Horsemanship eller horsmanshit?

Sv: Horsemanship eller horsmanshit?

*kl*

Nu har jag skummat några av inläggen så det kan vara så att någon redan sagt detta, men detta med att hästarna inte ser oss som människor - kan det inte vara så att de menar att de inte förstår att vi är människor och har andra sätt att vara, samt att de därför inte skulle kunna anpassa sig till vårat sätt att vara. Det vill säga, behandla inte hästarna som människor därför att de vet inte hur det är att vara människa!

Jag var på clinic med AE i går och han pratade en del om horsemanship och denna "debatt" från Västerås. Jag har hört honom ett par gånger förut och han säger alltid detsamma: att "detta" (dvs NH) inte är något nytt och att han är lite allergisk mot "sektrörelsen" från USA, där folk anammar en tränare och tror att den är först med detta, måste köpa alla dennes grejer och förkastar andras sätt att träna hästar. Men att det på sätt och vis är bra att det kommit eftersom vi annars har ett rejält kunskapsglapp och kan detta få människor att återfå gammal kunskap så är ju det fint. Fritt tolkat av mig.

Och jag kan hålla med honom i mycket av detta, men det jag inte riktigt håller med om är hopblandning av horsemanshipdefinition som SvRF har (MM:s definition, skulle jag tro) och NH - den första inbegriper såna saker som hur man beter sig mot varandra i stallet, vilka kläder man har på sig, mm. Det handlar mycket lite om hästen vilket ju NH gör desto mer.

Och när jag tittar på AE när han tömkörde tre hästar, varav en väldigt ovan och rädd för tömmarna så blir jag ju förstås imponerad, han är en mycket duktig hästkarl med otroliga händer, men samtidigt så skulle jag nog tycka att alla, hästen, AE och publiken skulle tjäna på att först avsensibilisera hästen för rep runt baken på ett säkert sätt innan man sätter på tömmar och börjar tömköra. AE klarar det utmärkt utan detta för han är den han är, men alla som sitter på läktaren och går hem och ska försöka tömköra just SIN rädda häst för första gången - vad händer då?

NH för mig är att främst skola människorna för hästen kan detta redan. Men jag säger som Cesar (ni vet, hundtränaren) - jag tränar människor och rehabiliterar hästar.

/Camilla
 
Sv: Horsemanship eller horsmanshit?

Vad dom menade, om man utgår från att det är felciterat i texten, kommer kanske fram så småningom. Själv är jag övertygad om att hästar vet att människor inte är hästar (även om dom inte vet skillnad mellan människor och andra djur), vilket visas av att dom bemöter oss på annat sätt än andra hästar.
F ö är det intressant att registrera reaktionen hos en häst när den upptäcker, att människan framför den verkligen kommunicerar med den. :)

Jag undrar fortfarande hur Natural Horsemanship kom in i det här? Reportaget (och mötet?) handlar om Ronny Åmans favorituttryck sedan några år "horsemanshit" kontra horsemanship. Vad dom kom fram till i det fallet har undgått mig.

LIA
 
Sv: Horsemanship eller horsmanshit?

Nej jag blev inte attakerad. Men om du gick in i hagen och gick rätt mot henne och såg minsta osäker ut kunde du vara rätt säker på att hon antingen stack eller kom mot dig med öronen slickade bakåt. Det har varit mycket jobb och trixande och ofta har man haft hjärtat i halsgropen men stod man bara kvar och var lugn blev hon osäker på hur hon skulle fortsätta och blev nyfiken istället. Eftersom jag fött upp ponnyn själv visste jag ju att hon inte var sådan igentligen utan något hade hänt under de två år hon varit utlånad på foder, därför har jag haft orken att hålla på. Visst hon är sto och ett starkt sådant men nu är vi nästan i mål, där vi var innan jag lånade ut henne.
 
Sv: Horsemanship eller horsmanshit?

Tack tack för ditt svar, jag är inte ute på nätet så ofta så jag hänger med i svängarna. Naturligtvis har du tolkat det hela rätt....
 

Liknande trådar

Dressyr Sitter hemma med en dryg förkylning och har då tid att fundera och klura. Funderar på vår sports framtid. De senaste åren har det hänt...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 364
Senast: kryddelydd
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Då ska jag försöka sammanfatta vår resa til Norsk Varmblod's Eliteskue lite "kort". (Eller långt... :angel: ) Vi åkte hemifrån i...
Svar
0
· Visningar
906
Senast: sorbifolia
·
Anläggning Bilderna i följande inlägg har jag hittat på googel - vet inte om det är okej, vi får väl se... Jag vet att iaf en av bilderna har...
2
Svar
21
· Visningar
5 242
Senast: Yrja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har påbörjat att skriva flera blogginlägg de senaste veckorna, men inte lyckats slutföra ett enda. :p Är inne i en “de e mycke...
Svar
0
· Visningar
304
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Svensk politik nr 3
  • Vinterföräldrar 22/23

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp