tacksam. Foglossningen jag hade känningar av för några veckor sen har försvunnit igen, trots att jag har sysslat med en del ganska tungt arbete. Jag kör på att allt fysiskt som inte gör ont är positivt, och jobbar just nu på ganska som vanligt på gården, om än med lite lägre tempo. Det hamnar lite i kontrast mot när jag träffar släktingar och bekanta som tycker att jag typ inte får lyfta en matkasse eller köra fyrhjuling eftersom det studsar så mycket. Jag är bara glad så länge jag orkar och det känns bra i kroppen.
Det viktigaste för mig är att jag kan rida och det går fortfarande bra :heart Nu känner jag dock att magstyrkan börjar ge upp så jag får anpassa upplägget lite, slut på tävlingar och snart får jag sluta träna och bara rida i skogen.

Nu känner jag även lillebror röra sig lite om kvällarna.
 
Upplever denna graviditet så mycket jobbigare än den förra. På morgonen känner jag mig riktigt pigg och utan krämpor men ju längre dagen blir ju tröttare blir jag, får ont i ryggen och promenaderna går alldeles för långsamt. Bara vecka 24 så är ju långt kvar.

Idag har jag iaf gått på 6 veckors semester. Det ska bli så skönt! Sedan får vi se hur länge jag kan jobba. Sist var jag sjukskriven pga sömnproblem sista 3 månaderna men ännu har jag inga problem med nattsömnen. Behöver inte ens gå upp och kissa på natten.
 

Liknande trådar

Övr. Barn På återbesöket hos ögonläkaren bestämdes att mitt barn ska ha ögonlapp för ena ögat. Fyra timmar per dag, varje dag, i minst tre månader...
Svar
11
· Visningar
911
Senast: enough
·
Gravid - 1år Jaaaahapp.. jag startade en tråd för ett tag sen om hur man ska veta om man vill ha fler barn eller inte. Jag har två sen innan och...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 278
Senast: Fille
·
Gravid - 1år Hej! Nu är det väl dags för en grupp för oss som väntar barn till sommaren 2023? Jag har iaf längtat så nu drar jag igång denna tråd...
10 11 12
Svar
227
· Visningar
26 422
Senast: bumpo
·
Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
2 438

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • När fan slutar jag ramla av?
  • Ridskoleryttare
  • WE-tråden

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp