Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vad är det för ras? Jag tror att några av våra har börjat vid typ fyra månader, men ja, tolv veckor verkar onekligen tidigt. Jättegulliga och små har de första äggen varit även hos oss.Min lilla kyckling verkar ha lagt sitt första ägg! Hon är bara tolv veckor så är det ens möjligt?
Gulan är ca 5 mm. Det är så sött att jag smäller av!Visa bifogad fil 189534
Det är Kindahöns. Jag har inte hittat några fler små ägg dock.Vad är det för ras? Jag tror att några av våra har börjat vid typ fyra månader, men ja, tolv veckor verkar onekligen tidigt. Jättegulliga och små har de första äggen varit även hos oss.
Har också en suris just nu. Ligger hon kvar på fredag ska jag prova om hon vill ha senaste kläcket, fastän de är några veckor nu.Det är Kindahöns. Jag har inte hittat några fler små ägg dock.
De äldre hönorna är helt ruvtokiga just nu! Fem av sex ligger och trycker i redena. De åker ut två gånger om dagen men det verkar inte bryta ruvandet.
Årstidsmässigt menar du? Det beror ju mest på hur du själv vill ha det. Min man skulle säga absolut kör, han får kycklingpepp lite då och då under året (våra äldsta höns är kläckta på julafton, visserligen i maskin men ändå). Själv tycker jag våren är trevligast men jag är väl något av en hönstraditionalist.Är det ”för sent” att lägga avelsägg under en höna som precis bestämt sig för att ruva?
Ja, precis, årstidsmässigt! Jag är nog mest rädd för att det blir för kalltÅrstidsmässigt menar du? Det beror ju mest på hur du själv vill ha det. Min man skulle säga absolut kör, han får kycklingpepp lite då och då under året (våra äldsta höns är kläckta på julafton, visserligen i maskin men ändå). Själv tycker jag våren är trevligast men jag är väl något av en hönstraditionalist.
Min erfarenhet är att hönan håller kycklingarna varma. Vi hade ju en som ruvade fram sex kycklingar i ett buskage, visserligen i juli men det var inte varma och sköna veckor när de kom fram (jag bor i norra Norrland). De verkar ha klarat sig fint och bor fortfarande utomhus allihop.Ja, precis, årstidsmässigt! Jag är nog mest rädd för att det blir för kallt![]()
Vi kan ordna både bur inne och värmelampa/tak vid behovMin erfarenhet är att hönan håller kycklingarna varma. Vi hade ju en som ruvade fram sex kycklingar i ett buskage, visserligen i juli men det var inte varma och sköna veckor när de kom fram (jag bor i norra Norrland). De verkar ha klarat sig fint och bor fortfarande utomhus allihop.
Sen kan det ju vara så att du måste hålla ett extra öga och ev. sätta några i bur med värmelampa vid behov, men lägg inte under för många ägg så går det säkert bra.
Har fått kyckling under höna i November utan problem. Slår det till och blir riktigt kallt så underlätta med värmelampa om du har möjlighet.Ja, precis, årstidsmässigt! Jag är nog mest rädd för att det blir för kallt![]()
Har stort element, värmelampa och fick värmetak för kyckling, ifall mamma höna inte skulle sköta om. Finns också uppvärmt garage vid behov@Fille Hade inte tvekat, hönan håller de varma sålänge de ryms under! Kan du dessutom hänga upp en lampa har de flera värmekällor de söker upp vid behov.