Bukefalos 28 år!

Hoppar faktiskt hästen bättre om den hoppas sällan??

Harbor

Trådstartare
Det är underligt, men ju mer vi har regelbundna hoppträningar (dotter+ponny) dess mer tycks ponnyn bli less på att hoppa. Om de däremot inte har hoppat på en månad, så blir han sjövilt hoppgalen och hoppar allt och hur högt som helst. Nu har de hopptävling om en vecka och hon funderar allvarligt på att inte ha hoppträning alls före det, så att han ska ha just denna entusiasm. Nån annan som varit med om liknande?
 
Sv: Hoppar faktiskt hästen bättre om den hoppas sällan??

alltid bra att testa sig fram. ingen häst är den andra lik.
 
Sv: Hoppar faktiskt hästen bättre om den hoppas sällan??

Min ena dotter tävlade ganska mycket hoppning ett tag och då tränade vi inte annat än markarbete under den perioden som det var mera tävlingar. (tävlade ca två helger/månad när det var som intensivast vår eller höst). Jag tycker det är rätt självklart att inte hoppträna när det är mest tävlingar, hoppningen sliter och klart dom kan tröttna då.
 
Sv: Hoppar faktiskt hästen bättre om den hoppas sällan??

Min ena dotter tävlade ganska mycket hoppning ett tag och då tränade vi inte annat än markarbete under den perioden som det var mera tävlingar. (tävlade ca två helger/månad när det var som intensivast vår eller höst). Jag tycker det är rätt självklart att inte hoppträna när det är mest tävlingar, hoppningen sliter och klart dom kan tröttna då.

Jahaa, kul att höra andra med samma erfarenhet. Har bara förstått att det är så viktigt med regelbunden träning. Men bra att höra :-)
 
Sv: Hoppar faktiskt hästen bättre om den hoppas sällan??

Markarbete är mer nödvändig träning än att hoppa hinder. Om ponnyn redan kan hoppa (vilket jag antar att den kan), så finns det ingen anledning att nöta på det utan träna hellre på annat som t.ex. vägar, antalet galoppsprång m.m. Variera träningen. Det får ni igen på en lydig men hoppglad ponny mellan hindren sen.

/V
 
Sv: Hoppar faktiskt hästen bättre om den hoppas sällan??

Jahaa, kul att höra andra med samma erfarenhet. Har bara förstått att det är så viktigt med regelbunden träning. Men bra att höra :-)

Nja, jag menade att vi aldrig ens hade tanken att träna hoppning under tävlingssäsongen, så ponnierna tröttnade inte. Däremot markarbete (som verdandi skrev) och dressyr. Det är jätteviktigt att fortsätta träna, det är ju mycket det som hoppningen handlar om.:idea:
 
Sv: Hoppar faktiskt hästen bättre om den hoppas sällan??

Jag kan tycka att detta är ett svårt fall eftersom det handlar om ett barn och de behöver ju också utbildas alltså träna. Man får väl väga vikten av rosetten mot de erfarenheter hon får av träningen...
 
Sv: Hoppar faktiskt hästen bättre om den hoppas sällan??

Funkar det inte att båda hoppträna och tävla under en viss period så funkar det säkert att träna på vintern och tävla på vår & höst. Att tävla är också bra träning för både häst & ryttare.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 725
Senast: Juli0a
·
Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
10 077
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 049
Senast: Miingla
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 284
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Dra hästsläp med Tesla Y
  • Föl 2020
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp