Hoppa över en klass?

Sv: Hoppa över en klass?

Min mellanson bytte klass mitt i terminen i trean till en fyra.
Det har fungerat utmärkt.
I hans fall så kom dock det tredje språket efter då bytet inte blev fullständigt.
Så han fick fixa det i högstadiet på 3 år i stället för 4 och det var litet tufft.
Om jag skulle gört något annorlunda i dag så hade jag jobbat för ett fullständigt byte eller ordnat undervisning i ett tredje språk på något annat vis i "6an".

De gjorde en 3-4a och flyttade över en grupp elever som passade bättre i den klassen än där de var.
Det har gått bra för alla i guppen, men det var bara min son som inte "gick om" sexan.
De som gick om sexan fick en mycket bra grund att stå på inför högstadiet.
Sonen börjar nu i höst på Gymnasiet och de andra i gruppen går nian.
 
Sv: Hoppa över en klass?

Hellre vara långt fram i en jämngammal klass än att vara medel eller lägre i en äldre klass.

Det där har ju oerhört mycket med personligheten att göra.
Vissa behöver en utmaning också.
Och så kan det finnas andra faktorer att väga in.

3an som sonen och hans vänner flyttades ifrån var stor och stökig.
4an som de flyttade till var så liten att det var svårt att få till en gruppdynamik.
Den bestod dessutom av nästan bara flickor så de stackars pojkar som var i den hade inga kompisar.
Min son hade varit bästis med en av dessa pojkar hos deras dagmamma.

Resultatet av omflyttningen var att 4 pojkar och två klasser fick mycket bättre förutsättningar.
Vinsten var stor.
Min son och en annan av de uppflyttade pojkarna låg snart långt fram i sin nya klass också.
Är man snabb så är man.

Så jag anser att man måste titta på hela situationen och barnens personlighet.
 
Sv: Hoppa över en klass?

.... engelska och slöjd, vilket införs i trean på vår skola.
Det är en fördel att börja tidigt med de främmande språken så det kan vara jättebra.

Sen är det ju faktiskt inte värre än att hon skulle kunna kliva upp i fyran från tvåan, ....
Men då så ligger året efter i just ett språk.
Och det är tungt att ta igen.
Just att alla andra har börjat ett år som man inte alls har gjort.
 
Sv: Hoppa över en klass?

Det är en fördel att börja tidigt med de främmande språken så det kan vara jättebra.

Men då så ligger året efter i just ett språk.
Och det är tungt att ta igen.
Just att alla andra har börjat ett år som man inte alls har gjort.
"alla andra" är i det här fallet EN elev...
OM vi låter henne flytta upp en klass så kommer 3an består av vår dotter och en till flicka.

Jag tror att jag kanske hade resonerat annorlunda om klassen hade bestått av fler elever, men nu tycker jag att det blir alldeles för sårbart med bara en klasskompis. Och, utan att gå in på detaljer, så är min känsla att den tjejen inte är mycket till stöd om det börjar blåsa runt dem, t.ex när de ska upp i högstadiet.
(och jag tycker faktiskt inte att det är vårt ansvar att se till att den andra tjejen slipper vara ensam i sin klass!)

vallhund skrev:
Han blev utråkad i skolan, han kunde både läsa o skriva innan han började skolan, han hade lärt sig det helt på egen hand, att då sitta i 1:an o rita solar för att lära sig bokstaven S var förödande för honom.
Detta har inte hänt vår dotter, alls! Hon får jättebra stimulans trots att hon har legat steget före resten av klassen ända sen de började F för två år sedan. Vi har riktigt bra lärare! :love:
 
Sv: Hoppa över en klass?

Som lärare är mitt spontana svar: nej. Har inte sett något riktigt lyckat fall av att hoppa en klass (har dock inte så många fall att gå på) särskilt inte om hon får utmaning där hon är just nu. Det viktigaste är ju att hon utmanas och stimuleras inte att hon går i tvåan el trean är det dessutom bara ett barn i trean så skulle jag nog inte ens tveka för förr el senare ska de ju vidare som du skriver och att du gå vidare som en klass på två personer känns ju sådär.
 
Sv: Hoppa över en klass?

"alla andra" är i det här fallet EN elev...
OM vi låter henne flytta upp en klass så kommer 3an består av vår dotter och en till flicka.

Det kan ju vara något att tänka på i alla fall att inte flytta upp så att man missar just det första året av ett nytt språk.
Det blir litet tungt.
Med alla andra så menade jag t.ex. om man skippar sexan och hoppar till sjuan så är alla andra i den sjuan ofta ganska så många.

Hur fungerar ert mellanstadium?
Kanske att 5an är ett bra år att skippa om det går fort?
 
Sv: Hoppa över en klass?

hehe, vi har inte nått mellanstadiet än, så jag vet faktiskt inte hur det funkar där.
 
Sv: Hoppa över en klass?

Hej!
Jag har inte läst alla inlägg men vill bara lägga till mina erfarenheter.
Min dotter har också gått en liten byskola med åldersblandade klasser. Hon låg långt fram hela ettan och gjorde hela tiden det som tvåorna gjorde. Vi valde att flytta upp henne en klass. Hon har hela tiden haft kompisar både i sin egen årskull (-98) och i sin äldre (-97) och hon spelar fotboll med -98 --00-or.
Rent kunskapsmässigt ligger hon väldigt långt fram i sin klass i alla ämnen, teoretiska och praktiska. Nu börjar hon högstadiet och byter skola, och då kommer hon nog att tappa kontakten lite med de som är lika gamla/yngre. Å andra sidan är hennes ridkompis -98-a så det blir nog bra.
Det som kanske hade kunnat vara ett problem är ju den fysiska utvecklingen, men hon ligger lika långt fram i puberteten som sin -97-kompis. Hennes -98-a-kompis ligger långt efter. Det är ju överlag väldigt stor skillnad på flickor mellan 11 och 14 hur långt de kommit så jag tror inte man ska överdriva betydelsen av det.
Vi har hela tiden sagt att när det är dags för gymnasiet så kanske vi låter henna åka iväg till som utbytesstudent ett år eller på annat sätt låta henne sakta in för att vara lika gammal som sina studentkompisar.
Alltså, hittills har allt gått väldigt bra. Lycka till med din dotters val!
//Kopia
 
Sv: Hoppa över en klass?

Jag vet inte om någon redan sagt detta, för jag har inte orkat läsa hela tråden, men innan man går ut gymnasiet (fyller 18, tar körkort, har studentskiva osv) spelar det ju egentligen ingen roll om man är ett år yngre och detta kan avhjälpas genom ett sabbatsår innan 1:an när man till exempel åker till USA och läser där ett år som utbytesstudent. :idea:

Då kommer man i kapp alla jämnåriga som går direkt från högstadiet till gymnasiet ;)


Ops, såg att personen innan mig skrivit precis samma sak...
 
Sv: Hoppa över en klass?

idag har skolan startat igen och lösningen på detta har nog blivit bästa möjliga tror jag. Jag hade tänkt föreslå detta upplägg om frågan hade ställts, men den kom alltså direkt från läraren.
Dottern kommer gå kvar i sin klass, tvåan, men kommer byta ut en timme svenska i veckan mot engelska, tillsammans med tjejen i trean. Läraren anser att vår dotter ligger så långt fram i svenska att hon kan klara sig utan den timmen i veckan och de får då en "engelskagrupp" med två elever.
 
Sv: Hoppa över en klass?

Om nu ändå alla går så mycket tillsammans kan de väl plocka några stycken av de andra eleverna och låta dem gå slöjd eller engelska med tjejen allihop? Äsh det kanske är omöjligt iofs :o

Är det en "nu eller aldrig" chans att flytta upp? (i den större skolan kanske klassen över är roligare).

Vad bra: läs hela tråden innan man gör inlägg ja, de löste det ju bra.
 
Sv: Hoppa över en klass?

Läraren har gjort bedömningen att det inte är någon mer än vår dotter som är så långt fram i språkutvecklingen/svenskan att de kan byta bort en timme i veckan mot engelska.

Slöjdlektionerna har de, om jag fattat saken rätt, med alla klasserna tillsammans - år 3-6 - och där är man kanske inte riktigt lika beroende av att ha någon mer som lär sig samtidigt. Det är nog inte så lätt att ha lektion i engelska med bara en elev...
 
Sv: Hoppa över en klass?

Tjusigt med privatlektion iofs :D men det låter nog som att det skulle bli för lite dynamik och svårt för läraren att hålla uppe takten i undervisningen. Två är nog perfekt! (Dotera kommer nog att bli riktigt bra på engelska ;))

(hälsningar från den lilla anglofilen)

(apropå språkutveckling och grammatik förresten, jag tyckte alltid det var lättare att fatta grammatiken på engelska, i svenskan blir den så luddig och meningslös)
 
Sv: Hoppa över en klass?

Min son går också i en liten skola med blandade klasser och vi har funderingar i samma banor. Han gick i 6-årsverksamhet i 1,5 år (en sk 0-1:a) och hann under den tiden ikapp ettorna som gick i samma klass. Vi har ju då funderat på att låta honom gå direkt upp i tvåan men då det i år blev en 1-3:a så lät vi honom börja ettan då han ju mentalt och fysiskt passar bäst där och hoppas att även den nya läraren som nu börjat ska fortsätta stimulera honom på rätt nivå, de flesta lektioner kommer vara i hela gruppen (15 barn varav 8 ettor) så det spelar ju faktiskt inte så stor roll. Sen när vi flyttar och han börjar en annan skola (kanske nästa år) så får vi ta en ny funderare då.
Apropå språk är han trespråkig i tal men ännu läser och skriver han bara svenska och då några av ettorna är bättre än honom i att läsa och skriva på engelska så har han ju en utmaning bland sina jämnåriga också.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Mitt i en utredning med sonen. Skolan fungerar inte alls. Han är där och han ”sköter” sig, men det blir ingenting gjort. Läste just...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 565
Senast: Araminta
·
Övr. Barn Vi var nyligen på utvecklingssamtal för äldsta barnet, som går i fyran. Vid samtalet fick vi höra att han ligger väldigt långt fram i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
5 721
Senast: hastflicka
·
Övr. Barn Med tanke på kommentarer i mina trådar om filmvisning för högstadiebarn...
2
Svar
39
· Visningar
4 458
Senast: Badger
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 228
Senast: Cilva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp