Hopphingst med gång? Hjälp mej spåna=)

Magnum

Trådstartare
Jag lär ju inte vara varken den första eller sista som skulle vilja ha lite spån över hingstval :cool::angel: och undrar om någon kanske har något förslag till mej? Det finns ju så otroligt många fina hingstar därute...

Stoet har ett mycket bra huvud och bra självförtroende. Har humör, men inget man behöver jämra sej över direkt. Lättlärd.
Tre jämna bra gångarter, som kommer bli ännu bättre med mer styrka och träning. (unghäst) Bra typ och i övrigt en häst där jag egenligen inte skulle vilja ändra något alls faktiskt.
Däremot väldigt stor. Över 170 med låånga ben. Absolut inte kraftig i typen, mera nätt faktskt, men som sagt ,väldigt, stor även om hon kanske inte ser så stor ut på håll för hon är väldigt proportionerlig.
Hoppar bra, en talang som är orädd och trevlig på hinder. Otroligt positiv.
Grundgångarterna är redan bra och kommer som sagt bli bättre med tiden.

Metall-Jeapardy-Marino i stammen och jag vill då ha en allroundhäst som fixar msv dressyr och lätta+ klasser hoppning och deb fältt. En helt normal hobbyhäst alltså.:D

Är INTE främmande för andra raser, såsom PRE/lusitano eller dyl ;) Men då ska det inte vara vad som helst, utan något man vet kan bli bra.

Sen gör det inget om avkomman bli mindre, men det är ju avel så det får bli vad det blir. Mamma till denna är lika stor och lika långa ben så det finns att brås på bakåt... Mormor däremot var mindre och mer kompakt, lite mer av den gamla typen halvblod.

Är det en hopphingst med bra gångarter som vore lämpligt till oss? Okeanos gillar jag ju förstås och BlueHorse Leredo som jag såg på dvd rörde sej ju verkligen fint den:d
Kom gärna med vettiga förslag så jag får lite att tänka på närmsta halvåret :p
 
Sv: Hopphingst med gång? Hjälp mej spåna=)

Jag har betäckt mitt sto med Cartier. Jag vill hopphästavla men samtidigt ha hyfsad gång hos avkomman. Cartier tycker jag rör sig trevligt i trav, därför föll slutliga valet på honom.

Storleksmässigt vet jag inte om han ger mindre eller större, i mitt fall hoppas jag på "större". Mitt sto är 170cm hög men det är "mest ben" på henne, och eftersom jag är lång vill jag inte ha en avkomma som är ädlare än henne. Men det är ju alltid en chansning med avel!
 
Sv: Hopphingst med gång? Hjälp mej spåna=)

Ludwigs Champion
Lucky Point
Hip Hop
och kanske också Cohiba
 
Sv: Hopphingst med gång? Hjälp mej spåna=)

Har inte kollat runt sådär jätteseriöst än, så det kan vara bra att ha 'något att gå på'. Tack så mycket, ska genast kolla dessa
 
Sv: Hopphingst med gång? Hjälp mej spåna=)

Camaro M har mycket bra Blup även i gångarter.
 
Sv: Hopphingst med gång? Hjälp mej spåna=)

Nobel har både gångarter, hoppförmåga och ett bra temperament.

Men du får nog räkna med en avkomma kring 170-175
 
Sv: Hopphingst med gång? Hjälp mej spåna=)

Åh, lämnar Nobel stort? Han är nämnligen den hingst som jag i nuläget vill betäcka nästa gång med!
 
Sv: Hopphingst med gång? Hjälp mej spåna=)

Och jag som helst vill ha en liiten häst :p men men.. det får bli som det blir. Skönt att ha några förslag, så man kan börja titta i nån ände iaf!
 
Sv: Hopphingst med gång? Hjälp mej spåna=)

Vilken hingst skulle ni själva valt, om ni var i min sits, till stoet? Varför just den?
Är det nån som skulle valt en dressyrhingst då hon själv har både hopp och dressyr bakåt?
Det är alltså en allround hobbyhäst med inriktining på dressyr jag skulle vilja få fram.
 
Sv: Hopphingst med gång? Hjälp mej spåna=)

Jo han lämnar stort... dock har jag fått en känsla av att de stannar runt 170cm. Har inte hört talas om någon Nobel-avkomma på 180cm.

Själv har jag en 4-åring e. Nobel som hade en mamma som var knappt 160cm.
Är väldigt, väldigt nöjd med min Nobel-häst:banana:
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 051
Avel Hej! Ska ev ta föl på min systers swb nästa år, hon är mer av den ganska breda o bastanta typen och 167 i mankhöjd, är själv 163 så har...
2
Svar
29
· Visningar
3 274
Senast: cirkus
·
Hundavel & Ras Jag har redan börjat kolla på hund nr 2s ras fastän det är LÅNGT fram i tiden och jag vet inte ens om jag kommer vilja ha ytterligare en...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 847
Senast: machafuko
·
Avel Okej, så jag har efter ett par års funderande bestämt mig för att ta föl på mitt fina dressyrsto. Då detta blir första gången jag testar...
Svar
15
· Visningar
3 384
Senast: Stina12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp