Sv: Horseball

Så hårt sitter de inte fast. Sen tror jag säkert det kan vara ett stort stöd att "hålla emot" med stigbygeln när man sträcker sig efter bollen.

l8.jpg

l16.jpg
 
Sv: Horseball

Var själv och såg Horeball på globen och om det blir vanligt i sverige måste man ju börja!! väldigt häftig sport!! :)
 
Sv: Horseball

Jag blev sjukt avundssjuk och helt mållös när jag såg matchen från globen (på TV).
Vilka duktiga ryttare (och hästar såklart)!!!

För mig är det nästan oförståeligt hur man kan rida så, och då har jag ändå väldigt bra balans :D
 
Sv: Horseball

Jag hoppas verkligen att alla som vill kan fortsätta och få stöd för att fortsätta.Detta är en kanonsatsning. Maila gärna SRF och be dom ligga på lite om sporten. Finns det TEX någon som säljer hästprylar som tar in och säljer utrustning? Det är ju ett sätt att stödja en ny sport. Nä nu gör vi vad vi kan för att rida på vågen från globen, innan det blir svalt. Kom igen alla som är intresserade. Kanske dax att starta en Horseball förening kopplad till den internationella i Sverige? Arrangera clinics?:bump:
 
Sv: Horseball

Dannevakt, absolut! Jag håller med om att man ska ta vara på intresset som Globen skapade...
 
Sv: Horseball

såg tyvärr ingen match i globen. Men när jag var på hoppläger på Irland i somras så var det några fransmän på samma läger. Och då fick vi testa på horseball. Riktigt roligt var det! Och dom från frankrike som spelade det hemma, på heltid, var ju helt suveränt duktiga!
Det var nog det roligaste jag har gjort, och hoppas verkligen att det kommer till sverige :banana: :)
 
Sv: Horseball

Nu kommer det horseball clinics till Sverige i år ser det ut som. Starten är beräknad i Blekinge och Skåne. Var på er vakt. Det kommer mer INFO:)
 
Sv: Horseball

*KL*

Jag spelar i ett horseball lag :D. Det är liksom inget officiellt lag eller så. Men vi har satt igång träningar på Kvinnersta naturbruksgymnasium. Vi använder brukshästarna, de är emst stabila för oss horseball nybörjare :p Men det är fart på dem när bollen kommer och man ska göra mål.

Vi har satt balsnören på stigbyglarna och under magen för att kunna ha lite stöd när vi böjer oss ner för att hämta bollen. De flesta kan ta bollen från marken stillastående. Några kan ta bollen från marken i skritt och trav. Och en tjej kan till och med hämta den i galopp på en bra häst. Vi har hittils bara tränat ca fem gånger och kört en gång med match.

Det är asroligt och jag längtar jämt efter onsdagarna då vi har träning :)

Vi hoppas på att fler lag ska dyka upp så man kan köra lite macther när vi tränat ett tag.
 
Sv: Horseball

Skriv gärna mer info om när. Så kanske vår klubb kunde skicka iväg några deltagare :)
 
Sv: Horseball

Såg det i globen, imponerande!! såg dessutom grymt roligt ut, hoppas det kommer till sverige!=)
 
Sv: Horseball

Jag skulle vilja testa på sporten! Verkar så spännande!!
 
Sv: Horseball

Jag läste om Horseball för flera år sedan, det har funnits jättelänge
men inte kommit till Sverge förrän nu (det tycker jag är jättekonstigt).
Jag tycker att det verkar jättekul o vill börja helt klart.
Någon som har någon aning om var man kan lära sig det i Göteborgs-området?

eftersom jag inte är inne här så ofta, kan ni väl mejla mig om
ni har svar på det? för jag är jätteintresserad

Shutyouout__@hotmail.com



tack så mkt!
 
Sv: Horseball

Någon som kan hitta alla reglerna?
Här är några jag snappade upp:

Varje match består av två halvlekar, 5 minuter var.
Tacklingar får förekomma sålänge man kommer från samma riktning.
Varje lag består av 6 ryttare, 4 inne på planen och 2 avbytare. Man får byta ut ryttare och hästar hela tiden.
Man får endast hålla i bollen i 10 sekunder max.
Tre passningar inom laget innan skott mot mål görs.

Alla hästar är lindade om benen (regel eller för att det ska vara lätt att hålla reda på lagen genom färgerna?)
Hästarna går med fasta martingaler.
Stigbyglarna har remmar som sitter fast vid martingalens fäste i sadelgjorden så att ryttarna inte ska snurra runt! ;)

Alltid (?) laget på vänster sida om domaren börjar med bollen? Eller lottar de?
Efter varje mål blir det "avkast" då fyra ryttare ställer sig mot domaren och en framför dem och kastar bollen rakt emellan dem. Nått sånt.

Grenen föddes 1979 i Frankrike och finns i 15 länder. Det första VM:et gick av stapeln i år i Argentina.

detta har jag svar på, på papper.
mejla mig för svaret, för jag orkar inte skriva det här just nu.
Shutyouout__@hotmail.com
 
Sv: Horseball

Hejsan!
Jag var sjävl och såg en match i Globen. Helt fantastisk sport säger jag bara! Jag undrar om det är någon som vet om det spelas match i horseball i sverige? Och isåfall var ?
Tack på förhand! /Zouk
 
Sv: Horseball

/här i mitt andra inlägg kommer några bilder från globen! /


DSCN6660.jpg


DSCN6658.jpg
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Horseball

Hej! jag tycker Horseball verkar jätte bra och håller med er andra välfigt mycket!!!! Skulle vilja prova det jag me!
här är lite fakta om Horseball:
www.nogg.se/moooa gå in där och tryck sedan på Videoklipp, sedan på videoklippet som heter Hoseball, o sen e det bara att titta. :D

Det är jag som gjort filmen:smirk: Hoppas det kommer till sverige, så att man kan prova;) :bump:
 

Liknande trådar

Kultur Nu är det snart dax! Semi 1 på tisdag och semi 2 på torsdag. Jag tänker att vi kan ta semifinalerna i en gemensam tråd och finalen i en...
14 15 16
Svar
306
· Visningar
11 791
Senast: Rosett
·
Kultur På tisdag smäller det, för mig är det i princip höjdpunkten på året om man inte räknar med semestern till Grekland eller kanske dotterns...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
6 194
Senast: voltis
·
Äldre I morgon lördag är det äntligen dags, kvällen vi väntat på sedan maj förra året.... Som vi laddat upp inför gemensamt här på buke...
39 40 41
Svar
806
· Visningar
28 611
Senast: voltis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Bra torrfoder
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp